Kirjoittaja Aihe: floridan käynti ongelma  (Luettu 38458 kertaa)

Aapo

  • Viestejä: 716
floridan käynti ongelma
« Vastaus #45 : Toukokuu 25, 2007, 08:08:05 ap »
Se on joutokäynnin seosruuvi, eikä sen pitäisi vaikuttaa (juuri) mitään enää satasen vauhdissa. Silloin noin pienellä koneella on luistit melkein katossa ja ollaan jo pääsuutinalueella. Onko niissä kaasareissa kiihdytyspumppua. Sen toimimattomuus voisi aiheuttaa booaamisen.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
floridan käynti ongelma
« Vastaus #46 : Toukokuu 25, 2007, 16:14:06 ip »
Hoi

Kun ilmaruuvia avataan, niin seos laihenee ja kiinnipäin seos rikastuu. Ruuvilla on tärkeämerkitys, siinä lähteekö kone käyntiin kuumana starttinappulaa hipaisten, vai pitääkö sahata.

Jos tyhjäkäyntisuutinta suurennetaan, niin vastaavasti ilmaruuvia pitää avata, jos halutaan sama seossuhde.

Ilmaruuvi ei juuri auta seokseen 1/4 osakaasun jälkeen. 1/4 osa - 3/4 osakaasulla seossuhde säädetään neulaa nostamalla, tai laskemalla. Viimeisellä neljänneksellä säädetään pääsuutinta vaihtaen.

Jos ruvetaan säätämään: suutinputkea vaihtaen, neulatyyppejä vaihtaen, luistin leikkausta vaihtaen ja sotketaan vielä joukkoon suuttimien koot, niin vaihtoehtoja löytyy kuin Lotossa.

Tässä on linkki jossa on Dell Orton säätöön liittyvää tarinaa mm. tyhjäkäyntisuutinpiiristä; http://pweb.jps.net/~snowbum/dell.htm

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
floridan käynti ongelma
« Vastaus #47 : Toukokuu 26, 2007, 03:32:25 ap »
Hoi

Tässä on varmaankin paremmin aukeava linkki Dell Orto-kaasuttiminen sivulle:

http://www.cdegroot.com/cgi-bin/mirror/pweb.jps.net/~snowbum/dell.htm

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
floridan käynti ongelma
« Vastaus #48 : Toukokuu 26, 2007, 04:14:51 ap »
Hoi

Kun tutkii tarkemmin noita Dell Orton sivuja niin huomaa, että ko. kaasuttimia valmistetaan tyhjäkäynnin säädön osalta sekä ilmasäätöruuvilla ja myös seosruuvisäädöllä, jolloin ruuvien vaikutus seokseen on päinvastainen. Ilmaruuvin avaus laihentaa, kun taas seosruuvin avaus rikastuttaa!

Eli kannattaa varmistaa ensin kumpi versio pyörässä on.  

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #49 : Toukokuu 28, 2007, 05:01:38 ap »
Do-diin,  olen päässyt tuossa säätelyssä (ihan yritä ja erehdy -menetelmällä) niin pitkälle, että peli lähtee aikas hyvin käyntiin niin kuumana kuin kylmänäkin. Tyhjäkäynnissä on vain sellainen ominaisuus, että se pumppaa aikalailla. Kierrokset vaihtelevat välillä tonnin ja kahden välillä kuin vanhassa scania-vabiksessa.

Siihen booaamiseen en ole vielä ehtinyt perehtyä... Mutta mopoajoilta muistan, jotta neulan/ilmavirtauksen (lue: ilmanputsarin) säädöllä se tokentui....
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Aapo

  • Viestejä: 716
floridan käynti ongelma
« Vastaus #50 : Toukokuu 28, 2007, 05:42:24 ap »
Kari.

