Kirjoittaja Aihe: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa  (Luettu 8379 kertaa)

elsoder

  • Viestejä: 48
ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« : Maaliskuu 22, 2020, 18:52:33 ip »
Tervehdys!
Mistä näitä ruostepuruja tulee? Joka kerta kun kopan aukaisee niin siellä pohjalla on.Ja ruostetta se on muuten kiiltelisi ja eihän siellä öljyn seassa ruostuisi tuore tavara.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2020, 19:56:13 ip »
Perinteinen maininta heti alkuun: kuva olis kiva.

Jos kyse on ruosteesta niin sitä muodostuu ainoastaan rautaosiin.
Moottori oheisjärjestemineen on osittain suljettu piiri lukuun ottamatta "aineenvaihduntaa" eli ilman virtaamista laitoksen läpi jolla matkalla pääosa hapesta ja mielellään kaikki bensakin muuttuu liikuttavaksi energiaksi. Vain vajaa 80% sisään imetystä ilmasta kulkee lähes vaurioitumattomasti läpi moottorin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilma

Bensiinin ja hapen, eli se osa ilmasta joka moottorissa reagoi, palaminen yhdessä muodostaa runsaasti vettä. Pääosa tulee siitä pakokaasujen mukana ulos mutta osa jää pyörimään koneeseen ja huohotusjärjestelmään. Se aiheuttaa rautametalleissa korroosiota.

Koska suurin osa fyysisen moottorin rautapitoisista rakenteissa on enimmäkseen voiteluöljyn peittäminä niin niiden ruotuminen on vähäistä tai ei lainkaan.

Huohotusjärjestelmä avustaa moottoria toimimaan oikein ja sinne kertyy edellämainittua vesihöyryä ja sen tiivistyttyä huohotusjärjestelmässä joka on mainitussa mallissa on suurelta osaltaan rautaa. Yleensä oireena nähdään niinkutsuttua kylmälimaa eli öljyn ja veden emulsiota. Joskus sitä voi olla niin paljon että se tukkii huohotusjärjestelmän.

Jos lähtisin tutkimaan ruosteen ilmenemistä niin rassaisin huohotusjärjestemän perusteellisesti puhtaaksi sisäpuolelta. Siellä voi olla emulsion lisäksi ihan paljasta vettä ja niiden yhdessä tukkimia huohotustiehyeitä.

Liitteenä on osittainen kuva huohotusjärjestelmästä joka käyttää huohotuskammionaan rungon selkäputkea ja sen takapäässä olevaa poikkiputkea.
Osa 38 on hyvin tärkeä. Toisinaan se on hukattu jolloin järjestelmä ei toimi oikein ja toisinaan se on täysin jumissa tai ruostunut niin että se ei toimi oikein. Kyseessä on kuulaventtiili joka alentaa kampikammion painetta.

Kaikki letkut irti ja kaikki kanavat ja rungon sisäpuoli puhtaaksi niin voi varmistua että sieltä ei enää ruostetta irtoa.
Selkäputken etupäässä on yksi tai kaksi letkuliitosta ja poikkiputkessa kaksi. Vaihtelee eri vuosimallien suhteen paljonko on letkuja ja minne ne menevät.

