Kirjoittaja Aihe: ohjausiskari  (Luettu 8143 kertaa)

italosound

  • Viestejä: 59
ohjausiskari
« : Joulukuu 13, 2019, 16:20:34 ip »
Moro
Uteliaisuus vei voiton ja kävi niin kuin herätyskellolle 50 vuotta sitten, sisälle piti katsoa. Kyseessä oli akselistaan syöpynyt ja runsaan klapin omaava yksilö.
Periaatteessa vehkeen voi holkittaa, mutta toppari pitää rälläköidä pois ja korvata esim. mutterilla, mutta sehän jää kumitutin alle piiloon.
MN

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2019, 18:55:35 ip »

Hieno juttu, että saatiin ns. "räjäytyskuva" tuostakin teknisestä keksinnöstä tekniikkapalstalle!

Kuvaa katsomalla selvisi heti muutama asia, niin hyvä, kuin huonompikin;D. Todella hyvää oli tuo kohtalaisen alhainen uusintakustannus. Yllättävän paljon osia kuitenkin. Keskitasoa taas oli helppo huollettavuus. Hiukkasen silikoniöljyä iskarin "akseliin", kiristys säätömutterista, ja hyvin toimi taas. Huonoa oli sitten se, että edellinen toimenpide ei riittänyt kerran kymppitonnin välein, vaan huoltoa piti tihentää ja tihentää, kunnes säätömutteri oli ns. tapissa. Kaikkein huonointa tuossa keksinnössä oli se, että sen toimimattomuuden jälkeen piti sitten vaihtaa koko keksintö uuteen.

Muutamien uusintojen jälkeen vaihdoin koko kapistuksen erilaiseen. Onkohan se joku TT-merkkinen. Stein Dinseltä ostin. Todella hyvää on, että se maksoi alkuperäisen hintaan verrattuna vain jonkin verran yli tuplan alkuperäiseen verrattuna. Satasen kieppeillä taisi olla. Todella hyvää on, että voi vaihtaa öljyt, stefoja ja sisäpuolen elementtejä. Ja näkyy kestävän hyvin. Ehkä noin 50tkm takana ja kerran uusin stefat, noin kymppi meni siihen. Huonoa siinä on, että säädettävyyttä ei ole. Ainoastaan öljyn viskositeettia muuttamalla voi säätää, jos tarvetta on.

Tietysti pitää ajatella sekin, että tarvitseeko koko ohjausiskaria. California Vintage 2007 ainakin on ilman kunnon ohjausiskaria tosi rauhaton vakiopleksillä, kaksi päällä ja matkakamat, kun mennään vaikka Saksan motareille matkan jouduttamiseksi. Eli tosi harvoin kuitenkin. Tavan cruisailuissa tuskin tarvitsee edes alkuperäistä ohjausiskariakaan...


Jouko

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2019, 18:57:42 ip »
Vintagessani (vm08) on kans tommonen iskari, ja myös väljänlainen. En vaan tietämättömänä oo ikinä hokannut, mikä sen merkitys on? >:(
mosa

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #3 : Joulukuu 13, 2019, 19:13:45 ip »
Surkean laatuisiahan noi ohjausiskarit on perinteisesti.
Toimivuus on helppo testata.
Jäykäksi, niin että haraa hieman kääntäessä vastaan ja ajaminen muuttuu kulmikkaaksi ja löysemmälle, niin tekeekö mitään?
Toki aiheesta on vissiin toimiaviakin jostain muusta kuin kumilla hinkkaavia tyylistä.
Lompakosta saattaa kyllä lähteä joustovarat?

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #4 : Joulukuu 13, 2019, 21:18:55 ip »
Sain Vintageni rauhalliseksi, kun sitkeästi pienin plexin asentomuutoksin hain sopivimman kohdan itelle sopivaksi. Enkä ole sen jälkeen plexin asentoa muutanut mihinkään. Näillä spexeillä rallatellaan "auringonlaskuun" ;)
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2019, 23:21:04 ip »
Alkuperäinen ohjausiskari on alkuperäisvaruste joka ei kovin pitkään ole "alkuperäinen". Kyseessä kitkavaimennin joka kuluu melko nopeasti. Sitä nopeammin mitä kireämmällä sitä pitää.
Nyt en aio selittää miksi sitä oikeasti tarvitaan ja miksi eri omistajat, vaikka on samanlainen pyörä, säätävät ohjausvaimentimen eri tavalla.

