Kirjoittaja Aihe: Navigaattori?  (Luettu 29112 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #15 : Marraskuu 12, 2019, 06:17:41 ap »
Nykyään navigaattori tulee  usein uusissa autoissa vakiovarusteena ja puhelimeen ladattavat sovellukset ovat muutenkin syrjäyttämässä
erillistä laitetta, käytettyjä saa edullisesti. Niitä suorastaan jaetaan pois.
https://www.tori.fi/uusimaa/Navigaattori_63278506.htm?ca=18&w=3
Jos käytetyn hankkiminen ei ole este, ostaa vaikka useamman vaihtoehdon testiin.
Uusimpia karttoja tarvitsee oikeasti vain Itäisessä Euroopassa missä, rakennetaan EU:n piikkiin tieverkkoa uusiksi.

Sohc van Helmi.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #16 : Marraskuu 12, 2019, 10:24:40 ap »
 Olin kesällä lähdössä Mandellosta kotimatkalle ja laitoin Herewegoon määränpääksi Suomen.. Olisi ajattanut ihan väärään suuntaan.. ennekuin olisi reitti lähtenyt kohti pohjoista.. Kerroin asiasta tuttavalle joka oli vielä sen päivän messissä.. He olivat menossa juurikin navin näyttämään suuntaan kartan avulla. Katsottiin että kyllä tuosta pitäisi päästä pikkuteitä suoraan kohti suomea..
Kokeilin uudelleen eri lähivaihtoehdoilla navia. Ei suostu!
No ei ei se mitä voin ajaa tuntumalla (ja oli minulla tankkilaukussa täysin kelvoton uusi euroopankarttakirja. Sitä en käyttänyt kuin suunnitteluun. oli huono hankinta!).
 
No reitillä selvisi miksei navi ohjannut sinne . Siellä oli aikamoinen serpenttiinisyherö, tietöitä mm kymmenen km poistettua pintaa.. jne mutta makeita serpentiinejä. Yhden bemun kanssa miltei kilpaa lasketeltiin..
Tiukkoja mutkia joista sanoin että täällä lehmäkin joutuu jo peruuttamaaan kääntyäkseen! ;D

Moni mandellon kävijä varmaan tuntee reitin .. Passo d. Spuga
 Onneksi tiet oli auki vaikka lunta heinäkuussa olikin.. aika kokemus kuitenkin.

Sveitsin puoli oli oikein ajettavaa serpentiiniä..

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #17 : Marraskuu 12, 2019, 11:32:22 ap »
Uusimpia karttoja tarvitsee oikeasti vain Itäisessä Euroopassa missä, rakennetaan EU:n piikkiin tieverkkoa uusiksi.
Mutta nopeusrajoitukset esim. pääkaupunkiseudulla 5 vuotta vanhoissa kartoissa on jo aivan metsässä ja uusi navi tulee maksettua vältetystä välähdyksestä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #18 : Marraskuu 12, 2019, 11:35:51 ap »
Käytetty on ihan hyvä vaihtoehto. Mulla nimittäin on hyllyssä 10 vuotta vanha TomTomin autonavigaattori, johon ei enää saa päivityksiä. Pari viikkoa sitten kokeilin ja kyllä se edelleen hyvin toimii.

On se moottoripyöräkäytössäkin ollut, normaalilla imukuppikiinnityksellä tankin päällä, nyöri varmistuksena. No, kun se pysyi aina hyvin kiinni, jätin varmistusnyörin pois ja 5 km ajon jälkeen se tippui 80 km/h nopeudessa asfaltille. Muistikortti hävisi, mutta onneksi oli varmuuskopio ja laite on toiminut hyvin, pari naarmua on. Pakkauksessa on vielä alkuperäinen hintalappu: tarjouksessa 198 € - oli ne kalliita silloin!
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #19 : Marraskuu 12, 2019, 11:38:40 ap »
Uusimpia karttoja tarvitsee oikeasti vain Itäisessä Euroopassa missä, rakennetaan EU:n piikkiin tieverkkoa uusiksi.
Mutta nopeusrajoitukset esim. pääkaupunkiseudulla 5 vuotta vanhoissa kartoissa on jo aivan metsässä ja uusi navi tulee maksettua jo yhdestä vältetystä välähdyksestä.

