Kirjoittaja Aihe: Ajokauden avaus 2020  (Luettu 42206 kertaa)

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #60 : Huhtikuu 09, 2020, 20:12:15 ip »
Sivuvaunupyörä pärähti tänään liikenteeseen ja mukavaltahan tuo ajaminen taas tuntui. Hieman ryki välillä mutta sitte alko kulku maittamaan. Soolopyörä saa vielä nukkua talviunta.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #61 : Huhtikuu 09, 2020, 22:45:43 ip »
Lainaus
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku.

Olet oikeassa. Mutta se on varsin samanlainen mitoitukseltaan kuin vanhempi kokometallinen. Tarkistin asian tänään. Kun katsotaan öljymäärä niin tikku kierretään pohjaan ja auki niin ollaan oikeilla jäljillä oikean öljymäärän suhteen.

En ole tuon "kastamistavan" öljymääräeroa tulkinnut mutta jos mittaus on tehty siten että tikku on ensin kierretty ulos, pyyhitty kuivaksi, kastettu kiertämättä ja tulkittu öljyn taso tältä pohjalta niin öljyä olisi noin puoli litraa liikaa ja liian korkealla.

Itse olen pitänyt öljyn tason omissa pyörissäni hieman ylärajan alle paitsi Centaurossa jossa on pidettävä öljymäärä hieman yli ylärajan. Muutoin tehokäytössä öljypumppu voi "horasta tyhjää".

Jos tilanne on niin kuin arvelen että pyörässäsi on öljyä liikaa voi ylimäärän laskea pois vaikka viivojen, eli ylä- ja alarajan puoleenväliin. Ajella sen jälkeen reippaasti kiihdytellen kone kuumaksi ja seurata ilmeneekö edelleen vuotoa. (Matkalla voi vielä olla aiemmin vuotanutta öljyä joten joutuu seuraamaan hieman pidemmän aikaa kehitystä.)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #62 : Huhtikuu 09, 2020, 23:14:02 ip »


Aikanaan ajelin Quotalla paljon kylmilläkin säillä. Melkoinen öljylimankehitin se on. Vasemmasta pytystä lähti muhkeat öljysavut kun pääsi kaupunkialueelta isolle tielle ja väänsi hieman tehoja ulos. Mahtava läpinäkymätön öljyn ja vedensekainen pilvi jäi taakse.
Onko sellaista ilmennyt?


Mulla on tuo Quotan öljynlämpömittari näyttänyt aina yli 80c lukemia kun on talliin ajanut takaisin, pikku pakkasellakin. Erikoista kieltämättä guzziksi. Mahtaako tuo rapakerros sitten suojata viimalta niin paljon. Toisen venttiiilikopan käytin juuri auki ihan mielenkiinnosta ja oli ihan puhdas.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #63 : Huhtikuu 09, 2020, 23:57:51 ip »
En enää muista mitä oli koneöljynä Quotassa. Todennäköisesti Castrolia kun sen edustus oli silloisen asuinpaikan liki.
Kaupunkiajossa ja kylmällä koneella röpötellessä ison tien päähän hanaa aukaisten niin silloin pöllähti. Mitään vikaa se ei aiheuttanut ja tulpatkin olivat ihan ok väriset.
Tavattoman pieniruokainen oli Quota 1000. Sen seuraava omistajakin sitä ihmetteli. Mutta ei se erityisen kuumana käynyt helteelläkään. Pakokäyrät pimeällä hehkuivat keltaista loistetta. Yksikerroksiset röörit, nääs.

Aika monta säätöä ja pikku asennusta sai tehdä että Cali 1400:n sain käymään lämpimänä. Näillä keleillä, +6 tänään, jäähdytysöljyn lämpötila ennen syyläriä mukavat 90 - 110 Celsiusta. Kyllä käy kone nätisti. Ei kilkata, kalkata ja vetää tasaiseen. Eilen ajelin reilut 300 km 1400:lla (plussaa 7 - 12C) ja tänään ehkä noin 50 km. Molemmilla kerroilla suunnilleen samat lämpölukemat.

