Kirjoittaja Aihe: Ducati porskuttaa  (Luettu 8236 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2020, 21:12:57 ip »
Joo, 750 Paso oli lapanen jo syntyessään. 906 hyvä vaan hieman erikoinen ajaa. Jos kaarteessa jarrutti isommin niin pomppasi pystyyn välittömästi ja voimalla. Kohta oppi pitämään sarvista kovemmin jarrutuksen aikana. Kevyt kuitenkin käsitellä useimmissa tilanteissa. 907 ei sen kummemmin kulkenut mutta plussaa on isompi koko ja siten 17 tuuman vanteet. Mutta muotoilu oli minun makuuni vaikka siitä kettuiltiinkin. Kettuilun suunta sittemmin vaihtui kun tule ne CBR-mallit ja muillakin merkeillä oli näitä saippuakoteloita. Pisimmälle taisi kyseisen muotoilutyylin viedä Gilera mallilla 125 CX. Saattaa sekin olla keräilyvehje nykyään. Yhden nähnyt kaupan ikkunassa Suomessa mutta en ikinä liikenteessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2020, 21:33:21 ip »
Järkikin sanoo, ettei kaarteessa jarruteta, ei "isommin" eikä pienemmin. V kakkonen yleensä haukkaa moottorijarrullaan enemmän kun kaasun nostaa. Tämä varmaan syynä äkkipikaisuuteen hiljentelyssä.
Nuo CBR:t tulivat saman vuonna kuin Ducatikin.
Minua noiden muotoilu ei ole häirinnyt koskaan. Englanninkieliset kutsuvat Cbr:ää tuolta ajalta "jellymoldiksi", varsin kuvaava nimi  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2020, 21:57:50 ip »
Kyllä vain jarruttelen kaarteessa jos menee liian lujaa. Siten voi kallistaa lisää kun vauhti on hieman laantunut. Toki pitää jokin tolkku olla. Mutta Paso siinä asiassa yllätti nousemalla voimalla pystyyn. Ehkä johtui keskimääräistä leveämmistä renkaista. Kuinkaan ei käynyt ekalla kertaa ja toisella kertaa piti asiaa oikein testata.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2020, 22:23:19 ip »
Kaarteessa jarruttaessa pyörä joko pyrkii pystyyn ja suoraan, tai jos on jo kallellaan niin renkaat pyrkivät alta. Nykyisillä abseilla käytännössä pyörä oikenee jpyrkii ulkokurviin. Voi kaarteessa loppua tila kesken jos siellä jarruttaa. Tai tasapaino kärsiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2020, 22:48:58 ip »
Juu, sellaisia "sivuoireita" se kaarteessa jarruttaminen teettää. Pitää tietää mitä tekee mutta yllättävän tehokkaan jarrutuksen saa lyhyelläkin matkalla. Autokoulussa aikanaan sanottiin että moottoripyörällä ei voi kaarteessa jarruttaa. Jos olisin uskonut niin en taitaisi tässä kirjoittaa.

Mutta käytännössä, jos ei ole harjoitellut ja syntyy yllättävä tilanne kaarteessa. Tyypillinen sellainen on vastaantuleva auto joka oikaisee tai luisuu kaarteessa väärälle puolelle. On hyvä saada edes hiukan vauhtia pois ennenkö sukeltaa syvemmälle männikköön. Törmätä ei kannata.

Jos ei ole harjoitellut miten aloittaa jarrutus kaarteessa niin että ei luista kumit alta pois on vaarana kuuluisa hartialukko. Lisäksi se ettei ole opetellut vastaohjausta isommissa nopeuksissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2020, 23:48:46 ip »
Vastaohjaus tulee jokaisella vauhdilla ajaessa automaattisesti. Jos kaarteessa kääntää tangosta, kun on vauhtia, poistuu pyörä puskien tangentin suuntaan. Parempi vaan opetella kaarteeseen ajamista ja sieltä pois tulemista, kuin opetella jarruttamaan kallellaan. Siitä ei tosi tilanteessa voittajana selviydy. Enemmän on hyötyä harjoittaa kallistuksen lisäämistä kaarteessa. Sillä saa tilaa kurvissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #21 : Helmikuu 08, 2020, 10:56:54 ap »
Kyllä normaalisti liika vauhti (jos sellaista edes on) otetaan pois ennen mutkaa. Maantiellä on kovin harvoin äkkinäisiä mutkia, että edes tarvitsee jarruttaa, paitsi nyt selkeät risteykset. Rata-ajeluissa sen sijaan löytyy tiukkojakin mutkia, joissa on hyvä harjoitella ja laittaa asioita (kuten vastaohjaus) ns. selkärankaan.  Todellisuudessa saa laittaa pyörän mutkassa melkoiseen vinkkeliin, ennen kuin pito irtoaa.  Irtosora tms. on se isompi riski. Toki kallistuvara on myös pyörätyypistä kiinni. Yleensä pää pettää ennen kuin pyörä alta (oma kokemus). Pikkuhiljaa itse alan uskoa ja luottaa siihen todelliseen kallitusvaraan mitä pyörä mahdollistaa. No itse jarruttamiseen mutkassa, olen kyllä pientä hienosäätöä nopeuteen tehnyt ns. ns. hiljaisissa mutkissa, mutta vain takajarrulla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2020, 10:46:52 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #22 : Helmikuu 08, 2020, 13:17:23 ip »
Tämä on totta. Ei voi liikaa hoputtaa ihmisiä radalle opettelemaan. Ei ole pyörästä kiinni. Kaikki ovat tervetulleita harjoittelemaan radalle. Päivässä oppii katuajoa tukevaa tilanteiden hallintaa enemmän kuin liki koko kesänä kadulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #23 : Helmikuu 09, 2020, 11:19:12 ap »
Viime kesänä lämmitti eritoten V11 ajokäyttäytymiseen tutustuminen radalla.  Pyörässä on rittävästi kallistusvaraa harrasteajamiseen, taipuu mutkiin painavaksi pyöräksi yllättävän helposti. Tosin ajosaappaan ulkosivut alkoivat kulumaan eli ei ihan samaan taivu kuin Mille.Verrokkina pidän varsinaista ratapyörääni Aprilian RSV Mille R:ää, joka painaa nykykunnossa n. 185 kg ja tehoja paperilla on se 129 hp. Le Mans on aikanaan penkitetty Piikkiössä  95 hp ja pyörässä on Rapid Bike moottorinohjaus, joka on myös Piikkiön käsialaa vuodelta 2006. Eli tuon aikauden 2V Guzziksi tehoja on hyvin.

