Kirjoittaja Aihe: Grison äänien virittelyä..  (Luettu 6627 kertaa)

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison äänien virittelyä..
« Vastaus #15 : Toukokuu 13, 2020, 08:23:43 ap »
Kun ääni ratkaisee. Kumusaundia Kemin kavuille. Hienoo.
Kiits, eiköhän sitä kesän mittaan Aurajoen rannalla ja Särkänniemen Mustalahdessa olla parkissa moneen otteeseen ja toki Siuron Koskibaarissa pitää poiketa, siinä kesäasumuksen vieressä kun on :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison äänien virittelyä..
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2020, 10:29:04 ap »
Se vielä että tuossa turatessa (ja pönttö pyörässä kiinni) kokeilin siirtää, ikäänkuin sitä kammiota mallintaen, koko vaimenninhuilu/villa -yhdistelmää taaksepäin mutta ei se tuntunut juurikaan ääneen vaikuttavan. Jotenkin odotin että ois muuttunut paljonkin mutta ei. Tämän, ja tietty ton Pekan konstruktion vaikeahkon toteuttamisen takia jäi sitten tekemättä. TT:n versio ois kyllä ollut helppo tehdä, kuinka suuri vaikutus lie ollut kun tuo kammio on tuossa keskellä huilua ja aika pieni?

Päädyin sitten tuohon "sisäänpäin käännettyyn jatkoputkeen" kun se oli helppo tehdä ja jostain syystä vaikutukseltaan huomattavin. Kuten Camn jo tuossa mainitsikin, jyhkeimmät ja voimaikkaimmat äänet varmaankin lähtis sillä pitkällä absorbtiovaimentimella, mallia Termi. Orkkisputki on toki iso painava mutta siinä on sentään jotain muotoilua, tää Termi on vaan ihan älyttömän iso ja ruma sikaari:


Tässä vielä toi oma Mivv, otin sen päätykoristeenkin siitä pois. Näillä mennään :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Grison äänien virittelyä..
« Vastaus #17 : Toukokuu 13, 2020, 10:45:43 ap »
Kammion olisi tietenkin voinut tehdä mieleiselleen kohtaa vaimentajaa ja haluamansa pituiseksi. Omassa oli tuota luokkaa, kuin luonnoksessa. Vaikutus omassa oli suuri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Grison äänien virittelyä..
« Vastaus #18 : Toukokuu 13, 2020, 20:09:16 ip »
48mm putkea tommonen 10cm pätkä tuohon päätylaipan ulosmenoputkeen kiinni, meni just mukavasti tuon reikäputken sisälle, ehkä milli jäi ympärille tyhjää. No täähän on itse asiassa vähän niinkuin db-killeri mutta 48mm putkella.
Ja avot, tästä tuli juuri niinkuin toiveissa olikin! Meteli yleisesti tippui ehkä kolmanneksen ja tuo ikävä kypärässä soiva resonanssi poistui kokonaan. Mukava matala töminä tyhjäkäynnillä, ei huuda liikaa kierroksilla ja boonuksena vielä makia drooni moottorijarrutuksella.
Erittäin bueno siis :) Kaikille kiitos ja hyvää kesää!

Sehän meni hyvin kun noin helposti tuli hyväksi. Epäilen etteivät desibelit kuitenkaan vähentyneet mutta saundi vain muuttui miellyttävämmäksi.
Tai voihan siitä poistua noin joku resonanssitaajuus ja siten on oikeasti hiljaisempi.
Vanhoja pakoputkenteko oppeja kun muistelee lisää, niissä kehotettiin laittamaan äänenvaimentimen jälkeen aina pätkä putkea. Putki tasoittaa pakokaasun
virtausta ja vaimentaa siten jäljellejääneitä taajuuksia. Moottoripyörän äänenvaimentimissa näin taitaa olla vain alkuperäisissä, kuten Camn liittämässä kuvassakin.
Moottorin pakoputkeen tuottama taajuusalue on laaja, siksi olisi vaimennuksen kannalta edullista olla useampi vaimennin peräkkäin. Moottoripyörässä
se ei käytännön syistä oikein tahdo onnistua. Hyvään kompromissiin pääsee rakentamalla samoihin kuoriin kammiovaimentimen ja absorbtio-
vaimentimen kuten jälleen Camn liittämässä kuvassa on. Siksi ehdotin sen kammion lisäämistä siihen Mivviin.
Akustiikasta en paljoa ymmärrä, mutta voi olla hyvin tapauskohtaista, tässä putkenpätkän lisäys toimii hyvin ja jossain toisessa ei. Kuitenkin kammio-villavaimentimen olen saanut toimimaan hyvin niin kaksitahtisen paisuntakammion jatkona kuin ilmakiväärin piipun päässäkin.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2020, 22:17:49 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Grison äänien virittelyä..
« Vastaus #19 : Toukokuu 13, 2020, 22:08:44 ip »
Kammion olisi tietenkin voinut tehdä mieleiselleen kohtaa vaimentajaa ja haluamansa pituiseksi. Omassa oli tuota luokkaa, kuin luonnoksessa. Vaikutus omassa oli suuri.

Tuo sliparin sisuksia vaan siirtämällä tehty kokeilu ei tosiaan kerro tuon toimivuudesta mitään, kunnolla tehtynä olisi varmaan pelannut hyvin. Laiskotti enkä jaksanut alkaa pilkkomaan sisäkaluja ::)



Sehän meni hyvin kun noin helposti tuli hyväksi. Epäilen etteivät desibelit kuitenkaan vähentyneet mutta saundi vain muuttui miellyttävämmäksi.
Tai voihan siitä poistua noin joku resonanssitaajuus ja siten on oikeasti hiljaisempi.

Mitattava melu ei välttämättä tosiaan paljoa tippunut mutta se ikävä kypärässä soiva resonanssi poistui mitä tässä haettiinkin. Merkittävää myös se että äänitaso tuntuu kierrosten noustessa nousevan varsin hillitysti ilman mitään erityistä piikkiä. Keskustassa viittäkymppiä kakkosella ei herätä kummempaa huomiota. Tyhjäkäynnillä mukavaa murinaa ja kahdeksankympin jälkeen lähinnä tuulen suhinaa. Pyörän vierestä kuunnellen subjektiivinen äänitaso putosi kolmanneksen, ehkä enemmänkin. Jonkun mielestä varmaan liiankin hiljainen.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012