Kirjoittaja Aihe: Iso Guzzi  (Luettu 12023 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Iso Guzzi
« : Tammikuu 17, 2020, 12:43:57 ip »
Ajattelin,  montako näitä isoja Moto Guzzeja  1400 cm3 mahtaa liikkua kotimaisilla omistajilla maassamme?
Montako eri malleja?  4?
Tietääkö kukaan ???

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2020, 14:36:45 ip »
Malleja on useita. Osa jo poistunut valikoimista. Äkisti tulee mieleen nämä.
Custom, Touring, josta taitaa olla vielä eri versioita, Audace, Eldorado ja MGX-21.
Joistakin malleista on vielä varustelu- ja vuosimalliversioita. Siis lähinnä kosmeettisia muutoksia.

Perustekniikka on sama kaikissa mutta on päästöluokkaeroavaisuuksia. Isoimmat erot ovat maalauksessa, muotoilussa ja varustelussa sekä rengaskoot vaihtelevat.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2020, 21:51:41 ip »
On tää varmasti huippusaavutus:
MGX-21 myytävänä nettimot  .fi  ja hinta on pudonnut
2-3 ajovuoden jälkeen 13 000 euroa. se on 30 % ja yli.
Per km melkein 1 euro. Ei niin hyvä kauppa ent omist silmissä .luulisin.
  Tai nyt halpaan hintaan...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2020, 22:25:25 ip »
Riisutuimman 14 mallin jälkeen kaikkein kiinnostavin noista. Ei kaikkien ego kestä tuollaisen selässä istumista. Minun makuun juuri riittävän röyhkeä, varsinkin se hiilikuitu versio. Jos lotossa osuu numerot linjaan, niin varmasti yksi ostettavista laitteista minun talliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2020, 20:06:04 ip »
Elkää ny suuttuko, koska "makuja" on monenlaisia, mutta mua "häiritsee" noissa uusissa isoissa (1400) malleissa tuo rungon keskikohta: on kuis ois sahattu keskeltä kahtia. Miksköhän moiseen lopputulokseen suunnittelija(t) on/ovat päätyneet?
mosa

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2020, 08:41:29 ap »
Etupään ja takapään muotoilija ollut eri porukoissa ja tavanneet vasta linjalla?  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2020, 10:55:01 ap »
Etupään ja takapään muotoilija ollut eri porukoissa ja tavanneet vasta linjalla?  ;D

Eikös muotoilija ole kuuluisa Miguel Angel Galluzzi?
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2020, 12:32:17 ip »
Tuo saumakohta häiritsi minua suuresti kun näin kuvia pyörästä. Asiaa hieman helpotti se että omin silmin nähty pyörä MP-näyttelyssä MotoItalian standilla lievensi vaikutelmaa.

Nyt, useita vuosia pyörällä ajettuani, kyseinen "sauma" ei enää ole negatiivinen piirre vaan vain sunnittelija Galluzzin pikku jekku muotoilussa. Lisäksi se lisää sosiaalisuutta sillä kun käy kokoontumisissa tai vain tankkaamassa niin aina joku asiasta mainitsee että hieno pyörä mutta kummallinen katkos pyörän linjoissa. Siitä sitten keskustelu jatkuu muissa aiheissa. Joidenkin mielestä niin ruma että ei kelpaisi millään rahalla, toiset taas tykkäävät tietystä massiivisuudesta ja epäilevät pyörän painavan saman verran kuin H-D:n isot matkamallit. Mallista riippuen on kuitenkin 50 - 100kg kevyempi. Painoero tuntuu myös ajossa ja varsinkin kiihtyvyydessä.

Saapa nähdä kuinka pitkään Cali14 meikäläistä jaksaa viihdyttää matkapyöränä? Ennätystä pitää nimissään yllättäen "harmaa" 1100 Breva. Toinen pitkään ollut pyörä oli 850GT. Toki minulla on ollut pitkään omistuksessani pyöriä vuosituhannelta toiselle. Siis useita vuosikymmeniä mutta lähinnä kuriositeetin vuoksi. Saapa ainakin Kerholla puheenaiheita. Monet pyörät ovat tulleet talouteen ja kohta lähteneet. Aina ei laite tyydytä.

