Huomenta!
Lisätäänpä taasen paririviä tähän 'blogiin'

Nostinpa viikonloppuna neuloja pykälällä ja koeajolla totesin, jotta booaa entistä alemmilla kierroksilla. Siispä laskin neuloja kaksi pykälää, eli yhden pykälän alkuperäisestä, jolloin booaus hieman helpotti. Kulku tosin on alkuperäistä vähän lussumpaa ja soundi on laihanlainen... Nämä havainnot tein +22 asteen varjolämmössä.
Tänä aamuna töihin lähtiessäni (+8) satsi tuntui selvästi laihalta. Hieman ryyppyä tarjoamalla veto parani kiihdyttäessä tuosta erityisesti 80:n vauhdista...
Ajaessani pohdiskelin suttimien (tyhjäkäynti, pää ja neula) syvällistä olemusta ja päädyin seuraaviin olettamuksiin:
- Jos graaffisesti esitetään, niin pääsuutin annostelee soppaa koko kierros- ja kahvankääntöalueella (myös tyhjäkäynnillä?)
- Neulasuutin antaa kakkua suhteessa kahvaan, jotakuinkin lineaarisesti. Neulan korko määrää kulmakertoimen, mikäli asia esitetään seoksen ja kahvan käännön välisenä graffina.
- Tyhjäkäyntisuutin määrittää lisäsopan, kun kahvaa ei käännetä.
Ovatko päätelmäni mielestänne oikeat? Lähinnä tuon pääsuuttimen vaikutukset tyhjäkäynnillä ovat hieman hataralla pohjalla...
Terveisin
Tero
Edit: Kävinpä käytäväkeskustelun yhden 'mopon virittäjän' kanssa ja problematiikka alkaa selkiytyä.
Tyhjäkynnillä todellakin ollaan ainoastaan tyhjäkäyntisuuttimen armoilla. Tyhjäkäynnistä tuonne reiluun puoleen kaasuun asiaan vaikuttaa neulasuutin, joka rajoittaa pääsuuttimelta tulevan sopan määrää. Jos vehjes booaa reilulla kahvan käännöllä, on pääsuuttimet liian pienet.
Eli, nuissa pääsuuttimissa lienee nyt oman ajokkini vika. Neula alkuperäiseen asentoon ja suutinkaupoille. Kun vain tietäisi, mitkä suuttimet tuolla nyt on. Kun tyhjäkäyntisuuttimetkin olivat väärät... Ei auta kuin kaivaa suuttimet ensin näytille.