Kirjoittaja Aihe: Navigaattori?  (Luettu 29113 kertaa)

kasle

Navigaattori?
« : Marraskuu 11, 2019, 09:56:59 ap »
En navigaatoria (autoon/pyörään) ole koskan ostanut, Google Mapsiä sillon tällöin autoillessa käyttänyt ja se on juoksuttanut minua aina enemmän tai vähemmän ympyrää. Olen siis vanhanliiton karttamies.

Nyt olen sellaista hankkimassa, mutta ongelmaksi muodostuu se että myyjien mukaan kaikki mallit on parhaita,  kaikki mallit sopii aivan erityisesti moottoripyörään, kaikkien mallien aivan kaikki kartat on juuri minua varten...

Olisin kiinnostunut tietämään käyttäjäkokemusta joistakin malleita. Kiinnostaa erityisesti karttojen saatavuus/kattavuus, niiden hinta ja asennus pyörään sekä helppous ottaa laite yöksi talteen. Ulkonäöstä, näppäilynäppäryydestä ja hifistelystä viis ;) 

klassikko

Vs: Navigaattori?
« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2019, 11:47:40 ap »
Olin kesällä 3 viikkoa Laverdalla Italian reissussa. Lueskelin asioista netistä. Herewegoa kehuttiin. Latasin kännyyn sen ja pistin kuulokkeet korville, kännykän povariin ja ajoin reissun. Hyvää oli kameratolppavaroitukset. Iso säästö! Navigointi ontui tosi pahasti mutta mielenkiintoisia reittejä ja paikkoja tuli nähtyä.. Ja varmasti useita satoja km enemmänajettua kuin olisi ollut aikomus. Mutta joka tapauksessa ihan mielettömän upea reissu. Navin surkeudentakia oli mm. yöpyminen harrikkakerholla Itävallassa, ilmanen yöpyminen ja kaljat! Booking oli hyvä hotellihaku noin yleensä. T juise

motomatti

« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2019, 12:18:33 ip »
Itsekin pärjäilen siten että katson kotona kartasta reitin minkä ajan ja painan mieleeni. Saatan Googlemapsia katsellessa katsoa jonkin risteyksen yleiskuvan varsinkin jos on lähekkäin useita käännöksiä. Samalla tavalla saa selville kaupunkipaikoissa millaiseen taloon on menossa. Ei aina toimi omakotialueilla tai tusinalähiössä joissa kaikki näyttää samalle. Perille olen aina päässyt. Monesti kysyn paikallisilta lähempiä ohjeita.

Satasta enempää en ole maksanut navigaattoreista. Eka oli käytetty Mio. Tukeutuu GPS:ään. Maksoi kolmekymppiä mutta sitä ei voinut päivittää lainkaan. Olen kyllä keksinyt muuta käyttöä sille.

Toinen uudempi, on sitten se satasen uudesta maksanut Tomtom. Se taas on Glonasiin tuettu. Siinä onkin toimintoja joista en edes osaa mainita mihin niitä käyttäisin. Mutta perustoiminnat on ihan ok ja käyttö yksinkertaista simple-moodissa. Normaalisti en aja siihen sisään mitään ajo-ohjetta tai reittiä vaan annan olla päällä ja se näyttää missä sillä hetkellä ollaan. En siis eksy eli putoa kartalta mikä voi tapahtua kun kartta on sivulaukussa jemmassa.

Yleensä välttelen pääteitä. Toisaalta, pääteillä ajaessa ei tarvita edes karttaa tai navigaattoria sillä päätiet ovat hyvin viitoitettuja ja välimatkatkin kerrotaan viitoissa. Mutta isot tiet ovat tylsiä ja joutuu sopeutumaan muiden vauhtiin.

Sen olen huomannut että ajettaessa jonnekin täysin naviin tukeutuen niin perille päästyä ei ole oikein selvää käsitystä edes missä ollaan eikä saadulla kokemuksella samaan paikkaan osaisi uudelleen ilman opastusta. Navigaattori siis tekee ihmisen hieman pöljäksi sillä tavoin.