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #8 : Tammikuu 21, 2020, 09:29:00 ap »
Iso Guzzi on hieno pyörä, lähes kuusi vuotta tuli ajeltua tuolla helmenvalkoisella kaunottarella ( kauneus on katsojan silmissä ) Ainoa häiritsevä oli tuo lampun muoto johon pikkuhiljaa tottui. Pyörä vaihtui jokin aika sitten uuteen v85 tt Adventure malliin, 100 kg kevyempään ja sitä nyt sitten odotellaan saapuvaksi kesän  rientoihin ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2020, 14:00:37 ip »
Lamppu oli heti ekasta näkemisestä omasta mielestä hieno. Siinä yhdistyy hienosti led-päiväajovalot ja vanhempi halogeenitekniikka. Toki olen kuullut vastaavia lauseita lampusta kuin tuosta mainitusta pystylinjasta. Susiruma sanoi joku nuorimies ohi kulkiessaan tarkoittaen ajovaloa.
 
Myös takavaloista on ollut vastaavaa mielipidettä. Tarkoitan perusmallien kahta pystyä lediriviä takalokasuojassa. Niissä on yhdistetty sekä takavalo, vilkut että jarruvalo. MGX-21-mallissa on erilaiset takavalot. Eldoradossa perinteisen näköinen pyöreä takavalo. Sen toimintatapaa en tiedä.

Iso pleksikään ei ole kaikille mieliksi. Minulla se on mukavuussyistä. Kokeilin parin viikon ajan ajaa ilman pleksiä kun oli helteistä. Ei ollut kivaa. Ajoviima repi kamppeita ja kypärä muuttui meluisaksi. Ilmanvastus ehkä pieneni mutta asiallisesta matkanteosta tuli raskasta ohjaustangossa roikkumista. Pleksi on pikakiinnitteinen toisin kuin sivulaukut. Ne ovat pulteilla telineessään. Takalaukku sen sijaan on irrotettava. Tarvike merkkiä Shad. Alumiinia ja muovia. Sisältää myös led-lisäjarruvalon.

Kerhokaverit, joilla on H-D:t, naureskelevat Guzzin muovi- ja alumiiniosille. Heidän mukaansa oikea moottoripyörä tehdään kokonaan raudasta. Nahkakin on sallittu materiaali.

Viime suven ainoa kaatuminen aiheutti toisen sivulaukun korjaamisen. Samalla parantelin kiinnitystä myös vasemmallekin puolelle. http://www.motomatti.fi/2019/12/california-1400-gts-sivulaukun.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2020, 15:33:16 ip »
Ihme sinällään, että Guzzi kaartoi perinteistä tässä kohtaa ja antoi muotoilijan toteuttaa itseään ajovalon kohdalla. Hyvä, että tulee lähemmäs nykyaikaa. Hyvinhän se tuohon keulalle mahtuu, kun koko pyörä on samalla kynällä piirretty. Täysklassisessa pyörässä umpio olisi pois omasta maailmastaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2020, 17:22:39 ip »
Nykyään on sellaisia valaisinjuttuja että perinteinen valaisimen muotoilu on heitetty romukoppaan. Valaisimet voi olla ripoteltu rakenteeseen niin että niitä ei edes näe ennen valojen kytkemistä. Myös koko on pienentynyt. Valonlähde ei enää vaikuta muotoiluun.

Omalla kohdalla joskus kun oli pyöreälamppuinen 70-luvun pyörä niin siihen piti väkisin ympätä 80-luvulla kanttimallinen ajovalo. Niin näytään tehtävän nykyäänkin: kiinasta pojaat tilaa valaisimia vanhoihin pyöriin kun pitää olla tietenkin valotehoa mutta myös muotoasiat. Valo saa valaista mutta valonlähde sammuksissa onkin vain katteen osa josta siitä ei erota omaksi komponentikseen.

