Kotarin tapauksessa varmaan auttaa, kun pyörä on tyyppihyväksytty molemmalle pyöräkoolle.
Onko näin? 690-enduro on eri malli kuin 690-SMC. Edellisessä 21/18 vanteet ja jälkimmäisessä 17/17. Mulla oli tuo jälkimmäinen.
Asiasta, toistaiseksi, ei kannata minulta kysyä. Kysy niiltä joilla ko. pyörä on. Kerhokaverilla, Henkolla, joka täälläkin ajoittain kirjailee, on jokin KTM:n rypöpyörä Jackalin ohella. Löytyisikö häneltä tietoa?
Ihmettelisin kyllä jos supermotoon laitettaisiin rupulikumit. Olisiko ihan kiva enduropolulla? Epäilen. Ajatus noin niinkuin käytännön ajattelun kautta.
Mun Kotari on 950 Supermoto, en siihenkään ole renkaanvaihtoihin muuten perehtynyt, muuta kuin että nopeusmittarista voi valita 17", 19" ja 21" tuumakoon, mikä kai johtunee että vastaavankokoiset Adventure ja Super Enduro on samaan runkoon tehty. Muistelisin kuitenkin ettei niissä ihan samanlaiset mittaritkaan ole. Näyttää hyvinkin tarkkaan oikealla rengaskoolla. Omaa kokemusta ei ole mutta netissä porukka on kirjoitelleet että Supermoto on kuitenkin lähinnä katupyörä ja maasto-ominaisuudet loppuu kesken. Ainakin putket ottaa koneen alta maahan kiinni jos ei muuta ongelmaa. Hiekkateillä varmaan järkevillä renkailla ihan ok.
En oikein tiedä näistä nopeusmittariasioista varsinkaan katsastuksen (auton) suhteen muuta kuin että muistelisin että saa näyttää liikaa mutta ei liian vähän. En kuitenkaan koskaan ole kuullut että olisi keneltäkään tarkastettu. Ensimmäinen oma autonikin oli 79' Golf, mikä oli muutoskatsastettu 84' GTi:n tekniikalle. Hauska auto olikin ajella. Ilmeisesti uudenman mallin vaihdelaatikko oli joiltain osin eri, nopeusmittari näytti 30km/h liikaa. Ja sen kyllä huomaisi jo katsastuksen koeajossa, jos mittaria katsoisi. Ja tämä oli aasinsilta tuohon Guzzin takarenkaaseen, itsellä ainakin Jackalin mittari vakiorenkailla näyttää kaikkien nopeusnäyttöjen mukaan 10km/h liikaa. Siinä olisi teoriassa varaakin siis mittarin näyttää vähemmän.
Muutenkin muutoskatsastushommat tuntuu vähän kummallisilta, kun on niin katsastajasta kiinni. Yhden vanhan Volvon turbottamiskokemusten perusteella. Kysyin yhdeltä konttorilta etukäteen että kuinka tämä homma pitäisi hoitaa, niin insinööri sanoi että alustan osien pitää olla vastaavat kuin turbomallissa, tai jos käytetään tehokkaampaa muuta vertailumallia niin sen mukaiset. Kysyin sitten että kuinka tämä todistetaan, niin insinöörillä jäi levy päälle ja hän vain toisti että "se pitää vain todistaa". Selvä. Omassa tiedossa kyllä oli että voi käyttää vaikka varaosanumerovertailua, mutta asiaa ei kiinnostanut tuolla konttorilla viedä eteenpäin. Maahantuojalta sai aikoinaan myös lappuja missä oli tehorajoja vastaavia alustan osia, mutta ne eivät kuitenkaan olleet linjassa paikallisen tieliikennelain kanssa, mutta saatoi sitä ohjenuorana käyttää. Tehot olivat korkeampia kuin sallittu tehokkain malli +20%.
Seuraavalla konttorilla kuitenkin vähän nojattiin siihen lappuun ja tehoihin ja sanottiin että "kannattaisi hoitaa asia kerralla kunnolla ja hakea poikkeuslupaa". Tiedossa oli että tällainen hakemus kuitenkin maksaa, mitähän se nyt olikaan, ehkä 400€ riippumatta siitä meneekö läpi vai ei. Rahoja ei palauteta, joten ei kiinnostanut koska mikään laki ei tällaista vaadi. Asia ei siis jatkunut silläkään konttorilla. Seuraavaksi kysyin kaverilta että missä se on omat pirssinsä muuttanut ja menin samalle konttorille tehonmittaus, varaosanuero, maahantuojan todistus ym. lappujen ja auton kanssa. Kyseessä oli perus kaasariversion muuttaminen ruiskuturboksi. Katsuri tarkasti tuoreet iskarit, jouset ja kallistuksenvakaajat, että on kunnon kamaa. Muutosprosentti olikin vähän eri, nimittäin papereihin tuli 10% muutosta ruiskuista. Sanoin että hain purkamoilta osat muuttaakseni alkuperäisen moottorin. Koneenvaihdosta en viitsinyt mainita. Katsuri katsoi että kaasari vaihdettu ruiskuun, ja siitä muutokset. Turbosta ja välijäähdyttimestä esim. ei tullut prosentteja, koska "niitähän on ollut tehtaaltakin joissain malleissa". Ahtimen malli tuli papereihin, ja pyysin sinne myös välijäähdyttimen koon, koska olin kuullut että myöhemmissä katsastuksissa voi muuten tulla sanomista. Tässä vaiheessa katsastusmies alkoi etsiä välijäähdytintä auton puskurin alta, vaikka se oli koko ajan ollut nenän edessä konepellin aukiollessa. Jotenkin varsinkin tämä viimeinen kohta teki sai ajattelemaan että katsastusmiesten teknisissä tiedoissa taitaa olla vaihtelua. Henkilö halusi kuitenkin antaa hyvää palvelua, joten olin päätökseen tyytyväinen. Toivotti vielä lähtiessä hyviä kuminpoltteluita.
Ja kyllähän kaveri joskus kertoi vuosikatsastaneensa alkuperäisen 740 Turbonkin 14" tuumaisilla vanteilla huomautuksitta. Ei siinä muuta mutta rekisteriotteessa on 15", ja jos olisi ollut Turbon etutolpat, niin jarrut eivät olisi mahtuneet vanteiden sisään.