Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 09, 2020, 18:55:10 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Le Mansin huohotus  (Luettu 368 kertaa)
lounliraider

Viestejä: 17


« : Maaliskuu 24, 2020, 23:22:40 »

Projektilemppariin pitäisi huohotusletkut vaihtaa, selkeä homma sinänsä vaikka alkuperäinen ilmanputsarikotelo on tietenkin poistettu. Joku vaan on mennyt ja tehnyt toiseen venttiilikoppaan ylimääräisen reiän, johon oli vain tuupattu letkunpätkä. Kone ilmeisesti ei ole kuitenkaan ollut edes käynnissä tämän virityksen jälkeen.
Voisikohan tuota hyödyntää jotenkin, vaikka johtamalla runkoputkesta sen poistoletkun tuonne venakopalle, vai onko kannessa liikaa painetta tms. eikä huohotus toimi?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2020, 23:45:00 »

Et kertonut vuosimallia? LM:ja kun tehtiin useammalla vuosikymmenellä ja monen monta versiota.

Tarkoittanet poistoletkulla sitä etummaista, pienempää letkua runkoputken etupäässä?
On varsin tavanomaista jos alkuperäinen ilmansuodatus on tehty vapaavirtaussuodattimilla tai muulla ei-alkuperäisrakenteella niin huohotus on suunnattu ulkoilmaan.

Selvemmin kerrottuna koko huohotusjärjestelmä on rungossa lukuun ottamatta huohotusventtiiliä (Useasti hukattu osa) joka on paksun letkun alapäässä. Paksu letku menee rungon etupäähän jonka etupuolella on pieni edellä mainittu letku. Vanhemmissa malleissa oli erikseen huohotusta varten venttiilillä varustettu kotelo. 

Tämä ei ole LM mutta noudattanee samoja ratkaisuja kuin myöhemmät LM:t samoilta ajoilta.
http://www.motomatti.fi/2019/06/california-adamant-pyoran.html
Siinä on vaihteiston huohotuksessa hygieniasyistä talteenotto ja niin voisi olla myös moottorin osalta, kts. alin kuva. Tosin sieltä tulee vain toisinaan isossa rasituksessa öljypitoista höyryä nykyisin sillä moottoriin laitoin uudet männänrenkaat (ei ohipuhallusta liikaa) ja tietenkin venttiilit ja nostimet kunnostin samalla kertaa.

Tänään sillä tein ajokauden avajaisen. Jeejee.
tallennettu
lounliraider

Viestejä: 17


« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2020, 23:55:49 »

LM 1000 -89, ja ison letkun kuulaventtiili tallessa ja puhdas. Harmittaa se tarpeeton reikä muuten hyvässä venttiilikopassa, jos vaikka vetäisi letkun kansien väliin ja sinne venttiilikoppaan sorvaisi juntturin johon laittaisi pienen huohotussuodattimen?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #3 : Maaliskuu 25, 2020, 00:30:43 »

Pyörä on siis LM4. Täällä riittää parempia LM-tuntijoita kuin minä lähinnä siitä mitkä ovat sen ominaisuudet hyvässä ja pahassa.
(Tosin nytkin on 850 LM2 nosturillani, nimellisesti paperilla, mutta lienee kuitenkin suurelta osin huijausta Emäputkessa on runkonumero peitetty hitsaamalla. Onneksi ei ole omani. Ei ole mitenkään harvinaista että näitä rakennetaan vaikka Californiasta rahan toivossa. Mutta kyllä siitä harrastepelin saa kunhan paperit löytyy.)

Tässä nyt pientä hämminkiä täällä päässä. Onko sinulla käytössä alkuperäinen ilmansuodatinsetti? Sen alle menee "kuuluisa" kaksihaarainen piippuletku puhtaalle puolelle. Sitä kautta on tarkoitus imeä mahdollisesti jäljelle jääneet huohotushuurut sekä polttaa ne palotilassa ja siten maailma pelastuu. Saastejuttuja.

Onko sinulla kaikki "räjäytyskuvat" olemassa pyörästäsi? Tässä yksi mutta ei paras: https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php
Kahdessa kuvassa on esitetty kaikki letkut ja minne niiden pitää mennä. Oikealla neljäs ylhäältä ja keskirivissä toinen alhaalta.
Kansiin menee kaksi painevoiteluletkua, yksi kumpaankin. Se lienee selvää. Sen numero on 25 eikä liity tähän asiaan.

