Kirjoittaja Aihe: Startti naksuu, pumppu ei pyöri  (Luettu 7353 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2020, 21:52:20 ip »


Ja voitko Sami (Ikkala) tarkistaa missä asennossa on tappokytkin startti/ajoasennossa. Oikealle vai vasemmalla ? Nyt kutkee virran startille vain kytkin vasemmalla ja mielestäni tämä on se tappoasento vai muistanko väärin.

Vasemmalla on käyntiasento.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #16 : Toukokuu 27, 2020, 22:12:27 ip »
Hajoaminen (Magneettien irtoaminen.) on tuskin tapahtunut startatessa vaikka mahdollista se on. Magneetit ovat irtoilleet siksi että niiden liimaus startin rungon sisäpinnassa on pettänyt. Riittää kun yksi magneetti irtoaa. Liimauksen pettämisen aiheuttaa joko ulkoinen isku tai hidas ruostuminen. Laakerointi tuskin on niin kulunut että ankkuri ottaisi kiinni magneetteihin.

Laitan nyt tämänkin tähän kun sähkölaiteasioihin päästiin.
Quota on myös herkkä laturin korroosiolle. Varsinkin jos sillä ajetaan sateessa ja sorateillä saatika joitain savisia metsäpolkuja. Laturi on hyvin tuuletettu tavanomaisessa paikassaan. Tuuletuksesta johtuen likaa pääsee hyvin herkästi laturiin. Vahinko ettei ole kuvaa aivan vihreästä käämistä jonka erään Quota Millen kampiakselin päästä pois nykäisin ja uuteen vaihdoin kauan sitten Sodankylässä. Ruostetta ja kuparihometta oli runsaasti sekä tietenkin kuivunutta liejua.

Suositan huoltotoimeksi että laturin koppa avataan ainakin huoltojen yhteydessä ja puhallellaan paineilmalla kaikki sinne kuulumaton pois. Ei saa harjata ainakaan kovin karhealla harjalla.
Jos on ajellut metsäpolkuja niin sitä suuremmalla syyllä hyvä vilkaista laturinkin kuulumisia. Jos käämin lakkaus on vaurioitunut voi käämin lakata uudelleen. Lakka on ainoa eriste käämien lankojen välillä.

PS: niitä laturin kopan pultteja ei kannata kovin kiristellä: hajoaa laturin koppa. Silti 80%:ssa jo muutaman vuoden ikäisen pyörän laturin kopan korvakkeet ovat halki. Pätee sekä iso- että pikkulohkoisiin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #17 : Toukokuu 27, 2020, 23:04:54 ip »
Kolme valeon starttia mulla on hajonnut ja aina niiden magneettien takia. Joskus niitä jaksoin sepittääkkin, hain romuttamolta, en muista, oliko sitikan vai pösön startteja ja niistä otin sen magneettitötterön. Toimi kunhan käänsi sähköt toisin päin, vakiona ne pyöri väärään suuntaan.
Sen verran tullut niiden kanssa asuiltua että nykyään on varaValeo aina hyllyllä valmiina. Ja kolmaskin on nyt varaosiksi. Se tuli quotan mukana mutta en ole sitä vielä avannut, toimi se kuulemma ei.

Jos varmempaa starttia haluat niin etsi joku muu versio tilalle.... Valeoon ei mulla ainakaan usko riitä.

Laita startti nyt ensin kuntoon ja ihmetellään sitä bensapumppua sitten uudestaan jos ei toimi. Ei jaksa uskoa että tuo olisi muuta voinut hajottaa, ecua ainakaan. Naputtele pumppua vähän kylkeen, jos se siitä heräisi. Tai anna sille suoraa virtaa. Guzzidiagillakin sen toiminnan saisi testattua mutta sulla sitä ei taida olla?

 Kun sulla nyt on se vanhan calin startti niin kyllä minä kokeilisin juntata quotaa sillä käyntiin ::) ihan testimielessä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #18 : Toukokuu 28, 2020, 00:09:36 ap »
1200 ja 1400-sarjan Guzzeissa on useissa Boschin startti joka muistuttaa sekä toiminnaltaan että rakenteeltaan Valeota. Se voinee olla apu jos luotto Valeoon on mennyt. Mutta osaa ne siellä ranskamaalla tehdä konjakkia.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #19 : Toukokuu 28, 2020, 06:05:35 ap »
Puhalsitko paineilmalla hiilipölyt ankkurista ja kestomagneeteista pois? Se kun on alennusvaihteen turmelija ajan kanssa. Muodostaa aika jämäkän puuron vaseliinin kanssa.

Pensellillä ja pesuaineella puhdistin osat
Tämäkin vielä! ! !