Ihan oikeita ohjausvaimentimia on olemassa. Jopa Guzzeihin on alkuperäisvarusteena laitettu kunnon ohjausvaimentimia mutta silloin pyörän hankintahintakin on ollut tavallista tasoa korkeampi.

Hyvä vaimennin on huollettavissa tarvittaessa ja sen säätö on laaja: lörölöysästä varsin tiukkaan asti. Siitä tietää että vaimennin on liian tiukalla kun hidasajo ei suju. Periaatteessa. Vaimenninta voi, yleensä, säätää myös ajosuorituksen aikana.

Hydraulisista, eli nestevaimennin-tyyppisistä, voi valita sellaisen jota voi säätää laajasti sitä purkamatta tai nestettä vaihtamatta. Paremman pään vaimentimiin saa varaosia jos ei muuta ilmoiteta. Ohjausvaimentimia voi myös huoltaa.

Itse olen tyytynyt vaimentimiin hintaluokassa 200 - 500 Euroa. Jälkimmäisellä hintaluokalla saa varsin pätevää tavaraa mutta noin kymppitonnin kaudessa ajava pärjää parinsadankin Euron laitteella useamman vuoden. Merkkejä on tarjolla useita.

Se miksi ohjausvaimenninta tarvitaan liittyy moneen seikkaan. Usein pyörä suunnitellaan ketteräksi ajettavaksi mutta vastaan tulee epävakaus joissain tilanteissa. Sitä ei kukaan halua. Siksi on vaimennin. Alkuperäisvaimennin kestää tehtävässään yleensä takuuajan yli. Siksi siihen ei tehtaalla kauheasti satsata. Kulunut kitkavaimennin voi olla jopa haitallinen jumiintuessaan. Voi olla parempi ilman. Suosittelen säädettävää hydraulista vaimenninta.

Kaikissa pyörissä ei ohjausvaimenninta ole. Niissä suunnittelun lähtökohta ei ole ketteryydessä. Tai sitten suunnittelijana on ollut ajogeometrian nero joka on keksinyt sellaisen pyörän joka on hyvä kaikilla pinnoilla, kaikissa kuormitustilanteissa ja kaikissa nopeuksissa sekä kaikissa olosuhteissa. Sellaiseen en ole vielä törmännyt mutta toiveissa on....

Keskihintaisissa Guzzeissa on ollut kitkavaimentimia jotka kypsyvät käytön ja lian myötä varsin rivalkkaan. Ne voi päivittää tasokkaampiin vaimentimiin niin halutessaan. Koskaan ei voi varmaksi tietää millainen tilanne on edessä...

Lukuun ottamatta 1400 GTS:ää on muissa pyörissäni hydraulinen ohjausvaimnennin jota voi tarvittaessa säätää ajon aikana. 1400 GTS on niin painava ja niin hidas liikkeissään että se ei helpostikaan huoju sillä nopeusalueella mikä sille on suunniteltu. Käytännössä 0 - 190 km/h.

On olemassa myös muita kuin hydraulisia tai kitkavaimentimia. Moottoripyöriin on asennettu myös massavaimentimia. Käytännössä varren päähän kiinnitetty painava mötikkä joka liikkuu ohjauksen mukana. Sen massan hitaus hoitaa ettei keula lähde vaeltamaan omia aikojaan ja aiheuta kyytiläisille harmia. On oikein toimintavarma.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2019, 13:40:53 ip kirjoittanut motomatti »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2019, 23:54:49 ip »
Ohjausvaimentimen tarpeellisuus riippuu varmaankin pyörästä ja ajamisesta.

Floridassa oli ohjausvaimennin ja sen tarpeellisuuden huomasi, kun se hajosi. Nevadassa ei ollut mutta olisi ollut tarpeen noin 150 km/h nopeudesta alkaen, pienemmissä nopeuksissa ei ongelmaa. Californiassa oli ja ilmeisesti tarpeeseen. Kaikissa näissä varustuksena sivulaukut ja pleksi.

Hondissa ei ollut eikä tarvittu, ilmeisesti siis suunnittelijana ajogeometrian nero.
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #7 : Joulukuu 14, 2019, 08:08:57 ap »
Tai sitten suunnittelijana on ollut ajogeometrian nero ...

