Syysajelulla tuli kokeiltua. Pyörä on kevyt ja ketterä. Ensimmäiseksi herätti ihmetystä ajoasento. Hivenen etukumara ja jalkatapit selkeästi takana. Vaihdevipua käytellään jalkaterä alaspäin sojottaen (samoin jalkajarrua). Vahdikas asento sinänsä, mutta odotin jotain customin tyyppistä asentoa.
Juu, kävin minäkin kyseistä mopoa koeajamassa hiukan ennen gruppolaisten laumavaellusta Piikkiöön, ja täytyy myöntää, että positivinen yllätys oli. Tosi hieno homma, että sitä kustomia oli siinä pyörässä mainosteksteistä huolimatta varsin minimaalisesti. Ihan 'oikean' pyörän ajoasento ja -tuntuma, kompakti ja Guzziksi yllättävän ketterä. Ajoasennosta ja jopa ajotuntumastakin tuli tosiaan mieleen muutama muu nykyaikainen euro-naku, esim. Speed Triple ja TnT. Saundipuolikin oli suht mukava jo niillä vakiorööreillä, ei liian tukahdutettu tupsutus. Niin ja sitä vaihdepoljintahan käytetään siinä (onneksi) ihan normaalisti. :cool:
Minusta pyörän ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet ovat ristiriidassa keskenään. Tehtaan sivuilla se on laitettu customien kanssa samaan vaikka minusta sen pitäisi olla nakupyörien kanssa samassa ryhmässä!?
Minusta taas ulkonäkö ja ajo-ominaisuudet olivat tavallaan linjassa, koska pyörä sekä näytti että tuntui hyvältä. Siinä mielessä varsinaista ristiriitaa ei minusta ole.
Mutta siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuo malli kuuluisi Grison kanssa nakumallien karsinaan, sikäli kun mokomia karsinoita edes tarvitaan. Jotenkin vaikuttaa siltä, että Guzzin suunnittelu- ja markkinaosastolla on ollut hiukan ristivetoa tämän mallin kohdalla. Ovat tehneet 'vahingossa' erinomaisen ja omaleimaisen nakupyörän, mutta jostain syystä siihen on pitänyt vängällä tunkea jotain kustomiin viittaavia argumentteja, etenkin mainonnassa ja valitettavasti myös parissa yksityiskohdassa. Ihan turhaan, minusta, koska ei tuo pyörä mikään 'kustomi' ole.
Nopeusmittarin jaotuskin oli aika hauska. Maksimi näyttö taisi olla 240km/h. 90km/h oli ensimmäisen "neljänneksen" kohdalla. Taitaa jäädä paljon numeroita käyttämättä
Ei mikään cruisailupyörä, enemmänkin kanttailupyörä mukaville mutkateille.
Sekä kaupungille kadunkulmien ja peltipurkkien pujotteluun. Juu ja tosiaan se mittarin jaotus oli aika jännä, kun sen tavallisen 80 sijasta siellä oli 90, vaikka muuten jaotus oli muistaakseni tavanomainen parillisiin jaettu. Noin muuten tuo neljännesten jako ei juuri häirinnyt. Tulihan sillä kohtuullisen pitkälle toisen markan puolelle vedätettyä ja suht iloisesti kulki alle tonninen, mutta kovin ronskisti en sillä raskinut vielä ajaa, kun mittarissa oli vielä niin vähän kilsoja.
Ainoat asiat, jotka tuossa pyörässä hiukan häiritsivät, olivat ne pari pientä kustomimaisuutta. Eli se, että mittaristossa ei ollut kierroslukumittaria, ja turhat kromikrumeluurit, mm. vilkkujen kromatut varret. Perinteiset mustat olisivat minusta sopineet paremmin mustan linjakkaan nakupyörän olemukseen. Se mittaritaulu on ihan samankokoinen ja mallinen kuin Grisossa, joten hiukan ihmetyttää, miksi siihen ei ole voinut laittaa suoraan sitä samaa Grison mittaritaulua. Olisi sopinut selvästi paremmin kokonaisuuteen.
Ohjaustanko oli suht ok, tosin ehkä hiukan liikaa taaksepäin vedetty. Pikkaisen edempänä ollut stonga, eli hiukan etukenompi ajoasento olisi ollut just nappi tuohon pyörään. Sitten voisivat ruveta mainostamaan sitä roadsterina, eikä kustomina.
Mutta nuo pari pientä yksityiskohtaa lukuunottamatta oli kyllä kiva pyörä ja miellyttävä kokemus. Guzzi on tosiaan tehnyt yhden ehdottomasti parhaimmista pyöristään, mutta sen identiteetin tai lähinnä kait markkinointi-ideoiden osalta tuntuvat olevan Mandellossa hiukan hakoteillä. Noh, mitäs pienistä, jos kerran itse mopotti on onnistunut.
Mitä fiiliksiä muille on tullut koeajon jälkeen?
Tahtoo tommosen.