Kirjoittaja Aihe: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen  (Luettu 12548 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #30 : Toukokuu 01, 2020, 16:56:11 ip »
Kotarin tapauksessa varmaan auttaa, kun pyörä on tyyppihyväksytty molemmalle pyöräkoolle.

Onko näin? 690-enduro on eri malli kuin 690-SMC. Edellisessä 21/18 vanteet ja jälkimmäisessä 17/17. Mulla oli tuo jälkimmäinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #31 : Toukokuu 01, 2020, 18:46:08 ip »
Lainaus
Lainaus
Kotarin tapauksessa varmaan auttaa, kun pyörä on tyyppihyväksytty molemmalle pyöräkoolle.
Onko näin? 690-enduro on eri malli kuin 690-SMC. Edellisessä 21/18 vanteet ja jälkimmäisessä 17/17. Mulla oli tuo jälkimmäinen.

Asiasta, toistaiseksi, ei kannata minulta kysyä. Kysy niiltä joilla ko. pyörä on. Kerhokaverilla, Henkolla, joka täälläkin ajoittain kirjailee, on jokin KTM:n rypöpyörä Jackalin ohella. Löytyisikö häneltä tietoa?

Ihmettelisin kyllä jos supermotoon laitettaisiin rupulikumit. Olisiko ihan kiva enduropolulla? Epäilen. Ajatus noin niinkuin käytännön ajattelun kautta.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #32 : Toukokuu 01, 2020, 19:29:17 ip »

Ihmettelisin kyllä jos supermotoon laitettaisiin rupulikumit. Olisiko ihan kiva enduropolulla? Epäilen. Ajatus noin niinkuin käytännön ajattelun kautta.

Itse asiassa tilanne on toisin päin. Supermotoon (SMC) laittavat 21/18 vanteet. Itsekin harkitsin asiaa mutta päädyin pyörän vaihtoon, koska 690 on lähinnä nurkkapyörä. Pari kerta ajoin reilut 400km mennen tullen ja se riitti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #33 : Toukokuu 01, 2020, 22:28:58 ip »
Nii, ahteri siinä on kovilla kovilla jo vähän ennen Napapiiriä.

Kauan kesti, tavallaan onneksi, käsittää että kaikki pyörät eivät ole parhaita matkailuun. Suunnittelin jo Wingin ostoa mutta päädyinkin omatoimisesti customoimaan 1400 Californian matkapyöräksi. Säästyi rahaa iso tukku. Päivämatka voi olla tuhat kilometriä eikä paljon pakota. Matkustajakaan ei valittanut. Vastaavia reissuja olen ajanut vain 850 GT:llä ja 1100 Brevalla. Jälkimmäisellä oli loppumatkasta jo pientä tuskaa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #34 : Toukokuu 01, 2020, 23:11:14 ip »
Miten tuon diginopeusmittarin kanssa tulee menetellä? Rengaskoon muutoshan ei vaikuta sen näyttämään mitenkään.

Em. uskomus  on virheelinen. Poikkeus: Jos käyttää ympäristön tutkamittausta, kuten monissa maatalouskoneissa, ei ole vaikutusta vaikka leijuttaisiin ilmassa.
Useimmissa tämän päivän pyörissä on digitaalinen mittari. Rengaskoko ei todellakaan vaikuta nopeuteen kuin välillisesti. Eturenkaan osalta ei lainkaan. Se kun on moottorin kierrosluvun ja kulloisenkin välityssuhteen suhde.

Se vaikuttaa mittaustulokseen merkittävästi mikä on mittauskohteen rengaskoko mikäli mittaus tapahtuu pyörän, useimmiten etupyörän, kehän pituudesta. (Nykyään järjestelmät mittaavat molempien renkaiden kehämittaa aktiivisesti eli kykenevät ilmoittamaan esim. renkaan tyhjentymisestä.)
Pienempikehäinen pyörii rivakammin ja jos siitä mitataan nopeus niin se on juuri se kuin sillä rengaskoolla on mahdollista. Se ei kerro todellisesta nopeudesta. Useissa, jo ikääntyneissä, Guzzimalleissa, ns. isolohkoisissa, on mittaus vaihdelaatikosta eli mittaus tapahtuu takapyörän läpimitan mukaan.

Nykypyörissä asia on eri. Rengaskoon vaihto ei muuta nopeuslukemaa. Mutta, varoituksen sana, ei kerralla kannata vaihtaa etu- että takarengasta. Digitaalitekniikka vaatii aina vertailutiedon.