Voi hyvinkin olla noin. Turpon Bimota on ketterä ja kulkee silti kuin juna. Ohjausiskarille
ei ole edes paikkaa. Mutta Bimotalla onkin ollut aikoinaan töissä renesanssinero
Massimo Tamburini.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2019, 09:23:11 ap »
Ei Jackalikaan tuota varsin tarvitse, on rungoltaan sen verran vakaa. Jos olisi etukate, niin ehkä sitten.
Tuollaisen samanlaisen, muistaakseni Lispa merkkisen, purin ja korjasin joskus pikkulohkoon. Katkaisin koko liukuvarren ja korvasin rosterisella. Ajoi siinä kyllä asiansa. Kovemmassa ajossa 16" pyörät ja leveä tanko tarvitsivat jonkin verran kaitsijaa.
En muista minkä merkkinen hydraulinen oli Bimotan SB6:saa, mutta oli alunperin huoltamatonta mallia. Purin ja huolsin senkin, kun keskellä aluetta oli tyhjää ja säädöt eivät toimineet.
Yleensä noita tarvitaan, kun poiketaan kultaiselta keskitieltä rungon geometrian, rengastuksen ja kuormauksen suhteen. Tällöin sen puutteen kyllä huomaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #9 : Joulukuu 14, 2019, 10:26:41 ap »
Mille GT:ssä ei uutena ollut ohjausiskaria, mutta asennuskorvat oli.
Pleksin kanssa meno tuntui aika huteralta moottoritiellä rikesakkonopeuksissa,
joten asensin juuri tuon kitkamallin. Kyllä siitä huomasi, ettei se mikään
huippulaite ollut, mutta sillä mentiin. Muistaakseni oli aika jäykkä
nollakelin tuntumassa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2019, 11:21:18 ap »
Sinänsä pieni palikka joiden laadukkaista revitään nähtävästi huimia summia.
Onko tarpeen on sitten sarjaa hyvä kysymys.
Omakohtaisesti kuvittelin että hyvinkin kun calissania oli voblauspulmaa yli 140kmh ohitusvauhdeissa.
Totesin että alkuperäistä säätämällä ei asiat paljoa muuttunut.
Oikeasti seikassa oli kyse enemmän renkaista ja varsinkin niiden paineista, 1/2 kiloa yli "suositusten", niin vakautui eikä ole enään esiintynyt kuskia pelottavasti.
En sano etteikö hyvät toimisi, jotain tuollaistako on suht laadukkaat?:
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/ohjausiskunvaimentimet/lsl-ohjausiskunvaimentimet/lsl-titan-ohjausiskari-120mm-iskunpituus/


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2019, 14:02:51 ip »
Valmistamassani kallistelevassa trikessä eli California Adamantissa on ohjausvaimennin tarpeen. Vaikka ohjauskulmaa on muutettu vakaampaan suuntaan niin ihan varoksi on tuo säädettävä vaimennin. Varustettu huomattavasti pidemmällä liikeradalla kuin alkuperäisvaimennin. Siksi kiinnityskin on erilainen. Alla olevan linkin jutussa on kyse protoasennuksesta. Myöhemmin tein vielä hienosäätöä.

http://www.motomatti.fi/2015/04/saaksjarvi-trike-ohjausvaimentimen.html

Myös ahdetussa Alkoholipyörässä on hydraulinen ohjausvaimennin. Löysin vielä alkuperäisvaimentimen siihen. (Pyörä on sukujaan T3 California.) Koska pyörään tuli lisää osia (Auton hihnavetoinen laturi, alkoholi-Fiestan mekaaninen ahdin ja akun sijoitus muuttui.) ja joidenkin osien sijoitus vaihtui aiheutti se pientä painonjakautumisen muutosta niin varoiksi hankin tämän hydraulisen vaimentimen: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=509
Tässä vastaava pikasäädettävä versio: https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1032

Kotimaasta Bitubo: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/ohjausiskunvaimentimet/bitubo-ohjausiskunvaimentimet/bitubo-ohjausiskunvaimentimet/

Kotimaasta LSL: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/ohjaus-ja-hallinta/ohjausiskunvaimentimet/lsl-ohjausiskunvaimentimet/

