Kirjoittaja Aihe: Kahvanlämmittimen korjaus  (Luettu 5477 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Kahvanlämmittimen korjaus
« : Tammikuu 22, 2020, 19:27:04 ip »
Kahvalämppäristä on kaasukäden puolelta piuhat poikki. Todella surkea konstruktio, johtimet ovat jäykkiä koska niiden päällä on kova eriste. Ei siis mikään normaalijohdin. Johto menee aina kaksinkerroin kaasukahvan kotelossa kun kääntää kaasun pohjaan. Riittääköhän kutistesukka eristeeksi, jos kolvaisi piuhat kiinni. Todennäköisesti kestäisi yhden kesän. Uusiakaan ei viitsi ostaa kun hinta on 200 €.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2020, 20:03:02 ip »
En tunne konstruktiota. Näyttäisi että kaasukahvaan menee tai tulee kaksi johdinnippua.

Itse olen laittanut kaasukahvaan menevän johtimen löysälle lenkille jossa se saa taipua pitkällä matkalla niin että varsinaista taipumiskohtaa ei ole vaan taipuminen jakautuu noin 10 cm matkalle. 1400 Calissa on varsin lyhyt kaasukahvan liike enkä ole siitä käyttänyt kuin ensimmäistä kolmannesta.
Hankkimani lämpökahvasetti säätimineen maksoi silloin 20€. Nyt hieman enemmän: https://www.motonet.fi/fi/tuote/381448/MP-Lampokahvat
Toki olisin voinut laittaa alkuperäismallisetkin jotka tilasin varustepaketin mukana mutta myin ne pois. Lisäksi ne olivat liian lyhyet. Ei ajohanska oikein mahtunut.
http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-kahvanlammittimien.html

Johtimien kovettuminen johtuu nykyään siitä että enää ei saa käyttää kunnon aineita pehmentämään johtimien eristeitä valmistuksen yhteydessä kuten syanidi. Se on parhaasta päästä. Muitakin pehmentimiä on mutta ei yhtä tehokkaita.

Suosittelen korjausta siten että johtimet ovat tiukasti yhdessä nipussa ja pitkällä lenkillä ennen kuin kiinnittyvät muuhun johtosarjaan.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2020, 20:14:29 ip »
Ei sinne mene kuin yksi johdinnippu tuosta paksusta kohdasta, johka ulkopuolelta johto katkeaa. Olen vetänyt sitä sisäänpäin. Kuvassa ylempi johtonippu on kuorittu kahvasta. Ei nuo johdot ole kovettuneet, vaan eriste on kovaa verrattuna vaikka normi 0.75 m2:n johtimeen.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2020, 20:49:41 ip »
Jos varman korjauksen haluat, niin etsi käsiisi jostain pikkupätkä spiraalikaapelia tuohon väliin. Sitten vaan kahvan puolen ja pyörän puolet jäykäksi liitoksiinsa. Ainoastaan se spiraali liikkuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2020, 21:35:41 ip »
Varmaan kyllä haluaisin, en vain ole varma onnistuuko. Tällaistako spiraalikaapelia tarkoitit? Ei ole tilaa.

https://www.tsp.fi/suomeksi/tuotteet/tuoteryhma/spiraalikaapelit-pur-h07bq-f/action/list/

Eka kuvassa oleva lämmitin on varsinaisen kaasukahvan päällä, joka puolestaan liikkuu umpinaisessa kotelossa jonne myös kahvanlämmittimen johto menee. Tila on aika ahdas ja johto on jyrkällä mutkalla. Kaasukahvan liike on aika iso, ehkä se on hyvä ainakin soralla, missä enimmäkseen ajelen.

Joku notkeampi ja vahvempi johdon pätkä tuohon väliin pitäisi saada.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2020, 08:21:48 ap »
Onko tuota koteloa mahdollista puukottaa siten, että piuha tulisi ulkokautta? Saisi sen liikkeen isommalle johdon pätkälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2020, 08:30:10 ap »
Silikonikaapeli on taipuisaa ja kestävää.
Tuolta voi valita värinkin:

https://www.starelec.fi/index.php?cPath=79_887_2403

Juotokset voi sitten eristää vaikka tuollaisella:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/602318/Permatex-RTV-silikoni-musta-80ml

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2020, 09:59:32 ap »
Ei pysty koteloa modifioimaan mitenkään siististi mutta tuo silikonikaapelin pätkä sille osalle johtoa, joka liikkuu kotelon sisällä on juuri sellainen ratkaisu, jota olin hakemassa. Ulkomaisista tietolähteistä kun hakee tietoa, niin taitaa olla nuo johdot poikki joka toisesta Tenerestä  ;D. Varaosakauppa käy hyvin.

Syy, miksi haluan käyttää noita paskoja orgislämppäreitä on, että ne on integroitu ajotietokoneeseen ja niitä voi säätää ajaessa pyörän namiskoilla.

Joku oli ronkkinut kesällä autohallissa virtalukkoa ja se alkoi jumittaa. Yamaha ei myy erikseen virtalukkoa, vaan ison paketin, johon kuuluu uusi ajaonesto ja ECU + kaikki lukot ja avaimet. Tähän työt päälle, niin korjauslasku olisi ollut reilut 2000 €. Lukkoseppä purki lukon ja laittoi kasaan kun vein sille yläkolmiopalan, jossa virtalukko on kiinni. Lasku 40 €.

EDIT:

Ilmeisesti tämä Bilteman silikonikaapeli käy yhtä hyvin tuohon tarkoitukseen?

https://www.biltema.fi/rakentaminen/sahkoasennustarvikkeet/asennuskaapelit/silikonikaapeli-rhx-2000021965

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2020, 10:42:57 ap »
Näyttää aika kiiltävältä. Oikea silikonikaapeli on melko
mattapintaista ja ihan lötköä.  Kokeilemalla selviää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2020, 10:45:47 ap »
Tainnut tulla eteen joskus jossain sähkömoottorin sisäisissä naruissa tuo silikonikuori?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2020, 12:39:21 ip »
Tilasin tuolta Starelesista 1-napaista silikonikaapelia. Jos olisi jostain löytynyt 2-napaista, jossa silikonikuori ja mustana, niin olisi ollut helppo uusia koko kaapeli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2020, 17:22:07 ip »
Olipa melkoista näpertelyä, lopputuloksesta en ole täysin varma. Laitoin siis 0,5mm2:n silokonikaapelia kahvasta eteenpäin puolisen metriä. Surkeat juotokset tuli kun ei meinannut onnistua tinaaminen millään. 65W-pikakolvilla sain sentään tinan sulamaan. Mitähän materiaalia nuo johdot on? Alumiinia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2020, 17:38:15 ip »
Ettei olis rst-lankaa. Ainakin ne mihin olen törmännyt juurikin sähkömoottoreissa jne ovat olleet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #13 : Tammikuu 26, 2020, 18:47:34 ip »
Silikonikaapelin johtimet ovat tinattua kuparia, siitä kahvasta tulevasta kaapelista ei tiedä.
Olihan tina sellaista, jossa on juoksute mukana?

Vielä tuli mieleen:
Jos tina on nykyaikaista lyijytöntä, se vaatii kovemman lämpötilan. Vanha perintökolvi
ei välttämättä toimi.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kahvanlämmittimen korjaus
« Vastaus #14 : Tammikuu 26, 2020, 19:04:08 ip »
Onko se koko matkalta tinattua kuparia? Ei ole mulle tuttuja nämä sähkötarvikkeet, niin kyselen tyhmiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.