Sama järjestelmä kertoo myös jos rengas tyhjenee. Se ei tiedä kuitenkaan kumpi rengas...

Jos laitetaan digitaalinen tarvikemittari jälkiasennuksena sen tulee tietää mittauskohteen renkaan kehän mitta. Muutoin tulee lukemaksi "jotain".

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #35 : Toukokuu 02, 2020, 08:09:57 ap »

Em. uskomus  on virheelinen.


Nyt olet Matti väärässä. Guzzissahan mittaus ei tapahdu takapyörän kehän pituuden/läpimitan mukaan suoraan, vaan välillisesti vaihdelaatikon kautta. Tästä sitten saadaan nopeus. Kun takapyörässä ei ole minkäänlaista anturia, se voi pyöriä kuinka nopeasti tahansa eikä sitä digimittari huomaa. Digimittari reagoi ainoastaan mittarin pyörittimeen, jonka sen anturi muuntaa digitaaliseksi pulssiksi. Kun digimittariin syöttää orgisrenkaan kehän pituuden eli tässä tapauksessa 2059 mm, niin 150/90-15 rengas jonka kehä on 2044 mm, joutuu pyörimään karvan verran yli täyden kierroksen jotta mittari näyttää oikein. Jos mittarille syöttää 150/90-15 renkaan oikean kehän, niin mittari näyttää liian paljon.  Juuri tämän asian vuoksi en ymmärrä, miksi nopeusmittariasia pitäisi sekoittaa tuohon vaihtoehtoiseen pieneen muutoskatsastukseen. Nopeusmittarin muutos on mielestäni erillinen asia, joka taas on täysin laillinen toimenpide (E-hyväksyntä). Siinähän mikään ei muutu, ainoastaan mittarin pyörittimen pyörähdys muunnetaan digitaaliseksi signaaliksi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #36 : Toukokuu 02, 2020, 12:52:59 ip »
Lainaus
Lainaus
Kotarin tapauksessa varmaan auttaa, kun pyörä on tyyppihyväksytty molemmalle pyöräkoolle.
Onko näin? 690-enduro on eri malli kuin 690-SMC. Edellisessä 21/18 vanteet ja jälkimmäisessä 17/17. Mulla oli tuo jälkimmäinen.

Asiasta, toistaiseksi, ei kannata minulta kysyä. Kysy niiltä joilla ko. pyörä on. Kerhokaverilla, Henkolla, joka täälläkin ajoittain kirjailee, on jokin KTM:n rypöpyörä Jackalin ohella. Löytyisikö häneltä tietoa?

Ihmettelisin kyllä jos supermotoon laitettaisiin rupulikumit. Olisiko ihan kiva enduropolulla? Epäilen. Ajatus noin niinkuin käytännön ajattelun kautta.
Mun Kotari on 950 Supermoto, en siihenkään ole renkaanvaihtoihin muuten perehtynyt, muuta kuin että nopeusmittarista voi valita 17", 19" ja 21" tuumakoon, mikä kai johtunee että vastaavankokoiset Adventure ja Super Enduro on samaan runkoon tehty. Muistelisin kuitenkin ettei niissä ihan samanlaiset mittaritkaan ole. Näyttää hyvinkin tarkkaan oikealla rengaskoolla. Omaa kokemusta ei ole mutta netissä porukka on kirjoitelleet että Supermoto on kuitenkin lähinnä katupyörä ja maasto-ominaisuudet loppuu kesken. Ainakin putket ottaa koneen alta maahan kiinni jos ei muuta ongelmaa. Hiekkateillä varmaan järkevillä renkailla ihan ok.

En oikein tiedä näistä nopeusmittariasioista varsinkaan katsastuksen (auton) suhteen muuta kuin että muistelisin että saa näyttää liikaa mutta ei liian vähän. En kuitenkaan koskaan ole kuullut että olisi keneltäkään tarkastettu. Ensimmäinen oma autonikin oli 79' Golf, mikä oli muutoskatsastettu 84' GTi:n tekniikalle. Hauska auto olikin ajella. Ilmeisesti uudenman mallin vaihdelaatikko oli joiltain osin eri, nopeusmittari näytti 30km/h liikaa. Ja sen kyllä huomaisi jo katsastuksen koeajossa, jos mittaria katsoisi. Ja tämä oli aasinsilta tuohon Guzzin takarenkaaseen, itsellä ainakin Jackalin mittari vakiorenkailla näyttää kaikkien nopeusnäyttöjen mukaan 10km/h liikaa. Siinä olisi teoriassa varaakin siis mittarin näyttää vähemmän.

