Tuo kytkimen luistaminen on minulle vielä arvoitus. Eihän sillä ole paljonkaan ajettu?
Kytkimeen levyihin asti ei oikeasti, eikä ainakaan helposti, pääse öljyä. Pieni vuoto ei tunnu missään. Paljon ajetuissa kytkimissä onkin sitten vaivoja. Riippuu kovin siitä miten, eli millä tavalla, on ajettu paljon. Silti öljyisyys ei ole ihan ensimmäinen vaiva. Lika, hammastusten kuluminen ja kytkinlevyjen repeytyminen ovat niitä vaivoja joita ilmenee jos ikääntymisen myötä, on kuormitettu kovasti kuten perävaunun tai sivuvaunun vedossa sekä trike-käytössä. Niihinkin on olemassa omat, kestävämmät, kytkinlevynsä.
Centauroni on aika-ajoin vuotanut kampiakselin takatiivisteestä öljyä eli pari tippaa ajon jälkeen tallin lattialle. Toissavuonna vaihdoin toisen kerran kampiakselin takapään tiivisteen. Toistaiseksi on pitänyt. Molemmilla kerroilla olen irrottanut kampiakselin takapään laakerin. Tiivisteen vaihdon yhteydessä pitää kampiakselin tiivistepinta hioa hyvän tiiveyden saavuttamiseksi. Se on edelleenkin säädetyissä mitoissaan. Öljypumppu on kunnostettu kerran perusteellisesti.
Tosin ajokilometrit ovat olleet varsin vähäiset sillä kyseisen pyörän vakuutusmaksu on aika suolainen. Otan siihen lähinnä päivävakuutuksia. Vain liikennevakuutus. Yksi päivä on kalliimpi kuin California Adamantin vuosivakuutus.
Centauron kytkinlevyt ovat alkuperäiset edelleen. Kaksi kertaa olen kytkimen siivonnut. Pölyä on kertynyt ja pois puhalleltu mutta muutoin alkuperäinen Surfleks kytkin on kunnossa vaikka moottori onkin ahdettu ja ajo on ollut reipasta. Kyseisellä pyörällä ajo aiheuttaa ns. kiksejä.
Kieltämättä spine-runkoisen pyörän kytkimen avaaminen on helpompi kuin Tonti-runkoisen mutta ei jälkimmäisessäkään kytkimen avaamiseen kovin monta tuntia saa kulumaan. Toki pitää olla ainakin talja jolla runko nostetaan pois voimansiirron päältä. Mielellään myös pyöränostin ettei tarvitse kontata.
Itsekin olen repinyt Californian kytkimen riekaleiksi kiihdytyskilpailussa. Tosin voitin kisan luokassani mutta kotimatkalla havaitsin että taitaa kytkinlevyt olla hieman risaiset. Tällöinkin irtosi keskiö kitkapinnoista. Kuten monasti on käynyt muutenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=3RAzgDKJ_hk