Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Toukokuu 27, 2020, 02:32:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 öljynlauhduttimen suoja  (Luettu 417 kertaa)
ArtoVJ

Viestejä: 7


« : Toukokuu 20, 2020, 19:08:00 »

Terve. Foorumilla on vuosien varrella ollut joitakin kommentteja siitä että California 1400 käy liian kylmänä, varsinkin viileillä säillä. Asian ratkaisusta näkyi löytyvän varsin perusteellisesti juttua myös Motomatin projektit –blogissa. Mutta: onko kenelläkään kokemusta tai mielipidettä hiilikuitulevyn soveltuvuudesta öljynlauhduttimen “viimasuojaksi” tai muuten vastaavaan käyttöön? Suoja pitäisi tietysti olla helposti kiinnitettävissä ja irrotettavissa, vaikka päivittäin jos tarvis. Lämmönkestävyys mainittiin joissakin hiilikuitua koskevissa nettijutuissa olevan jopa useita satoja asteita; näissä lienee eri laatuja(?). Jos/kun öljynlämpömittaria ei ole, arvelin että tällaisen suojan käyttö maantieajossa alle 15 asteessa ei aiheuttaisi minkäänlaista riskiä että kone kävisi liian kuumana. Onko kommenttia?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 844



« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2020, 20:46:11 »

Varmasti kestää. Tuossa kohteessa kestää vaikka ämpärimuovi. Öljynjäähdyttimen pinta ei kuumene normaalisti kovin korkeaksi.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Breeze

Viestejä: 1 139



« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2020, 09:30:19 »

Varsinkin kun muistaa sen, että suoja ei saa olla jäähdyttimessä kiinni, vaan sormen mentävä rako pitää olla.

Mahtaako suomessa olla koskaan niin kuuma, että öljynjäähdyttimen osittainen eristäminen ajoviimasta aiheuttaisi ylikuumenemista.

Eri juttu sitten jossain Milanon keskustan ruuhkassa, kun lämpöä on ilmassa +34 ja alla olevassa asfaltissa +47 ja keskinopeus on reilu kymmenen kilsaa tunnissa... Siitäkin pitää Guzzin selvitä.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
TunturiTT

Viestejä: 10 844



« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2020, 22:36:10 »

Tuo erotus on helppo tehdä esim liimaamalla siihen suojalevyn reunaan tiiviste. Samalla estyy levyn hieroutuminen kennoa vasten.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 11 078


« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2020, 17:33:01 »

Levy jota käytin, tai siis käytän edelleenkin, oli California Adamant-triken ylijäänyttä itse laminoimaani polyesteri-katkokuitulasimattoa Bilteman hyllystä. Lasikuitu, tai miksei, hiilikuitulevyä on helppo tehdä. Tasainen alusta, siihen polyesterihartsia, kerros laskuitua, lisää hartsia ja ainakin toinen kerros lasikuitua. Hienompi ja lujempi tulee kun käyttää lasikuitukangasta. Viimeksi toinen suora levy päälle ja sen päällä reilusti painoa. Ylimääräinen hartsi valuu pois. Jos kaikki meni oikein niin seuraavana päivänä on tuote valmis jatkotoimiin. Itse käytin paksua filmivaneria alustana ja painolevynä välissä muovikelmua ettei hartsi tartu levyihin.

Levyn kiinnityksestä voi tehdä hienonkin. Itse käytän vain neljää nippusidettä. Keskialueella on kaksi lyhyttä pätkää tavallista ikkunatiivistenauhaa pari - kolme kerrosta päällekkäin pystylinjassa ettei ajoviima taivuta levyä jäähdytinkennoa vasten.
Yläreuna on tiivitetty kauttaaltaan kuten sivutkin. On erinomaisen haitallista jos levy pääsee hiertämään suht pehmeästä materiaalista tehtyä jäähdytyskennoa.

