Tuolla tallissa tulee yksinäinen oli kun murheet kaatuu päälle.
Onhan siellä se pyörä kaverina, eikä ne oikeastaan murheita ole, haasteita kai pitäisi nykyään sanoa. Vähän kerrassaan minäkin näitä hultoja teen, periaatteella: zen ja moottoripyörän kunnostus.
Näitä lukiessa otin sitten startin ja laturin auki kun oli vehkeet esillä peräöljyn vaihdon jäljiltä.
Laturi oli aika puhdas, hiukan hiekkaa kotelon pohjalla, eipä sitäkään siellä tavitse olla. Kootessa täytyy huolehtia, että laturin staattorilta tuleva kumikaapeli ei jää hankaamaan roottorin akselin päässä olevaan siipipyörään. Samalla puhdistin ja voitelin hapottomalla vaseliinilla regulaattorin kiinnitysruuvit ja maadoituspinnat*. Siinä on ruuvien alla prikat ja niiden pitää olla nimenomaan alumiinisen jäähdytyslevyn ja rungon välissä, ei siis ruuvien kantojen alla, kuten luulisi. Niiden pitäisi olla ruostumattomia prikkoja, joiden tarkoitus on välittää maadoitus muodostamatta galvaanista paristoa alumiinin ja rungon teräksen välillä. Asia näkyy rakennepiirustuksistakin.
Starttimoottori, nelihiilinen Bosch, oli hyvin kuiva, ei niinkään likainen. Puhaltelin pölyt pois ja laitoin runsaasti vaseliinia alennusvaihteen rattaisiin ja roottorin laakereihin. Hiilissä oli vielä runsaasti varaa ja kommutaattori (Tuota nimeä käyttää sähköopin oppikirja sähkökoneiden kohdalla. Kollektori on aivan eri asia ja liittyy katodisädeputkiin.) oli puhdas ja kiiltävä.
On, muuten, aika tarpeellista ottaa akusta miinus napakenkä irralleen ennen startin irrotusta. Muuten on hyvät mahdollisuudet räjäyttää koko akku.
Kokeillessa tuntui – ehkä se oli ansaittu katarsis – kuin startti olisi pyörinyt reippaammin ja kauniimmalla äänellä.
Kun Anni on nyt palvellut jo sen 60 000 km, joka on varattu käsikirjan huolto-ohjelmaan, piti tehdä jatko-osa. Kun tämän vuosikymmenen aikana tämä Gruppon avulias porukka on tukiopettanut monessa asiassa on se huolto-ohjelmakin hiukan kehittynyt. Siihen on tullut mukaan sellaisia kohteita, joiden olen katsonut olevan aiheellisia siitä huolimatta, että tehtaan ohjelmassa ei niitä ole. Kun tämä nykyaika antaa mahdollisuuden modernisoida myös sen formaatin, tein sen taulukkolaskentaohjelmalla, vaikka siinä ei mitään lasketakaan, mutta se on aika sopiva tähän käyttöön. Voi sen sitten vaikka tulostaa paperille, jos vie huoltoliikkeeseen tai täytyy antaa käsikirjan välissä ostajalle. Mielestäni se on parempi kuin kuulakärkikynällä paperille tehty.
Valitettavasti en voi sitä lähettää liitteenä kun se ei ole sallittu tiedostomuoto täällä. Vain kuvakaappauksen saan tulemaan. Ehkä siitä näkee oleellisen.
EDIT: * On olemassa myös sellainen regulaattorimalli, jossa ei ole maadoitusta rungon (alumiiniprofiilin) kautta vaan laitteesta tulee kaksi (vihreää) maadoitusjohdinta liittimeen ja sitä kautta pyörän johtosarjaan ja sen maadoituspisteeseen. Asia selviää myös kytkentäkaaviosta. Silloin myös laitteen kiinnitysruuvit ovat rungossa hyvin maalatussa paikassa ilman galvaanista kosketusta. Silloin ei myöskään tarvita mitään maadoituslenkkiä ruuvin kannan alta edes varmuuden vuoksi.