Mitään letkureikää ei ventiilikopassa tarvita. Sen voi tietenkin hitsauttaa umpeen mutta varmempi tulos tulee kun siihen teettää sorvarilla sopivan tulpan.

Venttiilikopassa käy aika huiku ja sieltää tuuppaa öljysumua ja silkkaa öljyä sen verran että ei taida riittää pieni suodatin.
tallennettu
Aapo

Viestejä: 556


« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2020, 22:17:29 »

Oman ja muutaman muun lähipiirin LM IV:n kokemuksella, alkuperäinen ilmanputsarisysteemi huohotuksineen toimii hyvin, myös moottorin käynnin/tehon kannalta, kunhan kaikki on kunnossa ja öljynpinta moottorissa ei ylitä puoltaväliä mittatikussa, muuten LM IV kuten moni muukin sen ajan, miksei myöhempikin Guzzi heittää öljyä huohottimen kautta ilmanputsariin ja sitä kautta moottoriin kunnolla käskettäessä.

Vapaavirtasuodattimilla tai pelkillä kiihdytystorvilla on hyväksi havaittu johtaa se normaalisti ilmanputsariin menevä letku johonkin vähintään muutaman desin purkkiin (TTT: systeemin mukaisesti), josta yhteys ulkoilmaan. Edelleenkin öljyn täyttö ylämerkkiin aiheuttaa purkin täyttymisen, muuten purkista ei tarvitse järjestää paluuta öljytilaan.
tallennettu
lounliraider

Viestejä: 17


« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2020, 11:26:29 »

Kiitoksia vastauksista; täytyy tulpata se venttiilikoppa ja tehdä keruusäiliö. Olisiko mitään mieltä viedä kaikki letkut suoraan keruupurkkiin sen sijaan että ne johdetaan ensin runkoon?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #6 : Maaliskuu 26, 2020, 12:30:08 »

Kiitoksia vastauksista; täytyy tulpata se venttiilikoppa ja tehdä keruusäiliö. Olisiko mitään mieltä viedä kaikki letkut suoraan keruupurkkiin sen sijaan että ne johdetaan ensin runkoon?

Se runko hoitaa höyryn ja pisarat nesteeksi. Se on tarpeeksi massiivinen siihen tarkoitukseen.

Muitakin versioita tuli mieleeni tuosta jäähtymisestä ja tiivistymisestä: Muunmuassa California T3:sen öljynerotin perustuu moottorin imuilman jäähdyttävään vaikutukseen. Siis ikään kuin lämmönvaihdin. Pönttö jossa on ilmakava sen läpi. Jäähdytysteho pysyy lähes vakiona.

Lisäksi siinä on pitkä metalliputki vastaanottamassa suodattimesta tulevaa viileää ilmaa.
Huono puoli, periaatteessa, on se että imuilma lämpenee eli sen tiheys pienenee. Todennäköisesti merkitys on vähäinen.
Liittenä kuva ja siinä osanumero 3.

Kun laitoin ahtimen kyseiseen pyörään niin huohotus piti suunnitella erikseen.


* CaliT3_huohotus.png (214.11 kilotavua, 765x282 - tarkasteltu 64 kertaa.)
tallennettu
I.H.

Viestejä: 1 237



« Vastaus #7 : Maaliskuu 26, 2020, 15:58:25 »

Tervehdys, T5 huohottaa kampikammiosta ja venttiilikoneistosta suoraan runkoputkeen. Koneremontin yhteydessä sattui huolimattomuusvirhe, kun rungosta ilmaputsarikoteloon tuleva letku oli jäänyt sylinterin alimmaisen jäähdytyrivan ja moottorilohkon väliin puristuksiin, tukkien näin huohotuksen ilmanputsarikoteloon. Tämä aiheutti sen että kierroslukumittarin vaijerin ulostulon juuresta öljyvuodon. Osa 17 on kytketty ilmapusarikotelon alaosaan, josta ylimääräinen öljy valuu ulos. Toinen näistä letkuista oli jäänyt puristuksiin.

* Kuva 26.3.2020 klo 12.11.jpeg.pdf (16.39 kilotavua - ladattu 26 kertaa.)
tallennettu

Titaniumin kuski
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!