Voi olla, mutta uudessakin ja vasta päivitetyssä navigaattorissa nopeusrajoitukset ovat mitä sattuu, ei niihin voi luottaa. Mutta kameroista varoittaa laite, autokäytössä ihan hyvä.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #20 : Marraskuu 12, 2019, 12:05:07 ip »
Nykyään navigaattori tulee  usein uusissa autoissa vakiovarusteena <snip>

Joo, vuosi sitten autoni kolaroitiin ja sain vuokrafirmasta uudenkarhean Nissan Qashqain, jossa sellainen oli - mutta eipä navigaattorissa ollut Itä-Suomen uutta moottoritietä. Kun autoa palauttaessa tästä huomautin, vastaus oli, että päivitys maksaa tonnin. Voiko olla totta?
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #21 : Marraskuu 12, 2019, 14:38:12 ip »
Joskus navigaattoreissa on myös pahoja ja vaarallisia virheitä. Ne ovat monen merkkisissä siksi, että valmistajat käyttävät samaa karttalähdettä. Eräs sellainen on hiljattain paljastunut karulla tavalla 5-tiellä Mäntyharjun ja Pertumnaan liittymässä. Siellä on sattunut 3 kolaria ja useita liki-piti tilanteita siksi, että navigaattori ohjaa Mikkeliin menijän yllättäen poistumisrampille ja yksitasoristeyksen yli ja toista ramppia takaisin 5-tielle. Siinä yksitasoristeyksessä sitten on oltava tuuria tarpeeksi, ettei kukaan aja risteävää tietä. Ja tämä tapahtuu täydessä nopeudessa, talvellakin 100. Rampilla ei ollut edes nopeusrajoitusmerkkiä, joten vikaa on myös tienpitäjässä, nyt se merkki on luvattu. Navigaattoriyhtiöille on raportoitu, mutta virhe on edelleen ainakin Googlen kartassa. TonTom ohjaa kyllä ihan oikein tässä tapauksessa, joka on sille luettava ansioksi. Vika on siis navigaattorin karttasuunnittelua tekevässä ohjelmassa ja katassa sikäli, että poistumisramppi on merkattu läpiajokaistaksi, vaikka se laskeutuu tunnelin suulle ja risteykseen.

Voidaan tietysti viisastella, että mikä pakko on ajaa navigaattorilla kuten tollo ja ohjata pellolle kun on sellainen virhe! Paikkakuntalainen ei ajakaan navigaattorilla kun osaa muutenkin. Usein tuosta ajava hoksaa virheen, eikä haksahda, ihmettelee vaan kun navigaattori äkkiä alkaa laskea uuta reittiä. Mutta kun asennoidutaan turistiksi, joka ajaa siitä ekaa kertaa ja seuraa navigaattoria kun ei muuten osaa niin...

TomTom on karttapäivityksissään merkillisen hidas. Täällä 4-tien varressa on naurettu ja iketty vuorotellen tien remontteja, jotka toistuvat muutaman vuoden välein. Kun tien kaistajärjestelyt ja nopeusrajoitukset kameroineen muuttuvat ne ehtivät TomTomin navigaattoriin juuri pari-kolme vuotta myöhässä, niin että ovat juuri vanhentuneet uuden remontin valmistuttua. Kun kysyin asiaa asiaksapalveusta oli vastaus, että saahan ne sinne itse korjattua. Pöh! Sanon minä. Kuka niitä pysähtyy kojailemaan, eikä aina edes saa pysähtyä, ja miten ne paikat jälkeenpäin muistaa? Hintaan kuitenkin kuuluu karttapäivitykset. TomTom on myös ulkoistanut karttakorjaukset käyttäjille. Ne yhteisön päivitykset ovatkin lähes ainoat toimivat. Niissä vaan on se vika, että kukaan ei tunnu niitä tarkistavan ja saattavat olla täyttä puppua.

Nykyisin on autoissa, ja taitaa olla moottoripyörissäkin, niin monia verkon yli toimivia päivityksiä, että herää kysymys niiden hinnasta. Tai olisi syytä herätä silloin kun kauppoja tehdään. Se on selkeä käyttökustannus. On myös syytä olla skeptinen ja epäluuloinen ja skitsofreeninen ja paranoidinen niistä mahdollisuuksista, joita liittyy ajopelin liitokseen netin yli johonkin, joka on lähes tuntematon ja kenties lakkaa olemasta ja keties myy virkansa jollekin tuntemattomalle, joka sitten muuttaa hintoja/palveluehtoja. Toimiiko sellainen ajopeli edes ilman sitä nettiliitosta. Joku ajoneuvo on sitä mallia, että vaatii 2 tuntia olla käynnissä, jotta päivitys valuu. Sellaista ei voi laillisesti tehdäkään, siis ajaa 2 tuntia putkeen ainakaan yhdellä kuskilla tai sesottaa autoa tyhjäkäynnillä yli 5 minuuttia.

