Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 sisemmät tulpat  (Luettu 4455 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Breva 1100 sisemmät tulpat
« : Toukokuu 05, 2020, 08:30:20 ap »
Rohkenin palstalta löytyneiden hyvien ohjeiden perusteella ryhtyä Brevan sisempien tulppien vaihtamiseen. Bilteman autopuolen erikoistyökaluista löytyi sopiva aihio tulppa-avaimeksi 3/8" vääntiöllä. Avainpäätä vähän viilalla ohentamalla ja vääntiön kiinnityspäästä laikalla pätkän katkaisemalla syntyi kelvollinen työkalu. Huohotinpurkin irroituksen jälkeen Motomatin ohjeita noudattaen (roskien poispuhallus ja irroitusöljy) lähti vasen tulppa helposti irti. Oikeanpuoleinen näyttää vähän vaikeammalta rastilta, sillä puolen kun näyttää olevan tiellä paksu johtonippu. Osaatteko kokeneemmat neuvoa, pitääkö tuo johtonippu työn ajaksi irroittaa osalta matkaa rungosta, jotta tulpan vaihto onnistuu ? Siltä se ainakin minusta näyttää. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2020, 11:38:17 ap »
Itselläni ei ollut tuota johdinnippuongelmaa. Tai ainakin se väisti ilman merkittävää vaivaa.
Oletan edelleenkin että sitä voi koittaa kiertää tai taivuttaa pois tieltä. Jos ei muu auta niin kiinnityksiä aukomalla. Mitään liittimiä tuon vuoksi en aukonut. Kuvissani näkyy se mitä niissä näkyy. Varmaan myös kyseinen johdinnippu.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html

Voimaa ei erityisemmin tarvita eikä pidä käyttää. Jos tulppa ei kierry pois kuin voimalla voi kannessa oleva kierre vahingoittua. Se yleensä kertoo joko korroosiosta mutta todennäköisemmin karstoittumisesta tulpan kierteen alapäässä.
Homma on kuitenkin voiton puolella jos tulppaa on saanut pyörähtämään edes puoli kierrosta. Silloin saa liukastusainetta menemään kierrettä myöden palotilaan saakka. Hitaasti.

Nyt kun on tankki irti niin kannattaa tsekata sen alapuoli. Tiivistys ja johtimien kunto. Omassani oli kovastikin sanomista: http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-tankki-ja-sen-sisalto.html

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2020, 20:30:22 ip »
No niin. Sutjakaksi keväthuolloksi ajateltu homma alkaa laajentua käsistä. Mämmikoura kun olen, onnistuin eilen pudottamaan yhdestä avaamastani johtoliittimestä sen jousiosan jonnekin sylinterien väliin. Kun en sitä muutoin löytänyt ja kun mitään asiaankuulumatonta ei oikein passaisi vääriin paikkoihin jättää, irroitin koko ilmansuodatinkotelon. No jousi löytyi, mutta löytyi ikävä kyllä muutakin.

Suuttimiin menevässä bensaletkussa oli molemmin puolin hankaumat , vasemmalla puolella mielestäni melko syväkin. Letkusysteemi varmaan on parasta vaihtaa ennenkuin alkaa bensa lentää kuumaan konetilaan, lieneeköhän hankalakin askare ? Oikeassa sylinterinkannessa puolestaan näkyi olleen öljyvuotoa, sisemmän tulpan reikään sitä näkyi ainakin valuneen. Vuotokohdasta en vielä saanut ihan tarkkaa selkoa. Parasta tietysti olisi jos selviäisi venttiilikopan tiivisteellä, venttiilinvälykset kun muutenkin piti tarkistaa. Tuota kanteen menevää öljyputkea ja sen liitosta kyllä myös katselin sillä silmällä. Onko mahdollisesti jokin muukin kohta mahdollinen vuodon syy ?

Pikkasen ketuttaa, mutta lienee sittenkin oikeastaan ihan hyvää tuuria, että huomasin nämä jo nyt ennnen kuin syntyi isompaa vahinkoa.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2020, 21:28:13 ip »
Nyt kun sulla on koko ilmansuodatinkotelo irti, niin se antaa tilaa enemmän letkujen uusintaan. Itse tein sen niin, että irrotin letkut suuttimien päästä ja leikkasin kaikki kolme letkua alkuperäisen mittaisiksi. Sen jälkeen kasasin letkut kiinni siihen kolmihaaraan ja lopuksi suuttimen päät kiinni. Letkua ostin Etralta, hyvälaatuista. Sieltä myös Kiristysliittimet ostin Motonetistä, sellaiset päistään pyöristetyt, mitkä eivät leikkaa letkua.
Mulla Vintagesta tihkutteli kerran öljyä juuri tuosta kanteen menevän letkun liitoksesta. Kun otti letkusta kiinni, niin sitä pystyi hieman liikuttamaan ees taas, eli se puristusliitin antoi periksi. Uusi puristusliitin ja siinä se on pitänyt jo monta vuotta.
Jouko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2020, 17:43:49 ip kirjoittanut Jouko S »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2020, 21:33:32 ip »