Pyörä tykkää myös kierroksista toisella tavalla kuin meidän Cali 1100.Rata-ajossa hyvänä kierrosalueena tuntui luontuvan 6000-8000 rpm, jossa oli tehot käytössä. Lämpökään ei näytä oleva pyörälle ongelma. Esim. Kemorassa oli se + 30 celsius astetta. Öljytikun lämpömittari näytti ajon jälkeen olevan ihan oikeissa rajoissa. V11 osalta yksi heikkous on rata-ajamisessa se, että vaihteen alas saattaminen takkuilee satunnaisesti eritoten vaihteiston lämpöjen noustessa. Käytännössä ei voi tai saa siis laskea mitään mottorijarruksen varaan, kun mutka lähestyy. Kemossa selvisi myös etulevyjarruista, kun pääsuora nopeudesta (180-190 kmh) jarruttaa havaisee selvää tärinää, mikä tarkoittanee, että ainakin toinen levyistä ei ole ihan suora.  Jarrut ovat muuten katukäytössä oireettomat ja ovat varsin tehokkaat Brembot.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #24 : Helmikuu 09, 2020, 13:34:32 ip »
Kemossa selvisi myös etulevyjarruista, kun pääsuora nopeudesta (180-190 kmh) jarruttaa havaisee selvää tärinää, mikä tarkoittanee, että ainakin toinen levyistä ei ole ihan suora.  Jarrut ovat muuten katukäytössä oireettomat ja ovat varsin tehokkaat Brembot.

Voisiko tärinä johtua jousituksen/vaimennuksen säädöistä?
Itse aloittelin viime kesänä radalla ajelun ja "kovassa" jarrutuksessa olen havainnut myös tärinää.
Ratapyöräksi ostin Triumph Street Triple R:n, minkä rahoittamiseksi jouduin myymään LeMans III:n.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ducati porskuttaa
« Vastaus #25 : Helmikuu 09, 2020, 14:37:36 ip »
Voi olla hyvinkin myös etupään ongelmia. Nyt talvella huomasin, että etupumppujen tiivisteiden vuotavan eli niiden huolto on edessä ennen alkavaa kautta. Alusta säätö on asia,  joka ei ole vielä hallinnassa. Tulevana kesänä pitää siihen paneutua paremmin. Sekä Lempparissa, että Millessä on säädettävä alusta. Guzzilla ei valitettavasti nykymallistosta löydy sporttipyörää tämän päivän tekniikalla. 1200 Grisosta toki voisi rakentaa jotain aika lähelle sellaista. Itse olen tyytynyt tuollaiseen n. 3500 euron arvoiseen Milleen eikä ole mitään syytä siitä luopua vielä vuosiin. Haltuunotettavaa riittää eikä se ole pyörästä kiinnin ;D. Nautinnollisinta on se, kun suoralla jää muista tehokkaammista pyöristä jälkeen, mutta mutkissa pystyy taas kirimään välimatkaa umpeen.

Kemossa selvisi myös etulevyjarruista, kun pääsuora nopeudesta (180-190 kmh) jarruttaa havaisee selvää tärinää, mikä tarkoittanee, että ainakin toinen levyistä ei ole ihan suora.  Jarrut ovat muuten katukäytössä oireettomat ja ovat varsin tehokkaat Brembot.

Voisiko tärinä johtua jousituksen/vaimennuksen säädöistä?
Itse aloittelin viime kesänä radalla ajelun ja "kovassa" jarrutuksessa olen havainnut myös tärinää.
Ratapyöräksi ostin Triumph Street Triple R:n, minkä rahoittamiseksi jouduin myymään LeMans III:n.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.