Suoja on enemmän irti jäähdyttimestä alareunastaan sillä jos mahdollisista aukoista lentää pikkukivi suojan taakse pääsee se putomaan vapaasti pois alhaalta. Alussa katselin tarkkaan ettei kahden tekemäni vakiona auki olevat reiät, jotka ovat kennon yläkulmissa poissa suoranaiselta eturenkaasta lentäviltä partikkeleilta.

Alareunasta koko levy on siis auki. Mikäli jäädytinpuhallin käynnistyy niin ilmalla on eri reittejä päästä, kuten alareunan isohko rako ja varmistaa siten että tosi kuuma kone saa koneellista jäähdytystä. Puhallin vetää myös, kenno kokonaan edestä suljettuna, puhaltimen kehän ulkopuolelle jäävien kennon alueiden kautta ilmaa väärään suuntaan ja uudelleen takaisin kennon taakse. Ainakin paikoillaan käytellessä.

Itse ole todentanut lämpimänä käynnin asentamalla halvan öljynlämpömittarin kytkinnestekotelon takareunaan. Mittarin anturi on jäähdytysöljypumpun öljykierron lähdön banjopultissa. Antureissa on yleensä lievästi kartiomainen NPT-putkikierre tai M10 vakio tai hienokierre.

Jäähdytyskokeilua olen nyt jatkanut kotimaan pakkasilla, sateilla ja helteillä kolme suvea. Nyt neljäs lähtee ja uskon että ei tarvitse enää puuttua rakenteeseen tai sen tehoon.
Jos käy niin että joutuu kovan lämmön vuoksi maksimoimaan jäähdyttimen tehon voin katkaista ne neljä nippusidettä vaikka saksilla.

En ole oikein joutanut mutta jos joku on kiinnostunut niin on hyvin mielenkiintoista katsoa 7SM ECU:n tiedostosta ja verrata kylmästä lämpöiseksi käynnin aikaisen moottorin ja öljynlämmön kehitystä erillisen mittarin kautta.
Kerrottakoon että jäähdytinpuhallin ei hyödynnä ECU:a käynnistyäkseen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2020, 21:34:47 kirjoittanut motomatti » tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 078


« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2020, 19:40:28 »

Tänään ajelin Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä 1400:lla pikkuteitä Akaan lounaispuolella ja hieman isompiakin. Ilman lämpötila 14 - 15 astetta. Mennessä vain hieman jäähdytysilmaa jäähdyttimeen: öljyn lämpö taajama-ajossa 95 - 110 astetta. Kun baana aukeni ja ajonopeus noin 80 km/h öljyn lämpö, moottorista jäähdyttimeen virtaava, 90 - 100 astetta. Mielestäni oikein sopivaa.
tallennettu
ArtoVJ

Viestejä: 7


« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2020, 21:50:07 »

Kiitos vastauksista ja neuvoista; koitan kehittää sopivan suojan. Jos päädyn hiilikuitulevyyn, ajattelin kuitenkin ostaa sen valmiina. Levyn itse tekemisestä ei ole kokemusta, niinpä tässä valitsen helpomman tien. Sopiva hiilikuitulevyn palanen maksanee 20-30 €; työstössä saa olla varovainen, koska irtoava pöly lienee varsin haitallista hengitettynä. Ikkunatiivisteen käyttö sopivassa kohdin on hyvä idea.
Ajoin eilen itse 340 km, ulkolämpö 15-18 astetta.  (Elimäeltä Kausalan ja Kimolan kautta Vuolenkoskelle ja Vierumäelle on muuten todella mahtava reitti). Öljynlämpömittari olisi ollut mukava varuste; olisi ollut mielenkiintoista tietää öljyn lämpö...
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 078


« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2020, 22:15:16 »

Nopein asennettava öljynlämpömittari on öljytikun tilalle laitettava lämpömittari joka toimii myös öljytikkuna. Niitä saa tarvikkeena. Pitää katsoa vain että mittamerkit öljyn määrälle ovat kokolailla samoissa kohdin.
Tässä yksi versio: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1026

