Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 09, 2020, 20:43:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa  (Luettu 1185 kertaa)
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #15 : Maaliskuu 25, 2020, 20:11:53 »

Eikö alkuperäisen huohotusjärjestelmän kunnostus ole helpoin vaihtoehto. Siinä on reilusti jäähdytyspinta-alaa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #16 : Maaliskuu 25, 2020, 21:53:35 »

Toki jos runko kovin on hilseinen sisältä, niin onhan siinä oma hommansa puhdistaa. Ellei asenna huohotuslinjaan avattavan ja puhdistettavan suodattimen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Aapo

Viestejä: 556


« Vastaus #17 : Maaliskuu 25, 2020, 22:14:27 »

 Järkyttynyt
tallennettu
Henko

Viestejä: 185


« Vastaus #18 : Maaliskuu 26, 2020, 13:07:20 »

Toki jos runko kovin on hilseinen sisältä, niin onhan siinä oma hommansa puhdistaa.
Onkohan tällaisia operaatioita monikin tehnyt?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #19 : Maaliskuu 26, 2020, 13:13:28 »

Veikkaan että vähissä on.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #20 : Maaliskuu 26, 2020, 23:56:38 »

Umpiperästä lähtee hapolla.
Oksaalihappo, ohennettunakin, on järeää kamaa.
Fosforihappo voi olla sopivampaa. Ainakin ruosteinen bensatankki kirkastuu sisäpuolelta.
Aineella siis täytetään puhdistettava tila mutta pitää olla ainakin yksi aukko. Muuten voi pamahtaa. Odotellaan että aine vaikuttaa ja lasketaan pois. Umpitilan suhteen visuaalinen arvioiminen on hankalaa mutta toimenpiteen uusiminen sen varran monta kertaa että aine tulee suht puhtaana pois voi tulkita että homma on ok.

Homman suhteen ylimääräiset reiät tulpataan ja muihin letkut joista lasketaan neste sisään ja ulos.
Jos pelkää että happoa jää johonkin niin miedolla emäksellä voi huuhdella lopuksi.
Peruskoulun peruskemiaa.

Viimeksi huuhdellaan vedellä useampaan kertaan että kaikki happo tai emäs on varmasti pois ja kuivataan tila. Eli mietoa lämpöä rakenteeseen riittävän kauan.

Jos annetaan runkoputken olla omillaan kaikki törky sisällään niin se jatkaa hidasta syöpymistään. Omaan spine-runkoiseen tein saman operaation ihan mielenterveyden vuoksi. Törkyä sieltä tuli. Amerikamaassa on raportoitu spine-rungon korroosiosta ja murtumisesta jo noin 15 vuotta sitten. Omanikin on jo yli 20-vuotias. Vaan vielä vireä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2020, 11:15:42 kirjoittanut motomatti » tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #21 : Maaliskuu 27, 2020, 10:59:36 »

Omassa ratapyörässä, vaikka siinä ei ole runkoon huohotusta, katkesi runko radalla, juurikin ruostumisen takia. Kohta oli sellainen, että putken sisään muodostunut kondenssivesi oli päässyt tekemään alimmassa kohdassa työtään. Tulipahan siitä syystä tarkastettua runko aika tarkkaan..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 595



« Vastaus #22 : Maaliskuu 28, 2020, 11:34:36 »

