Kirjoittaja Aihe: California 1100i -96 pytty ei lämpene  (Luettu 4501 kertaa)

_WiLLe_

  • Viestejä: 4
California 1100i -96 pytty ei lämpene
« : Toukokuu 16, 2020, 09:00:02 ap »
MoroMoro

Uusi jäsen ilmottautuu. Pitkäaikainen haave sai tönäisyn eteenpäin kun minulle tarjottiin -96 vuosimallin ruisku Calia. Valitettavasti ajelin 400km "turhaan" koska paikanpäällä ei kaikki mennytkään kuin strömssöössä. Eli testilenkin jälkeen huomasimme että Calin vasen pytty ei lämpiä juuri nimeksikään. Käyntiin lähtö oli mielestäni hieman tahmeaa ja tyhjälkäynti ontuvaa. Lisäksi moottori heilui ja tärisi kylmänä melkoisesti. Lämmettyään kävi mielestäni tasaisesti ja molemmista putkista tuli henkeä tasaisesti. Savutusta en havainnut. Kilometrejä mopolla on 106tkm.
Mittasimme puristuspaineet ja vasemmalla lukema oli n.9 ja oikealla reilut puolet siitä eli vähän yli 4. Tämä on jo aika heitto eikö?
Tämä tuli kyllä myyjällekkin yllätyksenä koska oli viimekesänä viimeisen ajonsa tehnyt euroopasta kotiin ilman ongelmia.
Hän kieltäytyikin myymästä pyörää minulle, ellen sitä välttämättä projektiksi halua ostaa, eli mistään fiilungista ei ollut kysymys. Pyörä ollut 12v hänellä ja melko tarkan sepustuksen sain historiasa.

Sitten asiaan. Jos nyt kumminkin tämän ostaisin projektiksi (joka sinällään on aika absurdi ajatus, koska en ole mikään remontti mies muutakuin pakon edessä), niin millaisista korjauskustannuksista puhumme jos ajatellaan järkevästi mutta kumminkin pahimman mukaan.
Motomatin sivuilta sain vähän osviittaa kansi ja venttiili hinnoista mutta esim. sylinterien putkituksesta (onko se edes mahdollista) en löytänyt tietoa.
Meillähän ei siis ole hajuakaan mikä pyörässä on rikki, mutta heitin vain ajatuksia mm. männänrenkaista, venttiileistä ym.
Pyörään on laatikko tehty Treellä kalliisti toissakesänä ja muutenkin on ns.hyvällä pidolla ollut niin kiinnostaisi kovasti kunnostaminen, varsinkin kun uskoisin pääsevämme hinnasta hyvinkin sopuun.

Eli jos joku jaksaa ottaa osaa keskusteluun niin heitelkää ajatuksia ja mietteitä ensinnäkin mitä mahdollisesti olisi edessä ja mitä ehdottomasti kannattaisi tehdä ja mitä mahdollisesti tulisi maksamaan.

Nettimoton halvin Cali taitaa tällähetkellä olla sen 4ke ja tämän pyynti oli oletetussa ehjässä kunnossa reilusti, melkein puolet, tuosta.


Mutta ajatuksia?


-Ville-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2020, 09:45:41 ap »
En niinkään kustannuksiin ota kantaa, mutta kuulostaa todella pieniltä puristuspaineilta ylipäätään. Jos on onnistunut mittaus ja lukemat tuota, niin ilman savutusta vika on mitä ilmeisimmin kansissa. Joku venttiili kantaa tai valskaa muuten. Muutoin yhdellä käynti voi olla oire huonosta tulpasta, suuttimesta, puolasta, tulpanjohdosta tms.
Potilas pitäisi nähdä livenä, että voisi tehdä tarkempia diagnooseja tai hinta-arvioita.
Guzzi sinällään on koneen puolesta helppo kohde aloitella mekaniikkaa tutustuminen, kaikki on hyvin hollilla ja liikkuvien osien määrä on minimissään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #2 : Toukokuu 16, 2020, 11:03:18 ap »
Venttiilivuodolle arvaus täältäkin.
Mutta tutkimalla selviää ja ohivuotomittaus kertoo paljon.

Jos reilu 100 000km ajettua prätkän moottoria alkaa aukomaan, niin silloin pitää varautua, että kaikki uutta.