Sadekartta oppaana.
Kun aamusella katsoo säätiedotusta vaikka sanomalehdestä niin voi päätellä mihin suuntaan tai mitä reittiä voi ajella vähimmällä kastumisella.
Useat ajeluni alkavat niin että pukeudun, pukkaan pyörän ulos tallista ja lähden ajamaan poispäin sadeseuduilta. Välillä löytää itsensä varsin kaukaakin. Pitkänä kesäpäivänä saattaa olla mittarissa lisää jopa 1000 km ja pitää huilia yön yli jossain ja jatkaa taas aamusella. Tai jos on kiva paikka niin voi vaikka jäädäkin. Hyödynnän, tosin vähenevässä määrin, moottoripyöräkerhojen majoitustiloja. Usein pääsee saunaankin ja baarikierrokselle mukavassa seurassa. Kaikenlaista kivaa on sattunut matkojen aikana. Hotellit ovat hieman tylsiä paikkoja. Leirintämökit taas usein liian kaukana mistään. Muutaman kerran olen ollut leirintäalueen ainoa yöpyjä.

ALi

« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2019, 12:43:48 ip »
Oma myönteinen kokemukseni on perus TomTom ilmaisilla karttapäivityksillä. Hintaluokka noin satanen:
( https://www.power.fi/product/p-210924/ ) Laite on yksinkertainen ja ladattavissa yleisellä micro-usb laturilla.
Takana olevan imukuppikiinnityksen saa muljautettua irti, jolloin laite sopii koteloon tai tankkilaukun ikkunataskuun.
Kaverina on ollut ohjaustankoon kiinnitettävä kotelo: ( Linkit esim. e-ville, Prisma, Motonet tai Gigantti. )
Käytän laitetta harvoin, mutta on kyllä näppärä. Voi ajella mielensä mukaan ja se hakee aina uuden reitin asetettuun määränpäähän, jos/kun ajelee reitiltä poiketen. Ilman asetettua reittiä se varoittelee kameratolpista ja näyttää tarkkaa nopeutta. Akku kestää useita tunteja. Kosketusnäyttö on toiminut hanskoilla kotelon muovikalvon haittaamatta.

ps. mutkareittien suunnitteluun on olemassa kännykkäohjelma ( LINKKI ), josta on myös PC-/netti versio ( https://calimoto.com/en ).
Tuolla saa vaikka ulkomaan reissussa vuokraMotolla ajellessa tehtyä halutun pituisen maisemakierroksen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2019, 16:44:47 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

tolind

« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2019, 14:30:56 ip »
Olisin kiinnostunut tietämään käyttäjäkokemusta joistakin malleita. Kiinnostaa erityisesti karttojen saatavuus/kattavuus, niiden hinta ja asennus pyörään sekä helppous ottaa laite yöksi talteen. Ulkonäöstä, näppäilynäppäryydestä ja hifistelystä viis ;) 

https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/536248 tuollainen on ohjaustangossa ollut kiinni noin 60 tkm. Jokaisella on mielipiteensä navin olemassa olosta ja käytöstä, en mene niihin sen enempää kuin, että ajo-ohjeet kypäräpuhelimeen on isossa, vilkkaassa Keski-Eurooppalaisessa kaupungissa mukava juttu ja kokonaan ilman paperikarttoja en yleensä liiku.

Minulla on tuo linkin Euroopan kattava malli, olen sitä käyttänyt parissa kymmenessä maassa, kaikki mainitut maat on olleet EU:n jäseniä tai muuten ilman viisumia kuljeskeltavia. Näissä maissa karttojen kattavuus on ollut hyvä. Tietokannassa on myös hotelleja, varsinkin Romaniassa näiden tietojen ajantasaisuus oli heikko vaikka navi oli juuri päivitetty. Joku hinta on tuossa linkissä tälle laitteelle, muistelisin itse maksaneeni jotain kolmosella alkavaa, tarjouksia on usein.

Pyörään tämä tule RAM-kiinnikkeillä ja akulta virta. Minulla on rele välissä vaikka periaatteessa silloin kun navi ei ole telineessä ei pitäisi virtaakaan kulua. Asennus on helppo ja nopea. Yöksi tuon ottaminen pois telineestä ei montaa sekuntia vie, teline toki jää pyörään. En olisi huolissani tyhjän telineen osalta. Aiemmin otin navin pois paikoiltaan huoltoasemakäynneilläkin, nykyään se on lukittuna telineeseensä ja pois vain öisin.