Omani on sähkötoiminen ja siihen saa myös taustavalon.
Tämänkin lämpötila-alue riittää: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/mittarit/super-slim-thermometer-0-120-celsius/
Anturi pitää ostaa erikseen. Tässä sama anturi joka on itselläni: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/koso-mittarit/tarvikkeet/lampoanturi-varaosana-0-250-astetta-kos-bf030000/

Jos meikäläisen tarvitsee ajella Pirkanmaalta vaikkapa Lappeenrantaan niin reitti kulkee ensin vapaavalintaisesti Vääksyyn josta Vuolenkoskelle, Jaalaan ja samaa harjureittiä edelleen jatkaen Suur-Selänpään kautta Tuohikottiin ja edelleen Savitaipaleen läpi Taipalsaareen ja kohta huomaakin olevansa Lappeenrannan satamassa Vety hampaissa. Ensikertalaisen on hyvä käyttää karttaa tai navia sillä muutamassa kohtaa on risteyksiä taajassa. Mistäkö tiedän...
tallennettu
Breeze

Viestejä: 1 139



« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2020, 23:08:08 »

Nopein asennettava öljynlämpömittari on öljytikun tilalle laitettava lämpömittari joka toimii myös öljytikkuna. Niitä saa tarvikkeena. Pitää katsoa vain että mittamerkit öljyn määrälle ovat kokolailla samoissa kohdin.
Tässä yksi versio: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1026

Tuo on hyvä ja kustannustehokas ratkaisu.
Se ei ehkä näytä täsmälleen oikeaa lämpötilaa, mutta se näyttää sen tärkeimmän, eli sen lämpötilamuutoksen.

Tuommoisen "anturin" perusteella rakensin Cagivaan (Ducatin 900 2V ilmajäähykone) öljynjäähdyttimen eteen viimasuojan.
Mittarin tiedon mukaan öljynlämpö nousi Suomen kesäolosuhteissa n. 10 astetta.
Eli sieltä reilusta 70 asteesta reiluun 80 asteeseen.

Mutta hitaassa pöristelyssä lämpötila pysyi samana, joten se ei öljynjäähdyttimen viimasuoja ei  nostanut öljyn lämpöä.

tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
motomatti

Viestejä: 11 078


« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2020, 23:35:07 »

Rata-ajo 1400:lla on kokeilematta mutta tuskin kokeilenkaan sillä se on käytännön matkailun osalta tarpeetonta.
Moottoritieajo kotimaassa helteelläkin on tuolle koneelle helppo rasti. Lämpötila pikemminkin putoaa kuin nousee. Korkeimmat lämpötilat syntyvät kaupunkiajossa riippumatta onko kaihdinta syylärin edessä. Tosin, toistaiseksi, muutaman vuoden aikana en ole saanut jäähdytinpuhallinta käynnistymään kuin helteellä paikoillaan kaasutellessa kokeilumielessä. Oletan, jopa, että laite on tehtykin vain hoitamaan juurikin sellaisia tilanteita joissa moottori käy mutta liikettä ei juuri synny.
Liikkeessä ajoviima hoitaa kaiken jäähdytyksen. Paha on arvella paljonko lämpökuormaa lähtee moottorin metallirakenteista suoraan pois ja mikä on jäähdyttimen osuus. Jäähdytin on kuitenkin se kriittisin laite kun jäähdytystä todella tarvitaan. Päättelen että kolme neljännestä ajosuoritteesta, täällä päin maailmaa, tai enemmänkin, sujuisi ihan hyvin ilman erillistä jäähdytintä. Toki sen voisi kokeilla laittamalla hana jäähdytinkiertoon ja ohjaustankoon vipu jolla hanaa säädetään. Silloin mittari on pakollinen tai viimeistään merkkivalo joka kertoo että jäähdytinpuhallin käynnistyy. Silloin on syytä avata kyseinen hana.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!