Teetin juuri kansirempan ja uudet männäänrenkaat 750 Brevaan.
Uudet venttiilit, pako-ohjurit, männänrenkaat, keinuvivut, tiivisteet ja koneistukset maksoi yhteensä vajaan tonnin.
Vajaa tonni kahden kannen rempasta saattaa kuulostaa kalliillta, mutta kun osalistan loppusummaa katsoo, niin aika monesta palasesta se koostuu.
Venttiilit 120€, männänrenkaat 150€, keinuvivut säätötapeilla 200€, tiivisteet 50€. yms. yms.
Sitten tasohionta, istukat, sylinterin hoonaus. Oisko se ollut 150€
Ihan tarkkaan en muista, mutta alle tonnin se koko remontti jäi.
Yllättävän paljon siihen menee kaikkea pientä.
Mie laskeskelin alustavasti, että Brevaan menee maalauksen kanssa kaiken kaikkiaan reilu 4000€ ostohinnan päälle, ennen kuin se on valmis.
Siihen ei ole laskettu esim. kytkintä, joka maksaa helposti sen 500€

Jos alakerran remppaa, niin siihen ei taida tonni riittää, jos esim. öljypumppu pitää vaihtaa.

Stein-Dinsellä on helppo tehdä ostoslista, niin saa hyvän suunnan osien hinnoille.

Mutta, jos itselle ajopyörää tekee ja sen käy kaikkialta läpi, niin aika pitkä ostolista tulee ja vaikka yksittäinen osa ei välttämättä ole kallis, mutta kun niitä yksittäisiä osia on kymmenittäin...


Tämäkin vielä! ! !

_WiLLe_

  • Viestejä: 4
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2020, 11:35:27 ap »
Hyviä kommentteja,kiitos.

TunturiTT:n kommenttiin puristuksista; olin lukevinani motomatin kirjoituksista, että 9:n paineet olisi "hyvät"", siis jos molemmista tuo lukema löytyisi niin olisi ok. Nythän selvästi oikealla vikaa, mutta oletin että tuo toinen olisi ok. En vanno, mutta ulkomuistista heitin tuon arvon 9.

Ja tottakai näin etänä ja näillä tiedoilla ei voi mitään sanoa, yritän vain näkökulmia kalastella ja itsekseni summailla.

Breezen listaus on hyvä, kiitos siitä. Jäin tuossa miettimään, kun kirjoitit, että teetit remontin, niin tarkoitatko että teetit sen kokonaan eli myös purku ja kasaus vai meinasitko pelkkiä koneistus töitä?
Itse hiljakseni laskeskelin kansien hinnaksi n.5-800€, eli aika samoilla linjoilla oltasiin siinä suhteessa.

Mahdotontahan se on sanoa mikä on kannattavaa ja mikä kallista, mutta tykkään pallotella ja miettiä ajatuksia eri näkökulmista.
Onhan nettimotossa noita, ne on vain kalliimpia. Se onko pitkässä juoksussa loppusumma kuitenkin sama, on hyvä kysymys.
Esimerkiksi jos ottaa vertailuun jonkun 4ke vehkeen jolla ajettu vaikka 50-80tkm, ja tämä projekti yksilö olisi vaikka n.2ke. jäisi "remonttirahaa" 2ke, kai sillä jotain tekisi. Ja tämän remontin jälkeen projektipyörä olisi samanhintainen kuin verrokkipyörä, mutta siihen olisi tehty 2ke remontti joka leikkisästi ajateltuna olisi vasta tulossa verrokki pyörään.

Mutta joo, ymmärrän, eihän näitä voi näin ajatella. Kaippa tässä yrittää etsiä itselle perusteluja pyörän ostoon  :)