Matin edellä kirjoittama ruosteen poisto hapolla on kyllä kohtalainen työmaa, mutta antaa huohotuskanavien puhtauden lisäksi tiettyä mielenrauhaa, kun sillä saa rungon sisäpuolisen ruostumisen pysäytettyä. En ole sitä koskaan henkilökohtaisesti tehnyt rungon osalta, mutta työvaiheiltaan se ei juurikaan eroa tankin sisäpuolen käsittelystä, ja siitä on erittäin hyvät kokemukset.
Käyttäisin samaa, n.5%:n fosforihappoliuosta, mitä suositellaan yleisesti polttoainetankkeihinkin. Fosforihappoliuos on siitä mukava työkaveri, että se ei syövytä tervettä terästä, eikä maalia. Se tykkää rouskuttaa pelkästään ruostetta. Bonuksena fosforihappo muodostaa teräksen pinnalle fosfaattikerroksen, mikä itsessään hidastaa uudelleen ruostumista. Käsittelyn jälkeen talteen otettu happoliuos säilyy suljetussa astiassa pitkään ja sillä voi käsitellä kaikenlaisia ruostuneita teräsesineitä. Kun tulee aika luopua tästä työkaverista, sen loppusijoituspaikaksi kelpaa ne kaikki pihat, puutarhat tai pellot, mitkä kaipaavat fosforilannoitusta. Sen voi sirotella vaikka sumutuspullolla sumuttamalla Virnistää.
Happoliuoskäsittely ainakin fosforihapolla vaatii kuitenkin esikäsittelyn eli erittäin huolellisen rasvanpoiston. Siihen on erinomaisia aineita, mitä käytetään vaikkapa tankin sisäpuolen käsittelyssäkin.
Varsinaisessa happokäsittelyssä vaikutusaikaa voi nopeuttaa, jos liuos tehdään n.36 asteiseen veteen ja lämpötilaa nostetaan ja pidetään yllä vaikka 36-40 asteen välillä, vaikkapa auton sisätilalämmittimen avulla. Liuoksen porinasta tietää, että ruoste irtoaa. Juurikin tämän vuoksi tuo Matin varoitus edellä, että ylin kanava pitää jättää auki, on ehdoton, koska käsittelyssä syntyy kaasuja. Em. lämpötiloissa tietää käsittelyn onnistuneen, kun porina lakkaa. Monille nuoruudesta tuttu juttu..Huonelämpötiloissakin liuos tehoaa mainiosti, mutta varsinkin rungon sisäpuolta käsiteltäessä on aika vaikea tietää, milloin lopputulos on hyvä.
Huolellinen huuhtelu, uudet huohotusletkut kiinni, ja taas voi olla huoletta seuraavaan käsittelyyn saakka... Virnistää

Jouko


tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 928



« Vastaus #23 : Maaliskuu 28, 2020, 15:55:21 »

Ennakoiva huolto on jälleen arvossaan. Käyttää hyvälaatuista moottoriöljyä ja säännöllinen ajelu kierroslukumittarin punarajan tuntumassa
pitää huohotusjärjestelmän voideltuna ja puhtaana.
Isoilla kierroksilla perinteinen Guzzin isolohkokone saattaa työntää huohotusjärjestelmään paljonkin öljyä, siellä punarajalla käynnillä saattaa olla sottaiset
seuraukset satunnaisesti tehtynä.
Venttiilikopille menevät letkut kannattaa pitää auki, niitä pitkin runkoputkeen joutunut öljy valuu takaisin moottoriin. Tai niin ainakin
olisi tarkoitus.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #24 : Maaliskuu 28, 2020, 17:22:25 »

Kylmä ilma, kylmänä käyvä moottori ja ilmankosteus muodostavat kylmälimaa joka on ensimmäinen aste tukkeutumille ja puutteelliselle toiminnalle.
Tukkeutumia tulee Pekan mainitsemiin rungosta venttiilikopille meneviin letkuihin. Varsinkin jos ne ovat tavanomaista pidemmät. Tukkeuma muodostuu talvisäilytyksen aikana kun kylmälimasta haihtuu osa vedestä ja se loppusotku kovettuu ja jumiinnuttaa kanavan. Varsinkin vasemman puolen letku kärsii tästä.

Myös ilmansuodattimelle menevät letkut voivat tukkeutua.
Olen joskus itsekin ollut niin huolimaton asian suhteen että en ollut puhdistanut ilmansuodatinkoteloa sisäpuolelta suodattimen puhtaalta puolelta. Oli päässyt ilmansuodatinkotelon tyhjennysletku tukkeutumaan. Se on se letku joka roikkuu vasemmalla puolella ja on päästään tulpattu. Ohjekirja esittää vain että huollon yhteydessä lasketaan kurat pois käyttämällä letkun alapään tulppaa auki. Mutta jos epäilee että letku, tai pikemminkin sen lähtö ilmansuodatinkotelosta, on tukossa kannattaa vilkaista ilmansuodattimen toisellekin puolelle. Pahimmillaan käy niin että ilmansuodatin kostuu huohotusöljystä ja ilmavirta heikkenee.

