Kirjoittaja Aihe: Nevada 750 kannentiiviste  (Luettu 4268 kertaa)

Clown Million

  • Viestejä: 10
Nevada 750 kannentiiviste
« : Elokuu 31, 2019, 07:22:58 ap »
Nevada 750 1994 aj.11tkm kannentiiviste vuotaa. Pienen ajolenkin jälkeen (n. 50km) kannen alta jäähdytinripa märkä. Kaasarin kyljessä ja startin päällä muutama öljytippa. Pakopuolelta näkyy tiivisteessä pienimuotoista öljyn kuplimista moottorin käydessä. Käy normaalisti, ei savuta. Puristuspaineet mitattu. Molemmissa pytyissä lähes identtiset.

Kannattaako yrittää vielä jälkikiristystä vai suosiolla vain vaihtaa kannentiiviste? Jos vaihtoon ryhtyy, onko jotain mitä siinä hommassa tulisi huomioida?

Kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2019, 09:20:22 ap »
Kannattaa kokeilla jälkikiristystä. Avaa kannen pultteja ja kiristää. Pahvin vaihto on sekin helppo rasti. Hattu pois, pintojen puhdistus ja takaisin paikkaansa. Venttiilien välysten tarkastus ja ajoa.
Muistaa vaan olla nostamatta sylinteriä, niin sen alatiiviste ei ala vuotaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Clown Million

  • Viestejä: 10
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2019, 12:57:33 ip »
Kiitos vastauksestasi. Joo, pitää yrittää ensin tuota kiristämistä.

Mahtaako joku muuten tietää löytyykö jostain korjauskäsikirjaa, vaikka PDF-muodossa, kyseiseen pyörään? Olisi mukava perehtyä tuon pyörän sielunelämään hieman enemmän. Kiristysmomentit jne. olisi myös mukava tietää.

Meinasin Stein-Dinsen kautta tilata kaikkea tarpeellista; tiivisteitä, suodattimia yms. tulevaa varten. Onko kenelläkään kokemusta noista silikonikannenitiivisteistä? Ajavatko asiansa?

https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=873

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2019, 13:06:50 ip »
Annissa oli samaa ilmiötä. Ei ihan noin paljoa, mutta öljyrantu oli rivoissa kannen tiivisteen kohdalla. Kiristin pultit venttilien säädön yhteydessä, säätö kun on sen jälkeen kuitenkin tehtävä. Ei tarvinnut ottaa auki yhtään, kun aloin tiukata alkoivat kääntyä, isot M10 pultit, 4 kpl, alle 30 Nm:ssä josta jatkoin pysähtymättä käsikirjan 40 – 42 Nm:iin. Pienempi M8 alkoi kääntyä n. 20 Nm:ssä ja siitä jatkoin käsikirjan 30 Nm:iin. Eli, löysällä olivat. Uutta öljyä ei ole ilmaantunut.

Ei kuitenkaan pakoliitokseen asti ollut roiskunut. Olisiko kuitenkin vain venttiilikopan tiiviste vuotanut kun on noin ylös päässyt? Myös öljyn liikatäyttö tekee roiskumista sieltä sun täältä. Liikaa öljyä tulee laitettua yllättävän helposti kun se tilavuus on niin pieni.


PS. Käsikirjaa en osaa vinkata ainakaan tuolle mallille, mutta olen kerännyt eri lähteistä, luotettavista, useimmin tarvittavia kiristysmpmentteja avainlaatikon kanteen liimatulle muistilapulle sitä mukaa kun on tarvinnut, näin:

*Kansi M10 40 – 42 Nm
*Kansi M8 28 – 30 Nm
*Sytytystulppa 25 Nm
*Etu-jarrusatulan kiinnityspultit 50 Nm
*Taka-jarrusatulan kiinnityspultit 25 Nm
*Etupyörän akseli, M18, 80 Nm
*Takapyörän akseli + mutteri, M16, 120 Nm
*Öljynsuodatin 25 Nm
*Öljyproput 12 Nm
*Etuteleskooppien kiinnitys, M8 4kpl, 15 Nm



Sentire la forza!
Terv: Timo

Clown Million

  • Viestejä: 10
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2019, 13:26:53 ip »
Kiitos tiedosta. Pitää perehtyä miten tiukalla ovat omassa.

Venttiilikopan tiiviste on kuiva ja öljyt täytetty max-viivaan asti. Vuotokohta tosiaan paikallistettu kannentiivisteen ulompaan nurkkaan pakopuolella. Sieltä öljyrantu tulee jäähdytysripaa pitkin ja lähtee tipoittain lentoon imupuolen nurkkaan päästyään. Noita kaasariin ilmestyneitä öljytippoja itsekin hieman ihmettelin, mutta kai se 100km/h vauhdissa on mahdollista..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2019, 13:32:55 ip »
Joo, se sotkee se pieni tippa ajoviimassa saappaan ja lahkeenkin. Vähän aikaa ajelee, niin siihen tarttuu mukavasti pölykin. Kannesta takapyörään asti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2019, 13:55:33 ip »
Tarkista myös kansista lähtevät huohotusletkut, kiristimet ok eikä letkussa murtumia.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2019, 16:01:35 ip »
Kansipulttien kiristämisestä ja niiden jälkikiristämisestä.
Yleensä kiristysmomentit ilmoitetaan puhtaille ja hyvin voidelluille kierteille. Tehdään sitten ensikiristystä tai jälkikiristystä.
 Kierteissä ei välttämättä ole tarvittavaa voitelua olemassa jos, niitä jälkikiristetään niin ettei pulttia/mutteria löysätä ensin.
Öljytilassa oleville riittää yleensä kun avaa ensin varttikierroksen ja kiristää sitten suositeltuun kiristysmomenttiin.
Ulkona olevat pultit ja mutterit voi olla tarpeen irrottaa kokonaan, puhdistaa ja voidella kierteet sekä aluslevyt kevyesti ennen kiristystä.
Erikoisimpia tapauksia ovat olleet ne joissa on vaadittu kierteeseen moottoriöljyä ja aluslevyihin GL-5 peräöljyä.

