Kirjoittaja Aihe: Etupään madaltaminen  (Luettu 13324 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #15 : Helmikuu 23, 2020, 14:06:05 ip »
Jos olisi viitseliäs niin sorvailisi yläpään tulppia niin että säätävara jousen esijännityksessä kasvaisi noin 20 mm:stä 40 mm:iin. Tavallisia pyörähdyskappaleita kun ovat. Säätöä lisää molempiin suuntiin.

Ikääntyneissä keuloissa, kuten tämä malli jo on neljäkymmenvuotias, ovat jouset antaneet hieman periksi joten keula "makaa" jo valmiiksi. Esijännityssäädöllä asiaa voi hieman korjata. Se ei kuitenkaan ole aivan oikea lääke vaan siihen tarvitaan oikeasti kunnossa olevat jouset.

Jousiahan tässä keulassa on: neljä jousituksessa ja vaimentimissa, jos vaimenninmäntien shimmien jousia lasketa, kaksi lisää kompensaatiomäntien alla.

California Adamantiin (Omaa sukua California III.) tein perusteellisemmän keulan sisältöihin. En raaskinut hankkia uusia jousia vaan tein niin että kun esijännityksen säätö on minimissään niin jouset kantavat saman kuin ennen säädöt täysillä eli lisäsin jousten väliin pidemmän väliholkin.
Käytännön syistä keula on myös normaalia kaltevampi eli sitäkin kautta tuli hieman lisää kantavuutta. Nyt keula ei makaa vaan joustovarat ovat käytössä molempiin suuntiin. Keulakulman muuttaminen ilman runkoon kajoamista onkin sitten oma juttunsa.

Niitä alapään pohjaanlyönninvaimentimia olen sorvannut proggressioltaan vielä hieman tiukkemmiksi. Nyt pohjaanlyöntejä tapahtuu vain hyvin huonoilla teillä tai raskaasti kuormattuna. Vanhoja holkkea ei voi sorvata lisää vaan pitää tehdä sopivasta aihioputkesta uudet omien mittojen mukaan.

Tämä "Guzzi Patent"-keula on sikäli mukava että alkuperäisvaimenninpatruunoihin voi vaihtaa itse nesteet eli valita hyvälaatuisista vaimenninesteistä sopivimman. Käytännössä olen laittanut hieman korkeampiviskositeettista kuin on alkuperäinen suositus. Silloin paluuvaimennuksen säätönupin säätövara riittää molempiin suuntiin. Varsinkin raskaasti kuormattuna silloinkin kun jousipaineen säätö on maksimissaan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #16 : Helmikuu 23, 2020, 22:45:11 ip »
Tämä Motomatin blogista kopioitu kuva näyttää koko ongelman eli sen, että näitä Bitubon iskareita ei voi todennäköisesti lyhentää kuin alapäästään ja sieltäkin vain korkeintaan sentin. Vaikea sanoa pitääkö väite paikkansa kun pitäisi ensin purkaa etupää asian varmistamiseksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #17 : Helmikuu 23, 2020, 23:03:32 ip »
Eihän se nyt noin ole. Voi niitä halutessaan lyhentää muutenkin mutta, jos pitää tehdä helposti niin sitten sieltä alapäästä.
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #18 : Helmikuu 23, 2020, 23:17:32 ip »
Jos yläpäästä lyhentää, niin pitää ilmeisesti purkaa koko rakenne, lyhentää tankoa yläosasta ja koneistaa siihen sisäkierre pultille, johon yläosan säätömekanismi kiinnittyy. Näinkö vai miten?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #19 : Helmikuu 24, 2020, 10:21:33 ap »
Madaltamisessa on kyse lähinnä siitä miten se tehtäisiin niin että iskunvaimentimen liikealue säilyy ennallaan. Näin toimien se pois alapään alumiinimutikasta mutta niin että iskunvaimentajan kiinnityspultille jää tarpeeksi kierrettä. Tuon laatuiseen alumiinin kierrelujuus lasketaan näin: 1,5 x pultin kierteen halkaisija. Laittamalla onnistuneesti kierteeseen Helicoilin kerroin on enää 1. Ulkoinen muoto pitää säilyttää ennallaan eli pidätinlovi pitää tehdä uusiksi lyhennyksen jälkeen.