Suuttimiin menevässä bensaletkussa oli molemmin puolin hankaumat , vasemmalla puolella mielestäni melko syväkin. Letkusysteemi varmaan on parasta vaihtaa ennenkuin alkaa bensa lentää kuumaan konetilaan, lieneeköhän hankalakin askare ?

Ei se hankala ole mutta onhan siinä ruuvaamista. Mulla tuo bensa, mun mielestä putki, alkoi vuotaa melkein uudessa sportissa tanskalaisella moottoritiellä. Saatiin paikattua klemmarilla ja renkaanpaikkaus-sarjalla. Olin siitä Piikkiöön yhteyksissä ja uusi tuli takuuseen ja epäilivät että takaisinkutsun paikka mutta ei siitä koskaan mitään ole kuulunut. Hullustihan se bensalinja(kin) sielä on vedetty, monta paikkaa mihin voi hangata puhki. Sitten se kesti kun veti kunnon suojan päälle lähes koko matkalle. Kyllä se mahtaa noista kaikista ison brevan sukuisista jossain vaiheessa pirahtaa puhki. Tämä siis jos vanhemmissa on sama muoviputkisysteemi kuten 8v malleissa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2020, 21:41:49 ip »
Bensa- ja öljyletkuja, jos ja kun niitä vaihtelet, kannattaa ostaa asiantuntevasta liikkeestä eikä esimerkiksi varaosamarketista. Öljyn ja polttoaineen kestävyys ei ole nykyään itsestäänselvyys. Kannattaa turvautua tunnettuihin merkkeihin. Kertakäyttöiset letkusiteet voi korvata tavallisilla, hyvälaatuisilla klemmareilla mutta välttää esimerkiksi erästä ruotsalaismerkkiä.
Hydrauliikkaliikkeessä tietävät öljyletkuista enemmän ja voivat tehdä vanhoihin liittimiin tilalle uudet puristusliitokset. Vanhat pitää olla mallina matkassa.

Kertaalleen purin 1100 Brevan melko luilleen. Löytyihän sieltä yhtä sun toista. Esimerkiksi murtuneita huohotinletkuja, johtonippu joka oli suojastaan osin purkautunut mutta mitään varsinaista ikävää rahanmenoyllätystä en kokenut. Liki kaikki sain korjatuksi omin neuvoin.
Yleensä ottaen Breva ei oikutellut niin että olisi aiheuttanut matkan keskeytymistä. Lisäksi miellyttävä ajo-ominaisuuksiltaan. Myös kaksi päällä kunhan olin vaihtanut takajousen kantavampaan.

Millä kohtaa öljyvuoto esiintyy venttiilikopan tiivisteen ja sylinterin alatiivisteen välillä?

On hyvin harvinaista että kannentiiviste vuotaa palotilan ja ulkoilman välillä. Se voi kuitenkin vuotaa öljyä joka tulee kovettuneiden o-rengastiivisteiden läpi venttiilikoneiston pukkien alta. Tiivisteitä on neljä per kansi. Ylimmät ja alimmat kannen pultit eivät ole öljytilassa miltään kohtaa. Silloin vuoto näkyy sylinterin kannen välistä tulevana pienenpienenä vuotona. Varaosakulu on pieni: tarvitaan kahdeksan o-rengasta (4 puolelleen) mutta ennen niiden asennusta pitää pulttien reiät saada öljystä tyhjiksi. Olen kaikissa vanhoissa isolohko-Guzzeissani joutunut tekemään tämä pikkuremontin. Mutta kaikki ovat olleet jo reilusti yli 20 vuotta vanhoja.
Tästä aiheesta sain ohjeet tältä samalta Foorumilta.

Oma 1400:n tulee kohta viisivuotiaaksi. Teen siihenkin vastaavan katselmuksen eli tankki irti, sen sisälmykset irti, Ilmaläppäkotelo irti ja ilmansuodatinkotelo, akku, ECU, ym. irti. Silloin pääsee näkemään miten osat ja rakenteet voivat. Toistaiseksi ei ole isompia ilmennyt. Edellisen kerran ne olivat toimestani irtaallaan kun pyörä oli aivan ajamaton eli uutena. Halusin vilkaista ja katsoa miten laite on tehty. Lisäksi tein joitakin muutoksia toimintohin ja parantelin eräitä rakenteita.