Vakiojäähdytyksellä kävi armottoman kylmänä. Vasta ulkolämpötilan ollessa +20 ja yli alkoivat lämpötilat olla kohdillaan. Nyt ei tarvitse kylmäkäynnistä enää huolehtia. Kallein sijoitus aiheeseen oli lämpömittari antureineen. Kaihtimeen kului ehkä alle 20€ sekä työn vaiva. Kaihdinta voi säätää.
Öljynä Motul esteriöljy. RVS-käsittely tehty moottoriin ja vaihteistoon. Peräänkin se tulee kunhan on peräöljyn vaihtoaika. Keulaankin on suunnitteilla.

Ajomoodina 90% Turismo. Eilen ajoin toistasataa kilometriä Veloce-asetuksella. Hieman hermostuttavaa ja ajosta tulee helposti tökkivää vedon ja moottorijarrutuksen välillä. Mutta hyvä ohituksissa ja käyntiääni on räheämpi. Turismolla puksutellaan.

Öljylimaa kertyy kylmillä säillä ilmanputsarin koteloon. Kaikki ei tule pois valutusletkusta. Aina. Viimeksi toissavuonna letku oli tukossa.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #64 : Huhtikuu 10, 2020, 19:44:43 ip »
Lainaus
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku.

Olet oikeassa. Mutta se on varsin samanlainen mitoitukseltaan kuin vanhempi kokometallinen. Tarkistin asian tänään. Kun katsotaan öljymäärä niin tikku kierretään pohjaan ja auki niin ollaan oikeilla jäljillä oikean öljymäärän suhteen.
Jos tilanne on niin kuin arvelen että pyörässäsi on öljyä liikaa voi ylimäärän laskea pois vaikka viivojen, eli ylä- ja alarajan puoleenväliin. Ajella sen jälkeen reippaasti kiihdytellen kone kuumaksi ja seurata ilmeneekö edelleen vuotoa. (Matkalla voi vielä olla aiemmin vuotanutta öljyä joten joutuu seuraamaan hieman pidemmän aikaa kehitystä.)

Juu ei se tiputellut enää, otin muutaman senttilitran varuiksi pois, ja ajelin jonkin aikaa. Kaksi päälläkin tuli huristeltua, eikä kytkin luistanut. Sen huomaa kyllä ihan yksisteenkin ajellen ja normaaliajossa jos sinne öljyä pääsee.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #65 : Huhtikuu 10, 2020, 23:27:13 ip »
Tuo kytkimen luistaminen on minulle vielä arvoitus. Eihän sillä ole paljonkaan ajettu?
Kytkimeen levyihin asti ei oikeasti, eikä ainakaan helposti, pääse öljyä. Pieni vuoto ei tunnu missään. Paljon ajetuissa kytkimissä onkin sitten vaivoja. Riippuu kovin siitä miten, eli millä tavalla, on ajettu paljon. Silti öljyisyys ei ole ihan ensimmäinen vaiva. Lika, hammastusten kuluminen ja kytkinlevyjen repeytyminen ovat niitä vaivoja joita ilmenee jos ikääntymisen myötä, on kuormitettu kovasti kuten perävaunun tai sivuvaunun vedossa sekä trike-käytössä. Niihinkin on olemassa omat, kestävämmät, kytkinlevynsä.

Centauroni on aika-ajoin vuotanut kampiakselin takatiivisteestä öljyä eli pari tippaa ajon jälkeen tallin lattialle. Toissavuonna vaihdoin toisen kerran kampiakselin takapään tiivisteen. Toistaiseksi on pitänyt. Molemmilla kerroilla olen irrottanut kampiakselin takapään laakerin. Tiivisteen vaihdon yhteydessä pitää kampiakselin tiivistepinta hioa hyvän tiiveyden saavuttamiseksi. Se on edelleenkin säädetyissä mitoissaan. Öljypumppu on kunnostettu kerran perusteellisesti.

Tosin ajokilometrit ovat olleet varsin vähäiset sillä kyseisen pyörän vakuutusmaksu on aika suolainen. Otan siihen lähinnä päivävakuutuksia. Vain liikennevakuutus. Yksi päivä on kalliimpi kuin California Adamantin vuosivakuutus.

Centauron kytkinlevyt ovat alkuperäiset edelleen. Kaksi kertaa olen kytkimen siivonnut. Pölyä on kertynyt ja pois puhalleltu mutta muutoin alkuperäinen Surfleks kytkin on kunnossa vaikka moottori onkin ahdettu ja ajo on ollut reipasta. Kyseisellä pyörällä ajo aiheuttaa ns. kiksejä.

