Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräkuume.  (Luettu 50223 kertaa)

panttiroiko

Vs: Moottoripyöräkuume.
« Vastaus #30 : Elokuu 23, 2019, 21:43:49 ip »
Moottoripyöräilyssähän ei ole mitään järkeä, varsinkaan Suomessa. Joten ostopäätöksen voi perustaa puhtaasti tunteeseen. Järkipohjaiset ajoneuvokaupat voi tehdä autoliikkeessä, vaikka välillä siihenkin meinaa tulla tunnetta mukaan...

Guzziharrastus on siitä mukavaa, että tällainen tumpelokin voi opetella itse huoltamaan ja korjaamaan pyörää. Siinä samalla muuttuu kausiluonteinen harrastus ympärivuotiseksi.

Matkapyöräksi käy mikä tahansa. Kävin muutama vuosi sitten kiertämässä Ukrainaa ja Romaniaa XR650L ilmajäähy-tumpperilla, ja sanoin kaverille menomatkalla, etten taida enää tällä näin pitkälle lähteä... paluumatkalla mieli oli jo muuttunut, miksipä ei vaikka pidemmällekin. Perse tottuu.

Pitkä matkahan on vain monta lyhyttä matkaa peräkkäin.

Jouko S

« Vastaus #31 : Elokuu 23, 2019, 22:17:42 ip »

Näin ne vuodet vaan vierii...Se lienee ehkä yksi ratkaisevin seikka sopivimpaa matkapyörää itselleen etsivälle motoristille pääomasijoituksen lisäksi, se oma perstuntuma pitemmällä matkalla ajettaessa ja kokeillessa. Ja lisäksi, että löytyykö se hymy sitä haarovälissä koko päivän piettyä kaveria kohtaan silloin, kun se on sen ajon päätyttyä jätetettävä siihen yöksi yksikseen viilenemmään. Ja onko se kaveri auringon noustessa mielessä sillä lailla, että pittää lähteä kohta sitä kahtelemmaan sillä silimällä, josko kohta olis taas yhessä matkaa jatkettava.

Nuoruudessa matkattiin kaksi päällä, teltta ja kamppeet kyydissä Honda CB 125cc:llä Kajaanista Haaparannan kautta Kapelskäriin. Naantalista koukattiin Mikkelin serkkutyttöjä morjestaen lopulta kotiin. Se oli sillä pyörällä siihen aikaan ihan mukava reissu.

Californialla on tullut yli 100tkm reissattua. Enpä sen kummempaa reissupyörää ole kaivannut. Huolta olen vaan siitä pitänyt. Ja nauttinut.

Jouko

Vierailija

« Vastaus #32 : Elokuu 23, 2019, 23:47:45 ip »
Moottoripyöräilyssähän ei ole mitään järkeä, varsinkaan Suomessa. Joten ostopäätöksen voi perustaa puhtaasti tunteeseen. Järkipohjaiset ajoneuvokaupat voi tehdä autoliikkeessä, vaikka välillä siihenkin meinaa tulla tunnetta mukaan...
<snip>

Näin se just on.
Onneksi on olemassa niin monenlaisia moottoripyöriä kuin on olemassa moottoripyöräilijöitä. Jokaiselle löytyy sopiva ja eipä sitä voi toiselle suositella, mieltymykset ja tarpeet ovat niin erilaiset.
Emeritus-guzzisti

Pekka

« Vastaus #33 : Elokuu 24, 2019, 00:40:03 ap »
Vähissä on ollut moottoripyöräkuume viimevuosina. Olen vain ajanut vanhoja entistä enemmän loppuun.
Viimekeväinen varaosapyörän ostokin meni reisille kun sen kampiakselista löytyi ylimääräisiä mutkia...
Sohc van Helmi.

