Itse ainakin yritän keksiä aina ajolleni jonkin perusteltavissa olevan syyn. Siis jopa itseäni varten.
Listalla ovat, koeajo huollon tai korjauksen jälkeen, mielenterveyssyyt, henkilön kuljettaminen, matkailutarkoitus, asiointi tärkeissä kohteissa, välttämätön ja sovittu tapaaminen sopivan matkan päässä, kiinteistönhoito toisella puolen maata, kaupassa, apteekissa, tai varaosakaupoilla käynti, auto korjaamolla, katsastamatta, lainassa, vaimon käytössä, jne. ja monta muuta hyvää tai erittäin hyvää syytä.
En tietenkään aja lainkaan tarpeettomasti kuten harrastussyistä tai vain huvittaakseni itseäni. Aina pitää olla perusteltu syy ajamiseen. Tänään en keksinyt kunnon syytä sillä on luvassa sadetta ja muutenkin kylmä sää. Eilen ajelin 60km kun kävin Verstaalla ja Kerholla. Perhanan kylmä illansuussa.
Taloudessa on useita pyöriä. Sillekin on kysytty perusteita. Niitäkin löytyy: harvinaisuuden säilyttämiseksi ja ylläpidoksi, puhtaasti matkailua varten, mielenterveyssyistä, arkiajokkina, kasvattamassa hintaansa ennen myyntiä, entisöitävänä, jne. Pyörien määrä ei juurikaan lisää ajosuoritettani vaikka joku niin voisi päätellä. En kykene ajamaan kuin yhtä pyörää kerrallaan.
Käykö nyt niin, kun tulee tievarsitarkastus, jos kysyttäessä kerron ajavani huvikseen, saan siitä asianmukaisen rangaistuksen jos teen sen moottoripyörällä?
Joskus nuorempana suoritin myös huviajoa henkilöautolla ja jos meitä koltiasia kertyi kirkonkylän kioskille liikaa autonritsoineen tuli poliisi ja käski hajaantumaan. Sakkoa sai vain kuminpoltosta ja meluamisesta sekä virkamiehen vastustamisesta. Silloin riitti sanallinen vastustaminen.
Ai niin yksi vahva syy jäi mainitsematta moottoripyörällä ajoon: lisääntyminen tai ainakin sen aktiivinen harjoittelu perillä odottavassa kohteessa.