Kirjoittaja Aihe: Kansien kahtelua  (Luettu 6490 kertaa)

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Kansien kahtelua
« : Maaliskuu 03, 2020, 20:44:45 ip »
Terve mieheen!

Vasemman pytyn litistykset noin 7.5 ja oikean vastaavasti noin 9. Aattelin että nyt kahtosin kansien sisään, eli venttiilien ja renkaiden kunnon. Cali 94, vähän väsyn oloinen joskin aina valmis seikkailuun!

Miten tuo kansi irrotetaan? Kun kuuman koneen käynnistää, vasemmasta pytystä kuuluu piukaiseva ääni, semmonen oire. Ehken ois sopiva aika tarkistaa asia, tiivistesarja tilauksessa.

Toinen asia kysyttäväksi on tämä. Kun komistus on seisontatuella ja takapyörää pyörittää vapaalla eteen päin ja sitten vaihtaa suuntaa ilman pysähdystä, kuuluu klonksahdus, miten äänetön tempun pitäisi olla? Nivel on uusi kyllä.

Vielä uteluun, ootteko löytäny interwebistä repair manualia tms vastikkeetta? Joku firma myy 20 € hinnalla.
T.M.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2020, 22:55:02 ip »
Lainaus
Vasemman pytyn litistykset noin 7.5 ja oikean vastaavasti noin 9. Aattelin että nyt kahtosin kansien sisään, eli venttiilien ja renkaiden kunnon. Cali 94, vähän väsyn oloinen joskin aina valmis seikkailuun!
Selkeästi on vikaa joko venttiileissä, männänrenkaissa tai sylintereissä. 9 on kohtuullinen puristuspaine mutta 7,5 kertoo jo alkaneesta viasta edellyttäen että mittaus on tehty oikein.

Lainaus
Miten tuo kansi irrotetaan? Kun kuuman koneen käynnistää, vasemmasta pytystä kuuluu piukaiseva ääni, semmonen oire. Ehken ois sopiva aika tarkistaa asia, tiivistesarja tilauksessa.
Tietysti kannentiivistekin voi vuotaa mutta sen kyllä yleensä havaitsee jonkinasteisena vuotona.

Sylinterikannen irrotus tapahtuu irrottamalla ensin polttoainetankki, kaasutin ja pakokäyrä. Sitten venttiilikoppa ja sytytystulppa. Sama toiselle puolelle. Silloin on kaikki muut kannenmutterit näkyvissä paitsi ylin keskellä. Sen yläpuolella on kuusikolotulppa joka irrotetaan niin pääsee käsiksi siihen ylimpäänkin. Muista poiketen se on kuusiokolokannalla. Älä sekoita työntötankoja keskenään eikä myöskään nostimia. Nostimet kannattaa yleensä vaihtaa jos eivät ole täydessä kunnossa. Männät jos irrotat männänrenkaiden vaihtoa varten niin katso niiden oikea asento takaisin laittaessa. Tiivistepinnat puhtaiksi ja kuiviksi ennen kokoonpanoa. Liimoja, tms ei tarvita.

Lainaus
Toinen asia kysyttäväksi on tämä. Kun komistus on seisontatuella ja takapyörää pyörittää vapaalla eteen päin ja sitten vaihtaa suuntaa ilman pysähdystä, kuuluu klonksahdus, miten äänetön tempun pitäisi olla? Nivel on uusi kyllä.
Klonksahdus voi kuulua useammasta kohteesta. Yleensä vaihdelaatikosta koska vaihteen kytkentäsysteemi on sellainen että siinä on merkittävä kiertovälys. Ei edellytä vaihteen päällä olemista. Testaa myös vaihde päällä. Samanlaisen kolauksen mutta pidemmällä takapyörän kiertoliikkeellä voi aiheutua varsin tyypillisestä viasta: vaihteiston sysäyksenvaimentimen jousi ei ole enää ehyt. Muut kolahduskohdat ovat takanavan vetourakot, perävaihteen ylisuuri hammasvälys ja kardaanin takapään uraholkki.