1100 Brevaan en niin laajaa kuviota tehnyt mutta eipä siitäkään paljoa vilkuilematta jäänyt.

Lisäksi GuzziDiag on, erityisesti juuri 1100 CARC-mallistossa, hieno työväline jolla voi hakea vikaa, kuitata vikailmoitukset ja säätää varsin laajasti moottorinohjausta. Sen jälkeiset moottorinohjaukset ja ajoneuvon hallinnan säätöjutut ovat monimutkaistuneet paljon. Mutta voi niitäkin säätää kotioloissa.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #6 : Toukokuu 05, 2020, 21:53:16 ip »
Jos hommaa +10 vuotiaan prätkän, jolla on ajatellut ajaa auringonlaskuun, niin ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin purkaa se palasiksi.

Miun tallissa on purettu ja kasattu puolenkymmentä prätkää, ikäjakauma 15-25 vuotta (1995- 2005) ajomäärä 15 000km- 60 000km.

Jokaisesta on löytynyt sellaista, joka olisi kohta puolin, eli piakkoin aiheuttanut sellaista, mitä olisi nettipalstalla kyselty, eli outoa ja omituista vikaa.
Vika itsessään ei olisi ollut outo tai omituinen. Se olisi ollut vihreää mönjää sähköliittimessä, näkymättömältä sivulta hapertunut letku tai pikkuisen siipeensä saanut imusarjan tiiviste.

Viat on loppujen lopuksi aika helppoja ja yksinkertaisia, mutta niiden löytäminen on sitten ihan toinen tarina.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2020, 22:31:01 ip »
Onko tuohon Brevaan tehtävissä sitä väliputkea teräksestä? Saisi pienemmällä putkella, niin tulisi tilaa olla hankaamatta. Hyvin tuettuna ei täyttäisi poikkikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2020, 18:06:31 ip »
Suuttimiin menevässä bensaletkussa oli molemmin puolin hankaumat , vasemmalla puolella mielestäni melko syväkin. Letkusysteemi varmaan on parasta vaihtaa ennenkuin alkaa bensa lentää kuumaan konetilaan, lieneeköhän hankalakin askare 
Eikös Brevassakin mene suuttimille letkut, eikä putket? Ainakin nimimerkki Junkers juuri näitä letkuja kysymyksessään kysyy. Vintageen vaihdoin 11 vuotta ja loppuun palvelleet alkuperäiset letkut Etralta tähän:

https://www.etra.fi/fi/letkut-ja-liittimet-e320/matalapaineletkut-e3201/oljy-ja-polttoaineletkut-e320105/fuel-tek-2400-bc-008-oljyletku-10320009552

Kiristysliittimet ostinkin Motonetista(en Etralta). Sellaiset, missä on pyöristetyt päät, ettei letku leikkaudu.

Jouko

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2020, 19:17:21 ip »
Musta kolmihaarainen letkuhärpäke on polttoainetankin ja suutinten välissä. Aika kovalta vaikuttaa letku, onkohan vuodet (14) kovettaneet. Katsoin varaosakuvastoa TLM:n sivuilta ja siellä näkyi olevan kuvattuna kaksi eri vaihtoehtoa (pyörämallit 2005-2007): kolmesta erillisestä letkunpalasta haarakappaleella ja kiristysliittimillä koottu ja suutinten päihin letkuliittimillä liitettävä malli ja sitten täydellinen kolmihaarainen letkusetti, jossa suuttimiin menevissä haaroissa  liitoskappaleet ruuvikiinnityksellä. Mulla oli omassa pyörässä tuo jälkimmäinen malli. Kun näkyi hyllyssä olevan yksi tuollainen valmis setti, tilasin sellaisen. 99 € maksoi toimituskuluineen. Toivottavasti sopii. Ainakin tähän saakka on tuolta tilattu tavara ollut kuranttia ja toimitukset nopeita.

Uusi letku on varmaan syytä jotenkin suojata, mikähän mahtoi olla Ikkalan hommaan käyttämä materiaali ?

