Kirjoittaja Aihe: V7II takajarrun ilmaus  (Luettu 5629 kertaa)

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
V7II takajarrun ilmaus
« : Helmikuu 01, 2020, 22:14:40 ip »
Moro,

Tuli vahingossa imaistua ilmausnipan kautta nesteet kaverin V7II: takajarrujärjestelmästä. Kaveri lisäsi nestettä säiliöön, kun minä imulaitteella imin. Vahinko vain, että ei huomattu ottaa sitä kumihaitaria tieltä pois. Ihmeteltiin ensi alkuun, kun neste ei purnukassa vähene...
 Nyt tilanne on niin, että on muka niin kuin ilmattu, mutta poljin painuu pohjaan ja ilma kuuluu liikkuvan ABS-yksikön sisällä.  MIten siitä ilmasta pääsee tässä tilanteessa eroon??


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2020, 23:51:51 ip »
Eiköhän ihan normaali jarrun ilmaus toimi tässäkin tapauksessa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2020, 01:50:54 ap »
Voi sen ABS-yksikön ilmaamisessa olla jotain ongelmaa. Vastaava tilannetta on ilmattu aiemminkin, eri Guzzi-mallit mutta todennäköisesti
ABS-yksiköt samankaltaisia.
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7334.0
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2020, 02:06:51 ap »
Voiko pyörän absin ilmaamisessa olla samaa kuin joidenkin autojen, eli pitäis ohjelmallisesti käyttää pumppua, joka ilmaa lopun järjestelmästä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2020, 08:44:05 ap »
Voiko pyörän absin ilmaamisessa olla samaa kuin joidenkin autojen, eli pitäis ohjelmallisesti käyttää pumppua, joka ilmaa lopun järjestelmästä?

Omassa Yamahassa on tuommoinen toiminta. 
Koitan vielä perinteisin menetelmin kaikessa rauhassa. Puoli tuntia ei riittänyt, mutta ehkä tunti lisää riittää. Kiitos uskon vahvistuksesta :)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2020, 10:26:08 ap »
Omassa Teneressäni ABS-jarrujen toiminta ainakin on monimutkainen. Jarrunesteen vaihdon jälkeen kehotetaan suorittamaan kaksiosainen testi jarrujen toiminnan varmistamiseksi. En tiedä onko Guzzissa samanlainen systeemi.

Tyhmä kommentti mutta kai ilmasit jarrut oikeassa järjestyksessä? Itse pumppasin lopuksi vielä jarrut "päälle"  ja lukitsin kahvan yöksi ja ilmasin vielä seuraavana aamuna uudestaan.

EDIT. Tuo Teneren jarrujen toiminnan monimutkaisuus johtuu siitä että ABS:n lisäksi siinä on UBS eli systeemi, joka säätelee jarrutehoa automaattisesti etu ja takajarruille sen mukaisesti miten etu- ja takajarrua käyttää.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2020, 12:17:25 ip »
Kysymys ei ollut tyhmä, mutta tekijä täällä päässä lienee.
Ilmasin ensin etujarrut, sitten takajarrun.  Oletan, että nesteet etu-ja takajarrussa pysyvät erillään, vaikka kiertävät saman ABS-murkulan kautta???
Näin jälkikäteen sopiikin kysyä, miten olisi pitänyt toimia....
  Ajokauteen on vielä aikaa, että kerkiää useampaankin kertaan vielä ilmaamaan. Ilmausnipasta on tullut pari desiä 100%nestettä. Purkkiin tulee harvakseltaan pieniä kuplia edistymisen merkkinä. Lukitsin polkimen ala-asentoon ja palaan huomenna asiaan.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2020, 13:07:36 ip »
Jarrukahvan tai -polkimen laittaminen paineelliseksi on huono idea.
Pysyvä paine saa järjestelmässä olevan ilman sekautumaan nesteeseen niin että jarrutuntuma on homman jälkeen varsin hyvä. Mutta jarrujen lämmetessä käytössä kuplat syntyvät uudelleen nesteen sekaan ja jarrutuntuma menetetään.

California 1400 ABS-jarruja ilmaillessani ohjaustangon vaihdon ja uusien pidempien letkujen asennuksen vuoksi en tahtonut saada ilmaa pois järjestelmästä ja jarrut eivät siten toimineet. Kokeilin ilmausta molempiin suuntiin. Vasta kun laitoin virrat päälle tulivat viimeiset kuplat pois ja jarrut toimivat kuten pitää. Ilmasin ABS-yksikön suoraan siihen menevien letkujen liittoksista. Hiukan sottaista. Bräkleenistä on hyvä apu sillä se pesee pois lian, jarrunesteen ja öljyn. Jarruneste DOT3 - 4 on syövyttävää.