Lainaus
Vielä uteluun, ootteko löytäny interwebistä repair manualia tms vastikkeetta? Joku firma myy 20 € hinnalla.
Ei 20€ ole paha raha maksaakaan. Mutta on useita kohteita joista voit saada lahjoittamalla rahaa korjaamokirjan. Silloin kannattaa samalla käynnillä ja hinnalla hankkia myös kytkentäkaavio, korjaamokirja ja osaluettelo sekä jotain muutakin.
Itse olen kokenut käteväksi tämän: https://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Gruppon nettisivulla on listattu tarpeellisia linkkejä joista saa tietoa monemoiseen.

Omat sivuni saattaa myös opastaa tekemään saman kuin minäkin virheineen ja onnistumisineen.
Sieltä löytää parhaiten hakusanalla. Käytän hakua itsekin sillä juttuja on kohta puolitoistatuhatta joista yli puolet käsittelee Guzzeja. http://www.motomatti.fi/2018/10/california-adamant-antaa-savumerkkeja.html

Iloa harrastukseen!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2020, 23:10:23 ip »
Jos ei ihan monia satojatuhansia ole ajettu, niin vika paikallistunee kansiin ja kuluneisiin venttiileihin, sekä seeteihin.
Samalla tarkastaa myös ohjureiden kunnon, voivat olla kuluneet nekin.
Jos männänrenkaita ei vaihda, kannattaa nekin laittaa takaisin samoihin uriin, mistä on irrotettukin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2020, 19:46:13 ip »
Kiitosta!

Kiitos ettei käsketty kahtoo arkistosta tai viijjä valtuutettuun huoltoon!

Ei tällä oo tahkottu ku +200k tähän mennessä. Onko noita kansipulttia siis 4 mukissaan? Kannattaako täydelle kannelle teetättää ohivuotimittausta esim ammattikoulussa?

T.
T.M.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2020, 19:59:38 ip »
Kauan olet sinnitellyt. Mulla tuli kansiremppa eteen vuonna 2000 vuoden 1996 Calilla kun sillä oli ajettu vähän yli 100K.  ;D

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2020, 20:15:06 ip »
Jos matkamittarissa on yli 200 000km ja aiemmasta remostista ei ole tietoa, niin alkaa olemaan aika katsella muutakin kuin pelkästään kansia.

Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2020, 21:22:21 ip »
Juu, alkaa varmaan kulumista olla. Noilla kilometreillä runkolaakerit taitaa olla ne "kulumattomimmat". Mutta purkua, putsausta ja mittausta. Hyvässä lykyssä ei ole kovinkaan kulunut.
Ikkalalla taitaa olla hyvä näppituntuma vastaavasti ajetusta, tai "vähän päälle"  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2020, 21:38:30 ip »
Lainaus
Onko noita kansipulttia siis 4 mukissaan?
Kuusi pulttia pitäisi löytymän. Kaksi on lyhempää. Jos luit ajatuksella aiemmin kertomaani niin kerroin että neljä on venttiilikopan alla ja kaksi ulkopuolella. Tulpan alla on yksi ja tasan sen yläpuolella vastaavassa kohdassa se joka on piilossa kuusiokolopropun alla.

Pultit löysätään samoin kuin kiristetäänkin eli vaiheittain vaikka purkaessa ei se ihan niin tarkkaa ole.
Ennen kokoonpanoa pitää katsoa että muttereiden alapinnat eivät ole kiinnileikanneet ja aaltoaluslaatat ovat sileät. Mutterien alapinnat voi hienolla hiomakankaalla hioa tasoa vasten sileiksi jos on vaivoja. Aaltoaluslaatat voi vaihtaa uusiin jos ovat kärsineet. Toisaalta niissä on toinen puoli yleensä käyttämättä. Jos ovat aivan suoria niin ovat oienneet. Kierteet pitää puhdistaa niin mutterista kuin pulteistakin ennen takaisin asennusta. Pultit saavat olla lohkossa kiinni koko asennuksen ajan.

Tiivistepinnat pitää puhdistaa. Sitä varten on oma kemikaalinsa.