Ohjausvaimentimen hinnoittelusta: Vaikuttaa kalliilta mutta toisaalta rakenteen pitää olla varsin tarkka sillä laite käsittelee hyvinkin nopeita liikkeitä ja hydraulipaine on hetkittäin hyvin suuri. Lisäksi sen liikeradasta käytetään yli 90 prosenttisesti vain lyhyttä keskialuetta jonka pitää olla erittäinkin kestävä niiltä osin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2019, 17:53:16 ip kirjoittanut motomatti »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2019, 14:33:54 ip »
Kaikissa pyörissä ei ohjausvaimenninta ole. Niissä suunnittelun lähtökohta ei ole ketteryydessä. Tai sitten suunnittelijana on ollut ajogeometrian nero joka on keksinyt sellaisen pyörän joka on hyvä kaikilla pinnoilla, kaikissa kuormitustilanteissa ja kaikissa nopeuksissa sekä kaikissa olosuhteissa. Sellaiseen en ole vielä törmännyt mutta toiveissa on....

Onhan noita hyvin suunniteltuja ja hyvin valmistettuja runkorakenteita ja alustoja, Honda ja Bimota jo mainittu.
Eikä tarvitse ohjausvaimenninta myöskään Buell. Varsin ketterä ja ohjaukseltaan nopea varsinkin pienemmissä nopeuksissa.
Lujempaa ajettaessa kampiakselin hyrrämomentti alkaa haitata suunnanmuutoksissa.
Toimii hyvin kaikissa ajo-olosuhteissa, paitsi talvikelillä ilman nastoja ei ollut hyvä.
LeMansilla en sensijaan ajelisi ilman ohjausvaimenninta. Se saattaa yllättää kuskin milloin tahansa ohjausvärinällä ja routamonttuun ajaminen
johtaa "tank sapperiin" vaikka ohjausvaimennin olisikin. https://www.google.fi/search?source=hp&ei=A870XeOkKYWZk74PxPismAg&q=tank+slapper&oq=tank+sapp&gs_l=psy-ab.1.0.0i22i10i30j0i22i30l8j0i22i10i30.1489.6022..9021...0.0..0.114.889.7j3......0....1..gws-wiz.....0..0i131j0.kNbPZmetsU8
Vaimennin tuonkin on aina kuitenkin rauhoittanut nopeasti.
Massan lisääminen ohjauksen kääntyviin osiin ei varsinaisesti vaimenna mitään, se siirtää ominaistaajuuden sellaisella alueelle missä siitä ei ole
haittaa. Siinä varsinkin korjattu halvalla suunnittelumoka, rauta on halpaa. Tai sitten on pitänyt valmistaa asiakkaille sellainen moottoripyörä, ettei
onnistu ilman muutaman kilon ylimääräistä punttia. Vastapaino matkatavaroille ja matkustajalle?
Ohjausvaimenninta pitää myös huoltaa, Guzzin alkuperäisen kitkavaimentimen vartta pitää välillä rasvata, vaikkapa sillä silikonirasvalla.
Huoltoa kaipaavat jossain vaihessa myöskin hydrauliset. Tai uusintaa.


Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2019, 18:05:44 ip »
Pekan linkissä on monta hyvää esimerkkiä tank slapperista eri syistä.
Monesti on todettu että tank slapperin rauhoittamisessa voi kuljettajasta olla jopa haittaa sillä kuljettajan lihasvoimat että massa saattavat lisätä ilmiötä. Pyörä itsessään saattaisi tasaantua ihan itsekseen. Aika harva on tainnut kokeilla että loppuuko vatkaus kun irrottaa sarvista. Minä olen kokeillut. Ei lopu aina. En suosittele kokeilemaan. Eri pyörämalleissa ilmiö on erilainen. Tulos kuitenkin sama.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ohjausiskari
« Vastaus #14 : Joulukuu 15, 2019, 00:03:34 ap »
Pikkulohkolla pääsi vähän tangon hakkaamisen makuun, mutta ei koskaan päässyt sille asteelle, että olisi oikeasti ryhtynyt vikuroimaan. Yleensä tuollaiseen pääsee mukaan pyörän puolen vaihdossa kiihdytyksen aikana. Eli kun paino/kallistus vaihtaa puolta ja keula on keveimmillään, eli kiihdytyksessä. Ennemmin tuota tilaa välttää, kuin yrittää keksiä poppakonstia sen lopettamiseen. Yleensä vatkaaminen on niin nopeaa, että tavallinen kuski on jo turvallaan ennen kuin ehtii reagoida liikkeeseen millään järkevällä vastatoimella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.