Breeze

« Vastaus #34 : Elokuu 24, 2019, 09:41:10 ap »
Niinhän se on, että pyörä pitää olla semmoinen, mikä juttelee mukavia.
Sen jälkeen katsotaan tankin kyljestä merkki ja sivuposkesta malli ja kuutiotilavuus... ;D

Miulakii tallissa on reilu puolenkymmentä prätkää, mutta edelleen se "ykköspyörä" puuttuu, eli siis se kunnon matkapyörä.
600cc kyykkyTuksu on kiva jossain hommassa, enskalla ajetaan enskailut, MOTO65 hoitaa puunausinnon ja söpöltä näyttämisen, Cagiva 500 River on vaan yliluotettava varapyörä kaikkeen.

Ostin pari vuotta sitten Cagiva Gran Canyon 900ie ja siitä piti tulla se "ykköspyörä", mutta erilaiset vastoinkäymiset tekniikkapuolen kanssa ovat syöneet luottoa ja sen takia se ei enää juttelekkaan niin mukavia.
Hyvä se on ajaa ja kantaa kuormaa kunnialla. Kaksi viikon Norjan reissua se on kunnialla hoitanut ja kesällä ajoin rautaperseen 21 tuntiin.
Mutta kun se tekniikka ei anna täyttä luottoa, niin fiilis katoaa samalla.

Sen takia se Dullville on pyörinyt mukana, kun se kuulemma vaan kulkee, kulkee, kulkee...

Ja se kardaani...
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

« Vastaus #35 : Elokuu 24, 2019, 20:24:36 ip »
Nevadasta ei ole vielä paljoa sanottu, joten kerron siitä kun on tullut sillä matkailtua.

Ajetaanhan mopoillakin kaksi päällä, mutta ei pitempää matkaa, eikä ajeta kyllä Nevadallakaan yli 50 km kerralla tai sissy alkaa valittaa. On kyllä ajettu pitempäänkin, mutta pätkissä. Ehkä se on jossain määrin asennekysymys. Eniten sissy valittaa jalkojen puutumista, en ole saanut selville miksi.

Yksin kyllä olen ajanut pitkiä Euroopan kierroksia. Hyvin on Nevadan Anni kantanut Alppien yli ja motarit ja mutkatiet. Mutkateillä se lienee parhaimmillaan, mutta minultahan puuttuu vertailuperuste. Saksan baanalla täydessä kuormassa kulki 170 km/t täydellä kaasulla tuntikaupalla navigaattorilla mitattuna.

Koska kuljettaja ja pyörä muodostavat sovitetun parin, ainakin kokonsa puolesta, olen kai sopiva Nevadalle tällaisena italialaisen mannekiinin kokoisena, 175cm/68kg. Sillä on merkitystä siksikin, että pyörä painaa n. 200 kg ja sen suurin lentoonlähtöpaino on 401 kg (Älkää kysykö mistä tulee se yksi kilo), joten kuorma saa sitten painaa enintään 201 kg. Laukkujahan minulla on ollut hiukan yli 100 litraa, kaksi 60 l sivulaukkua 45 l häntälaukku, etuhaarukkalaukku ja varalla vielä vesitiivis pussi pikku käärönä ja tarvittaessa 10 l siinäkin tilaa takapenkillä. Painopiste tulee kyllä aika ylös täydellä kuormalla saatika matkustajan kanssa, eikä Nevadan ketteryydestä ole paljoa jäljellä. Olenkin ajanut yksinäisen suden rauhassa kaikki ulkomaan reissut ja silti pakannut korkealle häntälaukkuun vain kevyimmät vaatteet.

On siellä häntälaukussa ollut silti aina 5 l varabensaa. Nevadan tankki kun ei ole mikään matkapyörän tankki. Minulle sopii oikein hyvin pitää tauko kun Anni pyytää lisää bensaa 200 km välein. Kerran on bensa loppunut Luxemburgissa, mutta se on jo toinen tarina.

Oli minulla tuulisuojiakin vähän aikaa, sellainen pikku tuulilasi mallia Breva. Se suojasi hiukan sateelta, mutta teki ilmavirran +100 vauhdissa sietämättömän turbulentiksi. Siihen kävi myös tuuli kovin ikävästi. Sen huippunopeus oli sallittu 130 asti. Se meni kerran tapaturmassa rikki ja opin sitten ajamaan ilman, enkä enää huoli niitä pleksejä.