Kuten jo pikkuhiljaa lienet huomannut, PHM:ssä on seosruuvi ja esim H2:n Mikuneissa ilmaruuvi. Pääsääntöisesti seosruuvi on luistin moottorin puolella ja ilmaruuvi ilmanputsarin puolella. Jostain syystä kaksitahtisissa on yleensä ilmaruuvi ja nelareissa seosruuvi. Äkkiseltään en muista poikkeuksia noihin sääntöihin, ainakaan "nykykaasareissa" (nuorempia kuin 35v.)

Löpöevä

Vaikuttaisi vahvasti, että sulla on jossakin ilmavuoto, venttiilit eivät pidä tai virranjaottimessa väljää. (jos jaottimellinen sytytys)

 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2007, 05:42:00 ap kirjoittanut Aapo »

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #51 : Toukokuu 28, 2007, 06:53:54 ap »
Aapo kirjoitti:
Lainaus
Kari.

Kuten jo pikkuhiljaa lienet huomannut, PHM:ssä on seosruuvi ja esim H2:n Mikuneissa ilmaruuvi. Pääsääntöisesti seosruuvi on luistin moottorin puolella ja ilmaruuvi ilmanputsarin puolella. Jostain syystä kaksitahtisissa on yleensä ilmaruuvi ja nelareissa seosruuvi. Äkkiseltään en muista poikkeuksia noihin sääntöihin, ainakaan "nykykaasareissa" (nuorempia kuin 35v.)

Löpöevä

Vaikuttaisi vahvasti, että sulla on jossakin ilmavuoto, venttiilit eivät pidä tai virranjaottimessa väljää. (jos jaottimellinen sytytys)

 

Tarkennetaan hieman analyysiä... Eli, saan tyhjäkäynnin nätiksi ruuvaamalla seosruuvin melkein kiinni. Lienee parhaimmillaan siinä puolikierrosta auki -asennossa. Tuolloin vain käynnistyvyys kylmänä on heikko. Avaamalla ruuvia puolikierrosta lisää, käynnistyvyys paranee, mutta tyhjäkäynti hummaa. Avaamalla perusasetukseen 1,5 kierr), mikään ei ole oikein hyvää...

Löpöevä :D

 

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

Aapo

  • Viestejä: 716
floridan käynti ongelma
« Vastaus #52 : Toukokuu 28, 2007, 09:30:20 ap »
Oletko mitannut puristukset? Sanoit tuolla aikaisemmin,että venttiilit olivat kannolla. Ovat saattaneet ottaa nokkiinsa. Tarkista myös sytytys, mieluummin stroboskoopilla. Sitten vielä ilmavuodot, erilaisia keinoja on jo lueteltu edellä. Kaasareista bensapinnan korkeus, vaijereiden ja ryyppyjen toiminta.  Nyt voit ruveta etsimään kaasarin säätöjä.

Jos ryypyt eivät makaa päällä, lienevät joutokäyntisuuttimet hieman liian isot, jolloin seosruuvi (onhan se seosruuvi?) on jätettävä pienelle ja se vaikuttaa säädettävyyteen. Seosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on vähäinen, jos ryypyt toimivat.

Fährst du einen Heckflosse-Mercedes mit Dieselmotor, oder?

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #53 : Toukokuu 29, 2007, 01:40:20 ap »
Aapo kirjoitti:
Lainaus
Oletko mitannut puristukset? Sanoit tuolla aikaisemmin,että venttiilit olivat kannolla. Ovat saattaneet ottaa nokkiinsa. Tarkista myös sytytys, mieluummin stroboskoopilla. Sitten vielä ilmavuodot, erilaisia keinoja on jo lueteltu edellä. Kaasareista bensapinnan korkeus, vaijereiden ja ryyppyjen toiminta.  Nyt voit ruveta etsimään kaasarin säätöjä.

Jos ryypyt eivät makaa päällä, lienevät joutokäyntisuuttimet hieman liian isot, jolloin seosruuvi (onhan se seosruuvi?) on jätettävä pienelle ja se vaikuttaa säädettävyyteen. Seosruuvin vaikutus kylmäkäynnistykseen on vähäinen, jos ryypyt toimivat.