Muutenkin muutoskatsastushommat tuntuu vähän kummallisilta, kun on niin katsastajasta kiinni. Yhden vanhan Volvon turbottamiskokemusten perusteella. Kysyin yhdeltä konttorilta etukäteen että kuinka tämä homma pitäisi hoitaa, niin insinööri sanoi että alustan osien pitää olla vastaavat kuin turbomallissa, tai jos käytetään tehokkaampaa muuta vertailumallia niin sen mukaiset. Kysyin sitten että kuinka tämä todistetaan, niin insinöörillä jäi levy päälle ja hän vain toisti että "se pitää vain todistaa". Selvä. Omassa tiedossa kyllä oli että voi käyttää vaikka varaosanumerovertailua, mutta asiaa ei kiinnostanut tuolla konttorilla viedä eteenpäin. Maahantuojalta sai aikoinaan myös lappuja missä oli tehorajoja vastaavia alustan osia, mutta ne eivät kuitenkaan olleet linjassa paikallisen tieliikennelain kanssa, mutta saatoi sitä ohjenuorana käyttää. Tehot olivat korkeampia kuin sallittu tehokkain malli +20%.
      Seuraavalla konttorilla kuitenkin vähän nojattiin siihen lappuun ja tehoihin ja sanottiin että "kannattaisi hoitaa asia kerralla kunnolla ja hakea poikkeuslupaa". Tiedossa oli että tällainen hakemus kuitenkin maksaa, mitähän se nyt olikaan, ehkä 400€ riippumatta siitä meneekö läpi vai ei. Rahoja ei palauteta, joten ei kiinnostanut koska mikään laki ei tällaista vaadi. Asia ei siis jatkunut silläkään konttorilla. Seuraavaksi kysyin kaverilta että missä se on omat pirssinsä muuttanut ja menin samalle konttorille tehonmittaus, varaosanuero, maahantuojan todistus ym. lappujen ja auton kanssa. Kyseessä oli perus kaasariversion muuttaminen ruiskuturboksi. Katsuri tarkasti tuoreet iskarit, jouset ja kallistuksenvakaajat, että on kunnon kamaa. Muutosprosentti olikin vähän eri, nimittäin papereihin tuli 10% muutosta ruiskuista. Sanoin että hain purkamoilta osat muuttaakseni alkuperäisen moottorin. Koneenvaihdosta en viitsinyt mainita. Katsuri katsoi että kaasari vaihdettu ruiskuun, ja siitä muutokset. Turbosta ja välijäähdyttimestä esim. ei tullut prosentteja, koska "niitähän on ollut tehtaaltakin joissain malleissa". Ahtimen malli tuli papereihin, ja pyysin sinne myös välijäähdyttimen koon, koska olin kuullut että myöhemmissä katsastuksissa voi muuten tulla sanomista. Tässä vaiheessa katsastusmies alkoi etsiä välijäähdytintä auton puskurin alta, vaikka se oli koko ajan ollut nenän edessä konepellin aukiollessa. Jotenkin varsinkin tämä viimeinen kohta teki sai ajattelemaan että katsastusmiesten teknisissä tiedoissa taitaa olla vaihtelua. Henkilö halusi kuitenkin antaa hyvää palvelua, joten olin päätökseen tyytyväinen. Toivotti vielä lähtiessä hyviä kuminpoltteluita.
Ja kyllähän kaveri joskus kertoi vuosikatsastaneensa alkuperäisen 740 Turbonkin 14" tuumaisilla vanteilla huomautuksitta. Ei siinä muuta mutta rekisteriotteessa on 15", ja jos olisi ollut Turbon etutolpat, niin jarrut eivät olisi mahtuneet vanteiden sisään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #37 : Toukokuu 02, 2020, 13:26:50 ip »
En sen enempää vänkää selvästä asiasta muuten kuin että jos tekee muutoksen rengastukseen, siis tarpeeksi ison muutoksen, on teetettävä myös mittarin testaus. Testauksen tekee Testmill Pentanova. Maksaa noin 500€ + alv. Eikä riitä että on tehty testi vaan sen tuloksen on oltava tietyn toleranssin sisällä eli käytännössä näytettävä todelliseen nopeuteen verrattuna hieman isompaa nopeutta. Mittari ei sii saa näyttää objektiivisesti oikein vaan tiettyjen rajojen sisällä aina liikaa. Esimerkiksi todellisessa 100 km/h vauhdissa mittarinäyttö näyttää jotain välille 103 - 110km/h nopeutta. Sama koskee myös autoja. Mittarivirhe on siis pakollinen ja aina ylöspäin.