Nevada on parhaimmillaan kun ajelee päiväreissuja ja jättää kaikki laukut, laukkuraudat ja sissybarit kokonaan pois. Onneksi ne saa aika vähällä vaivalla kiinni ja irti. Eron huomaa tosi selvästi ja on tosi kiva ajettava, suu menee hymyyn ihan itsekseen. Kyllä kuormankn kanssa pärjää ihan hyvin MOT.

Voimaahan Nevadassa on se, mikä pikkulohkosta lähtee, minulle tarpeeksi, enkä ole koskaan ajatellut sen olevan tylsä ajettava. Tekniikka on tosi luotettavaa ja pitkään koeteltua. Osaan jo lähes kokonaan sen purkaa ja koota, mikäli tarpeen. Ei ole tarvinnut oikeastaan muuta kuin huoltoa varten hiukan osia irrotella ja muutama kulutusosa vaihtaa. Öljynvaihdon lisäksi täytyy ajokausittain säätää venttilivälykset ja imutasapaino ja vaihtaa ilmafiltteri. Renkaitakin kuluu yllättävän vähän, tai ehkä se johtuu siististä ajostani.

Ostin Nevadan opettelupyöräksi, mutta en vaihdakaan isompaan. Olen niin tottunut ja tykästynyt siihen. Aika paljon on kaikenlaista koettu yhdessä Annin kanssa, en raaski siitä luopua, lienee sitä tunnetta...

Sentire la forza!
Terv: Timo

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #36 : Elokuu 24, 2019, 22:22:40 ip »

Käväsin "perstuntumalta" kokeilemassa NT700:sta ja muita pesjalkasen pyöriä Seinäjoella. Sellaisia joihin pääsi lonkkia sijoiltaanmenon välttäen oli myös Bemari R1150 R ja Honda CBF600.
 Ylivoimaisesti kevein on ollut CTX700 vuosien varrella.  Joku varmaa sanoisi "munattomia"..... eli kohta sopivia meille  ;D
Jotenkin jäi itsellä kaipuu Suzuki Dl 650 V-Stromia kohtaan. Tosi mukava ajettava ja pieniruokainen.
Liikkeessä oli myös ilman hintalappua Le Mans III katteella ja satulalla joita en ennen ollut nähnyt. Ei kuulemma " vielä" ollut myynnissä.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Breeze

« Vastaus #37 : Elokuu 24, 2019, 22:42:43 ip »
Nettimotoa selattu ahkerasti.

Suzuki GSF 1250 SA Bandit ABS 2010 37000km 5500€
Laukut, kate ja ketjut.
https://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/2270627

Honda CBF 1000s ABS 2011 50000km 5500€
Laukut, kate ja ketjut.
https://www.nettimoto.com/honda/cbf/2449577

BMW F 800 ST Sport 2011 37000km 5900km
Laukut kate ja hihna
https://www.nettimoto.com/bmw/f/2413495

Honda VFR 800 VTEC 2008 31300km 5450€
Laukut, kate ja ketju
https://www.nettimoto.com/honda/vfr/2451635

Yli budjetin
Honda CTX 700 abs dct 2016 230km 6990€
Katteet, laukut ja ketju
https://www.nettimoto.com/honda/ctx/2399797

Mikä on Norgen vahvuus hinnassa ja ominaisuuksissa noita vastaan?
Moto Guzzi Norge 1200 GT 2008 62000km 5500€
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/norge/2451458
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

« Vastaus #38 : Elokuu 24, 2019, 23:17:05 ip »
Nevadasta ei ole vielä paljoa sanottu, joten kerron siitä kun on tullut sillä matkailtua.
<snip>
Voimaahan Nevadassa on se, mikä pikkulohkosta lähtee, minulle tarpeeksi, enkä ole koskaan ajatellut sen olevan tylsä ajettava. Tekniikka on tosi luotettavaa ja pitkään koeteltua.
<snip>