Fährst du einen Heckflosse-Mercedes mit Dieselmotor, oder?


 

Tuohon sytkäajankohtaan lienee aika vähän vaikutusmahdollisuuksia, kun on järjetön sytkäsysteemi...?

Olen kallistumassa sille linjalle, että nostan seuraavaksi neuloja... Kun oikein tarkaan muistelen myyjän sivulauseita, niin pyörän edellinen haltija oli jonkin sortin pellepeloton (kuten minäkin). Muististani löytyy hämärä maininta V50/65:n osien käytöstä kaasareissa. Liekö koko kaasarit vaihdettu vai ainoastaan tyhjäkäyntisuutin ja jotain säätöjä.

Eli, kaikki on mahdollista noissa kaasareissa... Mutta tutkitaan.

OT: 

Vaikken saksaa juuri ymmärräkään, niin kerrottakoon, jotta tuo tunnarini todellakin tulee tuolta Mercedes-autojen puolelta. Tykkään ajella (ja ylläpitää) 90-luvun käyttömersua. Ensimmäisen mersuni hankin 17-vuotiaana -82 ja ko. peli oli vuosimallia -64. Peli oli mallia siipi (w110) ja sen saksankielinen lempinimi on dieselflosse, löpöräpylä. Tuolta mersuforumilta voi sitten lueskellä lisää tarinoita.

Terveisin

Tero

Ps. Mukavasti tuo Guzzi minut kuskasi töihin tänään. Tuo seosruuvi näyttäisi vaikuttavan myös tuohon booaukseen. Ei se sitä korjaa, mutta helpottaa. Peli kulki 120 mittarinopeutta, kun rauhallisesti kiihdytteli.  Eikä tyhjäkäyntikään pumpannut kovin pahasti. On tuolla pikkuitaliaanolla ihan oma sielunelämänsä... :D

 
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

millegt

  • Viestejä: 598
floridan käynti ongelma
« Vastaus #54 : Toukokuu 29, 2007, 01:50:53 ap »
guzzi asian sivusta mutta niitä "siipimersuja" sanotaan saksassa "heckflosse" eri peräevä ja tietysti naku "heckflosse" on "dieselflosse", mitä niissä oli tehoa, 44 hv ?

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #55 : Toukokuu 29, 2007, 01:58:52 ap »
millegt kirjoitti:
Lainaus
guzzi asian sivusta mutta niitä "siipimersuja" sanotaan saksassa "heckflosse" eri peräevä ja tietysti naku "heckflosse" on "dieselflosse", mitä niissä oli tehoa, 44 hv ?


 

Olihan siinä huimat 55hp :vau:  http://www.heckflosse.de/modelle/200.htm


Edit: Jostain syystä tuo minun flosseni oli vm. 64 ja 200D, vaikka 200:nen tuli vasta -65 :O
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2007, 02:01:00 ap kirjoittanut dieselflosse »
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

dieselflosse

  • Viestejä: 88
floridan käynti ongelma
« Vastaus #56 : Kesäkuu 04, 2007, 01:27:00 ap »
Huomenta!

Lisätäänpä taasen paririviä tähän 'blogiin' :D

Nostinpa viikonloppuna neuloja pykälällä ja koeajolla totesin, jotta booaa entistä alemmilla kierroksilla. Siispä laskin neuloja kaksi pykälää, eli yhden pykälän alkuperäisestä, jolloin booaus hieman helpotti. Kulku tosin on alkuperäistä vähän lussumpaa ja soundi on laihanlainen... Nämä havainnot tein +22 asteen varjolämmössä.

Tänä aamuna töihin lähtiessäni (+8) satsi tuntui selvästi laihalta. Hieman ryyppyä tarjoamalla veto parani kiihdyttäessä tuosta erityisesti 80:n vauhdista...