Kerran loppui bensiini Luxemburgin moottoritiellä. Apuakin tuli ja olisi tullut helpommin, jos olisin osannut sanoa tarkan paikan. Vasta siinä huomasin, että tämä TomTom "satelliittipaikannin" ei osaa sanoa nykyisiä omia karttakoordinaatteja. Asiakaspalvelun hämmästys oli suuri kun asiaa kysyin, "mihin niitä tarvitaan?". Kyllä jossain Saksassa tai Hollannissa voi paikan selittää tavaamalla niitä katunimiä, mutta teeppäs sama jossa Puolassa tai Tsekissä. Päivää myöhemmin kyllä tuli ohje, että kun TomTomilta pyytää paikkaa koordinaateilla, ennen koordinaattien syöttöä on näytössä opastus. Siinä on esimerkki koordinaatttien syötöttömuodosta. Se esimerkki on nykyinen sijainti. Ehdotin, että saisi se olla jollain pikanapilla saatavissa. Sanoivat ehdotusta hyväksi ja lupasivat harkita.

Pyörän sarvessa ollessaan olisi hyvä, jos laite olisi vesitiivis. Siitä tulee kovasti hintaa lisää. Kun navigaattorin oma ohjelmisto toimii Linux variantilla, on kummallista, että se tarvitsee Windowsin päivityksiinsa. Keljuttaa pitää Winukkaa virtuaalikoneessa pelkän TomTomin takia, kun ei se edes Winellä toimi. Uusin malli päivittää itsensä WiFillä ilman ulkoista tietokonetta, edistystä sekin.

Kunnollinen Bluetooth yhteys pitää myös olla, sekä kypärään/kypäriin, että puhelimeen. Edellinen (ranskalaiseen viinitarhaan sirpaloitunut) oli siinä parempi. Näytti tulevat puhelut ja kuului kuulokkeissa. Uudempi sama Rider malli ei tee kumpaakaan. Sanoo vaan, että yhteys on luotu, mutta ei muodostettu, häh? Mitähän sekin tarkoittaa. Saa siitä äänen sen verran isolle, että se kuuluu ilman viestivälinettäkin kypärän sisään. Milanon ruuhkassa se herätti kummastusta kun se suomeksi komensi kaistan vaihtoa ja skootterikuskit ympärillä kurkottivat kaulojansa niin, että unohtivat painella tööttäänsä.

Usein ajan navigaattorin avustamana niin, että en ota siltä lainkaan reittiehdotusta. Silloin se ainoastaan paikantaa, ja tekee sen kyllä erehtymättä, ja näyttää kartan siitä ympäriltä kohtuullisella näytöllä. On se paperikarttaa parempi. Sillä tavalla ei kuljettaja muutu matkustajaksi. Joidenkin mielestä on myös ihan hauskaa suunnistaa ajaessa. Tosaalta – navigaattorin hinnalla saa aika tuhjon paperikattoja ja niille tankkilaukun.
Sentire la forza!
Terv: Timo

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #22 : Marraskuu 12, 2019, 17:48:20 ip »
Menee hieman ohi otsikon aiheen, mutta on naveista väliin yllättävääkin hyötyä: Ajelin viime viikolla 2-tietä kohti Helsinkiä. Navi ilmoitti, että 2-tie suljettu ja ohjasi kiertotielle Forssan kohdalta Riihimäen suuntaan. Oli vielä matkaa jonniin verran Forssaan ja mietin kumman reitin valitsen. No, päätin noudattaa navin ehdottamaa kiertotietä, onneksi, sillä 2-tie oli suljettu kaiketi useita tunteja. Kiertotie aiheutti vain ehkä 10 minuutin viiveen perille pääsyyn.
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #23 : Marraskuu 12, 2019, 18:15:37 ip »
Kuvastaa hyvin sitä mihin käytän navia kuten jo aiemmin selitin:
Lainaus
Usein ajan navigaattorin avustamana niin, että en ota siltä lainkaan reittiehdotusta. Silloin se ainoastaan paikantaa, ja tekee sen kyllä erehtymättä, ja näyttää kartan siitä ympäriltä kohtuullisella näytöllä. On se paperikarttaa parempi. Sillä tavalla ei kuljettaja muutu matkustajaksi. Joidenkin mielestä on myös ihan hauskaa suunnistaa ajaessa.


