Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräkuume.  (Luettu 50313 kertaa)

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #45 : Syyskuu 03, 2019, 21:25:12 ip »
On kardaani huoleton. Juuri vedin ulos ja rasvasin paikat takarenkaan vaihdon yhteydessä. Niin ovat pinnat kuin juuri tehtaalta olisi tullut.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #46 : Syyskuu 03, 2019, 21:53:58 ip »
Ketjuja ei oo mullakaan ikävä mutta kardaanin lisäksi hihnaveto on mieleinen, ei oo klappia ja kestäväkin jos ei sorateitä harrasta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #47 : Syyskuu 04, 2019, 09:36:09 ap »
Bemarin remmi ei ole paha vaihtaa, kun se on käytännössä pyörän uloin osa. Ja ainakin kaveripiirissä tuntuu ihan nätisti kestävän. Jännä sinällään, kun esim Bemarin F800:ssa on ihan mukavasti suorituskykyäkin, verrattuna Härräkkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #48 : Syyskuu 04, 2019, 12:05:05 ip »
Ens vuonne pidetään emännän Harrikan hihnalle 30v synttärit  , kilometrejä  ei ole kuin vajaat 70tkm  , parilla viimeisellä reissulla on ollut jo varahihna mukana, varalta. Että  ei nuo ihan kelvottomia ole.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #49 : Syyskuu 05, 2019, 09:00:46 ap »
Luulen että ei ole tuon ikäisen ja jo kohtuu paljon ajetun hihnan kanssa hassumpi idea pitää reisuilla varamallin liitettävä hihna mukana.
(onkohan sellainen kallis?)

Itselläni oli säkää että huomasin hihnan huonon kunnon omassa tallissa enkä reisssussa. (pohjoisen pystymettä oli vielä suunnitelmissa..)

Tuo on kyllä noissa toisiohihnoissa hyvää että niihin ei ole kai laitettu ikää vaihtomääreeksi kuten jakohihnoissa ja toimivat jopa kolmekymmentä vuotta tai ylikin kuten Harri kirjoitteli.
Sehän se vielä puuttusi jos olisi jakohihnan tapaan että toisiohihnakin pitäisi vaihtaa muutaman vuoden tai parinkymmenen tonnin välein!

Hyvä jos bemussa on järkevä hihnan sijainti.
Harrikoissakin vaihdoltaan hankalia lienee vain nuo erillisvaihdelaatikoliset eli bigtwinit.
---Mites se Breezen kuumeen hoito?

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #50 : Syyskuu 05, 2019, 15:38:04 ip »
---Mites se Breezen kuumeen hoito?

Asia työn alla ja hautumassa.
Ei maailmasta moottoripyörät lopu, joten kiiruhdetaan hitaasti.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #51 : Syyskuu 05, 2019, 20:39:06 ip »
Tuo on kyllä noissa toisiohihnoissa hyvää että niihin ei ole kai laitettu ikää vaihtomääreeksi kuten jakohihnoissa ja toimivat jopa kolmekymmentä vuotta tai ylikin kuten Harri kirjoitteli.
Sehän se vielä puuttusi jos olisi jakohihnan tapaan että toisiohihnakin pitäisi vaihtaa muutaman vuoden tai parinkymmenen tonnin välein!

Miten niin ei tarvi?
Oman kokemukseni mukaan hihna on kaikkein kallein vaihtoehto moottoripyörän toisiovedoksi. Ainakin jos moottoripyörällä on tarkoitus ajaakin.
Hihna kestää parhaimmillaan suunnilleen saman kuin hyvä ketjuratas satsikin, useimmiten vähemmän. Hihnan hinnalla ketjua ja rattaita saa useammankin.
Hihnapyöriäkin pitää vaihdella, nekin kuluu ja maksavat enemmän kuin ketjupyörät.
Liitekuvassa on vain osa 140kkm ja15v "saaliista". Katkenneita hihnoja olen heitellyt tienvarsiroskiksiin pitkin Suomea ja Eurooppaa.
Viime viikonloppuna Kawakuski kertoi pyöränsä vetohihnalle hinnan millä, ostaa Guzzin perään vetopyöräparin ja vielä jää rahaa laakereihin ja tiivisteisiin.
Siksi oli tyytynyt vaihtamaan pelkän etummaisen kuluneen hihnapyörän, hihnalla ajaa niin pitkälle kuin pääsee.
Joskus tapasin BMW:llä tienvarteen pysähtyneen pariskunnan. Hihnasta olivat hampaat hävinneet tyystin ja matka katkennut. Heille ei ollut tullut
moinen mahdollisuus mieleenkään.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2019, 23:09:42 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #52 : Syyskuu 05, 2019, 21:09:30 ip »
No jopas. Minä vaihoin (oli vieläpä hyvä)remmin 100tkm ja hihnapyörät ei olleet uutta kummempia, ne ajattelin vaihtaa sitten 200tkm kohdalla, plus uus remmi.