Joskus ihmeteltiin miksi eräs varhainen Tontirunkoinen pyörä tahrii öljyllä koneen takapäätä ja vaihteistoa vaikka letkut olivat kunnossa. Selkäputki oli takapäästään syöpynyt puhki sisältä alkaen. Myös spinerungoissa on ilmennyt samaa vaivaa.
Molemmissa syynä huoltamaton huohotusjärjestelmä. Ei kuulu normihuollon piiriin vaan on käyttäjän vastuulla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2020, 21:36:51 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2020, 22:49:31 ip »
Onko pyörä ollut suht jatkuvasti käytössä, vai onko kenties seissyt jossain vaiheessa pidempään? Käytössä ei oikein kondessikaan hapata esim tuota runkoa sisäpuolelta. Ellei sitten ole ajettu paljon pätkäajoa ja pyörä ei ole kunnolla lämmennyt juuri koskaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2020, 00:26:56 ap »
Ajettu on ja etupäässä pitempää ajoa.Se runkoputki on omastakin mielestä aiheuttaja.Onko niistä huohotin "laatikoista" tietoa  ;toimisivatko kuinka tässä tapauksessa ja mihin kiinnitetään.Pyörän historiaa en tiedä missä on ollut ja missä olosuhteissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2020, 06:20:20 ap »
Toimii, kunhan purkissa on riittävästi tilavuutta. Purkkiin sitten öljylle paluureitti öljypohjaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2020, 10:13:31 ap »
Purkin käyttö on ikään kuin paluu menneisyyteen. Sellaisia käytettiin aikoinaan ja se toimii edelleenkin. Runkoputki saa rauhan ja kuivahtaa sisältä.

Pari tapausta kohdalle on sattunut että rungon poikkiputkesta venttiikoppiin lähtevät letkut ovat tukossa tai toinen ainakin ja yleensä se vasemmanpuolimmainen. Kanava kannessa tai venttiilikopassa, mallista riippuen, on aika pieni ja voi myös tukkeutua. Nyt on hyvä syy katsoa letkujen kunto ja puhtaus. Sisäpuolelta.

Tässä kuvia toimivasta huohotusventtiilistä: http://www.motomatti.fi/2015/12/varamoottorin-huohotusjarjestelman-osia.html

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2020, 19:57:26 ip »
Katselin valmiita huohotin koteloita ;Onkohan millainen homma itse tehdä.Mitä pöntön sisällä on ja mitä ominaisuuksia pitäisi olla?.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 23, 2020, 21:03:51 ip »
Purkkiin kannattaa rakentaa sisälle pinta-alaa öljylle tiivistyä, eli jonkinlaisia ripoja. Jotkut laittavat teräsvillaa tai vaikka sorvinlastua, mutta itseäni jännittäisi sen mureneminen öljypohjaan palaavan öljyn joukkoon. Pohjaan öljylle paluunippa, mihin saa letkun, molemmista kansista tuleville huohotinletkuille nipat kupeisiin ja esimerkiksi hyvän kokoinen filtteri kanneksi, että pöly ja hiekka ei pääse purkkiin. Mutta purkki pääsee hengittämään ulospäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #8 : Maaliskuu 23, 2020, 21:12:04 ip »
Jossain oli kuva halki sahatusta huohotuspönikästä malliksi vaan en nyt löydä.
Siellä sisällä on tyypillisesti venttiili jos ei ole tuota kuulaventtiiliä huohotinputkessa.
Kotelo on sen verran iso että huohotusvirtaus hidastuu ja öljysumu palautuu öljymäiseksi. Huohotuskanavasta tuleva putki on kotelon sisällä liki ylös asti. Paluuöljyä varten on kanava joka lähtee aivan pönikän pohjasta ja menee öljytilan alaosaan. Lisäksi liittymät kaikkiin muihinkin kohteisiin kuten venttiilikoppiin.

Mutta kyllä tuo alkuperäinenkin systeemi toimii jos siinä kaikki osat ovat kunnossa.

GT850 ohjekirjassa on maininta jokakeväisestä huohotuspönikän irrotuksesta ja kehotus sen perusteellisesta huuhtelusta bensiinillä. Kerran jätin tekemättä niin kävi huonosti. Oli tukkeutunut ja kampiakselin takapään huulitiiviste irtosi kesken matkan. Aiheutti muutaman tunnin viiveen sillä pyörä piti levikkeellä purkaa kytkintä ja vauhtipyörää myöden ennen kuin matka jatkui. Muutoin reissu Pohjois-Karjalaan onnistui hyvin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 23, 2020, 23:28:14 ip »
Guzzin moottorin huohotus ei ole uusi asia. Kirjoita Google hakuun Guzzi breather box, alkaa tulla kuvia ja muuta.
Tässä yksi tuttu sivusto.
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_breather_box_-_a_look_inside.html
Liitteen huohotinpurkkia ei varmaan löydy enää mistään kun Moto-Spezial on lopettanut toimintansa jo vuosia sitten.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2020, 00:07:48 ap »
Tuo on juuri se öljynerotin joka löytyy vanhemman pään isolohkoista. Mutta valikoimaa on enemmän.

