Pointtihan tuossa (Riservato Competizione) on että pyörässä oli Saksassa katulaillinen putki, jossa lukee vapaasti suomennettuna "Vain kilpailukäyttöön". Kaverin mukaan Polizei oli tekstiä joskus tavaillut ja verrannut huolellisesti otteen tietoihin ja toivottanut lopulta hyvää matkaa.
Kokolailla tuota vastaavanlaista asiaa hain merkityttämällä pyöräni rekisteröintitodistukseen todelliset tiedot. Lisäksi voin käyttää alkuperäistyyppisiä renkaita mikäli tulee tarve vaihtaa takaisin. Esimerkiksi jos pitää myydä pyörä. Eikä kukaan voi väittää rekisteröintitodistuksen merkintöjä väärennetyiksi koska sama tieto on nyt myös Traficomin ja siten myös Pohjoismaiden sekä EU:n viranomaisten digitaalisissa ajoneuvotiedostoissa.
Tuolla blogikirjoituksessani ja keskustelussa aiemmin annoin aiheesta hieman väärää tietoa katsastuksen hinnasta ja sen hyödyntämisestä. Syntyi siis ajatusvirhe kun sanoin että tulen saamaan maksamani 50€ takaisin kun vältyn tulevilta sakoilta väärän rengastuksen suhteen.
Turha sitä noin päin on ajatella: olenhan jo saanut kyseisen rahan säästöön sillä että ei ole tarvinnut ostaa vähintään kolmea noin 300€ maksavaa takarengasta kun yksi alle satasen rengas hoitaa saman ajosuoritteen alle 100 euron kustannuksella. Hintaan sisältyy myös asennus. Yhdellä auton takarenkaalla on siis tullut voittoa jo satasissa laskettava summa kun se on korvannut vähintään kaksi tai jopa kolme mp-rengasta. Lisäksi tätä takarengasta jo aiemmin pois alta otettu auton rengas. Rahapussi kiittää.
En aio yllyttää ketään samaan. Idean sain tutulta turkulaiselta bokserikuutoskoneisella ajavalta tutulta. Kysyin häneltä miltä tuntuu ajaa kaksi päällä auton renkaalla? Hän sanoi että erilaiselta tuntuu vain muutamat ensi kilometrit. Sitten tuntuu taas ihan tavalliselta. Näinhän voi käydä vaihdettaessa rengasmerkistä toiseen vaikka kokomerkintä olisi sama.
Kevyeen pyörään jossa takana on akselipaino alle 280kg (paino oma arvioni) ei taida olla hyötyä laittaa auton rengasta. Kun pyörä on kevyt ja rengas yleensä kapeampi joutuu kapeaan renkaaseen laittamaan tarpeettoman kovan paineen. Rengas kaartaessa nousee kulmalleen eikä ole ajoltaan miellyttävä, pidossa voi olla ongelmia ja rengas kuluu oudosti.
Kulutuspinnan alapuolen ala tulee olla leveyssuunnaltaan ainakin yhden kolmannekseltaan asfalttia vasten kallistuksessa. Siksi rengapaineen sopivuus pitää kokeilla ensin varovasti. Matalapaineinen rengas tekee epävakaan kaaarretuntuman vaikka pintaa onkin tarpeeksi tietä vasten. Liian korkea paine nostaa renkaan kulmalleen jolloin renkaan kapeaan pitoalueeseen kohdistuu suuri kuormitus pienelle pinta-alalle ja kumi voi irrota rouheena. Sellaista en ole itselläni tavannut ja olen käyttänyt pyörän kaikki kallistusvarat. Sen tietää siitä että astinlautojen alla olevat kulutuosat ottavat mutkassa asfalttiin. Tiedän että aika moni motoristi ei juuri koskaan kallista niin syvään mitä pyörällään olisi mahdollista.
Itselläni auton rengas kuluu ensin keskeltä ja sitten toissijaisesti vasta reunoista, lähinnä vasemmalta, kuten mp-rengaskin. Painetta kuorman mukaan 2,5 - 2,8bar. (Ensiasennus mp-renkaan suosituspaine 2,7 bar.) Tämä siis koskee vain tätä yhtä rengastyyppiä jota käytän nyt. Jollain toisella renkaalla voi painealue olla aivan toinen. Myös käyttäytymisessä voi olla eroja. Aikomukseni onkin kokeilla jatkossa muita rengasmerkkejä ja -tyyppejä. Tuskin tämä valitsemani halpisrengas on parhain missään suhteessa. Mutta uskoisin että sopivin rengastyyppi löytyy kesärenkaista joissa on hyvin joustavat renkaan liepeet. Myös pyöreä olka on plussaa.
Kerron kyllä jos ilmenee jotain kerrottavaa rengastuksesta. Tuo painavan ja jäykän ristikudosvahvisteisen eturenkaan ominaisuuksista varmaan tullee asiaa kunhan se kerää ensin kilometrejä ja minä kokemuksia. Nyt on siis ihannetapaus: molemmat renkaat kokolailla uusia. Harvoin menee näin tasan vaihtoaika. Blogissani on aiheesta aika monta juttua.