Korjaamokirjan mukaan ei virtaa tarvitse ilmauksen vuoksi kytkeä. Asialla ei pitäisi olla mitään vaikutusta ilmaantumiseen.
http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto.html

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2020, 13:09:58 ip »
Teneressä ilmataan ensin etu- ja sitten takajarru. Muuten menee metsään koko ilmaus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #9 : Helmikuu 02, 2020, 18:28:57 ip »
Tuo jarrun jättäminen paineelliseksi on kylläkin aivan hyväksi havaittu keino. Tekee tasan päinvastoin, pienet kuplat tuntuvat yhdistyvän isommiksi ja lähtevät helpommin liikkeelle. Tämä ainakin useampien kokeilijoiden kokemana. Itse olen muutaman kerran jo konstia käyttänyt viimeistelyyn ja kahvan vapauttaessa säiliöön on pulpahtanut isompikin kupla.
Tuon teoriaa on mietitty monessa paikassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: V7II takajarrun ilmaus, selvisi!
« Vastaus #10 : Helmikuu 02, 2020, 20:16:46 ip »
Irroitin takajarrusatulan ja käänsin sen siten, että ilmausnippa on ylöspäin.  Sieltä se ilma sitten tuli ulos aivan itsestään, ei tarvinnut paljoa polkimella auttaa.
Ois tarvinnut vaan vähän miettiä ensin fysiikan perusasioita  ::).   Liian harvoin tulee tehtyä näitä hommia, ja kiireessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #11 : Helmikuu 03, 2020, 18:35:54 ip »
Tuo jarrun jättäminen paineelliseksi on kylläkin aivan hyväksi havaittu keino. Tekee tasan päinvastoin, pienet kuplat tuntuvat yhdistyvän isommiksi ja lähtevät helpommin liikkeelle. Tämä ainakin useampien kokeilijoiden kokemana. Itse olen muutaman kerran jo konstia käyttänyt viimeistelyyn ja kahvan vapauttaessa säiliöön on pulpahtanut isompikin kupla.
Tuon teoriaa on mietitty monessa paikassa.

En tuommoista teoriaa oli kuullutkaan vaikka liki ikäni olen kaikenlaisten kaksipyöräisten ritsojen kanssa pelehtinyt.
Kun nestettä jossa on kaasua paineistetaan kuplat painuvat pieniksi ja lopulta niitä ei "näy eikä tunne" missään. On tietysti hiukan eri asia jos sitten vielä ilmataan mutta pahoinpa pelkään että on ns. tunnepuolen juttuja.

Fysikaaliset tosiasiat eivät edeenkään puolla eritotenkaan sitä väitettä että kun laittaa jarrun paineeliseksi vaikka yön yli niin jarrutuntuma paranee. Näin todella tapahtuu. Joksikin aikaa. Neste on käytännössä kokoonpainumatonta mutta kaasu, kuten ilmakuplat, painuvat vain kasaan eivätkä näy eivätkä tunnu hetikään mutta jossain vaiheessa se kaasu laajenee takaisin paineettomaksi kaasuksi ja joustaa nesteen joukossa kuin puolityhjä kumipallo. Kyllä se pitää vain saada pois järjestelmästä. Paineettomana kuplat ovat isoimmillaan.

Kyse on ns. "jopparin kikasta" että saadaan vehje myytyä jarrullisena eikä tarvitse tehdä joskus aikaavievää ilmausta.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2020, 19:19:56 ip »
Sama ajatus täällä, että en myöskään ymmärrä sitä, että jarrusysteemin paineelliseksi jättäminen auttaa jotain.
Mutta jos sillä saa jotain kuntoon, niin antaa mennä vaan.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #13 : Helmikuu 03, 2020, 19:22:18 ip »
Miksei sitten omassa rata-ajossa kavereiden ja tuttujen pyörissä ilma ole tullut takaisin? Sen sijaan aamulla letkussa kyllä yleensä odottaa uusia kuplia.
Vaikka jotain uskon fysiikasta tietäväni, en osaa sanoa miksi se juuri tuolla tavalla oikeasti on viimeisteltävissä, mutta lähipiirissä on iso tukku tapauksia, missä tämä on olut se lopullinen niitti. Ja ei kyllä ole palautunut, paitsi Aprilian Millessä, joka tunnetusti kerää takajarruun ilmaa. Niissä ei tahtonut viikkoa pitää ilmattomana.
Takajarrusylinterin tuottamalla paineella ei vielä pumppailla mikrokuplia nesteeseen. Laita lähdeteos tälle, että voit todistaa toisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #14 : Helmikuu 03, 2020, 19:38:02 ip »
Ihan koulufysiikalla mennään.