Reittiehdotusta kuuntelen sitten kun olen lähellä määränpäätä.

Toki, mosan tapauksessa, joita onneksi on harvoin, on navista iloa.
Kun bensamittari ryhtyy näyttämään vähiä kilometrejä on navista myös hyötyä sillä sieltä ne huoltiksetkin löytyy.
Itse en käytä muita kuin Shell ja St1-asemia joita onneksi on varsin taajassa mutta joskus on pikkuisen huolettanut tien päällä. California 1400 GTS:n tankki kun ei ole niitä suurinpia lajissaan.

Tieto siitä missä mennään on minulle tärkeä ja se tieto löytyy lähinnä visuaalista kautta: yksityiskohdat tiestä navista mutta muistitieto tulee vain ja ainoastaan ympäristöä seuraamalla. Jos jälkimmäistä tietoa ei ole niin samaan paikkaan ei ilman navia ole helppo matkustaa. Olen vahvasti sitä mieltä että navi koukuttaa käyttäjäänsä.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #24 : Marraskuu 12, 2019, 19:09:27 ip »
Joskus navigaattoreissa on myös pahoja ja vaarallisia virheitä. Ne ovat monen merkkisissä siksi, että valmistajat käyttävät samaa karttalähdettä. Eräs sellainen on hiljattain paljastunut karulla tavalla 5-tiellä Mäntyharjun ja Pertumnaan liittymässä. Siellä on sattunut 3 kolaria ja useita liki-piti tilanteita siksi, että navigaattori ohjaa Mikkeliin menijän yllättäen poistumisrampille ja yksitasoristeyksen yli ja toista ramppia takaisin 5-tielle. Siinä yksitasoristeyksessä sitten on oltava tuuria tarpeeksi, ettei kukaan aja risteävää tietä.
<snip>
Kunnollinen Bluetooth yhteys pitää myös olla, sekä kypärään/kypäriin, että puhelimeen.
<snip>
Toisaalta – navigaattorin hinnalla saa aika tuhjon paperikattoja ja niille tankkilaukun.

Kyllä myös TomTom osaa moisen virheen tehdä. Liettuassa kävi niin, että navi ohjasi rampille, pois moottoritieltä - en mennyt ja hetken päästä huomasin, että navi olisi ajattanut toisesta rampista takaisin moottoritielle, yli pienemmän tien. Valitin tästä TomTomille, en tiedä onko korjattu, kun en ole sielläpäin kulkenut.

Mitään turhia ääniä en ole moottoripyöräillessä kaivannut eli navista ääni pois ja vilkaisu tarvittaessa. Itse asiassa Rider ei ollut edes kiinni pyörän sähköissä ja säästömoodissa näyttökin oli pois päältä ja tuli näkyviin vain, kun oli käännös tulossa. Akku riitti hyvin päivän ajeluihin.

Ja niitä paperikarttoja on hankala selata ajaessa.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #25 : Marraskuu 12, 2019, 20:25:02 ip »
Lainaus
Ja niitä paperikarttoja on hankala selata ajaessa.
Myös pimeys asettaa haasteita. Kartanlukua varten pitää pysähtyä valoisaan paikkaan tai katsella sitä pyörän valoissa. Antaa mukavan fiiliksen ajamiseen ja muistitoiminnan tarkkuuteen.

Olen luopunut ajamisesta yöaikaan mikäli tie ei ole ennalta tuttu tai valaistu.
Lienee normaalia että hämäränäkö hiipuu ikääntymisen myötä.
Vielä lääkäri myönsi kuormurikortin mutta muutaman vuoden päästä arvelen siitä luopuvani.

On tietysti suuri siunaus että saa olla ajamatta hämärässä, sateessa ja pimeässä. Eläkeläisellä kun on hieman enemmän valinnavapautta ajankäytössään.