Digimittarin saa toki näyttämään mitä haluaa siinä on sen "virhe". Siksi se ei kelpaakaan, pykälien mukaan, katsastuksessa.
Guzzin mittaus vaihdelaatikosta kardaanin kiinnityskohdan kupeesta on rengaskehän ja perävälityksen kautta tuleva "tieto" johon nopeusmittari on sovitettu. Jos rengaskoko muuttuu niin vastaavasti muuttuu nopeusmittarin lukema poiketen enemmän tai vähemmän alkuperäisestä. Myös perävälityksiä on useita erilaisia välityssuhteeltaan. Jos siis vaihtaa perävälityksen tai takapyörän kokoa ei nopeusnäyttämä enää ole oikea vaan sitä on korjattava.

Jos haluaa käyttää alkuperäisestä poikkeavaa nopeusmittaria on se myös testattava ja todettava näyttämän oikeellisuus.
Sittemmin asiassa on lipsuttu katsastuksen puitteissa ja toisinaan kelpuutettu digitaalinen mittari ilman sen testausta. Otettu ns. maalaisjärki apuun siellä konttorilla. Mutta se ei ole virallista eikä automaatio että omin päin asennettu mittari olisi hyväksyttävä. Alkuperäismittarin käyttö on usein se helpoin tie.

Mutta suotta näitä sen enempää pöyhii. Tekee varman päälle, laittaa sen rengaskoon alle kuten haluaa ja käy katsastuksessa. Jos kelpaa sellaisenaan niin asia on ok. Jos ei kelpaa niin on aina mahdollisuus testauttaa sekä pyörän ajettavuus että nopeusmittarin näyttö. Tässä tapauksessa ei tarvita jarrutehon mittausta.

Olen ymmärtänyt että esittämäsi vanteen ja renkaan vaihto ei muuttaisi renkaan käytönaikaista kehämittaa merkittävästi. Silloin ei tarvittaisi alkuperäisen mittarin kalibrointia tai edes sen testausta. Ainoaksi merkittäväksi ja asiaan vaikuttavaksi seikaksi jäisi vannekoon "vähäistä" isompi muutos joka merkitään joko muutetuksi tai vaihtoehtoiseksi. Itsellä ei tästä ole kokemusta muuta kuin ajoneuvoluokan vaihdon yhteydessä mutta tämä ei siihen liity.

Oman pyöräni rengasmuutoksesta on jo kysytty miksi siihen ei ole vaadittu ajettavuuden eli käsittelyn testausta sekä jarrutehon mittausta. Vain siksi että kokomuutos ei ole "merkittävä". Auton renkaan käyttö ei myöskään ole "merkittävä muutos" vaan aivan sallittua. Jos sen käyttö kiellettäisiin tulisi paljon rengasremonttia joukolle motoristeja.

Minäkin joutuisin trikeni rengastusta muuttamaan. Nopeusmittauksen muutin etupyörästä alkuperäismittariin triken katsastukseen juuri siksi että voin todistaa että takapyörien kokomuutos ei vaikuta nopeusnäyttöön eikä siten tarvita nopeusmittarin testausta. Spedeä mukaillen: "Onhan nopeusmittarin anturi etupyörässä, onhan?