@ mainitsi jo todennäköiset lyhennystoimet jos ylhäältä päin lyhennetään. Lisäksi vaimentimen varren lyhennyksen suhteen pitää lyhentää myös paluuvaimennuksen säätöpuikko sekä teleskooppiputken yläpää. Vaivoiksi vielä jää sovittaa jousien kantokyky ja proggressio lyhennettyyn rakenteeseen.
Omaan nokkaan homman haisee työläältä. Itse lyhentäisin vain alapäästä ja jos vielä enemmän pitäisi pätkäistä laittaisin toisenlaisen muotoisen yläkolmion alkuperäisen tilalle kuten jo aiemmin esitettiin.

Harvoin näin päin kysellään. Useimmiten kysellään miten saa palautetuksi edes alkuperäisen keulan pituuden ja kantavuuden. Uusilla jousilla tulee varmin tulos mutta useimmille on riittänyt alkuperäisten jousten kiristäminen laittamalla putkenpätkät jousten jatkoksi. Siten saa aikaiseksi ainakin se että keula ei "makaa" ja iskunvaimentimen liikealue on suurinpiirtein alkuperäisellä alueellaan.

Holkittaminen on siis pikainen apu keulan ominaisuuksien osittaisessa palauttamisessa. Se tosin vie ajan mittaan viimeisetkin mehut alkuperäisistä jousista mutta olen katsonut että rikos ei ole suuri sillä ne kuitenkin olisivat lähteneet metallinkeräykseen kun uudet tulevat laitettaviksi. Saattavat toimia lisärasitettuina pyhättömän viikon tai muutaman vuoden. Paha on ennustaa.

Itsellä on kevätkaudella jousi- ja iskunvaimennusjumppaa tiedossa. Talouden ykköskuljettaja kun on laihtunut yli 30kg tällä sadekaudella. Se todennäköisesti vaikuttaa erityisesti keulan kantavuuden säätöihin ja iskunvaimennuksen löysäämiseen. Koskee lähinnä California Adamantia jossa on juuri se keula johon tuolla aiemmin viitattiin sekä California 1400 GTS:n keulaan.

Otin kuvakaappauksen 1400-malliston varaosakirjasta ja keulan rakenne on pitkälti sama kuin puheena olevan keulan. Toteutus yksinkertaisempi. Pikasäätöjä ei ole mutta jousipainetta voi säätää muuttamalla jousen yläpäässä olevan holkin mittaa. Vaimennusta voi muuttaa vaihtamalla vaimenninöljyn viskositeettiä. Liki kaikissa keuloissa on nämä säätömahdollisuudet. Cali III:n keulassa säädöt vain tapahtuvat nupeista sivistyneesti.

Osat 19 ja 20 ovat iskunvaimentimia keulan alapäässä ja osa 18 on holkki joka määrittää jousipaineen osuuden.

Keularemontin tekijöille tiedoksi huonon esimerkin kautta: jos keulaan ryhtyy tekemään huoltoa ja jouset vapautetaan niin pyörän pitää olla tuettu muulla tavoin kuin pelkästään sivu- tai keskiseisontatuen varassa. Voi tulla purkuvaiheessa raju keikaus.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2020, 20:24:59 ip kirjoittanut motomatti »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #20 : Helmikuu 24, 2020, 17:48:55 ip »
Olen samaa mieltä koko homman miellekkyydestä. Tuossa blokissa tämä etupää on kuvattu kokonaisuudessaan, joten asia on selvä. Ei ole myöskään järkeä lähteä vaihtamaan uusia ja käyttämättömiä iskari/jousia jonkin toisen mallin vastaaviin. Tuota alapään alumiiniholkin lyhentämistä voisi vielä harkita.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #21 : Helmikuu 24, 2020, 20:29:08 ip »
Onhan se jo siihen suuntaan vaikka vain 10 milliä putoaa. Jossain vaiheessa pienikin muutos voi olla ratkaiseva.