Sillä on yksi erityinen ominaisuus jos sitä ei tiedä. Etsin pitkään äänen perusteella osaa jossa olisi välystä joka kuului aina kun konetta rasitti kuten ylämäessä. Ei ollut venttiilinvälys, ei keinuvipu akselissaan, ei venttiilinvarsi väljässä ohjurissaan ei virranjakajan keskipakosäädin eikä katkennut männärengaskaan saati löystynyt tasavirtalaturi kiinnikkeessään. Kilkatuksen aiheutti tuo levymäinen venttiili. Teki siis vain töitään.

https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=474

Valmistin myös itse lasikuidusta ja polyesteristä samaan tarkoitukseen mutta tehokkaamman ja monta kertaa isomman huohottimen.
http://www.motomatti.fi/2013/02/alkoholipyora-huohotinjarjestelma.html

Toistaiseksi ei ole tullut öljyt lahkeille.

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2020, 11:50:01 ap »
Tutkiskelin huohotin kotelon toimintaa ja ajattelin voivani rakentaa sellaisen.Malli olisi yksinkertaisuudessaan ;toisesta päästä kampikammiosta tuleva hönkä ja toiseen päähän ulostulot sylintereihin menevät letkun nipoille.Väliin haitat jotka sitoisivat öljyä höyrystä.Kotelon pohjalle tyhjennys proppu.Tarvitseeko tämmöinen mitään ulkoilma tuuletusta suodattimella.Koko tällaiselle pitäisi olla varmaan sitä luokka että höyry ehtii jäähtyä (mielellään pitemmän puoleinen).En kumminkaan ihan ymmärrä miksi höyryt pitää jäähtyä ,eikö ne jossain vaiheessa kiertoa kumminkin kiinteydy öljyksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 24, 2020, 11:59:20 ap »
Kunhan siinä on sitä tilavuutta, jos ei enää ole imuapua/kierrätystä moottoriin. Sellainen vajaan iskutilavuuden verran riittää. Jäähtyessään kaasusta se öljy nesteytyy nopeammin. Suodattimelle riittää, että ulkopuoli on ulkoilmaan ja sisäpuoli huohottimeen päin. Eli mihinkään ajoviimaan sitä ei ole pakko sijoittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #13 : Maaliskuu 24, 2020, 18:58:08 ip »
Ei varmaankaan tässä tapauksessa mutta noin yleisesti kannattaa huomioida ongelmat huohotuksen suhteen. Jossain vaiheessa hyvin toiminut ja huollettu pyörä alkaa hylkimään öljyään. Öljynerotus ei vain enää kykene toimimaan riittävästi. Kampikammion paine on kohonnut.

Syy siihen on kasvanut ohivirtaus. Se taas johtuu männänrenkaiden kulumisesta. Harvemmin sylinterien. Männänrengasremontti ei ole vaikea. Toki samalla kannattaa kunnostaa/vaihtaa nostimet, venttiilit, seetit, ohjurit ja keinuvivut kun kerran irrallaan ovat. Tarvitaan uudet männänrenkaat ja yläkerran tiivistesarja.

elsoder

  • Viestejä: 48
Vs: ruoste hiukkasia calin öljypohjassa
« Vastaus #14 : Maaliskuu 25, 2020, 15:17:33 ip »
Olisiko saatavana jonkin laista piirustusta huohotin laatikosta niin ei menisi arvailuksi ja nopeuttaisi hommia.