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #20 : Toukokuu 28, 2020, 08:14:44 ap »
Vielä täsmennyksenä, että tarkoitin totaalisella oikosululla sitä, että kun startti on jumissa ja nappia painaa tehokkaalla akulla siltähän se tuntuu. Merkkivalot himmenee ja jossakin kihisee. "Oikosulku" on akku-startti-maa välillä eikä napissa tai muuallakaan eikä pitäisi vaikuttaa mihinkään muuhun.

Tosiasia kuitenkin on että sitä tuttua hurahdusta ei nyt kuulu ja tuo tappokatkaisimen asentokin alkoi näyttää oudolta. Koetan odotellessa vielä ihmetellä ja sitten sen näkee lopullisesti uudella startilla. En enää viitsi calin starttia laittaa. Pienellä akulla ei jaksanut oikein vääntää.

Startin ankkuri on yhtä puuta kuoren kanssa ja ne magneettipalat näyttää lähteneen irti ja liikkuneen mukana. Tarkemmin mietittyäni pari edellistä starttausta ennen startin pimahtamista oli ehkä vähän laiskempia, mutta kerrasta se hajosi.

Varmaan Valeon tilaan (enkä puolta halvempaa Aviamoa). Valeo se taisi olla B mersussakin alkuperäisenä ja hajosi sekin kymmenen vuoden iässä. Jos Quotan vielä käyntiin saa ja startti kestää taas seuraavat 20 vuotta, riittää minulle.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2020, 14:19:34 ip »
Mulla 2007 vaihdettu BOSCH startti V11 LE"MAN:siin, Mandello reissulla Valeo kaput, sen jälkeen ajeltu 70000 km:ää ja 12 vuotta.
Pelittänyt erinomaisesti.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #22 : Toukokuu 28, 2020, 17:38:04 ip »
Näyttäisi siltä että kolmelle ensimmäiselle  sulakkeelle 1. fuel pump etc. 2. electronic box 3. electrical cocks ei tulee virtaa (jännitettä) eikä kahdelle takimmaiselle releellekään. Pumppu kyllä pyörii jos sille suoraan antaa virtaa. En ole tuota Camnin lähettämää kaaviota nyt tämän havainnon jälkeen tutkinut.

Mitä seuraavaksi ?


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #23 : Toukokuu 28, 2020, 22:41:50 ip »
Lainaus
kolmelle ensimmäiselle  sulakkeelle 1. fuel pump etc. 2. electronic box 3. electrical cocks ei tulee virtaa. Mitä seuraavaksi ?

Pitää selvittää miksi virtaa ei tule...

Ymmärrän sähkökuvan näin:
Sulakkeelle 1 ja 2 tulee virta suoraan akun plus navalta.
Sulakkeelle 3 tulee virta reittiä: plus (startilta) – virtalukko – tappokytin – sulake 3

Workshop Manual: https://guzzitek.org/atelier/gb/1100/1100Quota_102002_Atel(I_D_GB).pdf

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2020, 10:59:05 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #24 : Toukokuu 30, 2020, 10:14:03 ap »
Kertasin tuossa Timo Vaskelaisen (Il Falcone) oppien mukaan ohmimittauksia. Näyttää että jotain fataalista olen saanut aikaan testatessani starttia toisella akulla. Kaikenlaisia mahdollisuuksia tulee mieleen ....Nimittäin

Kytkin mittausjohdon startilta lähtevään virtajohtoon (en startille tulevaan). Virtapäällä asennossa (akku irti) mittari piippasi 3,4,5,6 (edestäpäin lukien) sulakkeiden välillä mutta ei 1 ja 2. Samoin kun  virta-avain oli "ei -päällä",  yhteyttä ei ollut 1 ja 2 sulakkeeseen. Sen sijaan maan ja sulakkeiden 1 ja 2 välillä on !

Pitääkö nyt lähteä purkamaan johtosarjaa ja katsoa mitä löytyy ?

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #25 : Toukokuu 30, 2020, 15:14:49 ip »
Myönnän hölmöyteni, joka on varmaan jo käynyt ilmi. Yksi + piuha (joka johtaa sulakerasialle) oli akun - navassa. Mikä nyt mitaamallakan jälkeenpäin on selvää, paljastui kun aloin seuraamaan rasialle tulevaa punaista johtoa ja sinnehän se kaartoi ...

Nyt ainakin hurahtaa pumppu ja virrat tulee sinne minne pitääkin. Jos ei ole mitään diodeja sun muuta mennyt, odotan nyt startin saapumista.
Vähän täytyy puolustella sillä, että sakemanni oli kytkenyt  kahvanlämmitintä ja lisävaloa ja akulta lähtevää piuhaakin oli enemmän. Jos tämä tästä iloksi muuttuu, ne täytyy siivota.