Centaurossani on ride-height-säätö. Kokeeksi kerran ruuvailin takarungon hieman pystympään niin meinasi turma tulla kun lähdin rekkaa ohittamaan ja talvelliset nastarenkaiden urat asfaltissa saivat pyörän vatkaamaan sivusuunnassa. Körököröä Kerhon tallille ja ruuvaus turvalliselle alueelle.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #22 : Helmikuu 24, 2020, 21:48:37 ip »
Saattaa olla että laitan pyörään kuitenkin tuon jo hankkimani 6 asteen keulan. Rakennan kaiken siten että keulan muutos onnistuu heittämällä. Kilpiä ei parane menettää, joten ainakin takavanteen muuttunut tuumakoko 17--> 15" pitää muutoskatsastaa. Samalla menee kaikki muutkin muutokset. Etujättörumbaan en taida viitsia alkaa katsastusmiehen kanssa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #23 : Syyskuu 25, 2023, 19:51:32 ip »
Vanha ketju mutta edelleen ajankohtainen, koska aikaisemmin tuli heitettyä pyyhe kehään. Kysymys on siis vanhan Calin etupään madaltamisesta sisuskalujen muutosten avulla. Tänään purin toisen etuteleskoopin mutta homma tyssäsi iskarin purkamiseen. Ylä- ja alatulppien avaaminen vaatii erikoisvaimia. Kovin paljoa en uskaltanut nyhrätä kun ovat heppoista alumiinia.  Miten esimerkiksi @motomatti on näitä tulppia availlut? Kuva on Motomatin blogista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #24 : Syyskuu 26, 2023, 12:14:04 ip »
Itsekään kaikkea muista vaikka olen tehnyt. Toki pakeistani (Pyörillä kulkevia kärryjä lokerikkoineen ja työtasoineen on useampi.) löytyy avainvalikoimaa. Joskus on joutunut tekemäänkin työkaluja ja se helpottaa että on oma koneistamo käytössä. Kuvasta ei näy että nuolella merkityn päätytulpan yläpinnassa on avainpinnat. Siihen tarvitaan säädettävä tappiavain tai sitten siirtoleukapihdit, kuten kuvastikin näkyy naarmuina, joilla vain ulkokehältä kierretään. Sen sijaan on hankalaa saada putkea pysymään pyörimättä mukana. Menee helposti lyttyyn kun on hyvin ohutseinäinen. https://1.bp.blogspot.com/-Z7pNV93YPP4/X62P65nSSII/AAAAAAAAXIA/YgDj2-QFx2wfXv4oq4mo1h2nGLwN5Q3XwCLcBGAsYHQ/s2048/Cali1100_keula_oik_vaimennin_ilmaus.JPG

Kaikeksi onneksi keulassa on käytetty 100% yleisosia kuten tiivisteet. Ne löytynevät Etrasta tai kuten itse hankin TopOsa-nimisestä kumitarviketehtaasta ja jälleenmyyntipaikasta. Varsin vähäisellä summalla. Kumiosat eivät paljon maksa mutta niitä on runsaasti. Monet ammattitarvikeliikkeet vaativat että pitää olla firman laskutusosoite johon laskun lähettävät. Se oli yksi syy laittaa yhtiö pystyyn taannoin. Itse olen jo eläkkeellä mutta kaveri jatkaa firmassa ja omistaa siitä 49% ja minä enää 5% mutta se riittää asiakkaaksi pääsyyn. TopOsaan kelpaa kyllä setelitkin.

Tuo selvitys, joka blogissani on, ei ole täydellinen mutta paljon selkeämpi kuin on korjaamokirjassa.