Taitaa porukassa olla muitakin vapaaherroja, -rouvia ja -neitejä? Pitäisikö laittaa oma riento vireille? Vaikka keskellä viikkoa kun minulla ainakin viikonloput ovat niin kovin kiireisiä.

kasle

  • Viestejä: 16
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #26 : Marraskuu 12, 2019, 21:42:47 ip »
Sain TomTon One:n tänään, käytetyn ehkä 6-7 v. vanhan, mutta se ei löydä gps-signaalia vaan pyörittää koko ajan, eikä siis toimi. Onkohan tämä nyt jo niin vanha laite että se ei toimi enää tai päivityksiä ei enää tehdä? Siellä navigaattorissa pitäisi olla Pohoismaat, Länsi- ja Itä-Eurooppa päivitys vuodelta 2017, joten olisi ihan käypänen setti. Tuon kokoinen menisi kivasti tankkulaukun muovisuojuksen alle.

Olin Gigantissa kysymässä apua josta laite kuulemma ostettin aikoinaan, ja myyjä sanoi että "Me ei tuollaisesta tiedetä mitään, osta tästä uusi". Sanoin että "ei kiitos", ja samantien heppu käänsi selän ja poistui aikalta. Loistavaa asiakaspavelua....

.

kasle

  • Viestejä: 16
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #27 : Marraskuu 12, 2019, 21:48:40 ip »
Menee hieman ohi otsikon aiheen, mutta on naveista väliin yllättävääkin hyötyä: Ajelin viime viikolla 2-tietä kohti Helsinkiä. Navi ilmoitti, että 2-tie suljettu ja ohjasi kiertotielle Forssan kohdalta Riihimäen suuntaan. Oli vielä matkaa jonniin verran Forssaan ja mietin kumman reitin valitsen. No, päätin noudattaa navin ehdottamaa kiertotietä, onneksi, sillä 2-tie oli suljettu kaiketi useita tunteja. Kiertotie aiheutti vain ehkä 10 minuutin viiveen perille pääsyyn.
mosa

No ei se ohi mene ;-)  Nimittäin tällainen anti-navigaattoristi kun ei noista hyvistä tai huonoisa puolista mitään tiedä, niin mielusti kuulostelee hyviä ja huonoja kokemuksia. Ainakin tässä vaiheessa paperikartat kulkee tukevasti mukana  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #28 : Marraskuu 12, 2019, 22:13:14 ip »
Niin, kasle, ymmärrän närkästyksesi. Nykyään laitteet vanhenevat nanoaikataululla siihen nähden mitä ihmiskunta on kehittynyt, tai nopeammin.

Olen ryhtynyt taantumaan tarkoituksella. Hankin mielenkiinnon niistä asiosta joita en ole ehtinyt kokemaan nuoruudessani ja myöhemmällä sekä mielenkiintoisella matkalla vanhuuteen. Onko se säälittävää vai ihailtavaa, en ryhdy pohdiskelemaan. Käytössäni on vajaat sata neliötä asuintilaa, tosin vuokrattua jossa asuu myös yksi nainen, samoin verstastilaa ihan itselleni ja lukuisa määrä ajoneuvoja, laitteita ja tarvikkeita sekä suuri määrä työvälineitä joilla viihdytän itseäni tuottamalla tarpeellisiksi tuntemia asioita itselleni ja kavereille. Lieneekö sitten vanhenevan henkilön rimpuilua tulevan edesmenon edellä vai vain runsaan vapaa-ajan mahdollistamaa harrastuneisuutta?

Edelläolevalla tarkoitan että ei tarvitse olla sidottu aivan kaikkeen eikä ainakaan jonkin hilavitkuttimen ohjeisiin. Sitä ilmankin voi hoitaa asioita tai viihdyttää persoonaansa omaa korvienväliä hoivaten.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Navigaattori?
« Vastaus #29 : Marraskuu 12, 2019, 22:16:35 ip »
Jos navigaattori on lakannut yllättäen toimimasta, syy voi olla tämä: http://etn.fi/index.php/13-news/9324-gps-laitteesi-voi-lakata-toimimasta-viikonloppuna

Itsellä vanhat garminit toimivat muuten hyvin edelleen, mutta kumiosat ovat hapertuneet ja irtoilevat. Surkeaa laatua, kiinalainen lapsi ei varmaan osannut lukea reseptejä kun mittasi kumiseoksen aineksia.