Onko noita kansipulttia siis 4 mukissaan?
Kuusi pulttia pitäisi löytymän. Kaksi on lyhempää. Jos luit ajatuksella aiemmin kertomaani niin kerroin että neljä on venttiilikopan alla ja kaksi ulkopuolella. Tulpan alla on yksi ja tasan sen yläpuolella vastaavassa kohdassa se joka on piilossa kuusiokolopropun alla.
Pultit löysätään samoin kuin kiristetäänkin eli vaiheittain vaikka purkaessa ei se ihan niin tarkkaa ole.
Ennen kokoonpanoa pitää katsoa että muttereiden alapinnat eivät ole kiinnileikanneet ja aaltoaluslaatat ovat sileät. Mutterien alapinnat voi hienolla hiomakankaalla hioa tasoa vasten sileiksi jos on vaivoja. Aaltoaluslaatat voi vaihtaa uusiin jos ovat kärsineet. Toisaalta niissä on toinen puoli yleensä käyttämättä. Jos ovat aivan suoria niin ovat oienneet. Kierteet pitää puhdistaa niin mutterista kuin pulteistakin ennen takaisin asennusta. Pultit saavat olla lohkossa kiinni koko asennuksen ajan.
Tiivistepinnat pitää puhdistaa. Sitä varten on oma kemikaalinsa.
Kun kerran kannet ovat irti niin ehdottomasti myös uudet männänrenkaat. Toki niistä voi mitata päittäisvälyksen mutta suuresti epäilen että ovat tuplanneet välyksensä noilla kilometreillä. Männänrenkaat ovat herkkiä murtumaan. Niitä ei kannata asentaa männänrengaspihdeillä vaan ujuttamalla ensin alin öljyrengas ja sitten keskimmäinen ja viimeisenä ylin. Naarmuttamista pitää varoa. Männänrenkaissa on asentomerkinnät.
Venttiilinohjureita ei tarvitse uusia vaan teettää niihin sisäholkit. Niin kutsutut linerit. Ainakin Tammer Diesel asentaa niitä. Ei ole ollut valittamista. Ko. firmalla on toimipisteitä eri puolilla Suomea. Kahden kannen kansityöt maksavat noin 150 linereineen ja venttiilien sovittamisineen. Olen toimittanut T.D:lle kannet purettuina ja pestyinä uusien venttiilien kera. (Venttiilisarja noin 100€. Oikaisevat myös kannet siinä ohessa. Jos viet maanantaina niin keskiviikkona voi maksaa ja noutaa. Yleensä.
https://www.tammerdiesel.fi/Toki muitakin moottorikoneistamoja on. Tampereen Nekalassa ovat tottuneet jo Guzziosiin sillä vuosittain korjautan siellä ainakin yhden kansisetin ja joskus useampiakin.
Vanhoja venttiileitä voi toki käyttää jos niiden lautaset ja varret ovat kunnossa. Tuskin ovat jos niillä on ajettu 200.000 km. Vanhat venttiilit saattavat pilata uudet linerit.
Mainitsin tuolla aiemmin jo nostimet. Jos niissä on pittingiä tai muuta kulumaa niin sijoitus ei ole iso jos kokoaa uusilla nostimilla. Niiden pesät on koneistettu lohkoon. Yleensä ne ovat kunnossa mutta sekin kannattaa tutkia kun kerran sylinterit ja männät ovat jo irti. On turha koota uusilla osilla jos lohkossa on vikaa vaan ryhtyä etsimään ehyttä moottoria tilalle.
Paljon ajettu jakopää kannattaa myös katsoa. Öljypumpun välykset ja tiiveys. Vanhan pumpun pystyy yleensä kunnostamaan hiomalla ja uusimalla laakerit. Uusi jakoketju ja kiristin ovat tarpeelliset. Kokoonpanossa pitää olla tarkkana ajoituksen ja, kiristintyypistä riippuen, sen asennuksen suhteen.
Liekö kytkin myös alkuperäinen? Siihen on hyvä kiinnittää huomiota kun kone kerran on irti. Vauhtipyörän ajoituksen kanssa pitää olla huolellinen että tulee samaan asentoon.
Kytkimen painelaakeri on myös kulutusosa. Kuten kytkimen työntötangon tiivisteet. Samalla kun vauhtipyörä on irti niin kampiakselin takalaakerin kunto on hyvä vilkaista ja vaihtaa samalla siihen uusi huulitiiviste. Kampiakselin takapään tiivistepinta on hyvä hioa hienolla hiomakankaalla että uusi huulitiiviste asettuu akseliin nätisti eikä ala vuotamaan.
Jos itse teet niin tarvitset joitakin erikoistyökaluja tai lainaat ne jostain tai teetät kaikki korjaamossa.