Kirjoittaja Aihe: Finnlinesin matkan siirto  (Luettu 3319 kertaa)

hannujussi

  • Viestejä: 89
Finnlinesin matkan siirto
« : Toukokuu 12, 2020, 19:25:10 ip »
Oletteko muut suunnitelleet matkustavanne Finnlinesin laivoilla joko Saksaan tai sitten sieltä kotimaahan. Varasimme 24.2 seurueellemme paluumatkan 17.6 Travesta Helsinkiin  ennen kuin koronasta oli mitään sen vakavampaa tietoa. Finnlines ilmoittelee verkkosivuillaan, että 13.3 jälkeen varatut ns. Special-hintaiset matkat voi siirtää max 6 kk eteenpäin ja siirron voi tehdä kaksi kertaa jos on Star Club:in jäsen. Olen pari kertaa kysellyt heiltä miten tuo varhaisempi varaus tekee matkasta eriarvoisen verrattuna 13.3 jälkeen varattuihin matkoihin, mutta en ole saanut sieltä muuta kuin ympäripyöreitä selityksiä heidän linjauksistaan. Myös moottoripyörä.org sivustolla käydään keskustelua aiheesta koska aika moni on varannut matkan jo hyvissä ajoin alkuvuodesta. Olisikohan syytä nyt SMOTO:n ottaa kantaa ja yhteyttä ko laivuriin, jotta saataisiin selvyys ja oikeanmukainen kohtelu kaikille matkaajille, varausajankohdasta riippumatta. En tunne SMOTO:n organisaatiota tai henkilöitä siellä, mutta jos joku meidän clubistamme voisi olla aiheesta yhteydessä ko etujärjestöön, niin olisi loistava asia.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Finnlinesin matkan siirto
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2020, 20:09:46 ip »
Toki Smotoonkin voi ottaa asiassa yhteyttä mutta tuskin tässä on kyse yksittäisistä moottoripyöräilijöiden matkustamisesta vaan yleensä matkustamisesta. Vai onko selkeää näyttöä että vain moottoripyöräilijöiden varaukset kyseiseltä ajankohdalta ovat epäselviä?

Jos on kyse tietystä rajatusta ryhmästä joka kokee että heidän matkustamisaiettaan on haitattu on oikea osoite kuluttaja-asiamies.
Kuluttaja-asiamies voi ottaa kantaa myös yleisellä tasolla ja voi antaa suosituksia ilman erillistä oikeuskäsittelyä.
https://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/kuluttaja-asiamies/
Monet organisaatiot ottavat herkästi huomioon kuluttaja-asiamiehen suositukset.

Jos on osoittaa että juuri moottoripyörän käyttö matkustusmuotona on eriarvoisuuden syy voinee, ja pitääkin, asiaan puuttua myös moottoripyöräjärjestöjen.
Yleensä mp-järjestöjen toimet kulkevat hieman korkeammalla tasolla. Lainsäädännön laatimisen, sen soveltamisen ja valvonnan alueella.

Mikäli matka on varattu Smoton yhteistyökumppanilta niin silloin voi Smotonkin mielipide painaa. Vaikuttaa siltä että Smotolla ja Finnlinesillä on jokin sopimus: https://www.smoto.fi/jasenyys/smoto-jasenedut/

Voit laittaa Smotoon sähköpostia tai soittaa: (Lainaus Smoton sivulta) Kiireellisissä asioissa yhteydenotot: 050 346 9106, kiireettömissä webmaster (at) smoto.fi, vastaamme sähköpostiin usein jo samana päivänä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Finnlinesin matkan siirto
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2020, 20:51:15 ip »
Urpo kuuli autoilijasta, joka yritti peruuttaa pääsiäisen tienoille varattua saksanmatkaansa.
Finnlines oli erittäin haluton rahojen palautukseen, mutta palautti kuitenkin loppujen lopuksi.
Asiasta voi sanoa tämän verran:
-Ei siis koske pelkästään moottoripyöriä.
-Finnlines ei ole oikea paikka kysyä menettelytavoista, koska voivat vetää lievästi kotiinpäin.
Kuluttaja-asiamieheltä varmaan löytyvät neuvot. Nettihaullakin voi löytyä oikeat menettelytavat.
 