Kun kerran kannet ovat irti niin ehdottomasti myös uudet männänrenkaat. Toki niistä voi mitata päittäisvälyksen mutta suuresti epäilen että ovat tuplanneet välyksensä noilla kilometreillä. Männänrenkaat ovat herkkiä murtumaan. Niitä ei kannata asentaa männänrengaspihdeillä vaan ujuttamalla ensin alin öljyrengas ja sitten keskimmäinen ja viimeisenä ylin. Naarmuttamista pitää varoa. Männänrenkaissa on asentomerkinnät.

Venttiilinohjureita ei tarvitse uusia vaan teettää niihin sisäholkit. Niin kutsutut linerit. Ainakin Tammer Diesel asentaa niitä. Ei ole ollut valittamista. Ko. firmalla on toimipisteitä eri puolilla Suomea. Kahden kannen kansityöt maksavat noin 150 linereineen ja venttiilien sovittamisineen. Olen toimittanut T.D:lle kannet purettuina ja pestyinä uusien venttiilien kera. (Venttiilisarja noin 100€. Oikaisevat myös kannet siinä ohessa. Jos viet maanantaina niin keskiviikkona voi maksaa ja noutaa. Yleensä. https://www.tammerdiesel.fi/
Toki muitakin moottorikoneistamoja on. Tampereen Nekalassa ovat tottuneet jo Guzziosiin sillä vuosittain korjautan siellä ainakin yhden kansisetin ja joskus useampiakin.

Vanhoja venttiileitä voi toki käyttää jos niiden lautaset ja varret ovat kunnossa. Tuskin ovat jos niillä on ajettu 200.000 km. Vanhat venttiilit saattavat pilata uudet linerit.

Mainitsin tuolla aiemmin jo nostimet. Jos niissä on pittingiä tai muuta kulumaa niin sijoitus ei ole iso jos kokoaa uusilla nostimilla. Niiden pesät on koneistettu lohkoon. Yleensä ne ovat kunnossa mutta sekin kannattaa tutkia kun kerran sylinterit ja männät ovat jo irti. On turha koota uusilla osilla jos lohkossa on vikaa vaan ryhtyä etsimään ehyttä moottoria tilalle.

Paljon ajettu jakopää kannattaa myös katsoa. Öljypumpun välykset ja tiiveys. Vanhan pumpun pystyy yleensä kunnostamaan hiomalla ja uusimalla laakerit. Uusi jakoketju ja kiristin ovat tarpeelliset. Kokoonpanossa pitää olla tarkkana ajoituksen ja, kiristintyypistä riippuen, sen asennuksen suhteen.

Liekö kytkin myös alkuperäinen? Siihen on hyvä kiinnittää huomiota kun kone kerran on irti. Vauhtipyörän ajoituksen kanssa pitää olla huolellinen että tulee samaan asentoon.
Kytkimen painelaakeri on myös kulutusosa. Kuten kytkimen työntötangon tiivisteet. Samalla kun vauhtipyörä on irti niin kampiakselin takalaakerin kunto on hyvä vilkaista ja vaihtaa samalla siihen uusi huulitiiviste. Kampiakselin takapään tiivistepinta on hyvä hioa hienolla hiomakankaalla että uusi huulitiiviste asettuu akseliin nätisti eikä ala vuotamaan.

Jos itse teet niin tarvitset joitakin erikoistyökaluja tai lainaat ne jostain tai teetät kaikki korjaamossa.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2020, 08:18:01 ap »
Kiitos paljon moottoritekniikkamiehille.
Pari tuntia lukemista tänä aamuna , ja tätä ennen aika paljon selvittelutyötä". Nyt tiedän :

  Vien BMW R100S korjaamolle - he tekevät varmasti remonttin parempi kuin minä itse kun on osaamista, osia, työkaluja, mittausvar. , sähköosaamista ym.
  ja kirjat ym.
 
 Ja savustus loppuu ,  toiv. Guzzr
 :) :) :) :)

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2020, 20:36:25 ip »
Terve tuas!

Eipä oo salaman lailla korjausmiehemme toiminut! En tätä vauhtia itkekään toisaalta, pakko minun on ollut ottaa huomioon se fakta, että kaularankavammasta toipuminen ottaa veronsa, vaikka sitä toivois parempaa aikataulua. Hädin tuskin jaksaa töissä käyvvä.

