Kirjoittaja Aihe: BREVA 1100/06  (Luettu 3049 kertaa)

isobreva

  • Viestejä: 68
BREVA 1100/06
« : Helmikuu 15, 2020, 23:47:38 ip »
Mikä on mahdollisesti kyseessä, kun lähtee haaveilla öljyillä liikkeelle, niin kardaani tuntuu rouskuttavan? Lämmetessään ei haittaääniä?!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2020, 03:27:00 ap »
Mikä on mahdollisesti kyseessä, kun lähtee haaveilla öljyillä liikkeelle, niin kardaani tuntuu rouskuttavan? Lämmetessään ei haittaääniä?!

Nythän on talvisydän aikaa tutkailla josko pitää tehdä toimenpiteitä. Mekaaniset äänet ja värinät on hyvä katsastaa.
Itse ajelin 1100 Brevalla pitkän historian. Pääosin varsin pienet oli vaivat. Tosin vika lienee siinä että ostan aina uuden pyörän niin jää mahdolliset viat muille.

Kardaanissa jos on vikaa sitä on kahta mallia: ajan mittaan voitelu on jäänyt tekemättä tai nivelillä on paljon kilometrejä takana.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2020, 07:44:57 ap »
Paljonko kilometrejä? Oletko käyttänyt kardaania irrallaan?

Omassa käytin kardaanin ulkona spoorien rasvaamista varten jossain 50 k kohdalla ja silloin totesin, ettei etupään spooreissa ollut vaseliinia. Kun se oli kuivana siinä pyörinyt niin oli paikat hiukan kulahtaneen, mutta ei niin pahasti että olisin alkanut isompaan remppaan. Vaseliinia vaan peliin ja niillä on tultu jotain 70 k, eikä paikat ole siitä lisään kuluneet, mitä olen joskus keväällä sinne vilkaissut. Nivelet on edelleen tiiviit mutta notkeat. Kun haitarikumi on ehyt ettei koteloon mene vettä niin kai ne pelittää vaikka miten pitkään. Ajattelin vaan, että jos siellä on etupään nivelessä liikaa kankeutta ja spoorit kuluneet, niin saattaisi se liikkeelle lähtiessä päästää jotain  ääntäkin... noh, kukapa tietää. Lämpimällä lootalla kakkoselle, kolmoselle ja nelosellekin vaihtaessa loksahtaa, mutta se on tehnyt sitä kaikki nämä vuodet enkä aio katsoa loodan sisään ihan lähiaikoina.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2020, 11:36:31 ap »
Omassa 1100/06 Brevassa avasin kardaantunnelin eli irrotin perävaihteen muistaakseni Ikkalan Samin kehoituksesta kun pyörä oli jo kahdeksan vuotta ollut ajossa. Varsinaista vikaa en löytänyt mutta vettähän siellä oli. Niveliä en sen kummemmin voidellut ja tuntuivat olevan varsin jämäkät ilman karheutta liikkeissään. Lähinnä takaniveltä ja perävaihteen pinionakselin kuntoja kartoitin.
Jutussa aiheesta on se mitä silloin muistiin laitoin sekä pikku fikasuksia.
http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-huoltoa-kardaanin-ja.html

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #4 : Helmikuu 17, 2020, 12:25:54 ip »
Ja tässä oma carc-tarinani, etummainen nivel oli jo tehtaalta asti liian jäykkä eli viallinen:

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5002.0

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #5 : Helmikuu 17, 2020, 13:33:12 ip »
Ennen laakerikauppaan lähtöä kannattaa ottaa vanha nivel mukaan. Kyllä ne siellä sitten mittaa.
Nivelen tärkeät mitat ovat laakerikuppien halkaisija ja nivelen läpimitta kupin kannesta kanteen.
Paikallaan olevasta nivelestä mitat saa kahden M8 tai M6 mutterin avulla (Ne jotka sopii lukkorenkaan sisään.) joiden paksuus vähennetään mitasta pois ja tietenkin kupin läpimitan mittaus nivelhaarukan sisäpuolelta. Lukkorenkaan päältä mittaaminen voi joissakin nivelhaarukoissa antaa virheellisen mitan sillä niissä voi olla asennusta helpottamassa lievä avarrus.

Jotkin Guzzien nivelet ovat hieman eri kuin standardinivelet. Niiden läpimitta kupista kuppiin on puoli milliä vähemmän kuin standardi. On sitten makuasia hiooko  standardiosasta tasoa vasten neljännesmillin pois kupin päästä vai kaventaa lukkorenkaita saman verran.

Itsellä kun on sorvi niin sillä on varsin pikaista poistaa kyseinen lastu.
Pitää vain täyttää laakerikupit sitkostetulla vaseliinilla niin neulat eivät karkaa eikä lastuja pääse laakerikuppiin. ylimäärä vaseliinista pursuaa pois asentaessa.

Purkuun ja kokoonpanoon tarvitaan prässi tai jämäkkä viilapenkki. Hylsysarjan hylsyistä saa sopivia asennusosia. Niveltä purkaessa pois nivelhaarukoista oppii miten homma tapahtuu: ensin lukkorenkaat irti ja toiselta puolen painetaan hylsyllä nivelkuppia ja toisella puolella on vastaanottamassa isompihalkaisijainen hylsy jonka sisään laakerikuppi päätyy. Sitten painetaan äsken irrotetun kupin puoleisesta päästä toiseen suuntaa ja se syvälle painettukin kuppi tulee pois pesästään. Näin on puolet ristikosta jo purettu ja akselista irti. Vielä sama uudelleen niin nivel on purettu. Kaksoisnivelessä on kaksi kertaa enemmän hommaa. Kokoonpano päin vastoin.

Pahin virhe jota pitää välttää on että yksi tai kaksi neulaa on "kaatunut" kupin pohjalle kun kuppeja puristetaan paikoilleen. Silloin kuppi ei mene perille ja kuppi saattaa murtua halki. Siis huolellisuutta suoritukseen.

Joitakin kardaaneita kokoonpannessa pitää myös huomioida nivelten keskinäinen ajoitus. Se pitää olla symmetrinen. Koskee V10 ja V11 malleja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2020, 20:09:25 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2020, 17:14:18 ip »
Ja nämä Guzzi-spesifit osat on osanumeroltaan ihan kuin muutkin ristit, mutta numerosarjan lisänä on kirjaimet MG..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: BREVA 1100/06
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2020, 13:15:29 ip »
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7174.msg71203#msg71203

Tuolla tarinaa oman Brevan kardaaniäänistä ja ratkaisusta. Joka oli siis uusien ristinivelien asennus.

JP