Nykypyörissä, kuten autoissakin, on nopeusmittaus hieman erilaista kuin analogiaikoina.
Kun on jatkuva, monta kertaa per kierros, näytteenotto pyörän pyörintänopeudesta voi se myös verrata eri pyörien pyörimisnopeutta toisiinsa. Sitä kautta tulee tietoa kiihtymisestä, hidastumisesta, renkaiden pidosta ja ennenkaikkea renkaiden kehien pituudesta. Siksi ei saakaan vaihtaa molempia renkaita yhtäaikaa. Pitää jonnekin jäädä vertailuarvo. Tämä järjestelmä kertoo myös rengaspaineen laskusta. Tosin välillisesti eikä kuljettajalle tule tietoa kummassako renkaassa on vuoto. Sillä tiedonpuutteella ei kuitenkaan liene käytännössä merkitystä lainkaan. Yhden renkaan vaihto kerralla ei siis aiheuta muutosta nopeus- ja matkamittarin näyttöön. Sekin on vielä jännä juttu että, vaikka, nopeusmittarin pitää näyttää liikaa niin matkamittari voi silti näyttää todellisempaa lukemaa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #38 : Toukokuu 02, 2020, 17:30:30 ip »

Mutta suotta näitä sen enempää pöyhii. Tekee varman päälle, laittaa sen rengaskoon alle kuten haluaa ja käy katsastuksessa. Jos kelpaa sellaisenaan niin asia on ok. Jos ei kelpaa niin on aina mahdollisuus testauttaa sekä pyörän ajettavuus että nopeusmittarin näyttö. Tässä tapauksessa ei tarvita jarrutehon mittausta.

Olen ymmärtänyt että esittämäsi vanteen ja renkaan vaihto ei muuttaisi renkaan käytönaikaista kehämittaa merkittävästi. Silloin ei tarvittaisi alkuperäisen mittarin kalibrointia tai edes sen testausta. Ainoaksi merkittäväksi ja asiaan vaikuttavaksi seikaksi jäisi vannekoon "vähäistä" isompi muutos joka merkitään joko muutetuksi tai vaihtoehtoiseksi. Itsellä ei tästä ole kokemusta muuta kuin ajoneuvoluokan vaihdon yhteydessä mutta tämä ei siihen liity.



Pöyhiminen on nimenomaan varman päälle tekemistä kun asia on mitä epäselvin. Tässä tapauksessa alkuperäistä mittaria ei voi käyttää, joten pieni muutoskatsastus voi laajeta helposti digimittarin testaamiseksi ja pyörän muutoskatsastukseksi. Hermothan tuossa menee. Jos haluaa keskeyttää homman, niin siitäkin jää merkintä Trafin tietoihin. Kaikki on arpapeliä jos ei etukäteen tiedä, mitä katsastusmies alkaa tonkia. On siis kyseenalaista, kannattaako pieni muutoskatsastus lainkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #39 : Toukokuu 02, 2020, 19:07:44 ip »
Valinta on sinun. Joko pyörä on asetusten mukaisessa kunnossa jolloin ei tarvitse viranomaista pelätä tai toisinpäin. Pitäisin silti ns. kiinnijäämisriskiä vähäisenä. Ainoastaan silloin jos ajat kolarin tai aiheutat itsellesi ja muille vahinkoa pyörälläsi saattaa vakuutusyhtiö tehdä omia päätelmiään. Asiaa voi punnita siinäkin valossa että paljonko maksaa laillistaa asia ja mikä on asiassa kärähtämisen mahdollisuus.

Itse pyrin rakentamaan ja muuttamaan pyöräni niin että ne näyttävät tehdastekoisilta kaikkine muutoksineen.  Lisäksi Guzzi ei ole siinä mielessä viranomaisten "suojeluksessa" kuten eräs amerikkalaisvalmiste. Tosin sekin vouhkaus alkaa olla jo vähenemään päin. Aikanaan niitä takavarikoivat ja selvittivät onko verot maksettu ja onko laittomia muutoksia tai muutoksia jotka ovat veronalaisia. Siinä sitä olikin puuhaamista.

Olen ollut itsekin pysäytettynä asian yhteydessä. Konstat luulivat muokattua Guzziani H-D:ksi mutta kun tutkivat lähemmin niin nuoremmalta kostalta pääsi suusta: Voi v***u, täähän ei olekaa Harrikka! Ilmeisesti jahdin kohde tuli kohta perässäni ja paukutti ohi. Sinne ne konstatkin sitten suuntasivat.

Olen kantanut jo aiemmin setelirahaa merkittäviä määriä pyörieni suhteen katsastuskonttoreille ja vielä enemmän, tuhansia euroja, Testmill Pentanovalle. Mutta heidän paperinsa ovat kovaa valuuttaa rakentelijoille. Säästyy ehkä korvauksilta jos jotain sattuu.