Tilanteesta sen verran, että yläkertaan jumin, eli venttiilejä en ole saanut irti, edes sillä Bilteman vehkeellä, joka näyttää myös muotoutuneen uudestaan hommassa. Tämä vähän kyrsii. En tiedä saanko kotikonstein venttiilejä irti vai pitääkö viedä koneistamolle semmoisenaan.

Imuvenat näyttää äkikseltään hyvältä, puhdistuivat suht hyvin dremelin kanssa ne lautaspinnat. Pakoventtiileitä ei näytä saavan kirkkaalle metallille lainkaan,onko ne tulkittava epäkelvoiksi siis? Oikean pytyn imuvenan varren päässä on keinuvivun antamaa pientä painumaa (tai joku antanut moskaa), voiko sen vaan viilata tasasemmaks vai tarviiko ees?

Sylinterit on ihan ok, putkessa ei ole rappua ollenkaan! Aattelin hoonilla vaan sivauttaa WD:tä voiteluna käyttäen. Sylinterit oli myös helppo putsata ihan kotioloissa.

Männät näytti hyviltä, irrotuksen jälkeen putsasin päät kiiltäviksi. Onko se nyt niin, että näihin tilataan jostain nettikaupasta guzzibits, mgcycle tms 92 mm rengassarja? Ja toki ne pakoventtiilitkin pitää tilata.

Kyllä ehken jopa molemmat vasurin tiivisteet ovat tihuuttaneet, sekä kannen että se lohkotiiviste.

Tämä minua askarruttaa nyt eniten: kun kiertokankia heiluttaa sivusuunnassa, kampiakselin päässä on selvä liike havaittavissa sekä sormituntumalla, näköaistilla ja korvilla kuullen. Onko tämä lähes täysin normaalia? Konehan käy siististi, ilman kilkatuksia.

T.M.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #10 : Huhtikuu 19, 2020, 23:47:33 ip »
Venttiilin jousilautanen ja sen lukituskiilat juuttuvat ajan kanssa toisiinsa. Laita pyöreäpäinen klapi viilapenkin leukojen väliin ja tue venttiilin lautanen siihen.
Sopivaa hylsyä tai putkenpätkää apuna käyttäen, lyö vasaralla jousilautasta jousta vastaan. Kiilojen irtoamisen huomaa lyödessä selvänä joustona.
Älä kuitenkaan vasaroi niin lujaa, että kiilat lentävät jo tässä vaiheessa hukkaan.
Se Bilteman kannenpurkutyökalu on lelu. Saa sillä ajan kanssa työn tehtyä, vaatii hyviä hermoja ja keskittymistä.

Pakoventtileissä on usein joku musta (molybdeeni)pinnoite. Siihen ei harja pysty.
Viilan ei pitäisi pystyä venttiin varren päähän, jos pystyy, venttiili on jo loppuun kulunut. Koneistamo oikaisee varren pään muita
venttiilitöitä tehdessään. Paljon ei siinä ole koneistusvaraa, karkaisu on ohut.

Jos hoonaat sylintereitä, ne pitää myös puhdistaa hyvin sisäpinnoiltaan hoonauksen jälkeen. Ei liuotinta, vaan kuumaa vettä, saippuaa ja tiskiharjaa.
Jotkut putsaa moottoriöljyllä mutta se on työlästä. Rautasylinterit pitää suojata öljyllä heti saippuapesun jälkeen, ruostuvat sekunneissa.
Kun valkoinen riepu ei muuta väriä sillä sylinterin sisäpintaa hangatessa, sylinteri on puhdas.

Mittaa männänrenkaiden sivuttaisvälys urassaan, jos on 0.10m tai enemmän, männät myös vaihtoon.

Öljyvuoto kansitiivisteessä ja sylinterin alatiivisteessä johtuu venttiilikoneiston ja kannen välissä olevien o-renkaiden kovettumisesta.
Vuotavat öljyä pinnapultin reikään ja lämmönvaihtelu puskee sitten öljyä sieltä myös moottorin ulkopuolelle.

