Kirjoittaja Aihe: California ev 2003 ecu  (Luettu 18894 kertaa)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
California ev 2003 ecu
« : Toukokuu 25, 2020, 11:03:23 ap »
Terve,

Kyseessä siis California ev 2003, ruiskukone, keväällä vanha akku mennyt käyttökelvottomaksi ja yritetty käynistellä silloin laturin apuvirran kanssa, tähän aikaan kaikki oli ok vielä, mutta nytkun on uusi akku laitettu paikalleen niin eipähän enää bensapumppu hörähdä kun kääntää virta-avaimesta.

Vikaa tutkittu ja sen verran nyt paikallisettu, että tämä rele minkä takana on bensapumppu, suuttimet ja ilmeisesti puolat niin kela eisaa maita. +12v tulee kelan toiselle puolelle mutta toisesta ei anna maihin, johto menee ecun 19pinniin.

Releelle kun antaa maita ohi ecun niin pumppu käynnistyy kyllä.

Mistäs lähtisi vikaan nyt syvemmin hakemaan, mihin ecun toiminta perustuu että puuttuisko sieltä jotain tietoja ettei anna maita releille? Tappokytkimet ym tsekattu kyllä ja tuntui olevan ok, ja ecun maadoitukset ym. Oisko ottanut kipeetä apuvirrasta/laturista?

Käytettyjä ecuja näyttää olevan vaihtelevasti 200-300€ mutta tokkopa tuollaista turhaan testattavaksi ostaisi.

Onko kukaan kuullut tälläisestä ongelmasta aiemmin? Jos hypyttää maat releelle niin, että pumppu käy jatkuvasti niin ei lähteny siltikään käyntiin, todennäköisesti kun ecu ei ymmärrä ajaa puolia ja/tai suuttimia.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2020, 11:50:15 ap »
Äkkinäistä ohjetta en nyt pysty antamaan mutta ECUa aina epäillään. Hiton harvoin niissä on vikaa. Tuo apuvirran antaminen kyllä arveluttaa. Jos hyppyvirtaa antaa niin silloin ei pidä, noin yleensäkään ottaen, nykylaitteissa olla virta päällä. Ladataan akkua tai laitetaan toimiva ja käynnistetään sillä.

Sen sijaan ECUssa on piirejä joille pitää tulla erikseen virtansa ja/tai signaalinsa. Epäilen että ainakin yksi niistä puuttuu. Että josko siltä etsisi?

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2020, 12:11:21 ip »
Uskon että MM on oikeassa.
15M tai 15RC ecu, siitä ei ollut mainintaa kumpi tuossa on?
Mutta sähkökuvat lievät koko lailla samat.  Minulla on aina ollut oma ajatusvirhe (omassa: tappokytkin, kytkinkahva, vaihde vapaalla -kytkin ja sivujalan kytkin niitä olennaisia) syynä, jos on peli mykkänä.
Mutta eikö Calissakin ecun rele "52 electronic unit relay" lie se, jonka on vedettävä, jotta mikään toimii. Nolla tulee sivujalan kytkimeltä ja plus tappokytkimeltä tuolle releelle...?

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2020, 21:29:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2020, 17:41:19 ip »
Onko tässä jo eliminoitu sivutuen katkaisija? Ja sen vaikutus siis..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2020, 18:41:41 ip »
Jos pyörä siis käynnistyi ja kävi silloin keväällä apuvirralla ja vika ilmeni vasta akun vaihdon jälkeen niin hyvällä tuurilla akun vaihdon yhteydessä on jokin pienemmistä akulle tulevista johdoista unohdettu vain laittaa paikalleen. Näitä näkee/kuulee aina silloin tällöin.

Jos kuitenkin kaikki akun johdot varmasti paikallaan ja silti bensapumppu mykkä ja tulpissa ei kipinää niin todennäköisesti ECU kärvähtänyt. Tämä on harvinaista 15M/RC kanssa mutta tullut pari kertaa vastaan.

Testaa ECU jossakin toisessa toimivassa pyörässä niin saat varmuuden onko vika siinä. Testipyöränä voit käyttää mitä tahansa Guzzia jossa 15M/RC ECU.



Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2020, 22:07:46 ip »
Terve,

Tarkennetaan vielä eli ecu on siis IAW15RC.C8

Ja siis keväällä laitettu vanha akkulaturi kiinni huonoon akkuun ja käännetty virta-avaimesta, tällöin on tehty huomio, että bensapumppu surisi avaimen käännön jälkeen. Taisi sitä koittaa startata mutta ei tietysti jaksanut pyörittää.