Sitä rahaa en laske menokseni vaikka omasta pussista sekin lähti suurelta osalta kun näitä asioita aikanaan hoitelin järjestötoiminnassa Suomessa, EU:ssa ja hiukan muuallakin. Moottoripyöräkerhot sentään maksoivat melko hyvin välittömiä kulujani joista oli kuitit. Kuten lennot, ruokailut ja jotkin hankinnat kuten tietokoneet. Myös sihteerini sai jonkinlaista tuloa sekä tietysti asianajoon palkattu toiminnajohtaja.

Juuri näitä asioita varten MMAF aikanaan perustettiin. Se toimii myös Smoton Teknisenä Neuvonantajana ja MMAF:n ajoneuvotestaajat tekevät tärkeää testaustyötä. MMAF on myös neuvonantajana eduskunnan Liikennejaokselle. Oman osansa myös tämänkin keskustelufoorumin haltija eli Gruppo maksaa kymmenykset Smotolle asioiden hoitamisesta. Mikään ei tule ilmaiseksi.

Aikanaan kaikki, pienikin muuttaminen, katsottiin laittomaksi. Yleensä niistä paikallispoliisi tai liikkuvat sakottivat. Nyt poliisit eivät oikein uskalla sakottaa paitsi jos tietävät olevansa varmasti oikeassa. Silti syntyy ns. oikeuskuolemia maantielevikkeillä. Niitä käsitellään sitten lakituvassa. Sitä riskiä harva viranomainen haluaa nykyään ottaa. Varsinkin kun niistä tulee usein julkisia juttuja lehtiin ja nettiin.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #40 : Toukokuu 02, 2020, 19:38:16 ip »
Valinta on sinun. Joko pyörä on asetusten mukaisessa kunnossa jolloin ei tarvitse viranomaista pelätä tai toisinpäin. Pitäisin silti ns. kiinnijäämisriskiä vähäisenä.

Totta. Viranomaisia en ole koskaan pelännyt, vaan jättisakkoja ja kortin lähtöä, jotka olivat varsinkin nuorempana jatkuva riesa. Saatan käydä kyselemässä mökkipaikkakuntani (Mikkeli) katsastusmieheltä näkemyksiä asiasta nimiä mainitsematta. Jos näyttää siltä, että homma tökkii, niin jätän katsastamatta. Tähän projektiin liittyy kyllä myös etupyörän muutos 110/90-18 -> 130/90-17, joka on tarkoitus asentaa 6 asteen ja 250 mm leveään keulaan. Akselivälin pituuden ja keulakulman (etujätön pieneneminen)  muutos kuitenkin johtaisivat automaattisesti muutoskatsastukseen, jonka tulosta on vaikea ennustaa. Nyt pohdin, sopiiko tuo 130/90-17 rengas pyörimään 195 mm leveässä orgiskeulassa, jotta voisin laittaa sen pientä muutoskatsastusta varten ja katsastaa samalla. Etulokari ei ainakaan sovi väliin mutta eihän sitä edes tarvita. 6 asteen keulan laittaisin sitten kun pyöräkokojen muutos on papereissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #41 : Toukokuu 02, 2020, 20:30:13 ip »
Itselläni on paraikaa menossa Marchesinin 130-leveälle renkaalle tarkoitettu 17 tuuman vanne. Tein siihen tänään etuakselin koristepäitä. Aiemmin jo itse akselin. Keula on H-D Sportsterin "uudempi" eli 41 mm keula. Rengas mahtuu vaivoin lokarin kiinnikeiden ohi niiden yläpuolelle ja itse vanne osuu juuri lokasuojan kiinnikkeiden kohdalle ja väliä on viisi millimetriä puolellaan. Joudun todennäköisesti koneistamaan alaputkia kiinnikkeiden kohdalta ja taivuttelemaan lokarin kiinnikkeet uusiksi. Onneksi osissa on varaa. Kierreosuus jää vain lyhyeksi alumiinissa jos ei tee läpireikiä.

Varhaisissa Buelleissa oli samoja valuvanteita kuin aikakauden Guzzeissakin.

Palatkseni pyörääsi niin eturenkaan koon muutos on suhteessa takarenkaan muutokseen, paperilla, pienempi vaikka voikin vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin paljon enemmän.
Etujätön pieneneminen yleensä tekee ohjauksesta kevyemmän jota voi renkaan koolla ehkäistä. Pitää huomioida myös keulan painuma kovassa jarrutuksessa ettei keulakulma silloin mene aivan olemattomaksi ja ohjaus yliherkäksi ts. epävakaaksi. Myös takajousituksen (ulos)jousto muuttaa keulakulmaa.

