48mm putkea tommonen 10cm pätkä tuohon päätylaipan ulosmenoputkeen kiinni, meni just mukavasti tuon reikäputken sisälle, ehkä milli jäi ympärille tyhjää. No täähän on itse asiassa vähän niinkuin db-killeri mutta 48mm putkella.
Ja avot, tästä tuli juuri niinkuin toiveissa olikin! Meteli yleisesti tippui ehkä kolmanneksen ja tuo ikävä kypärässä soiva resonanssi poistui kokonaan. Mukava matala töminä tyhjäkäynnillä, ei huuda liikaa kierroksilla ja boonuksena vielä makia drooni moottorijarrutuksella.
Erittäin bueno siis
Kaikille kiitos ja hyvää kesää!
Sehän meni hyvin kun noin helposti tuli hyväksi. Epäilen etteivät desibelit kuitenkaan vähentyneet mutta saundi vain muuttui miellyttävämmäksi.
Tai voihan siitä poistua noin joku resonanssitaajuus ja siten on oikeasti hiljaisempi.
Vanhoja pakoputkenteko oppeja kun muistelee lisää, niissä kehotettiin laittamaan äänenvaimentimen jälkeen aina pätkä putkea. Putki tasoittaa pakokaasun
virtausta ja vaimentaa siten jäljellejääneitä taajuuksia. Moottoripyörän äänenvaimentimissa näin taitaa olla vain alkuperäisissä, kuten Camn liittämässä kuvassakin.
Moottorin pakoputkeen tuottama taajuusalue on laaja, siksi olisi vaimennuksen kannalta edullista olla useampi vaimennin peräkkäin. Moottoripyörässä
se ei käytännön syistä oikein tahdo onnistua. Hyvään kompromissiin pääsee rakentamalla samoihin kuoriin kammiovaimentimen ja absorbtio-
vaimentimen kuten jälleen Camn liittämässä kuvassa on. Siksi ehdotin sen kammion lisäämistä siihen Mivviin.
Akustiikasta en paljoa ymmärrä, mutta voi olla hyvin tapauskohtaista, tässä putkenpätkän lisäys toimii hyvin ja jossain toisessa ei. Kuitenkin kammio-villavaimentimen olen saanut toimimaan hyvin niin kaksitahtisen paisuntakammion jatkona kuin ilmakiväärin piipun päässäkin.