Kirjoittaja Aihe: V7II takajarrun ilmaus  (Luettu 5630 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #15 : Helmikuu 03, 2020, 19:42:17 ip »
Teillä vuotaa tiivisteet kellä jarrun paineistaminen yön yli on sieltä ilman pois ajanut.
Sopivassa kohdassa tiivistehuulen vieressä oleva ilmakupla vuotaa ulos yötä myöten vaikka nestettä ei juuri vuotaisikaan.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #16 : Helmikuu 03, 2020, 19:49:01 ip »
Miksi se ilma ei sitten palaudu, jos jostain vuotaa?

Omassa isolohkossa ei meinannut kaikki ilma lähteä, kun oli haaroitettu kahteen suuntaan ja letkua aika reiluilla mutkilla pitkän jouston takia. Loppujen lopuksi ilma tuli pois kun laitoin nppusiteellä vanhan partakoneen hurisemaan ja täristämään liitoskohtia. Muutamasta kohtaa ja muutama tunti, niin tuli ilma säiliöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #17 : Helmikuu 03, 2020, 20:17:58 ip »
Tuo jarrujen paineistus perustuu siihen että ilmakuplat liikkuvat paineistettuna sylinteristä poispäin satuloita kohti. Vähitellen pienet kuplat yhtyvät suuremmiksi. Tämä ajatus itselläni on ollut. Jos tämä on jonkun mielestä fysiikan lakien vastaista, niin kuulen mielelläni lisää.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #18 : Helmikuu 03, 2020, 21:01:22 ip »
Fysiikan lakien mukaista on se kun jarrunestettä kevyempi ilmakupla pyrkii nousemaan kohti jarrunestesäiliötä.
Jarrunestesäiliö kun on sijoitettu järjestelmään ylimmäiseksi järjestelmän ilmanpoiston takia.
Mikään paine ei aja ilmakuplaa alamäkeen paikallaan olevassa jarrunesteessä.
Ilmakupla jää helposti jumiin johonkin banjopulttiin tai muodostaa ilmataskun jonkin kulman taakse. Siksi kaikenlainen kopistelu, tärinä ja
osien kääntely eri asentoihin voi saada ilmakuplan liikkeelle. Voi sen tehdä paineenkin jättäminen järjestelmään joksikin aikaa.
Useimmiten ilmakuplat onkin helpompi saada nousemaan säiliöön päin, kuin tulemaan jarrusatulan ilmausruuvista ulos. Tämä onnistuu helpoiten
kun puristaa jarrusatulan männät sisään. Varoo siinä samalla, ettei säiliö pääse tulvimaan yli.
Jos jarruja on ilmattu urakkatahtiin, nesteessä olevat ilmakuplat "vaahtoontuvat". Siksi on hyvä pitää taukoa jos ilmaaminen ei tuota tulosta,
pienet ilmakuplat kerääntyvät tauon aikana isommiksi ja tulevat helpommin ulos, ainakin omasta mielestäni.
Eikä sitä jarrunestetölkkiä pidä ravistaa ennen käyttöä.
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: V7II takajarrun ilmaus
« Vastaus #19 : Helmikuu 03, 2020, 21:47:00 ip »
Kieltämättä huonosti muotoilin tuon edellisen kommenttini. ;D Tässä oli tarkoitus lähinnä ajatella asiaa siten, että nuo pienemmät ilmakuplat yhtyisivät paineessa suuremmiksi. Aika paljonhan jarrunestettä on noissa satuloissakin ja jarruletku ei välttämättä kiinnity läheskään yläkohtaan satulassa. Tällöin ilma jaa satuloihin. Oman lukunsa muodostaa jarrut, joissa toisen etujarrun letku on reititetty pyörän yli toiseen satulaan nousten ensin ylös ja laskien taas alas. Jarrunestesäiliöön nousseet kuplat poistuvat kun kansi avataan. En ole luonnollisesti kovin paljon pohtinut onko tässä järkeä vai ei. Ei siitä ainakaan haittaakaan ole.