Pääsen vasta alkuviikosta mittailemaan tuon Sportsterin keulan mittoja. Jättöä ei kykene toistaiseksi mittaamaan sillä runko on varustelematta enkä tiedä vielä takapyörän kokoa enkä sijaintia runkoon nähden. Keulakulma vaikuttaa kyllä hurjan pystyltä eikä kolmioissakaan ole isommin offsettia. Onneksi olen vain seppänä, en suunnittelijana. Mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät joudun vielä tässäkin projektissa suunnittelijaksi. Teettäjä kun on vain saanut vision siitä miten vanhasta Buellista tehdään ripeä kustomi.

Jälkeenpäin ajatellen jättisakolla olisi voinut helposti teettää asianmukaiset mittaukset ja testit. Olen ollut läsnä testitilaisuudessa jossa testattavana oli erään pyörän jarrut. Niin pitkälle ei hommassa päästy sillä insinööri tutki keulan ja runkorakenteen ja totesi että jättö oli negatiivinen. Homma siis meni uusiksi keulan ja rungon suhteen. Kaveri oli kuitenkin ajanut pyörällä testipaikalle.
Yleistä tietoa keulasta: http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf

Tällä olen pärjäillyt aika menestyksekkäästi: http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #42 : Toukokuu 02, 2020, 21:23:03 ip »
Tuota keulakulmaa ja etujättöä ollaan tällä palstalla jo käsitelty aikaisemminkin, jopa usein piirroksin. "Oikea" jättö on konsensuksen mukaan vähintään 50 mm. Taitaa olla myös jonkinlainen sääntö Suomessa. Saksassa asia taitaa olla toisin. Mandello Cyclesin Ingo, jolta kävin Bremenwördestä henkilökohtaisesti aikoinaan ostamassa nuo em. 6 asteen kolmiopalat, ei osannut sanoa mitään etujätöstä, vaikka koitin sitä englantia taitamattomalta hemmolta siansaksalla tankata. Kyseisillä kolmiopaloilla on TUV eli ne saa asentaa Guzziin.

http://www.mandello-cycles.de/gabelbrucken.htm

NC:n keulakulmalaskuria olen toki käyttänyt ja muitakin, mutta luotan enemmän omaan laskupäähäni. Tulos on joka tapauksessa aika lailla sama: jättö jää karvan verran alle laissa asetetusta 50 mm:stä.  EU:n perseraiskaamassa Suomessa pikkusieluiset kyylät voivat siis helposti sabotoida moottoripyörärakentajan työn vailla legiimejä perusteita. Tämähän taitaa olla ainoa asia, jossa Suomella on enää omaa päätäntävaltaa omiin asioihinsa.

Summa summarum. Aika paljon liikkuvia osia, jotta voisi olla varma että pyörä menee läpi muutoskatsastuksesta jos maksaa tietyn summan rahaa. En aio kuitenkaan ryhtyä asian puolesta taistelemaan, vaan pelaan varman päälle.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #43 : Toukokuu 02, 2020, 21:30:45 ip »
Tulen mielenkiinnolla seuraamaan projektiasi josko sitä julkisesti haluat esitellä.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #44 : Toukokuu 02, 2020, 21:52:03 ip »
Tulen mielenkiinnolla seuraamaan projektiasi josko sitä julkisesti haluat esitellä.

Toki mutta pyörää en esittele ennen kuin on valmista. Maalauskin on vielä suunnittelematta. Palaan asiaan pikkuhiljaa palstalla kun asioita valmistuu. Repekin on mukana projektissa osien teossa. Pyörästä siis tulee bobber-tyylinen, muttei mitenkään ortodoksinen, vaan Guzzin muotolinjaa noudattava. Asiaan vihkiintymätön ei välttämättä huomaa edes muutoksia. Valmistuminen menee väkisin ensi kesään kun on nyt näitä muita mp-kiireitä. Muutenkin suunnittelun ja toteutuksen osuus on 90/10 eli paljon enemmän kaljaa on kulunut kuin rälläkän kiekkoja ja kyseessä on ollut vuosikausien projekti.

 Alkoi nyt vaivaamaan tuo Marjoniemi, josta mainitsit ja jossa en ole käynyt. Jos vaikka huomenna sinne, kustantaa taas 400-500 km edestakaisin mökille :)