Tuo on kyllä noissa toisiohihnoissa hyvää että niihin ei ole kai laitettu ikää vaihtomääreeksi kuten jakohihnoissa ja toimivat jopa kolmekymmentä vuotta tai ylikin kuten Harri kirjoitteli.
Sehän se vielä puuttusi jos olisi jakohihnan tapaan että toisiohihnakin pitäisi vaihtaa muutaman vuoden tai parinkymmenen tonnin välein!
Miten niin ei tarvi?
Oman kokemukseni mukaan hihna on kaikkein kallein vaihtoehto moottoripyörän toisiovedoksi. Ainakin jos moottoripyörällä on tarkoitus ajaakin.
Hihna kestää parhaimmillaan suunnilleen saman kuin hyvä ketjuratas satsikin, useimmiten vähemmän. Hihnan hinnalla ketjua ja rattaita saa useammankin.
Hihnapyöriäkin pitää vaihdella, nekin kuluu ja maksavat enemmän kuin ketjupyörät.
Liitekuvassa on vain osa 140kkm ja15v "saaliista". Katkenneita hihnoja olen heitellyt tienvarsiroskiksiin pitkin Suomea ja Eurooppaa.
Viime viikonloppuna Kawakuski kertoi pyöränsä vetohihnalle hinnan millä, ostaa Guzzin perään vetopyöräparin ja vielä jää rahaa laakereihin ja tiivisteisiin.
Siksi oli tyytynyt vaihtamaan pelkän etummaisen kuluneen hihnapyörän, hihnalla ajaa niin pitkälle kuin pääsee.
Joskus tapasin BMW:llä tienvarteen pysähtyneen pariskunnan. Hihnasta olivat hampaat hävinneet tyystin ja matka katkennut. Heille ei ollut tullut
moinen mahdollisuus mieleenkään.