Levy jota käytin, tai siis käytän edelleenkin, oli California Adamant-triken ylijäänyttä itse laminoimaani polyesteri-katkokuitulasimattoa Bilteman hyllystä. Lasikuitu, tai miksei, hiilikuitulevyä on helppo tehdä. Tasainen alusta, siihen polyesterihartsia, kerros laskuitua, lisää hartsia ja ainakin toinen kerros lasikuitua. Hienompi ja lujempi tulee kun käyttää lasikuitukangasta. Viimeksi toinen suora levy päälle ja sen päällä reilusti painoa. Ylimääräinen hartsi valuu pois. Jos kaikki meni oikein niin seuraavana päivänä on tuote valmis jatkotoimiin. Itse käytin paksua filmivaneria alustana ja painolevynä välissä muovikelmua ettei hartsi tartu levyihin.
Levyn kiinnityksestä voi tehdä hienonkin. Itse käytän vain neljää nippusidettä. Keskialueella on kaksi lyhyttä pätkää tavallista ikkunatiivistenauhaa pari - kolme kerrosta päällekkäin pystylinjassa ettei ajoviima taivuta levyä jäähdytinkennoa vasten.
Yläreuna on tiivitetty kauttaaltaan kuten sivutkin. On erinomaisen haitallista jos levy pääsee hiertämään suht pehmeästä materiaalista tehtyä jäähdytyskennoa.
Suoja on enemmän irti jäähdyttimestä alareunastaan sillä jos mahdollisista aukoista lentää pikkukivi suojan taakse pääsee se putomaan vapaasti pois alhaalta. Alussa katselin tarkkaan ettei kahden tekemäni vakiona auki olevat reiät, jotka ovat kennon yläkulmissa poissa suoranaiselta eturenkaasta lentäviltä partikkeleilta.
Alareunasta koko levy on siis auki. Mikäli jäädytinpuhallin käynnistyy niin ilmalla on eri reittejä päästä, kuten alareunan isohko rako ja varmistaa siten että tosi kuuma kone saa koneellista jäähdytystä. Puhallin vetää myös, kenno kokonaan edestä suljettuna, puhaltimen kehän ulkopuolelle jäävien kennon alueiden kautta ilmaa väärään suuntaan ja uudelleen takaisin kennon taakse. Ainakin paikoillaan käytellessä.
Itse ole todentanut lämpimänä käynnin asentamalla halvan öljynlämpömittarin kytkinnestekotelon takareunaan. Mittarin anturi on jäähdytysöljypumpun öljykierron lähdön banjopultissa. Antureissa on yleensä lievästi kartiomainen NPT-putkikierre tai M10 vakio tai hienokierre.
Jäähdytyskokeilua olen nyt jatkanut kotimaan pakkasilla, sateilla ja helteillä kolme suvea. Nyt neljäs lähtee ja uskon että ei tarvitse enää puuttua rakenteeseen tai sen tehoon.
Jos käy niin että joutuu kovan lämmön vuoksi maksimoimaan jäähdyttimen tehon voin katkaista ne neljä nippusidettä vaikka saksilla.
En ole oikein joutanut mutta jos joku on kiinnostunut niin on hyvin mielenkiintoista katsoa 7SM ECU:n tiedostosta ja verrata kylmästä lämpöiseksi käynnin aikaisen moottorin ja öljynlämmön kehitystä erillisen mittarin kautta.
Kerrottakoon että jäähdytinpuhallin ei hyödynnä ECU:a käynnistyäkseen.