Nevada oli oikein mukava ja ongelmaton pyörä.
Uutena ostin ja 14474 km tuli sillä ajettua (mm. pari kertaa Itämeren ympäri) ja olisi tullut enemmänkin, jos ei se pahuksen peura olisi tullut eteen eli lunastukseen meni.
Matkailukäytössä rajoittava tekijä on pieni bensatankki, mutta kyllä sillä pärjää. BTW mulla oli pieni alkuperäispleksi, joka oli oikein hyvä.  :D
Emeritus-guzzisti

Breeze

« Vastaus #39 : Elokuu 26, 2019, 18:21:03 ip »
Dullville on nyt sitten ajettu.
Se oli täysin ennakko-odotusten mukainen.
Potkua ei hirveästi, mutta ainakin tyhjänä ihan riittävästi.
Kulkee suoraan, tasaisesti, huomioitta.
Siis hajuton, mauton ja tunteeton.

Järjella ajateltuna ihan loistava moottoripyörä ja ihan sama mikä muu pyörä olisi tyhmyyttä...
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

« Vastaus #40 : Elokuu 26, 2019, 23:34:53 ip »
Dullville on nyt sitten ajettu.
Se oli täysin ennakko-odotusten mukainen.
<snip>

Tässä linkki villeristien foorumiin (jos sallitaan): http://hondadeauville.munfoorumi.com/index.php

Sieltä löytyy aika paljon mm. matkailua - ja aika vähän tekniikkaa.
Emeritus-guzzisti

Wäinö

« Vastaus #41 : Syyskuu 02, 2019, 18:09:57 ip »
Honda? Deauville?

Mä leikin, etten lukenut tätä.  ;D

Breeze

« Vastaus #42 : Syyskuu 02, 2019, 18:34:12 ip »
Honda? Deauville?

Mä leikin, etten lukenut tätä.  ;D

Elä muuta virka.
Kaikkeen sitä joutuu moottoripyörien kanssa.
Tämäkin vielä! ! !

Wäinö

« Vastaus #43 : Syyskuu 02, 2019, 19:48:21 ip »
Mukavia ajatusleikkejä. Jos olisin vaihtamassa, hakisin jostain rahaa ja ostaisin MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusson tai Ducati Multistradan  8)

Tai sitten lentäisin Italiaan, ostaisin Mandello del Lariosta sen komean mustan punapyttyisen Audacen, ajaisin Suomeen ja tullaisin. Oijoi. Stelvion solan kautta tietysti. Ensin pyörisin nurkilla siellä ja tekisin ensihuollon ennen pitkää rykäystä.

Harmi, kun on paljon tuota jälkikasvua, joka tarvitsee kaikenlaista. Ei voi itsekkäästi vain nauttia.

Mutta ei hätää... Moto Guzzeista oikein hyvä tourer nimittäin on... tietysti minun wanha pyöräni!18-vuotiaalla on ajettu jo 110 000. Jäsen Paavo kulki sillä aikanaan jo Puolat, Virot, Latviat ja Lofootit, ja minä olen käynyt kaikissa Pohjoismaissa paitsi Islannissa. Rahallista arvoa silä ei ole enää ollenkaan mutta käyttöarvoa minulle ruhtinaallisesti.

Guzzr

« Vastaus #44 : Syyskuu 03, 2019, 20:09:28 ip »
MV:llä ja Ducatilla saa tehdä ketjuvoitelu"työ" matkalla , kun kaveri yhtaikaa saa nauttia limsaa ja liharuokaa leiripaikalla -kiva, joka ilta jos ajaa pitempiä päivämatkoja esim 500 km. 
 Minä tiedän.
Osta Guzzi tai vanha MV 750 tai 800 America kardanilla.

( Tai tallissa täytyy olla sekä ketju- että kardaanim-pyöriä... ;)

Matkamotoristi kardaanimoottoripyörillä.