Kauhee pyöräkuume on tääläkin. Yhden sain viime sunnuntaina jo myytyä, tallissa on ilkeä vajaus. Tossa oli parikin sopivaa vaihtoehtoa, Oulussa ja Hämeenlinnassa, mutta molemmat meni jo kaupaksi. Kun ei viikolla ehdi lähteä edemmäs katsomaan >:(  No, tuleehan noita eikä tässä kiiruskaan ole.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #53 : Syyskuu 05, 2019, 23:36:03 ip »
Riminin HD huollossa katselivat hihnan kuntoa. Heidän mielestään saatan päästä sillä kotiin jos vain pintakaasulla ajelen. Uutta hihnaa ei tietenkään ollut.
Kerroin pääseväni, valmistajan huolto-ohjekin lupaa vaihtoväliksi 40000km. Italialaiset olivat kovasti epäileviä kun siellä kukaan ei ollut vielä päässyt
yli 20000km.
Ostakaa lisää hihnavetoisia. Niin tein minäkin.
Sohc van Helmi.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #54 : Syyskuu 06, 2019, 09:54:27 ap »
H-D Dynalla ajelin 13 vuotta ilman kummempia. Nokkaketjun laahaimet vaihdoin kun niistä varoiteltiin ja akun johto meni vaihtoon kun oli akkukengästä melkein irti. Irti täriseviä osia siinä ei ollut, toki kierrelukitteella kaikki varmistelin. Mun mielestä se ei edes tärissyt, mukavaa tutinaa vaan tyhjäkäynnillä, kumityynyillä kun kone. Silmämääräisesti tarkastellen hihna ja hihnapyörät olivat erinomaisessa kunnossa vielä 65 tkm:n jälkeen.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

JBJ

  • Viestejä: 24
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #55 : Syyskuu 06, 2019, 10:43:53 ap »
Nykyisellä kakkospyörälläni (ykkönen tällä hetkellä V85TT), Indian Chieftainilla vm.-14, olen nyt ajellut 127 tkm. Hihna ja hihnapyörät alkuperäiset ja erinomaisessa kunnossa. Mulla ei ole aikomustakaan vaihtaa niitä vielä.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #56 : Syyskuu 06, 2019, 15:17:01 ip »
No sinä olisi sekä hyvä malli että vielä kardaanilla... Menee tosin yli avaajan budusta kyllä.

https://www.nettimoto.com/triumph/tiger/2449832

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #57 : Syyskuu 06, 2019, 15:31:24 ip »
No sinä olisi sekä hyvä malli että vielä kardaanilla... Menee tosin yli avaajan budusta kyllä.

https://www.nettimoto.com/triumph/tiger/2449832

Matkaenska löytyy tallista, joten ei sellaista.
Tämäkin vielä! ! !

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #58 : Syyskuu 06, 2019, 22:56:27 ip »

Ikkalalla on jotain ihmeellistä kiikarissa jos kerta kerkeävät aiotut pyörät nenän alta mennä? (varmaankin silti hd? hätäseen meni myös pitkästä aikaa suomessa myynnissä näkynyt 916)


Näitä ihan tavallisia ultra glidejä olen kytännyt. Mieluusti yli -14 vuosimallin, 2010-1013 käy myös jos hinta kohillaan.
Alkuillasta laitoin taas kyselyä yhdestä niin johan siitäkin oli jo tänään tehty kaupat. Näyttää harrikan myyntiaika olevan alle viikon jos hinta ja ominaisuudet kohtaa. En minäkään omaani kaupitellut kun pari päivää ja kaupat oli sovittu. Guzzi taas ei tunnu kelpaavan kellekkään vaikka puoli-ilman antaisi >:(
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #59 : Syyskuu 06, 2019, 23:39:39 ip »
Buellia niin niistä en tiedä. Luulen että itse en olisi moista määrää hihnoja vaihdellut vaan olisin laittanut (jos mahdollista ja kaikkihan on mahdollista?) ketjuvetoiseksi. Liian kallista lystiä.. Sanoo mies jolla on tallissa kaksi laitetta pukeilla hihnanvaihtoa odottamassa!
 
En vaihda ketjuvetoon, tässä vekottimessa hihnalla on muitakin tehtäviä kuin voimansiirto. Se toimii yhtenä moottorin tukipisteenä ja voimansiirron nykäyksen vaimentimena. Löysällä hihnalla ajelu tuhoaa moottorin etummaisen kiinnikkeen, kokemusta on tästäkin. Ketjua kun ei voi välyksettömäksi jättää.
Hihnan lisäksi voimansiirron voimavaihteluita tasaa kytkimessä oleva vaimennin, todennäköisesti se ei selviä ketjun tuomasta kovuudesta. (ei se oikein pärjää hihnankaan kanssa, kokemusta on, ei ole halpa osa sekään)
Ketjuvetoiseksi muuttamiseen on ollut valmiita sarjoja. Kilvanajajat niitä käyttää kun silloin välityksen vaihto on helpompaa ja halvempaa.
Sohc van Helmi.