Ajaessani pohdiskelin suttimien (tyhjäkäynti, pää ja neula) syvällistä olemusta ja päädyin seuraaviin olettamuksiin:

- Jos graaffisesti esitetään, niin pääsuutin annostelee soppaa koko kierros- ja kahvankääntöalueella (myös tyhjäkäynnillä?)

- Neulasuutin antaa kakkua suhteessa kahvaan, jotakuinkin lineaarisesti. Neulan korko määrää kulmakertoimen, mikäli asia esitetään seoksen ja kahvan käännön välisenä graffina.

-  Tyhjäkäyntisuutin määrittää lisäsopan, kun kahvaa ei käännetä.

Ovatko päätelmäni mielestänne oikeat? Lähinnä tuon pääsuuttimen vaikutukset tyhjäkäynnillä ovat hieman hataralla pohjalla...

Terveisin

Tero

Edit: Kävinpä käytäväkeskustelun yhden 'mopon virittäjän' kanssa ja problematiikka alkaa selkiytyä.

Tyhjäkynnillä todellakin ollaan ainoastaan tyhjäkäyntisuuttimen armoilla. Tyhjäkäynnistä tuonne reiluun puoleen kaasuun asiaan vaikuttaa neulasuutin, joka rajoittaa pääsuuttimelta tulevan sopan määrää. Jos vehjes booaa reilulla kahvan käännöllä, on pääsuuttimet liian pienet.

Eli, nuissa pääsuuttimissa lienee nyt oman ajokkini vika. Neula alkuperäiseen asentoon ja suutinkaupoille. Kun vain tietäisi, mitkä suuttimet tuolla nyt on. Kun tyhjäkäyntisuuttimetkin olivat väärät... Ei auta kuin kaivaa suuttimet ensin näytille.


 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2007, 02:23:00 ap kirjoittanut dieselflosse »
Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, kustomkieroutunut

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
floridan käynti ongelma
« Vastaus #57 : Kesäkuu 04, 2007, 03:12:29 ap »
Mulla ei ole tuon Floridan manuaalia, niin en tiedä mitkä soppatykit siinä on. Joten jos siinä on esimerkiksi PHBH:t saa pääsuuttimen vaihdettua kaasaria irroittamatta. Sehän nimittäin irtoaa pohjapropun kanssa. On vieläpä niin päin, että suuttimen numero on heti siinä luettavissa.

Sutkuttimet maksavat jotain muutaman euron kipale ja kannattaa asioida MopoSportin kanssa näissä asioissa. Tuntevat Dellorton kaasarit ja eivät tarjoa vääriä suuttimia vääriin kaasareihin, kuten eräät toiset paikat...

 

nimim. "itsekin tuota suutin/neulatanssia 750cc:n kanssa viime ajat harrastanut"

 

ps: Nyt toimii omalla kombolla ihan ok, eli viileällä mennään 75% kaasulla hieman nytkylle, mutta lämpimällä ollaan just alueella (=vähän läskin puolella). Mistähän noihin Larion PHBH Lorttoihin saisi hankittua jyrkempiä neuloja?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
floridan käynti ongelma
« Vastaus #58 : Kesäkuu 04, 2007, 03:27:20 ap »
Terve Löpöevä.

Kari Sairasen jälkimmäisen linkin figure 2 kertoo sulle mikä kaasarissa vaikuttaa milläkin luistin asennolla. Tutkipa sitä. Ryypyllä saa tosiaankin testattua karkeasti esim. pääsuuttimen kokoa. Luistit katossa vedät ryypyn päälle. Jos veto huononee, on pääsuutin liian suuri. Jos paranee, on suutin liian pieni. Jos ei vaikutusta, ollaan ainakin lähellä oikeaa.

 

Aapo

  • Viestejä: 716
floridan käynti ongelma
« Vastaus #59 : Kesäkuu 04, 2007, 03:28:49 ap »
Tunturi tt.

Niitä neuloja saa sieltä samasta Mopo Sportista.