Kirjoittaja Aihe: floridan käynti ongelma  (Luettu 38460 kertaa)

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #60 : Kesäkuu 04, 2007, 05:10:13 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Mulla ei ole tuon Floridan manuaalia, niin en tiedä mitkä soppatykit siinä on. Joten jos siinä on esimerkiksi PHBH:t saa pääsuuttimen vaihdettua kaasaria irroittamatta. Sehän nimittäin irtoaa pohjapropun kanssa. On vieläpä niin päin, että suuttimen numero on heti siinä luettavissa.

Sutkuttimet maksavat jotain muutaman euron kipale ja kannattaa asioida MopoSportin kanssa näissä asioissa. Tuntevat Dellorton kaasarit ja eivät tarjoa vääriä suuttimia vääriin kaasareihin, kuten eräät toiset paikat... 
 

Pohja todellakin irtoaa kaasari paikallaan. Vaihtelin nuo tyhjäkäyntisuuttimet, mutten silloin kiinnittänyt huomiotani pääsuuttimiin. Hyvä, että tuli tuo pääsuuttimien paikka puheeksi, niin säästyin etsimisen vaivalta (on minulla sellainen räjäytyskuvaprintti autotallissa valmiina).

MopoSportista hain nuo tyhjäkäyntisuuttimet, kun on työmatkan varrella. Ja kyllähän siellä DellOrton maahantuojana jotain tietoakin on :D

Jahka selviän täältä töistä kotio, niin säädä neulat takaisin alkuperäisille paikoilleen ja katsastan suuttimien koon. HUomenna voi sitten jarruttaa mopoportissa ja ostaa pari numeroa isommat.

Onko porukoilla näppäriä neulansäätövinkkejä? Irtihän nuo kyllä lähtevät, kun vaijeria pitää kiinni ja jousta työntää kasaan, mutta takaisinlaitoon? Itse käytin tuollaista 30 cm:n karhunlangan pätkää, jolla kiskon vaijeria samalla, kun tähtäilen sen päätä hahloon...

Terveisin

Tero

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #61 : Kesäkuu 05, 2007, 03:19:49 ap »
Huomenia!

Näyttää todellakin siltä, jotta edellinen säätäjä-ässä on vaihdellut sekä tyhjäkäynti, että pääsuuttimet V65:sta (= 38/105 vrt. V35:n 42/112).

Noh, ajelin sporttisen mopetin ohi ja nyt on taskun pohjalla alkuperäisen kokoiset V35:n suuttimet, myös tyhjäkäynti. Eihän nuo pajon maksa, joten kokeilen saada tyhjäkäynnin seosruuviinkin hieman säätövaroja nykyisen kiinniasennon sijaan.

Täytyy vain ensin lusia tämä työpäivä, jotta taas pääsee ruuvaamaan :D

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #62 : Kesäkuu 06, 2007, 01:42:13 ap »
Do-diin, eilen tuli vaihdettua speksien mukaiset suuttimet paikalleen. Tämän aamun työmatka todisti, jotta noilla saa aikaan melkolailla optimitoiminnan. Tyhjäkäynti on kaunista röpötystä vajaan 1500 rpm:n vauhdilla ja aika vakaatakin. Kierroksilla seos voisi olla hitusen rikkaanpaa, kun ulkolämpötila huitelee +10:nen tietämillä, mutta luulen tuonkin korjaantuvan parissakympissä.

Eli, tältä osin voin sulkea tämänkin keissin. Vielä kun keksin, millä lyhennän kylmäkäynnistysvieteriä hieman. Ehkä lyhyt startti stopilla ennen varsinaista käynnistystä?

Terveisin

Tero

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
floridan käynti ongelma
« Vastaus #63 : Kesäkuu 06, 2007, 02:18:48 ap »
Kylmäkäynnistystä  voi koittaa lyhentää avaamalla varovasti kaasua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #64 : Kesäkuu 06, 2007, 02:45:18 ap »
Ääni tälle. Oma röjäkin lähtee käyntiin paremmin kylmänä (onko se nyt sitten kovin kylmä näillä keleillä ikinä..) kun hieman raottaa luisteja.

