Kirjoittaja Aihe: Sähköinen bensahana  (Luettu 7128 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #15 : Toukokuu 28, 2020, 07:07:10 ap »
Tuli mieleen noista mekaanisten bensahanojen pölyyntymisestä ja jumiutumisesta niin siihenhän voisi leikata pätkän fillarin sisuskumia ja vetää päälle suojaksi. Kondomi myös olisi tyylikäs ratkaisu, mutta ei välttämättä yhtä pitkäikäinen, ainakaan jos hanaa joskus kääntelee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #16 : Toukokuu 28, 2020, 07:51:32 ap »
Pitkästä aikaa täällä.
Miulla on quotan hanaongelma ollut, vuoden kevät -19 ja taas tätä vuotta ihmetellyt.

Viime vuonna lirutti bensaa alleen omia aikojaan, kesän remusin ongelmien kanssa ja purin katteita kun pyörä lähtikin käyntiin. Lähti ehkä hengellä tai jollakin ihme pirulla toimintaan ja toimi. Ajoin loppukesän ihan hyvin. Tämä talvi teki sitten taas temput. Ei lähtenyt talvella käyntiin, kylmässä oli kyllä pyörä, mutta silti. Johtimet hanalle tietenkin on eristetty kuumuudesta ja toimivat.
Otin toisen hanan irti ja koetin auton akkuun. Hyvin veti kiinni. Eli kun hana on kädessä niin pelittää, kun laittaa pyörään kiinni niin ei. JA ampeerit toki eri mutta, ei kai tuon pitäisi olla niin ronkeli että auton akkua enskapyörässä pitäs? Sama ongelma kumpaisessakin sähköhanassa.

Kävin Hakemassa pulttiliikkeestä sopivalle kierteelle pari pulttia mutteria, ei ollu kuin hankala löytää. Aattelin että korvaan sähköiset polttoainehanat ikuisesti auki olevalla pultilla. pumppu olkoot tulvavahti. ?

Vai voiko olla vaan että vanha akku pitäisi vaihtaa uuteen? Vanha antaa akun kautta virtaa sähkösille pumpuille niin vähän että ei lähe toimimaan? Aika pienihän akku on.?

En ole isompaa akkua kylläkään vielä testannut suoraan Quotan sähköihin. PS. kerran poltin grison mittariston äitienpäivä ajeluun. Tuli kalliiks.
Miul on muutes griso-tarviketta jotain myytävänä. T3, ja Quota osasta, olen kiinnostunut.

T: Hongston

Voihan siihen letkuun laittaa huoltoirroitusta varten ihan käsin käytettävän hanan. Niitä saa letkun väliin laitettaviakin.

https://sparewheel.fi/p/17992/polttoainehana-letkuun-8mm Tuossa esimerkki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hongston

  • Viestejä: 24
    • http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/page.php?cat=5
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #17 : Toukokuu 28, 2020, 13:37:35 ip »
Niin meinasin siis kiertää sen bensahanan solenoidin irti ja tulpata ruuvilla, Eikös bensapumppu pidä kuitenkin polttoaineen oikeilla paikoillaan ihan hyvin, niinkuin autossakin pitää? No toki miksikäs sitä ei käsikäyttöisiä hanoja hommais, koska ne unohtunee kuitenkin auki..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #18 : Toukokuu 28, 2020, 13:52:50 ip »
Kyllä pitää, mutta aika kätevä se hana on, jos tarvii joskus tankki irroitella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #19 : Toukokuu 28, 2020, 13:56:34 ip »
Ei se hana ole kuin siltä varalta että pitää tankki irrottaa huoltotöiden yhteydessä. Sähköinen hana on lisäksi kätevä eikä unohdu, toimiessaan, auki. Onhan mahdollista että letkut tai pumppu vuotavat.
Niissä joissa on tankin sisäinen pumppu ja suodatin on hana (Käytännössä yleensä liitin joka sulkee polttaaineen kulun kun se avataan.) vain huoltoasioita ja pidempää säilytystä ajatellen.

Sähköisestä polttoainehanasta, jos se ei toimi enää sähköllä, riittää kun irrottaa sen karan yläpäästä o-renkaan niin hana päästää polttoainetta lävitseen riittävästi. Hanaa ei sen takia tarvitse irrottaa tankista vaan irrottaa vain hanan solenoidin, poistaa o-renkaan ja laittaa solenoidin takaisin.

Usein sähköisesti vioittuneen hanan saa korjatuksi. Olen niitä useita korjannut. Kunhan se o-rengaskin on vain tallella.