Kiitos milenkiinnosta erityisesti Camn ja Ikkala. Hyvä että on tällainen palsta. Tuolla tallissa tulee yksinäinen oli kun murheet kaatuu päälle.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #26 : Toukokuu 30, 2020, 19:26:37 ip »
Lainaus
Tuolla tallissa tulee yksinäinen oli kun murheet kaatuu päälle.

Onhan siellä se pyörä kaverina, eikä ne oikeastaan murheita ole, haasteita kai pitäisi nykyään sanoa. Vähän kerrassaan minäkin näitä hultoja teen, periaatteella: zen ja moottoripyörän kunnostus.

Näitä lukiessa otin sitten startin ja laturin auki kun oli vehkeet esillä peräöljyn vaihdon jäljiltä.

Laturi oli aika puhdas, hiukan hiekkaa kotelon pohjalla, eipä sitäkään siellä tavitse olla. Kootessa täytyy huolehtia, että laturin staattorilta tuleva kumikaapeli ei jää hankaamaan roottorin akselin päässä olevaan siipipyörään. Samalla puhdistin ja voitelin hapottomalla vaseliinilla regulaattorin kiinnitysruuvit ja maadoituspinnat*. Siinä on ruuvien alla prikat ja niiden pitää olla nimenomaan alumiinisen jäähdytyslevyn ja rungon välissä, ei siis ruuvien kantojen alla, kuten luulisi. Niiden pitäisi olla ruostumattomia prikkoja, joiden tarkoitus on välittää maadoitus muodostamatta galvaanista paristoa alumiinin ja rungon teräksen välillä. Asia näkyy rakennepiirustuksistakin.

Starttimoottori, nelihiilinen Bosch, oli hyvin kuiva, ei niinkään likainen. Puhaltelin pölyt pois ja laitoin runsaasti vaseliinia alennusvaihteen rattaisiin ja roottorin laakereihin. Hiilissä oli vielä runsaasti varaa ja kommutaattori (Tuota nimeä käyttää sähköopin oppikirja sähkökoneiden kohdalla. Kollektori on aivan eri asia ja liittyy katodisädeputkiin.) oli puhdas ja kiiltävä.

On, muuten, aika tarpeellista ottaa akusta miinus napakenkä irralleen ennen startin irrotusta. Muuten on hyvät mahdollisuudet räjäyttää koko akku.

Kokeillessa tuntui – ehkä se oli ansaittu katarsis – kuin startti olisi pyörinyt reippaammin ja kauniimmalla äänellä.

Kun Anni on nyt palvellut jo sen 60 000 km, joka on varattu käsikirjan huolto-ohjelmaan, piti tehdä jatko-osa. Kun tämän vuosikymmenen aikana tämä Gruppon avulias porukka on tukiopettanut monessa asiassa on se huolto-ohjelmakin hiukan kehittynyt. Siihen on tullut mukaan sellaisia kohteita, joiden olen katsonut olevan aiheellisia siitä huolimatta, että tehtaan ohjelmassa ei niitä ole. Kun tämä nykyaika antaa mahdollisuuden modernisoida myös sen formaatin, tein sen taulukkolaskentaohjelmalla, vaikka siinä ei mitään lasketakaan, mutta se on aika sopiva tähän käyttöön. Voi sen sitten vaikka tulostaa paperille, jos vie huoltoliikkeeseen tai täytyy antaa käsikirjan välissä ostajalle. Mielestäni se on parempi kuin kuulakärkikynällä paperille tehty.

Valitettavasti en voi sitä lähettää liitteenä kun se ei ole sallittu tiedostomuoto täällä. Vain kuvakaappauksen saan tulemaan. Ehkä siitä näkee oleellisen.

EDIT: * On olemassa myös sellainen regulaattorimalli, jossa ei ole maadoitusta rungon (alumiiniprofiilin) kautta vaan laitteesta tulee kaksi (vihreää) maadoitusjohdinta liittimeen ja sitä kautta pyörän johtosarjaan ja sen maadoituspisteeseen. Asia selviää myös kytkentäkaaviosta. Silloin myös laitteen kiinnitysruuvit ovat rungossa hyvin maalatussa paikassa ilman galvaanista kosketusta. Silloin ei myöskään tarvita mitään maadoituslenkkiä ruuvin kannan alta edes varmuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2020, 19:34:15 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #27 : Kesäkuu 02, 2020, 19:03:32 ip »
Käy & kulkee taas !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Startti naksuu, pumppu ei pyöri
« Vastaus #28 : Kesäkuu 02, 2020, 22:45:24 ip »
Jälkiviisaana taas täällä huutelen että ECUa aina epäillään mutta tuomiota ei tullut todisteiden puuttuessa.

Eikä ole ollut ainoa "ECU-vika" tällä viikolla. On puhelin soinut jokusia kertoja aiheesta.