Aikanaan kahdeksankymmentäluvulla oli poliiseilla aikaa väijyä referenssilukuja suurennuslasin kanssa ja sakottaa liian tehokkaasta valaistuksesta. Valot pyydettiin laittamaan päälle ja silmämääräisesti konsta katsoi onko liian kirkas valo. Myös takalokasuojan pituutta mitattiin kuten myös pakoputken pituutta. Edellämainittu piti riittää taka-akselin alapuolelle ja jälkimmäisen taka-akselin takapuolelle. Jos ei ollut niin kilpi lähti konstan matkaan, sakot kirjoitettiin ja kun sen oli maksanut niin saattoi käydä katsastusasemalla esittelemässä kuraläpän ja pakoputken jatkeet. Yleinen äänenvaimentimen jatke oli Kuplavolkkarin huilu. Käyntiääni sen mukainen vihellys. Grillikioskin kulmalla sitä sitten naureskeltiin.
Tämä oli se yleisin vaimennin ja siihen se volkkarin huilu sopi tiukasti: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/pakoputket-ja-aanenvaimentimet/yleisvaimentimet/megaphone-bell-end-aanenvaimennin-ei-e-hyvaksyntaa/

Onneksi kaikki perinteet eivät vielä ole kadonneet. Jonkin verran ratsaavat nuorison pyöriä joissa on poistettu vaimentimista turhat tukkeet.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #12 : Tammikuu 21, 2020, 17:28:47 ip »
Ihme sinällään, että Guzzi kaartoi perinteistä tässä kohtaa ja antoi muotoilijan toteuttaa itseään ajovalon kohdalla. Hyvä, että tulee lähemmäs nykyaikaa. Hyvinhän se tuohon keulalle mahtuu, kun koko pyörä on samalla kynällä piirretty. Täysklassisessa pyörässä umpio olisi pois omasta maailmastaan.

Olen joskus ennenkin "kärsinyt" siitä että hyvä käyttöpyörä ei miellytä omaa silmää mutta kun istuu pyörän päällä niin ulkonäköseikka on toisarvoinen.

Tuttavissa on sellaisia motoristeja jotka muokkaavat itsensä pyöränsä näköiseksi. Sävysävyyn ja raidat puvussa oikealla kohdalla. Vakiotyyppinen "oletusparta" pitää tietenkin olla ja jos donna on kyydissä niin siinäkin näkyy tyyli ennen tarkoitusta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #13 : Tammikuu 21, 2020, 19:26:54 ip »
Jos joku hankkii pyöränsä sen mukaan, mitä muut ovat mieltä esim ulkonäöstä, olkoon heidän oma ongelmansa. Itse pukeudun ja harrastan juuri kuten huvittaa. Tämä koskee myös heijastinliiviä. Jos se joskus tulee pakolliseksi pyöräilyvarusteeksi, lupaan rikkoa pykälää. Pyöräilyn kuuluisi olla vapaaseen tahtoon pohjautuva harrastus, jota jokainen saa harrastaa tavallaan. Ei muiden ohjaamana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Iso Guzzi
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2020, 20:05:06 ip »
Muistan oikein hyvin ajan kun eräs isohko kansallinen matkamoottoripyöräkerho esitti tosissaan että kaikille moottoripyöräilijöille tulisi pakolliseksi tietyn suojaustason asu vahvoilla heijastimilla ja kirkkailla väripinnoilla.

Asia ei mennyt läpi silloin mutta aihetta sivutaan jatkuvasti ja pakottamistakaan ei ole pois suljettu. Mutta nyt pelikenttänä on koko EU eikä asiat siellä etene aina kovin ripeään. Asiassa vedotaan kuolemantapauksien esiintymiseen tietyissä motoristiryhmissä.