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2020, 11:37:03 ap »
Koneistustyö alihankkijalla, muut työt omassa tallissa.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2020, 12:56:22 ip »
Noihin kilometreihin kansia on jo saatettu huoltaakin joskus. Venttiilejä ei välttämättä tarvitse vaihtaa jne. Nuo alle kymmenen barin paineet on vähän maltillisia, mutta moottori käynee jo seiskallakin. Tuotahan voisi toki kokeilla lirauttamalla sylinteriin tippa öljyä ja katsoa paraneeko tulos. Jos paranee, niin vuotoa on männän renkaista alaspäin ja jos ei, on vika kannen puolella. Sen jälkeen availee venttiilikopat ja katsoo että siellä on kaikki kunnossa; välykset oikein, muttei liikaa. Liika voi olla merkki jumittavasta ohjurista ja liian pieni tai ei yhtään taas jättää venttiiliä raolleen.
Sitten tietysti tarkastaa, että saako se mykkä puoli kipinää ja bensaa. Siihenkin löytyy vinkit foorumilta.
Välttämättä tuo ajettu matka ei ole hyvin huolletulle Calille kun vasta alkumatka. Paljon kertoo yleisilme ja tuntuma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2020, 13:00:13 ip »
Hyvänä puolenahan tuossa on sitten että laatikko olisi rempattu. Oletettavasti kytkinkin ainakin tarkastettu. En osaa sanoa millä kilometreillä nuo yleensä on aiheellisia.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2020, 19:08:48 ip »
Omassa -96 Calissa juuri tuo 100K oli rajapyykki, jolloin tekniikka alkoi pettää kuten venttiilit ja laatikko. Tästä on jo parisenkymmentä vuotta aikaa ja tuolloin ei ollut juurikaan kokemusta Guzzin tekniikan kestosta. Tietoa oli vaikea saada kun kukaan ei suostunut myöntämään omassa pyörässään minkäänlaisia ongelmia. Nythän tilanne on toinen, kokemusta on rutkasti ja tietoa on saatavilla kun viitsii etsiä.

Ei 100K ole vielä hirveän paljon. Välttämättä ei kannata tehdä muuta kuin avata kannet, jos näyttää siltä että vika olisi vuotavassa pakoventtiilissä. Itse avasin koneen kun sillä oli ajettu 150K ja sylinterien hoonausjäljetkin olivat näkyvissä aivan kuten uusissa sylintereissä. Jostain syystä nokkaakseli oli kulunut ja venttiilinnostajien kupit pahasti ruvella. Oliko syynä syynä Mobil-öljy vai mikä mutta vaihtoon meni. Samalla uusin nokkahetjun, männänrenkaat ja kytkimen. Joku oli pelotellut että kampiakselin öljykanavaan kerrostuu sakkaa ja se kannattaa puhdistaa. Turhaan irroitin kampiakselin, sillä puhdasta oli.




_WiLLe_

  • Viestejä: 4
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #8 : Toukokuu 16, 2020, 19:11:22 ip »
Todella hyviä heittoja tullut. Ja ennenkaikkea tosi hyviä neuvoja.

Ideana tässä ajatusleikissä on se, että jos joinkin pääsemme hinnassa yhteisymmärrykseen niin minä otan pakun nokan kohti pohjanmaata ja ajan mopon kyytiin, ja vasta kotona rupean selvittelemään missä vika on. Tuleepahan lotottua oikein kunnolla.
Ja jos tuuri käy niin ollaan onnellisia ja jos menee kaikki uutta niin ollaampahan jotenkin varauduttu, jos ei muuten niin henkisesti.

Henko tuossa kommentissaan mietti kytkimen kuntoa ja rupesin sitä itsekin miettimään, puhetta siitä oli mutta en muista mitä, muistaakseni oli tarkastettu mutta ei ollut vaatinut toimenpiteitä. Pitää soittaa ja varmistaa.
Renkaat olivat uudet ja keula huollettu viime kesänä.

Olen nyt melkein tullut siihen tulokseen, että tämän asian ratkaisee se millaiseen hintaan päädymme. Järkeä vai ei, sitä en tiedä.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #9 : Toukokuu 16, 2020, 19:35:24 ip »
Miun Brevaan piti tehdä täysremontti sen takia, kun yhdestä venttiilistä oli pää murtunut, eli venttiili ja keinuvipu rikki.
Sen näki vasta kun oli keinuvivut nostettu edestä pois.


Aiheesta lisää Brerio vai Larva-osiossa.
Tämäkin vielä! ! !

egon

  • Viestejä: 973
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2020, 09:46:51 ap »
Tein Milleen kansirempan jossain 310---320k tietämissä. Laitettiin uudet ohjurit, seetit ja venttiilit, kaikki muu jäi entiselleen. Vaihdelaatikko on aika lousku jo. Siihen on vaihdettu viitosen rattaat jossain 200 k paikkeilla ja nyt näyttää nopottavan öljyä kytkinkopasta. Hajusta päätellen se on minusta moottoriöljyä, joten kakaisuhoito tulee ensi viikolla eteen.