Öljyvuodon osalta täytynee toimia niin, että jos vuotolähde ei nyt silmämääräisellä tarkastelulla varmaksi selviä, niin puhdistan paikat huolella ja laitan pyörän ajokuntoon, jospa vaikka muutaman ajolenkin jälkeen selkiäisi paremmin. Vuoto kun ei ainakaan vielä kovin iso ole. Öljyä näyttää olevan kannen yläreunasta tulpansyvennyksen tasolle, ehkä eniten tuolla tulpan syvennyksessä, missä lienee näkyvissä yhden kannenpultin kanta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #10 : Toukokuu 06, 2020, 23:53:13 ip »
Oireiden perusteella ei ainakaan kumpikaan kannentiivisteen vuodoista. Yksi vuotokohta on sen pikkutulpan yläpuolella kannessa eli kuusiokantainen ja o-rengastiivistetty kuusiokolotulppa. Jos o-rengas on viallinen saattaa öljyä päästä sylinterikannen sisäsivulle. Sieltä se hakeutuu muuallekin.
Yleensä öljyvuoto on liikaa kiristetyn venttiilikopan tiivisteessä ei varsin harmiton vuoto. Mutta ikävä. Venttiilikoppia olen useita oikonut ja vuoto on sillä kadonnut. Tiivisteen väristä tai paksuudesta riippumatta.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2020, 19:20:27 ip »
Eipä tuon oikean sylinterinkannen tiimoilla olleen öljyvuodon syy ihan varmaksi selvinnyt. Toki venttiilikopan tiiviste saattoi yläreunastaan olla hieman öljyinen. Kannenpultin kiristysreiän suojapropunkin avasin. Tiukassa oli ja o-rengas kovettunut. Propun alla olevasta reiästä ei pumpulitikun kanssa tarkastaen öljyä löytynyt, on toki hyvin ehtinyt talven mittaan valua alas tulpan juureen jos on tuosta vuotanut. Uusin nuo o-renkaat molemmille puolille. Venttiilien säädönkin tarkastin ja molemmilla puolilla oli imuventtiilin välys 0.05 ja 0,10 välillä. Ruuvasin valyksen 0.10 milliin. 

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2020, 10:58:45 ap »
Bensaletku tuli TLM:ltä. Kova ja jäykkä muoviputki/-letku se oli tuokin. Tilaa letkulle on on tosi vähän ja molempiean vanhassa letkussa olevien hankaumien päättelin johtuvan siitä, että letku ottaa molemmilla puolilla kiinni ilmansuodattimen kotelon alakulmaan. Oikealla puolella on vielä tiukemmassa raossa tuon ilmanputsarikotelon ja yhden sähköliittimen välissä. Melko lähellä näyttää oikeanpuoleinen haara kulkevan myös läppärunkojen kiinnitysraudan kulmaa. Siihen raudan kulmaan laitoinkin suojaksi muutaman kerroksen muoviteippiä, jotta ei aivan heti paljaaseen rautaan hankaisi.

Kun olin letkun jo laittanut paikoilleen havaitsin, että tuossa viimeisessä mutkassa ennen ennen tankin liitintä oli tuo putki taivutettaessa hieman litistynyt. Mahtaako ennakoida ongelmia. Mikähän on letkussa ajon aikana oleva paine ? Sellainenkin ajatus heräsi, että pitäisikö tuon vanhan letkun liittimiä hyödyntäen teettää jossain letkufirmassa uusi letkuhärpäke, ehkäpä joustavampaa materiaalia hyödyntäen ?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Breva 1100 sisemmät tulpat
« Vastaus #13 : Toukokuu 17, 2020, 13:25:36 ip »
uusi letkuhärpäke, ehkäpä joustavampaa materiaalia hyödyntäen ?

Tee letku itse, saat sen mahdollisesti reititettyä paremmin. Asettele letku ensin paikoilleen ja katkaise vasta sitten, liitokset klemmareilla.
Jos et halua käyttää klemmareita ja letkuntekijällä on sopivia puristusholkkeja, katkaise letkut valmiiksi ja vie puristettavaksi. Toinen vaihtoehto on
käyttää mitan selvittämiseen jotain malliletkua, siitä saat oikean mitan.
Jouko S linkkasi jo edellä sopivaa letkua, Painetta järjestelmässä on n.3 bar, sen puolesta mikä tahansa kudosvahvisteinen bensaletku kestää.
Jos letkua ei saa vedettyä niin, että hankautumista ei tapahdu, laita noihin kohtiin letkun ympärille suoja. Vaikkapa siitä samasta letkusta ja
nippuside ympärille. Letku kannattaa kiinnittää mahdollisuuksien mukaan, niin ettei pääse heilumaan ja hankautumaan.
Jos/kun vanhoja liitinkaroja joutuu käyttämään, varmistu niiden kunnosta. Varsinkin jos ovat muovia.
Sohc van Helmi.