Sama on tullut todettua monet ja taas monet kerrat isompien nelitahtienduroiden kanssa. Siis poljinmallien. Jos kaasua ai avaa, saa todennäköisesti aikaan vain fötöfötöfÖT... ääniä ja päänsä märäksi. Ja jos avaa kaasua liikaa POTTOPOTto..Pop.. ääntelyn saattelemana selkänsäkin hikeen...

Oikea tapa noilla onkin vain kiertää kaasukahvalla vaijerista löysät pois ja juuri ja juuri nostaa luisteja. Siis ERITTÄIN vähän luisteja ylös!! Ranteeseen tulee kyllä pyöräkohtainen tatsi, kun tarpeeksi monta kertaa kokeilee :D

Antsu wrote:
Lainaus
Kylmäkäynnistystä  voi koittaa lyhentää avaamalla varovasti kaasua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #65 : Kesäkuu 06, 2007, 05:04:51 ap »
Juu sillätavalla hieman kaasua kääntäen olen sen kummemmin asiaa ajattelematta koitellutkin. Tuolla tavalla peli lähtee tulille, kunhan vain akussa riittää potkua. Ensin hän lupailee hieman ja lopuksi antaa ymmärtää, kunnes sitten ymmärtää antaa, eli käynnistyä.

 
Edit: Tulipa  mieleeni, jotta paljonko nämä pikku-Guzzit yleensä vievät bensaa? Tankkasin tänäaamuna ja pikainen laskelmani kertoi pelin ryystäneen reilun 8L/100km. Toki tuohon voi vaikuttaa edellistä täydenmäksi tankattu tankki ja nämä kaasarin tyhjennykset säätöjen yhteydessä, muttei noiden vaikutus liene litraa enempää tankatussa määrässä (13,5L).

Tietysti liian laiha seos on aiheuttanut kireämpää kaasuvaijeria ja tyhjäkäynnin epävakaus ylimääräistä pumppausta, mutta kuitenkin 8L... :O 

Noh, tarkkaillaan seuraavaa tankillista.
 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2007, 05:21:00 ap kirjoittanut dieselflosse »
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #66 : Kesäkuu 06, 2007, 05:39:49 ap »
Itselläni ,juuri tankkaamasta tulleena, näyttää olevan aika tarkaan 6 litraa. Ajotapa ei ole ollut kovinkaan siivosta tai säästäväisestä päästä.. Säädötkin ovat vielä hakeneet paikkaansa. Niin, ja onhan mulla vielä ne putket jne..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #67 : Kesäkuu 06, 2007, 05:58:34 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Itselläni ,juuri tankkaamasta tulleena, näyttää olevan aika tarkaan 6 litraa. Ajotapa ei ole ollut kovinkaan siivosta tai säästäväisestä päästä.. Säädötkin ovat vielä hakeneet paikkaansa. Niin, ja onhan mulla vielä ne putket jne..

Kuvittelisin, että tuonne 5-6L:n välille tämän V35 Floridan kulutuksen pitäisi tipahtaa, kun säädöt ovat lähempänä totuutta. Ehkä pitää vielä käyttää peli asiantuntijankin pakeilla...

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #68 : Kesäkuu 13, 2007, 01:38:41 ap »
Huomenta!

Nyt se on lähellä, meinaan oikea säätö.

Päädyn tuossa muutaman päivän ajelun ja liikennevaloihin sammumisen seurauksena vaihtaa kaasareihin nuo hieman orkkista isommat (45) tyhjäkäyntisuuttimet. Lisäksi kävin eilen illalla moikkaamassa Gusse-setää ja kaasarit saatettiin synkkaan.

