Perinteinen maininta heti alkuun: kuva olis kiva.
Jos kyse on ruosteesta niin sitä muodostuu ainoastaan rautaosiin.
Moottori oheisjärjestemineen on osittain suljettu piiri lukuun ottamatta "aineenvaihduntaa" eli ilman virtaamista laitoksen läpi jolla matkalla pääosa hapesta ja mielellään kaikki bensakin muuttuu liikuttavaksi energiaksi. Vain vajaa 80% sisään imetystä ilmasta kulkee lähes vaurioitumattomasti läpi moottorin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/IlmaBensiinin ja hapen, eli se osa ilmasta joka moottorissa reagoi, palaminen yhdessä muodostaa runsaasti vettä. Pääosa tulee siitä pakokaasujen mukana ulos mutta osa jää pyörimään koneeseen ja huohotusjärjestelmään. Se aiheuttaa rautametalleissa korroosiota.
Koska suurin osa fyysisen moottorin rautapitoisista rakenteissa on enimmäkseen voiteluöljyn peittäminä niin niiden ruotuminen on vähäistä tai ei lainkaan.
Huohotusjärjestelmä avustaa moottoria toimimaan oikein ja sinne kertyy edellämainittua vesihöyryä ja sen tiivistyttyä huohotusjärjestelmässä joka on mainitussa mallissa on suurelta osaltaan rautaa. Yleensä oireena nähdään niinkutsuttua kylmälimaa eli öljyn ja veden emulsiota. Joskus sitä voi olla niin paljon että se tukkii huohotusjärjestelmän.
Jos lähtisin tutkimaan ruosteen ilmenemistä niin rassaisin huohotusjärjestemän perusteellisesti puhtaaksi sisäpuolelta. Siellä voi olla emulsion lisäksi ihan paljasta vettä ja niiden yhdessä tukkimia huohotustiehyeitä.
Liitteenä on osittainen kuva huohotusjärjestelmästä joka käyttää huohotuskammionaan rungon selkäputkea ja sen takapäässä olevaa poikkiputkea.
Osa 38 on hyvin tärkeä. Toisinaan se on hukattu jolloin järjestelmä ei toimi oikein ja toisinaan se on täysin jumissa tai ruostunut niin että se ei toimi oikein. Kyseessä on kuulaventtiili joka alentaa kampikammion painetta.
Kaikki letkut irti ja kaikki kanavat ja rungon sisäpuoli puhtaaksi niin voi varmistua että sieltä ei enää ruostetta irtoa.
Selkäputken etupäässä on yksi tai kaksi letkuliitosta ja poikkiputkessa kaksi. Vaihtelee eri vuosimallien suhteen paljonko on letkuja ja minne ne menevät.
Joskus ihmeteltiin miksi eräs varhainen Tontirunkoinen pyörä tahrii öljyllä koneen takapäätä ja vaihteistoa vaikka letkut olivat kunnossa. Selkäputki oli takapäästään syöpynyt puhki sisältä alkaen. Myös spinerungoissa on ilmennyt samaa vaivaa.
Molemmissa syynä huoltamaton huohotusjärjestelmä. Ei kuulu normihuollon piiriin vaan on käyttäjän vastuulla.