Taisi olla sitten vielä rauhassa yön yli latauksessa akku ja todennäköisesti yritetty vielä käynnistää seuraavana päivänäkin vielä(todennäköisesti latauspiuhat edelleen kiinni), mutta akku ei ottanut yhtään varausta vastaan.

Uusi akku kun saatiin paikalleen niin ei enään lähtenyt pumppu surisemaan avaimen käännön jälkeen, akun kaapelit katottu uudemman kerran että kaikki kiinni.

Tämä ecurele vetää kyllä mistä aiemmin oli puhe, se naksuu tappokytkimen mukana ja myös sivuseisontatuen raja toimii, onko kytkinkahvassa joku mikrokytkin?

Suuremmin noita kytkimiä ei ole syynätty muutakuin todettu että rele vapautuu 0 tilaan kun kytkimien asentoja vaihtaa ja palaa takaisin kun vapauttaa(tappo, sivujalka)

Kiitoksia avustanne, alkaa vain tuntumaan siltä että se ecu olisi mennyt, netistä koitin löytää osviittaa ecun sieluelämästä, että mitä tulosignaaleja täytyisi olla ennenkuin antaa lupia toimia.


Ja niin siitä ecureleestä tai mikäsenyt oli kun täytyy ekana vetää, sen kauttahan muistaakseni tulee bensapumpun releen kelalle +12v ja sinne kelalle kyllä tulee 12v mutta ecu ei sitä maadoita.

Kurtsi

  • Viestejä: 296
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2020, 10:00:36 ap »
Minulla sama ongelma (ks aihe. startti naksuu ..). Ei starttaa, ei surise pumppu. Vikaan johtaneet syytkin taitaa olla samansuuntaiset. Jos löydät vian, otan kiitollisuudella tiedon vastaan. Olin jopa ehdottamassa kokeiluECUn yhteishankintaa, mutta ei taida olla sama. Quota ES:ssä 15M.     

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2020, 11:02:55 ap »
Juu täytyypä tänään vähän tutkia californiaa taas, voisihan tuon asentotunnistimenkin tsekata mutta eikös tuossa tapauksessa pumpun toiminta ollut ok.

Täytyy käydä johdotuksia läpi ja syynäillä virtalukkoa

Palaillaan asiaan illemmalla

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2020, 11:24:47 ap »
Lainaus
eikös tuossa tapauksessa pumpun toiminta ollut ok
Mutta toiminnallisesti sama kulku virralla startille ja ecu -releelle ja tuo ecu -rele panee juuri bensapumpun hurahtamaan kun virrat käännetään päälle.

Tämän kohdan sähkökaavio:

1.   Virta päällä (39)
2.   Tappokytkin asennossa ”käy” ja painetaan "start" (36)
3.   Sivujalka ylhäällä (35) tai (ja) vaihde vapaalla (14) => ecu releen nolla tulee näiltä (joka nyt ymmärtääkseni siis puuttuu)?

Epäilys kohdistuu siis: sivujalka ylhäällä (35), vaihde vapaalla (14) -kytkimet. Vaihda releet uusiin varmuudeksi ja tutki nuo kytkimet?
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2020, 14:29:03 ip »
Lainaus
eikös tuossa tapauksessa pumpun toiminta ollut ok
Mutta toiminnallisesti sama kulku virralla startille ja ecu -releelle ja tuo ecu -rele panee juuri bensapumpun hurahtamaan kun virrat käännetään päälle.

Tämän kohdan sähkökaavio:

1.   Virta päällä (39)
2.   Tappokytkin asennossa ”käy” ja painetaan "start" (36)
3.   Sivujalka ylhäällä (35) tai (ja) vaihde vapaalla (14) => ecu releen nolla tulee näiltä (joka nyt ymmärtääkseni siis puuttuu)?

Epäilys kohdistuu siis: sivujalka ylhäällä (35), vaihde vapaalla (14) -kytkimet. Vaihda releet uusiin varmuudeksi ja tutki nuo kytkimet?

Täytyypä kattoa vielä kytkimet läpi ja tsekata johdotuksia. Startti, valot, ja tappokytkin ja jalan kytkin pelittää ja ecurele(52) vetää(tappokytkin/sivujalka vaihteen ollessa päällä palauttaa releen 0-tilaan) kun kääntää virta-avaimesta, ja bensapumpun releellä (50) tulee kelalle +12V mutta tämä rele ei saa maita. Eli siis ecurelee  (52) kautta tulee kyllä releen 50 kelalle +12v mutta ei saa maita, kelan toinen pää menee ecun pinniin 19. Elikkä rele (50) ei vedä koska ecu ei maadoita sitä.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2020, 16:02:26 ip »
Lainaus
ei saa maita, kelan toinen pää menee ecun pinniin 19. Elikkä rele (50) ei vedä koska ecu ei maadoita sitä
Muistelen että tuossa toisessa ketjussa, missä bensapumppu ei pyörinyt starttauksen aikana (moottorin asentoanturi epäkunnossa), se kuitenkin hurahti aina kun virta laitettiin avaimesta päälle?
Onkohan tosiaan ecun:n toiminto "anna nollaa pinniin 19" niin, että se ei nyt toimi? Milloinkohan ecu antaa maata pinniin 19 ?