Keulasta yleisesti: yltiömonimutkaisuudestaan keula on, kunnossa ollessaan, erittäin hyvä. Säätöjä riittää moneen lähtöön.
Siihen saa myös korjaussarjan mutta se edellyttää että alkuperäiset osat otetaan pois ja tilalle tulee vain hermeettinen kertakäyttövaimennin ja alkuperäiset jouset. Keulan pysymiseksi kunnossa on hyvä säätää se välillä väärin. Silloin ei kannata ajella kauas mutta vaikutus on merkittävä sillä sisällä olevat kaksi nestetilaa per keulaputki saavat liikuntaa. Tiivisteet saavat voitelua eivätkä vulkanoidu pinnoistansa kiinni.

Pitääkin parantaa tapansa kun teen uusia bloggauksia että otan kuvia myös työkaluista. Niitä on kahta tyyppiä: kaupasta ostettuja sekä itse tehtyjä. Jälkimmäiset siksi että on kyse standardoimattomasta välineestä tai ko. välinettä ei kaupassa myydä tai se on tarkoitusta varten hinnaltaan kovin kallis.

Monesti on tarvinnut lähteä kesken asennuksen Tammer Dieselin työkalumyymälään jossa työkalu maksaa ns. maltaita tai on taidettu tehdä jostain jalometallista mutta kun sen näkee niin voi tehdä itselle kopion. Jyrsinkone ja hitsauslaite helpottavat tekemistä. Motonet auttaa hieman, IKH usein enemmän ja on noita muitakin työkaluliikkeitä. Lisäksi on kaveripiiri jossa on useita auto- ja mp-harrastajia joilta voi kysellä.

Tappiavain syntyy latanpätkästä johon porataan isohko reikä, katkaistaan reiästä kaksi kolmannesta pois, porataan kaksi reikää joihin laitetaan tiukasti puristussovitteella sopivan vahvuiset karkaistut terästapit (Sopivan vahvuinen poranterän lieriöosa.) ja yläpuolelta hieman hitsataan. Muotoilun voi sitten tehdä oman maun mukaan. Aikaa saattaa kuitenkin vierähtää jopa tunti. Tärkeää on että tappien reiät ovat yhdensuuntaiset joten käsiporakoneella homma tuskin onnistuu. Mutta helpompaa on ostaa säätöleualla varustettu tappiavain.

Muistaakseni mikään osa keulassa ei ollut erityisen kireässä. Enkä niitä erityisen kireään laittanut enkä käyttänyt edes keskilujaa ruuvilukitetta. Keula on toiminut varsin kiitettävästi California Adamantin nokalla. Eli triken. Siinä sen asento on paljon loivempi kuin kaksipyöräisessä olisi.

Lähdenkin tästä pikku ajelulle. Ulkona noin 15 astetta, pilvipoutaa. Pitäisi aloittaa verstashommat. Koko kesän olen pitänyt verstasvapaata.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #25 : Syyskuu 26, 2023, 20:06:31 ip »
Säädettävä tappiavain on juuri se työkalu, jota hain. Mökillä autotallissa noita tappiavaimia on useampiakin mutta isommalle reikävälille. Sillä ei kuitenkaan avata alapuolista tulppaa.

Saattaa olla hankalaa löytää noita varaosia ainakin Lahdesta. Viimeksi kun kävin Etrassa etsimässä perän kumitiivisteitä, niin jouduin tyytymään paksumpaan tavaraan. Ajattelinkin tilata varaosat SD:ltä. Maksaa vähän enemmän mutta säästää hermoja. Saa uudet tulpatkin kun nuo vanhat tuntuivat olevan pirun tiukassa. Tuskin lähtevät ehjinä irti.