Ulkoisessa pa-järjestelmässä pumppu jaksaa vetää sähköisen hanan osittain auki. Pumppu pitää silloin kovaa meteliä eli kavitoi. Hiljalleen ajellen pääsee paikkaan jossa voi tehdä jatkotoimenpiteitä.

Yleisin syy hanan vioittumiseen on johdinten kovettuminen ja katkeaminen. Myös tankin laskeminen pöydälle tai lattialle vaurioittaa hanan johtoja.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2020, 15:51:36 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #20 : Toukokuu 29, 2020, 11:48:41 ap »
Lainaus
tankin laskeminen pöydälle
Kun on tullut vastaan näitä Quota -juttuja nyt tässä, on jotenkin alkanut kiinnostaa koko peli.  Ja vaikuttaa mukavan "kinkkiseltä" imupuolen säädöiltään, vielä jos olisi 15M eculla varustettu versio...  No, ei pidä innostua liikoja.  Mutta kuva sattui vastaan missä tehdään synkronointia... näkyy hyvin että toinen hana on korvattu mekaanisella.
V11 - it defines you.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #21 : Toukokuu 29, 2020, 15:15:18 ip »
Tuollaiset (Quota 1000 ?) mekaaniset laitoin molemmille puolin ES:ään kun tuli ongelmia toisen sähköisen kanssa. Tuosta takertelusta sen verran, että toinen takerteli (ruuvattava auki-kiinni asento) jo pussista otettaessa. Toinen on pyöritettävissä herkemmin.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #22 : Toukokuu 29, 2020, 15:25:27 ip »
lisäyksenä vielä. Yksi sähköinen hana on siis hyllyssä ehjänä, jos joku harvoista Quotan omistajista joskus sellaista kaipaa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #23 : Toukokuu 29, 2020, 15:59:19 ip »
Tonnisessa Quotassa on vain mekaanisia hanoja. Ovat teknisesti varsin ikäviä käyttää. Pyrkivät jumiutumaan.
Tuossa Kurtsin laittamassa kuvassa se toinen kapine, johon myös letku menee, on polttoaineen paineensäädin.
Ja ennen kuin kukaan kysyy niin se pikkuputki paineensäätimessä tarvitaan tosissaan vasta silloin kun moottorissa on ahdin. Vaikuttaa silloinkin kun mennään korkealle vuoristoon. Alentaa silloin polttoaineen painetta.

Jos olisi selkä kunnossa niin katselisin vielä jostain tonnisen Quotan harrastuspyöräksi. Nykyisin vain customoin itseäni paikasta toiseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #24 : Toukokuu 29, 2020, 17:04:43 ip »
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=20899
Tämän hanan jumiintuminen on hyvin yleistä.
Se johtuu siitä että käyttönupin sisäpuolinen hienokierre on hapettunut ja/tai likaantunut pyörimättömäksi.
Sitä voi yrittää saada liikkeelle liottamalla crc:llä ja puhaltelemalla paineilmaa. Väkisin pihdeliilä kääntämällä saa kierteen leikkautumaan totaalijumiin tai nupin pyörimään paikoillaan kierteitten kadottua.

Jos saa nupin kiertymään sormivoimin kiinni niin sen alapuolella olevan lukituslevyn voi irrottaa ja kiertää nupin irti hanarungosta. Silloin saa siivottua kohteen sisä- ja ulkopuolelta. Voitelu ja paikalleen sekä lukkolevy kiinni. Taas toimii.
Jos hana on pysyvästi auki tai kiinni pitkään voi karakin jumiutua. Silloinkin nuppi pitää irrottaa ja hanan kara tulee pidemmällä matkalta näkyviin. Siitä voi varovasti pihtien ja liuottimen kanssa herkistellä karan liikkeelle.
Pikku puuhastelua normikaluilla.

Jumivan hanan nuppia väkisin pihdellä kiertämällä saa vain kierteet sileäksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2020, 12:40:11 ip kirjoittanut motomatti »

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #25 : Toukokuu 29, 2020, 20:47:38 ip »
Jos on valinnanvaraa kannattaa noita hanoja ja muita komponentteja valita jostain muusta metallista tehtyjä kuin alumiiniseoksista. Kun alettiin käyttää alkoholilla jatkettuja polttoaineita alkoi esiintyä näitä syöpymisiä. Oli niitä jo silloin vanhaan aikaan kaasuttimissa kun lisättiin polttoaineeseen kaasutinspriitä jotta saataisiin tankin pohjalta pois vesi, joka jäätyi talvella. En löytänyt äkkiseltään muiden kuin isopropanolin selosteen. Sitäkin bensiiniin lisätään, mutta luullakseni etanoli ja metanoli tekevät saman. Eri yhtiöt laittavat oman koktailinsa ja kertovat sen koostumuksen vasta kun pakotetaan.