Hyvä ja varmatoiminen laite on ollut, jos nyt pitäisi uusia niin varmaan samanlaisen hankkisin.

Vierailija

« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2019, 16:55:01 ip »
Paperikartta suunnitteluun ja TomTom Rider ajeluun toimi hyvin.
TomTom on yksinkertainen laite ja siksi sopii minulle, Garmin on monipuolinen ja olen kaverin taistelua sen kanssa sen verran seurannut, että se ei minulla toimisi.
Mikähän siinä on, kun Garmin tykkää ajattaa kaupunkien läpi?
Emeritus-guzzisti

Pekka

« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2019, 18:05:03 ip »
Pystyykö noihin edellä mainittuihin TomTomiin ja Garmineihin tekemään etukäteen mielivaltaisen ajoreitin?
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2019, 18:24:45 ip »
Tomtomin reitinsuunnittelutyökalu: https://mydrive.tomtom.com/fi_fi/#mode=viewport+viewport=65.39537,19.10441,3.81,0,-0+ver=3

En vain ole tarvinnut koska reitti syntyy siinä samalla kun vain pysyy liikkeellä.
Jos tarvitsee olla jossain paikassa niin laitan paikan navigaattoriin ja ajan omia mutkia kuinka tie vie. Aina navi kuitenkin tarjoaa mahdollisuutta suorinpaan reittiin joka tienristillä. Mutta pakkokos sitä on noudattaa.
U-käännöksen olen listannut ulos toiminnoista.
Joskus on hieman jännittänyt kun reitti vie maaseutua ja bensavalo palaa mutta ei vielä ole bensa loppunut. Aina on jonkinnäköinen kyläkauppa tai valtatie tullut vastaan.

GuzGuz

« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2019, 18:39:28 ip »
Jos varsinaisesti mopoon gps:sää, niin vedenpitävyys olisi listallani korkealla.
Omassa mp pleksissä on autosta lainassa välillä n 100e uudehko TomTom, ihan hienosti on kartanlukijan laiskuutta hoitanut mm Baltian maissa.
Ihme kyllä parin rankkasateisenkin reissun jälkeen pelasi, toki siirsin laukkuun huurusine näyttöineen ihan pahimmalta vesiputoukselta.
Vesitiiveys kuitenkin pointina jos lähtisin mopoon ostamaan.
Sinänsä tuo TomTom on mielestäni selkeän helppokäyttöinen.
Mikä noissa on, niin muistia mielellään riittävästi laitteessa myös tulevien vuosien päivityksille.
Vanhempi työsuhdeautoni mukana tullut olisko 12v TomTom kaatui kokonaan siihen ettei vaan pystynyt uusia kartoituksia lataamaan ja jäi junnaamaan jotain pääsiskö jo kartalta eläkettään viettämään.
Rider mallit noista on vesitiivistetty.
Tyyriit on kyllä tiivistykset, muutama kumiliuska 200e..

TunturiTT

« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2019, 19:20:31 ip »
Toimiiko navin hiplailunäyttö vesitiiviin pussin läpi? Niitähän on kännyköille saatavilla helposti. Voisi sitten käyttää automallia myös mopon päällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2019, 19:36:48 ip »
Mulla on Grison tangossa satasen perus Tom Tom. Olen näytön reunasaumoihin vetänyt silikonin - onnistui siististi laittaa. Siinä se on kuutisen kesää keikkunut - kovalla sateella pistän sen taskuun. Sähkö virtalukon takaa. Verraton kapistus ulkomailla ja kotimaassakin kun haluat löytää tietyn kiharaisen pikkutien. Reissuun sitten ehkä kartta mukaan josta voi katsoa "big picturen".
Kasi vee ei vee kasi

Pekka

« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2019, 19:50:12 ip »
Näyttäisi siltä että, saan TomTomin reitinsuunnitteluohjelmalla tehtyä mieleiseni reitin. Kunhan vain tekee lyhyitä pätkiä kerrallaan.
15(vai 16?) reittipistettä näytti olevan maksimi? Aika vähän mutta pärjäisin noillakin.
Garminin vastaavasta, näyttää samanlaiselta mutten keksinyt kuinka se toimii. Tai sitten se on toimimaton?