Kieltämättä spine-runkoisen pyörän kytkimen avaaminen on helpompi kuin Tonti-runkoisen mutta ei jälkimmäisessäkään kytkimen avaamiseen kovin monta tuntia saa kulumaan. Toki pitää olla ainakin talja jolla runko nostetaan pois voimansiirron päältä. Mielellään myös pyöränostin ettei tarvitse kontata.

Itsekin olen repinyt Californian kytkimen riekaleiksi kiihdytyskilpailussa. Tosin voitin kisan luokassani mutta kotimatkalla havaitsin että taitaa kytkinlevyt olla hieman risaiset. Tällöinkin irtosi keskiö kitkapinnoista. Kuten monasti on käynyt muutenkin. https://www.youtube.com/watch?v=3RAzgDKJ_hk

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #66 : Huhtikuu 11, 2020, 10:22:58 ap »
Lainaus
Niin siis tässähän on muovinen mittatikku.

Olet oikeassa. Mutta se on varsin samanlainen mitoitukseltaan kuin vanhempi kokometallinen. Tarkistin asian tänään. Kun katsotaan öljymäärä niin tikku kierretään pohjaan ja auki niin ollaan oikeilla jäljillä oikean öljymäärän suhteen.
Jos tilanne on niin kuin arvelen että pyörässäsi on öljyä liikaa voi ylimäärän laskea pois vaikka viivojen, eli ylä- ja alarajan puoleenväliin. Ajella sen jälkeen reippaasti kiihdytellen kone kuumaksi ja seurata ilmeneekö edelleen vuotoa. (Matkalla voi vielä olla aiemmin vuotanutta öljyä joten joutuu seuraamaan hieman pidemmän aikaa kehitystä.)

Juu ei se tiputellut enää, otin muutaman senttilitran varuiksi pois, ja ajelin jonkin aikaa. Kaksi päälläkin tuli huristeltua, eikä kytkin luistanut. Sen huomaa kyllä ihan yksisteenkin ajellen ja normaaliajossa jos sinne öljyä pääsee.

V11 kytkin luisti, kovettunut huohotusletku tihkui öljyä siitä kuulaventtiilin liitoksesta suoraan asetelman päälle.
Ps. V11 mallissa ei sitten ole sitä kuulaa ollenkaaan ko. kohteessa.

-KG-

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Varovasti sitten siellä...
« Vastaus #67 : Huhtikuu 12, 2020, 11:17:27 ap »
Unohtumatonta...

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #68 : Huhtikuu 13, 2020, 14:53:46 ip »
Saisihan tuo keli tosiaan lämmetä. Touhu on yleensä mukavaa tai erittäin mukavaa, ja nyt se on ollut vasta mukavaa. Tunnin, parin lenkkejä olen ajellut. Lämmöt eivät nouse 80 asteeseen ainakaan alle kymmenen kilometrin ajossa, joten tasaisesti on menty ja mikäpä siinä. Käynti on tasaista ja varman oloista, ettei sen puoleen.

Kävin Pornaisissa ja Monninkylässä, Porvoossa ja Sipoon Kalkkirannassa. Tulin sieltä Nikkilään ja Myyraksen ja Nikinmäen kautta Helsinkiin. Hyvä fiilis koko ajan.


motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #69 : Huhtikuu 13, 2020, 15:26:06 ip »
Kun kone käy kylmänä niin voitelu ei ole tehokasta ja välykset ovat isot. 80 astetta voisi sanoa välttäväksi lämmöksi.
Voitelun teho riippuu tietysti myös öljyn laadusta. Suositusoljyillä tai ainakin likellä niiden arvoja voitelu toimii riittävän hyvin.

Kylmään oljyyn tiivistyy vettä. Se voi aiheuttaa omia ongelmiaan nimenomaan huohotusjärjestelmässä. Kampikammion paine voi nousta. Siitä oli jo aiemmin juttua.

Kaasutinpyörillä on yksi etu kylmässä ajettaessa: kunhan kone on sen verran lämmennyt että ryyppyn voi kääntää pois päältä ei moottoriin pääse kuin normaali palamisseos. Imuilman kylmyydestä johtuen jopa tavallista laihempi.