Jälkikiristystä tehtäessä löysätään ja kiristetään aina yksi pultti kerrallaan valmistajan suosittelemassa järjestyksessä. Tai jos parempaa ohjetta ei ole olemassa,
pultit kiristetään ristiin. Ensin suuremman momentin omaavat, sitten pienemmät.

Sohc van Helmi.

Clown Million

  • Viestejä: 10
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2019, 21:16:06 ip »
Kiitokset vielä kaikille asiallisista vastauksista. Eiköhän tuo hikoilu tuosta saada loppumaan.

Clown Million

  • Viestejä: 10
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2019, 14:28:20 ip »
Tulipa tuossa otettua Nevadan venttiilikoppa irti ja tarkistettua nuo kannen kiristysmomentit. Olivat arvoissaan. Ajattelin vielä kokeilla josko pieni valohoito olisi silti auttanut kannen vuotoon. Tarkistin venttiilivälykset, koppa paikoilleen ja pieni testilenkki, tiiviste valutti edelleen. Pyörä talliin.

Seuraavana päivänä ajattelin, että vaihdan sen kannentiivisteen. Kaikki meni kuin oppikirjassa kunnes aloin irroittamaan kahta uloimpana/alimpana olevaa kuusiokolomutteria M10-pinnapulttien päistä. Molemmat kierähtivät auki hieman kuminauhamaisesti näin jälkeenpäin ajateltuna. En heti huomannut, että pinnapultit nousivat molempien muttereiden mukana ylös... Pärkkele. No siinä samalla, kun huomasin sen, sylenterin alatiiviste päästi jo öljyvalumat ulos. Verenpaine nousi. Mutterit pinnapultteineen ylös ja ulos, sitten kansi pois paikoiltaan.

Sylinterin alatiiviste kostui sen verran hyvin, että sylinteri oli käytännössä irti. Nostin sylinterinkin pois. Alatiiviste tuli 95%:sti mukana, joten uusi sellainen meni tilaukseen. Siinä sitä alatiivistettä pois sylinterin pohjasta raapiessa tuli taas mietittyä mikä onkaan elämän tarkoitus ja merkitys...

Tässä osia odotellessani mietin miten tuo alatiiviste olisi viisainta laittaa paikoilleen? Mahdollinen tekstipuoli varmaan ylöspäin? Kuivana, rasvattuna, jollain tiivistemassalla? Löytämässäni Breva 750:n korjauskäsikirjassa ei tästä ole mainintaa, tiiviste on vain laitettu kuvassa paikoilleen kaiketi sellaisenaan.

Männänrenkaiden katkot tulisi myös kaiketi laittaa hieman erisuuntiin. Onkohan väliä mihin suuntiin sojottavat? Samainen korjauskäsikirja toteaa vain, että n.120 asteen välein.

Vinkkejä, neuvoja ja mielipiteitä otetaan vastaan.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2019, 19:58:11 ip kirjoittanut Clown Million »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #10 : Syyskuu 06, 2019, 23:59:04 ip »
Ei siihen sylinterin alatiivisteeseen tarvitse laittaa mitään lisäaineita. Puhdistaa sylinterin ja lohkon pinnat vain hyvin. Jos tiiviste on symmetrinen, sama kumminpäin laittaa. Tekstipuoli voi toki olla ylöspäinkin.
Jos laitat uudet männänrenkaat, 120 astetta päiden väliksi on ihan hyvä. Vältä katkoskohtien asettumista männäntapin päiden kohdalle.
Jos vanhat, vanha päiden asentokin olisi paras elleivät nyt samassa kohdassa kaikki olleet. Jos urissa on karstaa, ne olisi joka tapauksessa hyvä puhdistaa.
Karsta haittaa renkaiden liikkumista, voi pahimmillaan estää renkaan painumisen uraan riittävän syvälle sylinteriä asennettaessa ja moottorin käydessä.
Sohc van Helmi.

Clown Million

  • Viestejä: 10
Vs: Nevada 750 kannentiiviste
« Vastaus #11 : Syyskuu 16, 2019, 17:56:58 ip »
Nevada on taas ajossa ja kannen öljvuoto saatu loppumaan.
Päädyin tosiaan asentamaan uudet tiivisteet sellaisenaan. Uudessa sylinterin alatiivisteessä (Piaggio 886670) on valmiina silikoninauha tms. joka kiertää tiivisteen molemmilla puolilla, samoin kannentiivisteessä (Stein-Dinse 27022060-1). Päädyin myös uusimaan lohkosta auenneet alemmat pinnapultit M10X182 (GU96510181). Huomionarvoinen juttu oli, että uusissa yläpään kierteet jatkuivat muutaman kierroksen pidempään. Vanhat kiristysmutterit olivat vedetty vanhoissa pinnapulteissa kierteidensä loppuun asti. Varmaan ainakin osasyy jumiutumiselle.

Kiitos vielä kaikille neuvoista.