Kone toimii kuin unelma, kunhan on lämmin. Tyhjäkäynti on jossain 1200-1300 vaiheilla ja vakaa. Kaasuun tuo vastaa niin kuin tuollainen pikkukone vain voi. Ainoa jäljellä oleva kiusa on tuo todella surkea kylmäkäynnistyvyys. Tänäänkin piti lähteä mäjestä, kun akku alkoi hiipua ennen hörähdystä (tätä ei ole tapahtunut pitkään aikaan).

Gussen testeri näytti, kaasarisynkan lisäksi, jotta imuventtileissä on pientä falskia. Tuo saattaa vaikuttaa starttiherkkyyteen etenkin kylmällä. Pikakorjauksena ei liene muuta kuin kova ajo, josko nuo karstojen poistumisen kautta tiivistyisivät. Pyörähän on ollut enempi vähempi pätkäajossa viimeisen vuoden ja seissytkin suuren osan tuosta. Venttiilitkin kantoivat, kun niin heti ensitoimikseni säätelin.

Vai onko jollakulla vielä jotain kylmäkäynnistyskikkoja mielessä? Kaasun pieni avaus startissa on jo arkipäivää ja ryyppy vaikuttaa ainakin ajossa kokeiltuna... 

Terveisin

Tero

Ps. Pikkukonetta ei kuulemma kannata kierrättää yli 7000:n, kuin korkeintaan hetkellisesti. Ottaa kuulemma itteensä, jos painaa pitkää pätkää vaijerit liian tiukalla.

Edit: Ja nyt se näyttää moottoripyörältä eikä pappatunalta. Otin tuulisuojan pois...:D 

 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2007, 01:43:00 ap kirjoittanut dieselflosse »
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #69 : Kesäkuu 13, 2007, 03:26:25 ap »
Mun Tunapa näyttääkin moottoripyörältä, oikein TT-sellaiselta.. :D

 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #70 : Kesäkuu 13, 2007, 04:45:20 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Mun Tunapa näyttääkin moottoripyörältä, oikein TT-sellaiselta.. :D

 

 

Aika kovassa iskussa tuo sinun pappatunasi... Vedätkö tuolla jotain mopokisaa? Paljonko ottaa huippuja? :cool:

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #71 : Kesäkuu 13, 2007, 06:47:13 ap »
En tokikaan. Ajelen tuolla ihan liikenteessä. Nyttemmin lähinnä ollut eläkkeellä TT. Katteet ja kaikki muutkin muutokset olen tehnyt itse. Myös tankin. Moottoriin olen tehnyt vain muutamia "palamisen optimointiin" tähtääviä muutoksia.. Kaasarin venturia ja torvea olen pidentänyt, puhallusjäähdytystä järkeistetty, yksirenkainen mäntä, vakiopakoputken sisällä säädettävä paisuntakammio, pakokäyrä lämpöeristetty, tiivisteitä optimoitu virtausten edeltä jne. Mitään varsinaista viilausta en ole tehnyt, ainoastaan silittänyt imukanavan portaan ja poistanut valupurseet kanavista. Pytty on hieman harvinaisempi "skootterimalli", jonka pitäisi vakionakin puhaltaa 2.jotain heppaa. Tuo kiertää muokatulla Bing-kaasarilla 11700 ja täten kulkee yhden piikin isommalla eturaattaalla ja 1/4tuumaa matalemmilla renkailla... kröhöm.. täysiä eli 68km/h (tarkastettu Gps:llä ja erilaisilla testimatkoilla). Matkanopeutena on helppo pitää 55 (kuski 105kg :O).

Meni hieman ohi aiheen, mutta säätämistä se on tuokin vaatinut :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #72 : Heinäkuu 18, 2007, 01:42:33 ap »
Huomenia!

Laitetaanpa tähän pieni tilannekatsaus...

Vaihdoin orkkisTKsuuttimet (42) takaisin sisään ja kääntelin seosruuvit kierroksen ja 3/5 kierrosta auki. Tällä säädöllä peli lähtee tulille kylmänäkin, mutta tyhjäkäynnin kanssa voi silti elää.

