Kirjoittaja Aihe: Cali 1100i sytytysongelma  (Luettu 9287 kertaa)

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #15 : Kesäkuu 05, 2020, 13:35:14 ip »
Juu mulla on tuo P8 ja siinä myös texti IAW 441 kuten skuvassakin, että eiköhän liene oikea kuva. Releellä 27 näyttää olevan (kun zoomaa kuvaa ja oikein tarkasti katsoo) silloitettu 3 nastaa yhteen sulkeutuvan lähtöpuolella. Siitä vedin oikojohdon puolille mutta oliskohan nyt niin, ettei myöskään noille MAG yksiköille tule 12V kun en tiedä missä ne lenkittyvät yhteen. Häätyy varmaan purkaa lisää johdotusta. Siinä mun väärässä kuvassa noita MAGeja ei ollut ollenkaan.
Ostin läppärin W10:llä, latasin GuzziDiag V 0.48 -ohjelman sekä sen piuhan chipin tarvitseman ajurin, ja tilasin Englannista Lonelecista USB-KKL kaapelin chipillä sekä ns. Fiat -kaapelin josta roikkuu hauenleuka 12V varten. Menisköhän 4-5 päivää ennenkuin saapuu tänne Älpäälään, ja sitten koittaakin mielenkiintoiset ajat.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #16 : Kesäkuu 05, 2020, 16:20:17 ip »
Osaamatta mitään ECUn asioista ja tietämättä varsinkaan kyseessä olevasta yksilöviasta,
palautui muistiin takavuosien taistelu:
Cali 2008 ei suostunut kevähällä hörähtämään. Ja minä sitä krapistelemaan tarmokkaasti.
Mittasin sitä ja tätä. Ja löysinkin vian - en enää muista mikä se oli, mutta vika löytyi.
Korjasin asian ja - ei kuulu pörinää! Ei!

Jokin epäluulo sai vaihtelemaan releitä uusiksi järjestyksessä.
Uusi rele sinne releriviin ja - JIHUU!

Opetus: Samassa piirissä / toiminnassa voi aivan hyvin olla kaksi vikaa yhtäaikaa ja peräkkäin.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #17 : Kesäkuu 08, 2020, 12:50:34 ip »
Purin lisää johdotiusta, koska 2 kpl siniä piuhoja eivät näyttäneet menevän mihinkään, ja kas kummaa; lopulta löytyi omituinen liitos johtonipun sisältä, jossa eri värisiä johtoja on tinattu yhteen. Nyt seuraamalla värejä löytyi rele josta olisi pitänyt tulla 12V suora sähkö sinisiin johtoihin jotka olivat kiinni puolien liittimissä 1 (eka rele etupyörästä päin). Sen käämin toiseen liittimeen tulee ruskea piuha johon kytkeytyy 12V kun virran kääntää päälle, ja maa pitäisi tulla ECU:lta mutta ei tule (Punavihreä johto). Onkohan tuo liitos tehty jälkikäteen? En olisi odottanut että eri värisiä johtoja niputetaan tuollaisella tavalla yhteen ja vielä hyvässä piilossa.
Nyt sitten vaan odotan että välijohto tulee että voi lähteä selvittämään että miksi ECU ei anna maita releelle.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #18 : Kesäkuu 08, 2020, 16:43:44 ip »
Lainaus
johtonipun sisältä, jossa eri värisiä johtoja on tinattu yhteen
Jospa tämä onkin Luigin virallinen toimi (kytkentä oli kuitenkin nätisti johtonipun sisällä)? Sähkökuvassahan menee monta johtoa "yhteen" (releen liittimeen). Standardireleessä lienee vain yksi liitin itsessään: pitää siis ”jakaa” tästä liittimestä sähköä usealle (viidelle) taholle?  Jos 1 johto tuo plussaa releen sulkeutuvalta kärjeltä ja sen pitää jakautua viidelle = ”6 johtoa yhdessä” ?  Tämän ajan pyörien kanssa touhunnut osannee antaa uskon vahvistusta?

Uusilla releillä oli jo kokeiltu?
V11 - it defines you.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #19 : Kesäkuu 09, 2020, 10:02:56 ap »
Juu, on uudella releellä kokeiltu jo heti alussa, ja vika on se, ettei ECU anna maata tälle releelle siihen punavihreään johtoon joka menee ECU:lle. Kun tilaamani piuhat saapuu niin toivottavasti GuzziDiagin kautta saa selvyyttä että miksei. Jos ei niin sitten huuli pyöristyy entisestään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #20 : Kesäkuu 09, 2020, 10:55:22 ap »
Laitan tähän hermoja säästävän ohjeen vikailmoitusten lukemisesta ennen kuin hermot menevät tarpeettoman kireälle sillä alussa GD:n kanssa voi olla pientä säätöä.

Jos vikakoodia ei löydy niin vika on OBD-järjestelmän ulkopuolinen vika.
Jos vikakoodi löytyy niin se ei välttämättä täsmää yleisten autojen vikaoodien kanssa: https://autojerry.fi/auton-viat/vikakoodit/
MagnetiMarelli/Weber ovat ottaneet perinteiset koodinumerot käyttöön mutta niiden tarkoitus on osittain eri kuin vastaavat autokoodit.

Myös OBD-kieli on hieman erikoista mutta loogista. Useimmat vikailmoitukset ovat voimasiirrosta lähtöisin.
Voimansiirto pitää ymmärtää varsin laajasti. Esimerkiksi kaasukahva tai kaasuläpän asentopotentiometri ovat osa voimasiirtoa. Ihan alkupäässä. Kuten bensapumppukin, sytytyspuola tai suutin siinä missä vapaavalon anturikin tai sivujalan asentokytkin. Kaikki mikä vaikuttaa voiman tuottoon.

Esimerkiksi koodi P0155 (P-nolla-yksi-viisi-viisi) tarkoittaa autopuolella happianturin (O2) toimintahäiriötä mutta onkin Guzzissa kaasunasentopotentiometrin vikailmoitus. P=Powertrain (voimansiirto) 0=yleistyyppinen vika, ja 55 tarkempi vian kohde.

GuzziDiagissa näkyy molemmat tiedot: sekä koodi että suomenkielinen lyhyt selitys mitä asia koskee.

Tämän hetken uusin GD-versio on V0.48 ja se löytyy täältä: https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Kylkiäisenä kulkeva TunerPro ei toimi P7, P8 ja 16M kanssa joten vain se mikä on GD:ssä on säätöjen piirissä. P8 osalta sitä on hyvin vähän. Mielenkiinnolla odotan millaista ilmoitusta pukkaa.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #21 : Kesäkuu 10, 2020, 10:49:56 ap »
Onko kellään P8 ECU:n liittimen nastakuvaa? Itse en löydä liittimistä mitään numerointia.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #22 : Kesäkuu 10, 2020, 12:26:55 ip »
Tuolla aikaisemmalla sivulla, "P8_releet.pdf" -liite (kuvan vas. laita: "35 pole connector for electronic device").

Manuaali 29 92 0160 "electronic injection" (em.liite on tästä manuaalista); siellä on hyvää tietoa järjestelmän toiminnasta.
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_tonti_workshop_manuals___shop_manuals___service_manuals.html

Ne asentoanturien tulot myös tässä tapauksessa ovat tarpeen ja kriittisiä (välimatka 0,6-1,2 mm, puhtaus), että kipinälle tulee lupa:"Starting phase: As soon as the starter switch is pressed, the computer powers the fuel pump for a few seconds and determines the throttle angle and engine oil temperature. The computer next receives data on the rpm and the timing which allows it to control the injection and ignition."

Lainaus
Ecu ei tallenna vikoja pysyvästi
???
"
The IAW fault detection system detects faults and retains their associated diagnostic codes in memory for display at a later time even if the fault is intermittent. The “Check Lamp” autodiagnostic system is designed only to monitor the signals from the various input sensors. It is has no capability to control the actuation signals sent to the devices controlled by the computer. IMPORTANT: The diagnostic code(s) are retained in memory as long as the ignition is “ON”. The codes are lost when the ignition is switched off.
"
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2020, 16:36:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #23 : Kesäkuu 11, 2020, 11:28:46 ap »
Merkkilamppuviestintä tuli tutuksi Quota 1000:ssa ja Centauro V10:ssä.
Quotassa merkkilamppu sijaitsee mittaristossa. Centaurossa penkin alla.
Quotan merkkivalo osoittaa toimivuutensa vilahtamalla kun virta kytketään päälle. Eli on aktiivinen koko ajan.
Toinen, myöhempi, versio on että vikavalo kytketään päälle erikseen "sokealla" liittimellä.

Centaurosta löytyi merkkivalokoodilla käyntihäiriön syy: kampiakselin asentoanturin vika.

Kyseinen tukimus vaatii hermoja, toistoja mutta kokemuksen karttuessa homma selkenee.
Mutta jos on GuzziDiag käytössä niin tulkintavaikeuksia on vähemmän toiminta-alue laajempi.

Vikailmoituksen tulkitseminen: vika kohdistuu, näennäisesti, johonkin komponenttiin. Sen ei silti tarvitse olla rikki vaan sen virtapiirissä voi olla vikaa. Virtapiirejä voi olla komponenttia kohden kaksikin eli komponentin käyttövirta sekä komponentin tuottama signaalijännite. Jos jokin näistä puuttuu ei komponentin vaihto välttämättä auta. Valitettavasti huollossa yritetään päästä vähällä ja syntyy tarpeettomia osavaihtoja.

P7 ja P8 EFI:en vikakoodi sakara-aaltomuodossa.
https://1.bp.blogspot.com/-nT3s0FLqJNI/WM688DIr8-I/AAAAAAAAQfE/Zfu9cpIaapgqc8luZPkJz7xhNcX5nSFEwCLcB/s640/P7_P8%2Bvikailmoituspulssit.png

16M ECU.
https://2.bp.blogspot.com/-tuPgKWvFel8/WMhLtXemFeI/AAAAAAAAQe0/9ykNQ0pst18h5vFt7Wv64ZbvDgm0PrtwwCLcB/s1600/IAW16M_koodiavain.png

Yllä olevien kuvien sisältämä juttu kokonaisuudessaan: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html
Laiskuuteni vuoksi osa jutusta on englanninkielistä.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #24 : Kesäkuu 13, 2020, 09:09:07 ap »
Lonelec lähetti spostin 5.6. että shipped. Ei nävy piuhoja vieläkään. Että semmoinen postin välityskyky.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #25 : Kesäkuu 13, 2020, 23:43:15 ip »
Selasin P8 ecuun liittyviä tietoja "Saksan punaiselta foorumilta" ("GuzziDiag -koti"). Kun GuzziDiag pystyy näyttämään vain sen, mitä ecu sille kertoo; näytettävien asoiden määrä riippuu ecun tyypistä.

Vanhemmista(P7/P8) valiltettavasti  tietoa saa vähemmän ulos: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=3793.msg80354#msg80354

Tuossa aikaisemmin mainitussa "electronic injection" -proopuskassa oli johtosarjasivulla myös tuo tässä liitteenä oleva pinnien luettelo (italian kielellä), josko kuitenkin akun plus tai nolla puuttuu jostain (rele/ecu)?
1 = musta / akku (miinus)
8 = valkomusta / merkkilamppu
11 = analoginen maa (anturit, merkkilamppu)
19 = musta / akku (miinus)
27 = sininen / merkkilamppu
Plus akulta näyttäisi tulevan ecun pinniin 20, releen 3 ("ecu") sulkeutuvan kärjen kautta. Akulta releen liittimelle 30, releen liittimeltä 87 ecun pinniin 20.
”Merkkilamppu” = ”GuzziDiag” -liitin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2020, 11:17:55 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #26 : Kesäkuu 16, 2020, 12:07:54 ip »
Piuhoja ei näy ei kuulu. Menin postiin kyselemään ja rouva siellä sanoi (aikansa näpyteltyään konetta) että ei näy Suomen ulkomaan postiterminaalissa mitään tästä toimituksesta ja viittasi koronaan sanoen että voipi kestää. No nyt sitten pistin Loneleciin meilin josko sieltä sais jotain tietoo. Voi pelsepuupi!