Harjoitusreitti
Näyttää näköjään päätepisteen, pienentämällä (miinuspainiketta klikkailemalla)koko harjoitusreitti tullee näkyviin?
Tuota voinee muokata, saas nähdä minkälainen siitä vielä tulee?

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2019, 21:12:08 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

tolind

« Vastaus #12 : Marraskuu 11, 2019, 19:57:20 ip »
Garminille on MapSource ja Basecamp nimiset ohjelmat. Niillä voi reittejä suunnitella, olen kokeillutkin jompaa kumpaa. Onnistuin, ei ollut helppoa.

Pekka

« Vastaus #13 : Marraskuu 11, 2019, 20:02:54 ip »
Onnistuukohan tuo omavaltaisen reitin suunnittelu periaatteessa suoraan navilla vai pitääkö läppäri/pc olla aina reissussa mukana?
TomTomille reitin teko läppärin ruudulla oli itseasiassa helppoa.
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #14 : Marraskuu 11, 2019, 22:49:44 ip »
Olen tullut siihen tulokseen että mitä tehokkaampi ja hinnakkaampi laite niin sitä enemmän mahdollisuuksia ja sitä monimutkaisempaakin. Siinä iässä olen, nääs, että ei kiinnosta opiskella jotain mitä ei välttämättä tarvitse. Onneksi päänuppi ei ole vielä niin haperoitunut ettenkö muistaisi Suomen tiekarttaa ulkoa pääteiden ja vähän pienempienkin osalta ja vähän naapureidenkin tontilla. Ehkä sitten kun muisti pettää pitää käyttää apuvälineitä. Kartta on siihen aika pettämätön.

Aikanaan oli muuten yksi hyvä suunnistuskeino kun oli isompien kaupunkien kartat puhelinluetteloissa. Valitettavasti itsekkäät olivat repineet ne puhelinkioskien luetteloista mukaansa. Mutta ei aina. Lisäksi monessa muussakin paikassa oli kyseiset sivut yleensä tallella kuten huoltoasemilla. Mutta kysymällä selvisi helpoiten. Tosin jotkut pelkäsivät motoristia. Kerran Lappeenrannassa nuori rouva lähti lastenvaunujen kanssa juoksemaan jalkakäytävällä ja minä ajoin siinä vieressä. Näytti varmaan erikoiselta. Myöskään vanhemmilta pariskunnilta ei kannattanut kysellä. Mutta ei ole koskaan jäänyt kohde tavoittamatta tiedon puutteen vuoksi. Mutta navigaattori on kyllä ohjannut väärille teille. Mutta lopulta perillekin.

Harhaan on menty kartallakin. On samanimisiä kyliä eri paikakunnilla. Ikä alkoi vasta niukasti kakkosella ja tein maatalouskoneasentajan töitä. Kiire oli olevinaan ja kun osoite mukamas löytyi kartalta niin sitten sinne. Meni muutama sata kilometriä metsään. Siitä opin että pitää kysyä isännältä tarkkaan että missä läänissä ja missä kunnassa kyseinen kylä sijaitsee. Loppumatka kysymällä tai tuurilla: maalla riitti kuin osui edes lähelle niin neuvottiin auliisti. Yksikin kysymäpaikan isäntä sanoi että meille ei sitten hankita tuonmerkkistä laitetta kuin huoltoauton kyljessä luki.

Sitä myös ihmettelen kun kavereilla on melko vakiona nuo suuntimalaitteet pyörissään ja jos heidän kanssaan ajelee niin pitää orjallisesti noudattaa suunniteltua reittiä. Samanlaiset pellot ja metsän senkin reitin varressa on.
Kun summassa ajelee niin osuu erikoisiin paikkoihin. Menneenä kesänä matkalla Ikaalisiin tein pienen kiertoajelun hetken mielijohteesta. Ajoin Poltin ja Yliskylän välisen maantien menomatkalla Parkanon kautta koukaten. Väittäisin että surkein kestopäällystetty tien minkä voi vielä jotenkin ajaa katupyörällä. Tilanne on muuttumassa. Tie muutetaan tai on jo muutettu soratieksi. Mutta enpä olisi tuotakaan tiennyt jos en olisi lähtenyt hieman seikkailemaan.