https://www.ttl.fi/ova/isopropanoli.html

PS. Olihan ne muutkin selosteet samassa lähteessä. Etanoli reagoi alumiiniin vain kuumana. Metanoli syövyttää alumiinia.

https://www.ttl.fi/ova/etanoli.html

https://www.ttl.fi/ova/metanoli.html
Sentire la forza!
Terv: Timo

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #26 : Toukokuu 29, 2020, 21:52:05 ip »
En ole kerennyt perehtymään -96 Nevadan hanoihin, jotta miten saisi herkistettyä. Ovat aivan älyttömän jäykät...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #27 : Toukokuu 29, 2020, 22:22:32 ip »
En ole kerennyt perehtymään -96 Nevadan hanoihin, jotta miten saisi herkistettyä. Ovat aivan älyttömän jäykät...
Lienevät tuyypiltään vipuhanoja eli vivusta käännetää kumitiivistettä vasten olevaa pyöreää levyä niin että kanavat avautuvat tai sulkeutuvat.
Kireys johtuu pitkälti siitä että tiiviste on turvonnut paksummaksi kuin on hanassa tilaa. Uudet tiivisteet auttavat jonkin aikaa. Oletan että hanan kansi on kahdella ruuvilla kiinni? Jos ruuveja löysää niin hana kevenee. Olen joskus laittanut kannen ja hanan rungon väliin ohuet prikat ja jatkanut hanan toimintaa sillä. Ilmiö on varsin yleinen.

Vahva olettamukseni on että polttoaineessa on sen verran etanolia että se turvottaa kumia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2020, 12:41:00 ip kirjoittanut motomatti »

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #28 : Toukokuu 30, 2020, 07:22:47 ap »
Ennen, kun kaikki oli paremmin, käytettiin vipuhanoissa fiber-tiivisteitä. Omassa Falconessani on sellaiset ja kas kummaa, hanat toimivat loistavasti! Tiivistettä vasten tulevan sopivan puristusvoiman hakemisessa voi olla alkuun pientä säätöä, mutta kun sopiva puristus löytyy, tiiviste pitää ja toimii. Voisikohan ajatella niitä uudempiinkin vipuhanoihin?

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköinen bensahana
« Vastaus #29 : Toukokuu 30, 2020, 13:01:46 ip »
Myös vanhan liiton kartiohanat toimivat varsin hyvin. Hanan rungossa on kartiomainen aukko ja siinä pa-kanava poikkisuunnassa. Kartioaukkoon tulee kartiolla varustettu kara jossa läpireikä. Kartiot kiristyvät toisiinsa jousella ja mutterilla tai vain mutterilla. Valmistettu valamalla messingistä tai pronssista. kartio koneistettu kartiokalvaimella ja ja kara sorvaamalla. Näppärä koneistaja tekee sellaisen hanan itselleen jos vain löytää sopivan kartiokalvaimen.

Sähköisestä hanasta vielä.
Käytännössä, toimiessaan, se on ylivoimainen käyttömukavuudeltaan. Siitä kannattaa pitää huolta. Yleisin vika on että johtimet solenoidin alapäästä ovat kovettuneet ja katkeavat. Joskus niiden korjaus onnistuu. Hana ei tarvitse kovin suurta virtaa auetakseen vaikka tarvitseekin pitojännitteen pysyäkseen auki.

Vanhemman tyyppinen sähköhana: https://2.bp.blogspot.com/-cgBIIeLNpeU/W8nj1X4LU7I/AAAAAAAATwE/KwomKspY4O0Cfc4JiHUHHM2MwSxBVHwuACLcBGAs/s1600/V10_Centauro_rankki_hana_pa_anturi.JPG

Tähän hanaan pitäisi tehdä sama muutos kuin alla olevaankin. Pyörä vuodelta -96. Mallia V10 Centauro. Hana on piilossa katteiden alla.

Tässä korjaamani sähköinen bensiinihana: http://3.bp.blogspot.com/-55BEHDSPfs0/VUD9TXPO0vI/AAAAAAAAMcg/DFYUEe6867I/s1600/031.JPG

Tässä hanassa olivat johtimet katkenneet aivan juuresta. Liitin johtimet tinaamalla ne uudelleen ja käänsin johdot hanan kylkeä pitkin ylöspäin sekä päällystin koko systeemin liimakutistesukalla. Alaosan puristin umpeen. Nyt tankin voi laskea halutessaan vaikka karkealle betonilattialle hanan tai sen johtimien vaurioitumista pelkäämättä. California Stone.