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #27 : Kesäkuu 18, 2020, 13:20:56 ip »
Nooni, piuhat tuli. Ja yhteys mun käsittääkseni pelittää. Ohessa 3 kuvakaappausta; ei muita vikajuttujja kuin info että jännite on liian korkea vaikka se on vain hieman yli 12V, 12,87 mikä on alle normaalin latausjännitteen. Mutta edelleenkään ECU ei anna maita sille ekalle releelle. Olen ymmälläni, pitääkö nyt seurata releen piuhaa ECU:lle josko se on poikki (mitä en kyllä usko)? Voisiko ECU kyseinen ulostulo olla rikki (ja jos, voisko releelle vaan pistää runkomaan vipukytkimen kautta jonka kääntää päälle kun pistää virran päälle ennen stsarttausta)?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #28 : Kesäkuu 18, 2020, 13:46:02 ip »
Lainaus
edelleenkään ECU ei anna maita sille ekalle releelle
Onnittelut että yhteys syntyi ("ecu:lle ei kuulemma löydy Suomesta testeriä").
IAW P8 PF09 = Magneti Marelli ecu IAW P8, TPS mallia PF09
Ohjelmisto (”kartat”) = 61600.236.01
Kaikki mikä näkyy, vaikuttaa oikealta, (ilmanpaine, lämpötilat, jne.)
Kaiken mukaan, mitä oli luettavissa olin kuvitellut että viat eivät jää muistiin - että niitä ei ole luettavissa P8 ecusta. Mutta hyvä näin.

Ymmärrän niin että ecu ainakin saa virtaa "ecu" -releeltä, koska siihen saa yhteyden.  Siis plus tulee.
Milloin ecu maadoittaa sytytysvehkeitä, että kipinää tulee ?  Olen jäänyt siihen käsitykseen aikaisemmista tapauksista "ei sytytä", että moottorin asentoanturin tulo eculle on se joka ratkaisee, milloin aletaan antamaan kipinää.  Siis tämä: "Starting phase: As soon as the starter switch is pressed, the computer powers the fuel pump for a few seconds and determines the throttle angle and engine oil temperature. The computer next receives data on the rpm and the timing which allows it to control the injection and ignition."

Miten tätä voisi nyt tarkastella - anturit sähkökuvissa osat 8 ja 9 ?
Siinä toisessa ketjussa missä kipinää ei tullut ja vika löytyi asentoanturista: "Moottorin asentoanturi mikä sijaitsee jakopäässä vasemmalla ylhäällä. Sen liitin, mikä on tankin alla, oli siisti mutta vastusmittaus osoitti katkosta kaikissa navoissa. Liitimessä on tosiaan merkitty +, - ja S. S on häiriösuojasukka, kela on + ja - välissä. 700 ohmia pitää siis löytyä + ja - väliltä."

Jos starttaa GuzziDiag -kiinni: tuleeko mitään uutta näyttöön ?  Jos valitset näkyviin vaikka kaasun asennot ja sytytysasiat ja GuzziDiag -päällä starttaat, ilmeneekö mitään näyttöön?

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2020, 23:51:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

pekkhuki

  • Viestejä: 19
Vs: Cali 1100i sytytysongelma
« Vastaus #29 : Kesäkuu 18, 2020, 14:19:12 ip »
Ohessa näyttö. Käänsin kahvaa sen verran että muutos näkyy näytöllä, mutta mitään rpm:ää se ei näytä. Lisäksi irroitin sitten ECU:N liittimen ja ohmimittarilla katsoin että yhteys on releen käämipinnistä noin puoleen väliin ECU:n liitintä iolevaan liitinnastaan.