Miten tuota ryyppypiiriä voisi hieman justeerata? Tekeeko tuo muuta kuin kuristaa ilman saantia? Lisää kakkua pitäisi kylmästarttiin saada. Ja seos ruuvin ollessa parhaassa tyhjäkäyntisäädössä (1/2-3/4 auki), kakku ei riitä. Mieleni on askarrellut jopa oman virityksen lisäämisessä. Jos noihin kurkkujen testireikiin työntäisi letkut ja lirauttaisi niistä sisään pienen huikan kylmäkäynnistyksessä... :vau:. Kyllä tuo tasainen ja luotettava tyhjäkäynti sen verran mukava ominaisuus olisi, että sen eteen voisi hieman rakennella...

Terveisin

Tero

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Aapo

  • Viestejä: 716
floridan käynti ongelma
« Vastaus #73 : Heinäkuu 18, 2007, 01:59:51 ap »
Kyllä musta vaikuttaa siltä, että ne ryypyt ei toimi kunnolla. Joutokäyntiseosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on hyvin vähäinen. En nyt tunne 35:n Dellorttoja, mutta yleensä niissä on ns. ohivirtausryyppy. Se on ikäänkuin pieni kaasari, joka syöttää rikkaampaa seosta ohi varsinaisen kaasarin. Joten kaasukahvaan ei yleensä pidä koskea, koska se laihentaa silloin seosta. tarkista ryyppyjen kunto. Puhaltele ja tutki kaikki ryyppyyn liittyvät kanavat. Joissakin kaasareissa on vaihdettava ryyppysuutin, mutta yleensä se on hoidettu porauksella kanavassa, jota voi tietenkin hätätilassa suurentaa. Mutta tutki ensin, että kaikki on kunnossa!!

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #74 : Heinäkuu 18, 2007, 03:22:34 ap »
Aapo kirjoitti:
Lainaus
Kyllä musta vaikuttaa siltä, että ne ryypyt ei toimi kunnolla. Joutokäyntiseosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on hyvin vähäinen. En nyt tunne 35:n Dellorttoja, mutta yleensä niissä on ns. ohivirtausryyppy. Se on ikäänkuin pieni kaasari, joka syöttää rikkaampaa seosta ohi varsinaisen kaasarin. Joten kaasukahvaan ei yleensä pidä koskea, koska se laihentaa silloin seosta. tarkista ryyppyjen kunto. Puhaltele ja tutki kaikki ryyppyyn liittyvät kanavat. Joissakin kaasareissa on vaihdettava ryyppysuutin, mutta yleensä se on hoidettu porauksella kanavassa, jota voi tietenkin hätätilassa suurentaa. Mutta tutki ensin, että kaikki on kunnossa!!

Ryyppyt toimivat, jotenkin, sillä ne vaikuttavat aikalailla käyntiä heikentävästi lämpimällä koneella. Eli ajon aikana, kun tarjoaa ryyppyä, niin ritsa alkaa röpeltää auttamatta liian rikkaalla.

Eihän tuo tietysti todista, että ryyppy toimii täydellä teholla. Ryyppypuolta en ole vielä sen tarkemmin tutkinut, mutta kaasarin muun puhtauden perusteella uskoisin, jottei siellä kovin paljon pashaa ole...

Nyt peli kylmäkäynnistyy siten, että ryyppy on täysin kireänä ja kaasulla pikkusen livuttelee. Vähän niinkuin olisi darra kaasukädessä. Se ohje, että ei kosketa kaasuun ja käännetään ryyppy päälle startatessa, ei toimi tuon oman laitteeni kanssa.

Noh, kun taas inspiraatio iskee, niin täytyy nostaa kaasarit pöydälle. Voi mennä jonkin aikaa, kun tuon kanssa tosiaan voi nyt elää.

Terveisin

Tero

PS. Nyt on 2500 guzzikilometriä takana, ei se ihan toimimaton vehje voi olla :cool:

 

 

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut