Joskus navigaattoreissa on myös pahoja ja vaarallisia virheitä. Ne ovat monen merkkisissä siksi, että valmistajat käyttävät samaa karttalähdettä. Eräs sellainen on hiljattain paljastunut karulla tavalla 5-tiellä Mäntyharjun ja Pertumnaan liittymässä. Siellä on sattunut 3 kolaria ja useita liki-piti tilanteita siksi, että navigaattori ohjaa Mikkeliin menijän yllättäen poistumisrampille ja yksitasoristeyksen yli ja toista ramppia takaisin 5-tielle. Siinä yksitasoristeyksessä sitten on oltava tuuria tarpeeksi, ettei kukaan aja risteävää tietä. Ja tämä tapahtuu täydessä nopeudessa, talvellakin 100. Rampilla ei ollut edes nopeusrajoitusmerkkiä, joten vikaa on myös tienpitäjässä, nyt se merkki on luvattu. Navigaattoriyhtiöille on raportoitu, mutta virhe on edelleen ainakin Googlen kartassa. TonTom ohjaa kyllä ihan oikein tässä tapauksessa, joka on sille luettava ansioksi. Vika on siis navigaattorin karttasuunnittelua tekevässä ohjelmassa ja katassa sikäli, että poistumisramppi on merkattu läpiajokaistaksi, vaikka se laskeutuu tunnelin suulle ja risteykseen.
Voidaan tietysti viisastella, että mikä pakko on ajaa navigaattorilla kuten tollo ja ohjata pellolle kun on sellainen virhe! Paikkakuntalainen ei ajakaan navigaattorilla kun osaa muutenkin. Usein tuosta ajava hoksaa virheen, eikä haksahda, ihmettelee vaan kun navigaattori äkkiä alkaa laskea uuta reittiä. Mutta kun asennoidutaan turistiksi, joka ajaa siitä ekaa kertaa ja seuraa navigaattoria kun ei muuten osaa niin...
TomTom on karttapäivityksissään merkillisen hidas. Täällä 4-tien varressa on naurettu ja iketty vuorotellen tien remontteja, jotka toistuvat muutaman vuoden välein. Kun tien kaistajärjestelyt ja nopeusrajoitukset kameroineen muuttuvat ne ehtivät TomTomin navigaattoriin juuri pari-kolme vuotta myöhässä, niin että ovat juuri vanhentuneet uuden remontin valmistuttua. Kun kysyin asiaa asiaksapalveusta oli vastaus, että saahan ne sinne itse korjattua. Pöh! Sanon minä. Kuka niitä pysähtyy kojailemaan, eikä aina edes saa pysähtyä, ja miten ne paikat jälkeenpäin muistaa? Hintaan kuitenkin kuuluu karttapäivitykset. TomTom on myös ulkoistanut karttakorjaukset käyttäjille. Ne yhteisön päivitykset ovatkin lähes ainoat toimivat. Niissä vaan on se vika, että kukaan ei tunnu niitä tarkistavan ja saattavat olla täyttä puppua.
Nykyisin on autoissa, ja taitaa olla moottoripyörissäkin, niin monia verkon yli toimivia päivityksiä, että herää kysymys niiden hinnasta. Tai olisi syytä herätä silloin kun kauppoja tehdään. Se on selkeä käyttökustannus. On myös syytä olla skeptinen ja epäluuloinen ja skitsofreeninen ja paranoidinen niistä mahdollisuuksista, joita liittyy ajopelin liitokseen netin yli johonkin, joka on lähes tuntematon ja kenties lakkaa olemasta ja keties myy virkansa jollekin tuntemattomalle, joka sitten muuttaa hintoja/palveluehtoja. Toimiiko sellainen ajopeli edes ilman sitä nettiliitosta. Joku ajoneuvo on sitä mallia, että vaatii 2 tuntia olla käynnissä, jotta päivitys valuu. Sellaista ei voi laillisesti tehdäkään, siis ajaa 2 tuntia putkeen ainakaan yhdellä kuskilla tai sesottaa autoa tyhjäkäynnillä yli 5 minuuttia.
Kerran loppui bensiini Luxemburgin moottoritiellä. Apuakin tuli ja olisi tullut helpommin, jos olisin osannut sanoa tarkan paikan. Vasta siinä huomasin, että tämä TomTom "satelliittipaikannin" ei osaa sanoa nykyisiä omia karttakoordinaatteja. Asiakaspalvelun hämmästys oli suuri kun asiaa kysyin, "mihin niitä tarvitaan?". Kyllä jossain Saksassa tai Hollannissa voi paikan selittää tavaamalla niitä katunimiä, mutta teeppäs sama jossa Puolassa tai Tsekissä. Päivää myöhemmin kyllä tuli ohje, että kun TomTomilta pyytää paikkaa koordinaateilla, ennen koordinaattien syöttöä on näytössä opastus. Siinä on esimerkki koordinaatttien syötöttömuodosta. Se esimerkki on nykyinen sijainti. Ehdotin, että saisi se olla jollain pikanapilla saatavissa. Sanoivat ehdotusta hyväksi ja lupasivat harkita.
Pyörän sarvessa ollessaan olisi hyvä, jos laite olisi vesitiivis. Siitä tulee kovasti hintaa lisää. Kun navigaattorin oma ohjelmisto toimii Linux variantilla, on kummallista, että se tarvitsee Windowsin päivityksiinsa. Keljuttaa pitää Winukkaa virtuaalikoneessa pelkän TomTomin takia, kun ei se edes Winellä toimi. Uusin malli päivittää itsensä WiFillä ilman ulkoista tietokonetta, edistystä sekin.
Kunnollinen Bluetooth yhteys pitää myös olla, sekä kypärään/kypäriin, että puhelimeen. Edellinen (ranskalaiseen viinitarhaan sirpaloitunut) oli siinä parempi. Näytti tulevat puhelut ja kuului kuulokkeissa. Uudempi sama Rider malli ei tee kumpaakaan. Sanoo vaan, että yhteys on luotu, mutta ei muodostettu, häh? Mitähän sekin tarkoittaa. Saa siitä äänen sen verran isolle, että se kuuluu ilman viestivälinettäkin kypärän sisään. Milanon ruuhkassa se herätti kummastusta kun se suomeksi komensi kaistan vaihtoa ja skootterikuskit ympärillä kurkottivat kaulojansa niin, että unohtivat painella tööttäänsä.
Usein ajan navigaattorin avustamana niin, että en ota siltä lainkaan reittiehdotusta. Silloin se ainoastaan paikantaa, ja tekee sen kyllä erehtymättä, ja näyttää kartan siitä ympäriltä kohtuullisella näytöllä. On se paperikarttaa parempi. Sillä tavalla ei kuljettaja muutu matkustajaksi. Joidenkin mielestä on myös ihan hauskaa suunnistaa ajaessa. Tosaalta – navigaattorin hinnalla saa aika tuhjon paperikattoja ja niille tankkilaukun.