Digitaalilaitteiden, joita pyörän nyt ovat olleet jo pääsääntöisesti yli parikymmentä vuotta, moottorinohjaukset seuraavat tarkasti imuilman lämpötilaa ja moottorin lämpötilaa ja luonnollisesti, kylmässä ilmanalassa, havaitsevat että kone käy kylmänä: siis ryypytystä lisää. Se ei edistä lämmön nousua. Lisää polttoaineen kulutusta mutta kuljettaja ei sitä huomaa kuin tankatessa jos ei ole kulutusmittaria. Kone käy kaikissa olosuhteissa samalla lailla ulkoapäin katsellen.

Olen pyrkinyt ohjelmoimaan pyöräni järkevämmin sillä meidän ilmastomme on pääasiassa koko ajokauden suhteellisen viileä.

Äsken satoi lunta.
Vaikuttaa siltä että lähipäivinä, jopa viikkoina, ainakaan Pirkanmaalla, ei ole erityisen hienoa ajeluilmaa luvassa. Mutta voisihan Ilmatieteen laitoskin erehtyä...

Vaihtoehdot B,C ja D ovat sentään valittavissa liikennöintiin pahoinakin päivinä.
A=California 1400
B=California Adamant
C=pakettiauto
D=polkupyörä

Lohdutukseksi voi sanoa että aina ei ole edes Vappuna ollut vielä kummoisetkaan ajelukelit.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #70 : Huhtikuu 21, 2020, 07:13:08 ap »
Eilispänä sain startin vaihon jäläkeisen sulakevian paikallistettua ja pääsin tuomaan kultsun kotiportaan pieleen.
30 km kauvenalotuslenkki tehtynä ja ehkäpä tännään muutama kilsa lissää.
Tarkkailussa starttivika, minkä vuoksi vaihoin aluksi startin. Kattellaan, minkälainen vaikutus tuolla on mäkistarttitiheyteen tänäkesänä.
Seuraavaks herätevirtapiuhan neliöitten tuplaaminen, vissiinki. Jännää.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #71 : Huhtikuu 22, 2020, 21:31:16 ip »
Quotassa on hyvät kaatumaraudat!  Kokeiltiin iltapäivällä maata rinnakkain kurakossa. Raudat ja käsisuoja sai uskottavuutta lisääviä jälkiä mutta muuten ei mopoon mitään. Enempi henkisiä vahinkoja, paitsi nilkkaa jomottaa kun jäi alle ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #72 : Huhtikuu 22, 2020, 21:46:17 ip »
Ajokausi avattu. Olihan mukavaa taas. Ihmettelin moottorin hassua käytöstä ja pahaa hajua, kun pysähdyin liikennevaloihin. Pikkukierroksilla poksahteli välillä ja muutenkin oli jotain epämääräistä. Tunnistin sitten hajun. Sehän oli vanhan bensan haju! Puolisen tankkia ajettua uutta bensaa tankkiin ja vähän ravistelua. Pienen ajelun jälkeen toimii kuin ennenkin. Että voikin olla surkeaa nykybensa. Puolisen vuotta tankissa, kylmässä tallissa ja se menettää ominaisuutensa!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #73 : Huhtikuu 22, 2020, 22:11:57 ip »
Quotassa on hyvät kaatumaraudat!  

Sama pätee Super Tenereen. Sunnuntaina vei pyörän mökille kesäkaudeksi pikkuteitä pitkin. Pitkään aikaan ei näkynyt tuttuja paikannimiä ja päätin tarkistaa asian. Käännyin hövelisti takaisin kapealla tiellä ja täyteen lastatun pyörän etupyörä haukkasi pehmeää ojanpenkkaa eikä mitään ollut tehtävissä ja pyörä kellahti kyljelleen kaatumarautojen ja alumiinilaukun varaan. Itse kierähdin ketterästi pois pyörän alta. Pyörän nostaminen takaisin pystyyn ei sitten meinannut onnistua millään. Toisella yrittämällä ja ajovarusteita vähentämällä onnistuin viimein punnertamaan 300 kg:n möhkäleen ylös. Matka jatkui ja Savossa korpitiet olivat melkoisen liejun peitossa, välillä sai lasketella lumista mäkeä kieli keskellä suuta. Takarengaskin on jo finaalissa, joten melkoista sudittamista matkanteko välillä oli. Kahdeksan tuntia ja 450 km kului reissuun aikaa, pääteitä pitkin matka on n. 275 km.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus 2020
« Vastaus #74 : Huhtikuu 22, 2020, 22:29:11 ip »
Olisiko pääteitä myöden ajaessa syntynyt kummoista tarinaa?