Minusta 100 k ajettu moottori on vasta sisäänajettu jos sille ei ole tapahtunut mitään poikkeuksellista. Huonon puristuspaineen syy on erittäin todennäköisesti vuotava venttiili, mutta varsinainen juurisyy täytyy olla laiha seos, joten vaikka siihen vaihdetaan venttiili  tai venttiilejä, kannattaa selvittää myös onko imupuolella ilmavuotoa tai jokin muu syy ohueen seokseen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #11 : Toukokuu 17, 2020, 13:46:15 ip »
Aloittaisin tarkastamalla venttiilien säädön. Jos välykset ovat hyvät, sitten mäntä tarkasti yläkuolokohtaan niin että, venttiilit ovat kiinni.
Seuraavaksi paineilmaa sylinteriin, se mistä mahdollinen ilmavuoto suhisee, kertoo vuotokohdan.
Varmista silmämääräisesti että, molemmat kaasuläpät avautuvat normaalisti samaa tahtia.
Puristus- ja vuotomittauksen onnistuneeseen suoritukseen liittyy sellainen asia kun, tulppia irrotettaessa sylinteriin irtoavat karstan nokareet.
Sellainen nokare voi osua mittauksen aikana venttiilin väliin ja vääristää tulosta.
Tätä voi ehkäistä seuraavasti. Löysää ensin tulppia hieman ja kiristä uudelleen, kone käyntiin ja hetkeksi hieman kierroksia. Irtotavaran poistuttua
sylintereistä kone sammuksiin, tulpat pois ja puristusmittaus suoritetaan kaasuläppä täysin auki.
Mittauksen aikana tulppien kipinöinti ja polttoainesuuttimien toiminta pitää estää.
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2020, 14:39:48 ip »
Puristuspainemittauksessa voi sylinteriin laittaa tippakannulla moottoriöljyä ja verrata mittaustulosta ilman öljyä tehtyyn.
Jos öljyn avulla mittaustulos paranee, niin silloin vuotoa tapahtuu männänrenkaiden kautta.
Tämäkin vielä! ! !

_WiLLe_

  • Viestejä: 4
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #13 : Toukokuu 17, 2020, 14:53:42 ip »
Hyviä vinkkejä ja neuvoja kyllä satelee, näiden avulla uskallan varmasti lähestyä kohdetta.

Olen tässä lähipäivinä yhteydessä omistajaan uudemman kerran ja käymme läpi tilannetta, nyt ainakin on varmempi fiilis kun ymmärrän joinkin mitä siellä on mahdollisesti odottamassa.
 
Egonin viestin lukiessani ainakin luottamus ja kunnioitus merkkiä kohtaan kasvoi jälleen, hurjia kilometrejä!

Jos pyörä minulle päätyy tavalla tai toisella niin varmaankin aloitan siitä tänne uuden ketjun jossa voi sitten seurata projektin kehittymistä. Jostain syystä kovasti kiinnostaisi moiseen hommaan lähteä vaikka tietotaito on melko olematon. Mutta täällä sitä tietoa ainkin riittää ja ennenkaikkea sitä jaetaan, kiitos siitä!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: California 1100i -96 pytty ei lämpene
« Vastaus #14 : Toukokuu 17, 2020, 19:52:57 ip »
Jos olisin kaikki pikku oikut hoitanut hinaamalla korjaamolle niin yhteistyö Millen kanssa olisi loppunut viime vuosituhannella. Sehän on osa harrastusta, että osaa lukea pyöränsä tekniikkaa sen verran ettei ihan joka naksauksesta joudu pulaan. Mutta tietenkin ymmärrän heitäkin, jotka eivät halua kuluttaa aikaansa ruuvaamiseen vaan antavat muiden hoitaa kaiken sellaisen. Nykyiset elektroniikkapyörät tuntuvat hiukan jopeloilta, koska niiden kanssa pitää osata nykyaikaisten zydeemien käyttö ja vikakoodien tulkinta jos aikoo itse niitä korjailla. Guzzi on perusrakenteeltaan niin simppeli ja vahvarakenteinen, että sen kanssa omassa tallissakin onnistuu monet sellaiset jutut, jotka jäävät monimutkaisemmalla koneella tekemättä. Breva on näitä nykyaikaisempaa tekniikkaa edustavia malleja, mutta se on minulla toiminut oikein hyvin. 12 Euroopan reissua sillä on nyt menty ja kerran on Unkarissa pitänyt laittaa siihen takapyörän laakeri. Muita varaosia sen lisäksi ei ole tainnut kulua kuin suodattimia ja öljykello.