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Finnlinesin matkan siirto
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2020, 21:02:18 ip »
Tässä vielä omistajan nettisivut: https://www.grimaldi.napoli.it/en/index.html

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Finnlinesin matkan siirto
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2020, 00:54:08 ap »
Aloituksesta ei täsmällisesti selviä, mitä lipuillanne haluatte tehdä?
17.6. vallitseva tilanne?
Kaikki tuolloin asiaan vaikuttavat viranomaisten määräykset?

Helmikuussa varatuissa Special-hintaisessa lipussa ovat voimassa sen aikaiset ehdot: Muutokset ei sallittuja, ei palautusta matkan tai matkaosion peruuntuessa...
Muistaakseni 13.3. annettiin ennakkoilmoitus tulevista matkustusrajoituksista - lienee syy lipun muutoksen mahdollisuuksiin, ennen/jälkeen?
Viranomaisten koronamääräykset saivat aikaan force majeure-tilanteen, joka on vaikuttanut myös Finnlinesin lippujen ehtojen muutoksiin. Ehdot tällä hetkellä: www.finnlines.com/fi/laivamatkat/special-ja-standard-hintojen-ehdot.

Lainaus
...oikeanmukainen kohtelu kaikille matkaajille...
Yrityksellä on oikeus antaa Star Club jäsenilleen erilaisia jäsenetuja www.finnlines.com/fi/laivamatkat/star-club-kaikkea-tata

Yllättävissä/poikkeavissa tilanteissa kannattaa olla puhelimitse suoraan Finnlinesin myyntipalvelun kanssa.

Olemme saaneet useamman vuosikymmenen Finnlinesilta hyvää ja joustavaa palvelua, omistajamuutoksesta huolimatta. Esimerkiksi:
Pääsimme lähtemään 30.3. Travesta Vuosaareen Special+Star Club -hintaisella 16.3. varatulla/maksetulla lipulla lopulta ilman lisäkustannuksia kahdesta ajankohta muutoksesta huolimatta.
 
Ensimmäinen muutos arkena ja virka-aikana sujuvasti puhelimiste Suomen myyntipalvelussa.
Toiseen muutokseen viikonloppuna Traven Hafenhaus-terminaalirakennuksessa Finnlinesilla vaativat ensin lähes 50%:n lisämaksua 13.3. jälkeen varattuun lippuun. Kerroimme viranomaisten sulkeneen alueen kaikki viralliset matkailuautoilijoiden yöpymispaikat, joten siirto tulevan yön lähtöön on perusteltu. Onneksi lopulta saksalainen virkailija suostui puhelinneuvottelun suomalaisen kollegansa kanssa - vartin kuluttua onnistui.


T,
Jukka

 



Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Finnlinesin matkan siirto
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2020, 09:01:06 ap »
Kysyin tarkemmin siitä peruuntuneesta automatkasta. Finnlinestä oli venkoiltu, että matka voidaan
siirtää, mutta ei peruuttaa. Syy oli se, että ei ollut mitään estettä matkustaa Saksaan. Tosin siellä olisi
joutunut kahden viikon karanteeniin eikä Suomeen olisi päässyt takaisin. Maksoivat sitten kuitenkin
kauhean vänkäämisen jälkeen.
Finnlinesillä on kuulemma Facebook -sivut, joilla voi tutustua kohtalotovereiden tarinoihin.


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Finnlinesin matkan siirto
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2020, 18:12:16 ip »
Eiköhän hannujussi sinunkin asia hoidu parhain päin - Karavaanarit ulkomailla face-ryhmässä:

"Olipa ystävällistä ja nopeaa palvelua tänään Finnlinesillä.
Meillä olisi ollut lähtö Eurooppaan kesäkuun lopussa ja paluu kuukautta myöhemmin . Soitimme ja kyselimme mitä vaihtoehtoja olisi matkan perumisen suhteen (vaikka lippumme oli special , eikä normaalisti perumismahdollisuutta ole).Ystävällinen asiakaspalvelun työntekijä kertoi vaihtoehdot, joita oli useita . Päädyimme siihen, että halusimme rahat takaisin. Työntekijä vielä varmisti yhtiöstä , että myös kesäkuun lipun matkasta voi saada hinnanpalautuksen. Soitti hetken kuluttua ja kertoi, että rahojen palautus on mahdollinen. Muutaman tunnin päästä rahat olivat jo tilillä . Kiitos!"

T,
Jukka