Kampiakselin päittäisvälystä ilmeisesti tarkoitat? Sitä pitää olla, sopiva lukema on 0.3-0.5mm. Välystä pitää olla, öljy ei muuten pääse
kiertämään laakereissa. Liika välys taas alkaa haitata kytkimen toimintaa.
Tähän en ole löytänyt valmistajan ohjearvoa mutta ei liene ollut Guzzin koneessa ongelmakohta.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2020, 00:17:09 ap »
Pekka jo ohjeistikin.
Minulla ei ikinä ole muuta työkalua ollut kuin tuo Bilteman vinka. Sillä ei sovi kiristää kuin hiukan alkuun ja sitten kopsaista vasaralla samaan suuntaan niin kiilalukitus aukeaa ilman voimankäyttöä ja voi, jos tarvitsee, vielä kiertää lisää. Pieni magneetti on kätevä apu kiilojen poimintaan.

Kootessa tehdään homma päinvastoin: kootaan ja koottua kopsautetaan kovamuovisella vasaralla venttiilin päähän. Kiilat hakeutuvat paikoilleen. Jos ei niin kiilat saattavat lennellä ympäriinsä.

Jos omistaa pylväsporakoneen niin sillä käy venttiilihomma myös hyvin. Tarvitaan vain istukkaan työväline.

Jos venttiilit ovat varreltaan kunnossa eikä lautanen ole vioittunut niin venttiilien ja seetien koneistus moottorikorjaamolla on hyväksi. Tulee oikean levyiset tiivistyspinnat ja oikealle kohtaan.

Ohjureissa on usein alapäissä väljää. Jos venttiilinvarressa on karstaa niin että se menee ohjurin sisään niin ohjuri on soikea.

Kun venttiilinjousien alla olevia aluslaattoja poistaa on niiden alla eri vahvuisia säätölevyjä. Ne jäävät helposti huomioimatta. Ovat tarttuneet usein paikoilleen niin että erehdyttävät. Niiden pitäisi löytää samoille sijoilleen jos käytetään samoja jousia. Magneetti on tässäkin hyvä apu.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2020, 07:08:57 ap »
Wo-hoo! Kylläpä nyt on rinta kaarella kun tuolla polttopuumetodilla sain venttiilit hienosti irti, eikä hiluja tarvinnut etsiä roinan keskeltä! Kyllä työ ootta taitavia ja hyviä neuvomaan! Kiitos!

Nyt olis kyssäriä hilppeistä! Pitääkö kaikki pitää paikoillaan: männäntappi samoin päin samassa männässä? Venttiilit omilla paikoillaan samoilla prikoilla ja jousilla? Miten ne saa ees pysymään paikoillaan kun vie koneistamoon ja eikö joku apupoika sekota ne siellä heti??

Käykö noihin pyttyjen pinnapulttien o-renkaiks ihan tavis 9x2 vai pitääkö olla jotain jeesuslaatua?

Putsailen nyt jaksaessani nuo venttiilit ja palotilat. Kannet ovat kovin likaiset, koetan jyystöä sinnekin!

Oottelen niinikään tiivistestesettiä Stormilta, settiin kuului myös jonkunsortin veinttiilinvarren tiiviste???

Porvoossa ei ollut koneistavaa Tammer Disukan yksikköä mutta soitin Vantaan Moottorikoneistamolle, siellä hoituu homma. Tällä hetkellä ihan just joku remppa siellä, että kansia eivät pysty plaanaa, ennenkuin koneet on paikoillaan.

T.M.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #13 : Huhtikuu 21, 2020, 08:38:47 ap »
suosittelen samat osat samaan paikkaan venttilihiluille käypi hyvin esim pilttipurkit tms. ylijäänyt sopiva astia siihen vaan tussilla numerot kylkeen ja hyllylle odottamaan

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kansien kahtelua
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2020, 10:39:34 ap »
Niihin venttiileihin ym osiin voi myös vedellä tussilla merkintöjä, niin ei sekoitu.
Ja tuohon karstanpoistoon on hyvä aine ihan tavallinen uuninpuhdistusvaahto. Suihkuttaa ja antaa vaikuttaa. Säästyy monesti aika paljolta rapsutukselta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.