Kun virta-avainta käännetään, menee plussa tappokytkimen kautta releen 52 kelalle.  Se vetää ja ohjaa sulkeutuvalla kärjellään virtaa sulakkeelta F6 ecun pinniin 26.  Voisi siis kuvitella, että aina kun ecun pinnin 26 tila muuttuu ”plussaa ei ole / plussaa on” => ecu antaa nollaa pätkän pinniin 19 = bensapumppu käy.  Ja sitten kun startataan ja moottorin liikeanturi tunnistaa moottorin liikkeen, nollaa tulee koko ajan?

Voisikohan tuota mitata, kun vaikka tappokytkintä painelee: releen 52 kärjiltä (87) ecun pinniin (26) – käykö virta päällä/pois?  Jos käy ja ecu saa normaalisti nollaa (olisko joku niistä akun miinukseen tulevista johdoista) pinniin (24), sitten se vissiin tosiaan on ”epäkunnossa” ?

PS.
Mainitsit että johdot akulla on tarkistettu.  Tuolla toisessa ketjussa muistutettiin jo siitä että akun napoihin tulee paljon johtoja... kun vika tuli akun vaihdon jälkeen; jos on johto irti akulta, joka vie miinuksen eculle... joku ohut musta johto jossain... tai onko se matkalta poikki tms... (on myös käynyt omalla kohdalla, että yksi johto unohtui irti...)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2020, 18:10:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2020, 19:45:57 ip »
Kertaalleen katsottu akun johdotukset, nostettu akku siis pois ja kaikki näkyvät kaapelinpäät tuntuisi oleva  tallella, myös koitettu antaa eculle lisämaata ja tarkistettu tuosta AMP liittimestä maadoituksen jatkuvuus ja se on ok.

Sepäs se mielenkiintoinen kysymys onkin että mitä kaikkea ecu tarvitsee, että maadoittaa 19pinnin. Voisi tarkistaa tuon 26pinnin tuleeko sille tuo +12v kun ecurele vetää.

Kiitoksia vastauksista

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2020, 19:56:48 ip »
Tosiaan merkillinen juttu… toivottavasti löytyy jotain helppoa.
Ecuun nolla näkyy menevän pinneille (24) ja (23), sekä kolminapaisen (”GuzziDiag”) -analyysipistokkeen keskimmäiseen napaan (2) ja varmaankin sitten akun miinukseen?
Jos noita kolmea pistettä mittaa että ovatko ne yhtä nollan kanssa ?  Ainakin tuo analyysipistokkeen keskinapa on aina helposti käsillä.
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #13 : Toukokuu 27, 2020, 22:07:16 ip »
Tosiaan merkillinen juttu… toivottavasti löytyy jotain helppoa.
Ecuun nolla näkyy menevän pinneille (24) ja (23), sekä kolminapaisen (”GuzziDiag”) -analyysipistokkeen keskimmäiseen napaan (2) ja varmaankin sitten akun miinukseen?
Jos noita kolmea pistettä mittaa että ovatko ne yhtä nollan kanssa ?  Ainakin tuo analyysipistokkeen keskinapa on aina helposti käsillä.


Käsittääkseni juuri tämä amp liitin(kolme johtoinen mistä keskimmäinen maa) ja siitä mitattuna jatkuvuus ok molempiin runkoon ja akun miinukseen.

Täytyy tuo pinni 26 kattoa tuleeko sinne virta vai onko johto poikki

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2020, 20:51:42 ip »
Hellou,

Ratkaisua ei vielä löytynyt, tsekkailin eculiittimen pinnit ja löysin 6kpl joilla suora yhteys maahan.

Kuuluisiko tässä mallissa olla kaksi anturia lukemassa pyörimistietoja? Koitin vaihdelaatikon ja moottorin liitoksesta pähyillä anturia mutta en löytänyt, sen sijaan koneen etuosasta löytyi anturi joka lukee oletettavasti nokka-akselilta jotain tietoa, anturi näytti induktiiviselta.

Ihan mielenkiinnosta mistä löytyisi kaapelit tuon guzzi diagin käyttämiseen ja ohjelma?