Venttiilivuodolle arvaus täältäkin.
Mutta tutkimalla selviää ja ohivuotomittaus kertoo paljon.
Jos reilu 100 000km ajettua prätkän moottoria alkaa aukomaan, niin silloin pitää varautua, että kaikki uutta.
Teetin juuri kansirempan ja uudet männäänrenkaat 750 Brevaan.
Uudet venttiilit, pako-ohjurit, männänrenkaat, keinuvivut, tiivisteet ja koneistukset maksoi yhteensä vajaan tonnin.
Vajaa tonni kahden kannen rempasta saattaa kuulostaa kalliillta, mutta kun osalistan loppusummaa katsoo, niin aika monesta palasesta se koostuu.
Venttiilit 120€, männänrenkaat 150€, keinuvivut säätötapeilla 200€, tiivisteet 50€. yms. yms.
Sitten tasohionta, istukat, sylinterin hoonaus. Oisko se ollut 150€
Ihan tarkkaan en muista, mutta alle tonnin se koko remontti jäi.
Yllättävän paljon siihen menee kaikkea pientä.
Mie laskeskelin alustavasti, että Brevaan menee maalauksen kanssa kaiken kaikkiaan reilu 4000€ ostohinnan päälle, ennen kuin se on valmis.
Siihen ei ole laskettu esim. kytkintä, joka maksaa helposti sen 500€
Jos alakerran remppaa, niin siihen ei taida tonni riittää, jos esim. öljypumppu pitää vaihtaa.
Stein-Dinsellä on helppo tehdä ostoslista, niin saa hyvän suunnan osien hinnoille.
Mutta, jos itselle ajopyörää tekee ja sen käy kaikkialta läpi, niin aika pitkä ostolista tulee ja vaikka yksittäinen osa ei välttämättä ole kallis, mutta kun niitä yksittäisiä osia on kymmenittäin...