Tässä niljainen kuva hieman tuoreemmasta Californiasta: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #25 : Maaliskuu 29, 2020, 01:08:31 »

Ennakoiva huolto on jälleen arvossaan. Käyttää hyvälaatuista moottoriöljyä ja säännöllinen ajelu kierroslukumittarin punarajan tuntumassa
pitää huohotusjärjestelmän voideltuna ja puhtaana.
Isoilla kierroksilla perinteinen Guzzin isolohkokone saattaa työntää huohotusjärjestelmään paljonkin öljyä, siellä punarajalla käynnillä saattaa olla sottaiset
seuraukset satunnaisesti tehtynä.
Venttiilikopille menevät letkut kannattaa pitää auki, niitä pitkin runkoputkeen joutunut öljy valuu takaisin moottoriin. Tai niin ainakin
olisi tarkoitus.

Tämä on kyllä totta. Pyörät tykkää, kun niillä ajetaan. Välillä pitää availla. Oma työntää sopivalla kelillä huohottimesta öljyvaahtoa ratailun päälle. Huohotusjärjestelmä on vakio. Vaan on muuten moottori puhdas. Otin pari vuotta sitten kuvia koneen alakerrasta suodattimen vaihdon yhteydessä. Kaikki pinnat, öljypohja ja kannet putipuhtaita. Kone ei käytä, savua tai syö mitattavaa määrää öljyä. Veikkaan että syy ä tähän on hyvän öljyn löytyminen ja sekalainen ajo.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 185


« Vastaus #26 : Huhtikuu 04, 2020, 13:09:28 »

Tuohon rungon sisäpuhdistukseen kun joku kehittäisi jonkun suljetun kierron, letkut koneesta irti ja runko täyteen fosforihappoliuosta hiljalleen kiertämään pumpun avustamana...
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #27 : Huhtikuu 04, 2020, 15:02:19 »

Olisiko tarvikepissapojan säiliö ja pumppu huuhtelulaitteen perusosaksi sopiva?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/tuulilasinpyyhkijat/tuulilasin-pesulaite/tuulilasin-pesulaite-2000017961

Laitteen olisi syytä kestää myös liuottimia jos esipesun tekee esimerkiksi bensiinillä tai vastaavalla kovalla liuottimella. Se nopeuttaisi hapotusprosessia kun öljy ja sen jaokkeet ovat poissa kun hapotetaan. Läpinäkyvä suodatin kiertoon olisi hyvä sillä silloin kiintoaine jää siihen.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/suodattimet/polttoainesuodattimet/polttoainesuodatin-yleismalli-2000036955
tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 595



« Vastaus #28 : Huhtikuu 04, 2020, 16:19:49 »

Tuohon rungon sisäpuhdistukseen kun joku kehittäisi jonkun suljetun kierron, letkut koneesta irti ja runko täyteen fosforihappoliuosta hiljalleen kiertämään pumpun avustamana...
Suljettua kiertoa ei tarvita polttoainetankin käsittelyssäkään, joten siihen perustuen fosforihappokäsittely rungon sisällä kierrättäen olisi ehkä turha toimenpide verrattuna siihen, että runko täytettäisiin fosforihappoliuoksella ja annettaisiin ajan hoitaa työ. Mutta rungon sisäosien happoäsittelystä ei ole kokemuksia ja varmasti ennakoiva huolto olisi tässäkin kohtaa se paras ratkaisu.

Jouko
tallennettu
Henko

Viestejä: 185


« Vastaus #29 : Huhtikuu 04, 2020, 16:34:55 »

Tuohon rungon sisäpuhdistukseen kun joku kehittäisi jonkun suljetun kierron, letkut koneesta irti ja runko täyteen fosforihappoliuosta hiljalleen kiertämään pumpun avustamana...
Suljettua kiertoa ei tarvita polttoainetankin käsittelyssäkään, joten siihen perustuen fosforihappokäsittely rungon sisällä kierrättäen olisi ehkä turha toimenpide verrattuna siihen, että runko täytettäisiin fosforihappoliuoksella ja annettaisiin ajan hoitaa työ. Mutta rungon sisäosien happoäsittelystä ei ole kokemuksia ja varmasti ennakoiva huolto olisi tässäkin kohtaa se paras ratkaisu.

Jouko
Lähinnä ajattelin mahdollisuutta täyttää runko sisältä pyörää sen kummemmin purkamatta, ja pyörää kääntelemättä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!