https://www.stein-dinse.com/en/item-1-1191932.html

Iskarin yläpuolisen tulpan alla olevan jousen ajattelin korvata n. 2 cm pidemmällä jousella. Teleskoopin jouset vaihdan 20 mm lyhyempiin progressiivisiin jousiin. Näillä tempuilla keulan pitäisi laskeutua tavoittelemani 2 cm.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #26 : Syyskuu 26, 2023, 21:28:06 ip »
Jep. Kaikilla ei ole aina kaikkia tiivistemalleja ja kokoja.
Ainoastaan Top-Osalla on ollut. He tekevät niitä itse ja toimittavat muille. Yllättävä toimiala. Luulisi että kiinalainen tekisi kaikki halvemmalla.
Ainakin Pirkanmaalaisille on helposti tavoitettavissa Tampereen läntisen kehätien varressa. Näkyy tielle oikealla länteen mennessä likellä Pirkkahallia eli Treen messukeskusta. Kehäliukulaakereita heillä myös. Nauhasta vain napsitaan pätkiä.
https://top-osa.fi/

Jos hintaan kuuluu myös nuo kierreosat niin ei ole paha.
Älä hukkaa vanhoja osia.

Yksi kunnostamistani keuloista on käytössä trikessäni ja keulakulma on huomattavasti loivempi niin saisi olla sisäputket noin 5 senttiä pidemmät. Joutunen muokkaamaan, sen sijaan, yläkolmiota niin että se ikäänkuin kurottaa alaspäin. Toinen vaihtoehto olisi laittaa keinuhaarukkakeula tai jatkaa alaputkia alapäistään. Nytkin on hyvä mutta aina voi parantaa. Ylä-ja alakolmiot ovat omaa valmistettani ja säädettävät. On aivan eri ohjausdynamiikka kolmipyöräisessä. Montut tiessä aika vakioita.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #27 : Syyskuu 27, 2023, 08:49:31 ap »
Eikö 80/100 Gessun 40mm Marzocchin keulaputkista ja jousista löydy suoraan käypäsiä osia keulan jatkamiseen? Putket on pidemmät ja muitakin osia löytyy varmasti myös käytettynä.

https://boxer-parts.eu/fork-tube-40mm-x-700mm-for-r80-100gs-pd-1987-chrome

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #28 : Lokakuu 17, 2023, 19:30:42 ip »
Onkin helpommin sanottu kuin tehty löytää riittävän kantavia progressiivisia jousia 20mm lyhennettyhin Bitubon iskareihin. Onkohan noiden orgisjousten kantavuudesta (spring rate) kellään mitään hajua? Orgikset ovat selkeästi alimitoitetut, joten lisää kantavuutta tarvittaisiin sekä jouston alku- että loppupäähän.


@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Etupään madaltaminen
« Vastaus #29 : Tammikuu 02, 2024, 13:25:34 ip »
Eipä löytynyt vanhoista Calin iskareista juuri mitään käyttökelpoista osaa. Kyllä olivat surkeassa kunnossa ja etenkin iskarin varsi ja paluuvaimennuksen säätöpuikko niin täynnä töhnää ettei paluuvaimennus ole toiminut aikoihin. Kaikki tiivisteet olivat paskoja aivan kuten tässäkin postauksessa: http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.html

Jouset olivat täysin alimitoitetut ja menettäneet 10mm alkuperäisestä pituudesta. Ihmettelen miten olen viitsinyt noin paskalla keulalla joskus ajella. :D Ilmeisesti joku ajelee tuollaisella vielä tänäkin päivänä.

Kasasin siis uuden madalletun keulan täysin uusista osista, jotka minulla onneksi oli varastossa. Lisäksi laiton jäykemmät Within progressiiviset jouset 10mm esijännityksellä. Tallissa päristellessä keula vaikuttaa todella jämäkältä, mikä ei tietenkään vielä tarkoita mitään.

Näissä Guzzien jousituskeskusteluissa näkee aika harvoin ellei koskaan juttua jousien jäykkyyksistä. Kuitenkin jouset on aina mitoitettu jonkun painoiselle kuskille ja matkatavaroille. Vanhat Guzzithan vaikuttavat todella alijousitetuilta kuten myös uusi pyöräni Tenere 700, johon tilasin jäykemmät jouset eteen ja taakse. Lisäksi vaimennuksen shimmipakat päivitetään jäykemmälle jousitukselle ja pyörän käytölle sopivaksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2024, 14:48:38 ip kirjoittanut @ »