Kirjoittaja Aihe: Pleksiasiaa ja säätämistä  (Luettu 4256 kertaa)

Zacobane

Pleksiasiaa ja säätämistä
« : Heinäkuu 21, 2019, 10:17:46 ap »
Ajokokemusten perusteella on nykyinen California Vintagen -07 tuulilasi/pleksi (tehtaan vakio) epäsopiva minun pituudelleni joka on kypärä päässä 190cm.
Kaikki pleksin asennot on testattu; pysty, kallistettu ja siltä väliltä. Yläreunan sahaaminen alemmaksi on vielä tekemättä. Ilman pleksiä ajaminen on parasta, kunnes sade taas yllättää, silloin kaipaa pleksiä.

Nopeuden ollessa alle 80km/h ei haittoja, 100 nopeudessa kohtalaista pyörrettä ja humputusta kypärässä, ja moottoritiellä satasesta ylöspäin täyttä tuskaa. Kypärä heiluu ja ravistaa näkökenttää tuulipyörteessä pelksin takana. Kun nousee astinlaudoille seisomaan kuuluu vain tasainen miellyttävä tuulen suhina eikä mitään ravistuksia. Kypärä on Schubert C3, joka on todella hiljainen puhtaassa pyörteilemättömässä ajoviimassa. Myös vesipisarat liukuu pois visiiristä puhtaassa ajoviimassa, mutta sateella pleksin suojassa jää vesipisarat keikkumaan visiirin pintaan. Toki sateella on mukavampi olla pleksin takana, eikä kastua rintamusta myöten kokonaan.... mutta tuo prk..leen pleksi harmittaa.

Mitä kokemuksi teillä on? Oletteko saaneet pleksin toimimaan kaikilla sallituilla nopeuksilla Suomessa?
Mitä vaikutusta on pleksin yläreunaan tarvikkeena myytävällä lisälipalla? Entä pleksin taivuttaminen yläreunasta eteenpäin?
Vai onko onnistuminen muutaman eri pleksiversion hankinnan, kokeilujen, kompromissen lopputulos?

egon

Vs: Pleksiasiaa ja säätämistä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2019, 11:55:58 ap »
Olet tekemisissä moottoripyöräilyn yhdestä vaikemmista kysymyksistä ja pelkään pahoin, että olet vastannut kysymykseesi jo itse. Kypärän humputus ja tärinä riippuu monesta asiasta, eli se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella, jolla on eri pituinen selkä tai eri pituiset kädet.  Mitä itse olen tuon kysymyksen kanssa askaroinut, on tuottanut mutu-tuntuman, että kun pleksi on niin korkea, että sen läpi joutuu katselemaan, on mahdollisuudet päästä suojaan sekä tuulelta että sateelta. Itteäni ei sellainen kuitenkaan ole miellyttänyt koska en halua katsella liikennettä kahden muovin lävitse. Jos pleksin yli näkee kuikuilematta, on erittäin todennäköistä, että pleksin yli tuleva turbulenttinen virtaus jytisyttää kypärää. Tähän on monet tarjonneet ratkaisuksi pleksin etupuolelle kiinnitettyä apupleksiä, joka on muutaman sentin päässä varsinaisesta pleksistä, vieläpä siten, että noiden kahden pleksin välinen rako laajenee ylöspäin aika reippaasti. Teoria on, että ajoviima alkaa puhaltaa raon kautta ylöspäin, jolloin turbulenttinen ilmavirtaus nousee sen vaikutuksesta ylemmäksi.  Mitä olen itse tuota kokeillut, en huomannut merkittävää parannusta huminaan. Päädyin lopulta sellaiseen ratkaisuun, että pleksini on vain pieni takaviisto lippa, jonka yli tuleva turbulenttinen virtaus osuu solisluiden korkeudelle ja kypärä jää laminaariseen virtaukseen eikä tärise tai humise liiaksi.
Se ei suojaa kovin hyvin sateelta, mutta kevittää rintakehälle tulevaa ajoviimaa oikein tuntuvasti. Pitkät matkat nopeaa kyytiä kyllä käy sitten voimille kun pää täytyy pitää lihasvoimalla pystyssä ja samalla pitää hiukan roikkua kahvoissa. Suomessa tuota ongelmaa ei esiinny oikein ollenkaan. Brevan pleksiä en saanut toimimaan yhtään vähääkään, joten poistin sen kokonaan. Kolmastoista kesä on nyt menossa nakupyörällä ilman isoja ongelmia. Kun on takamatkustaja, niin tuuli riepoo välillä aika kovaakin, mutta yksin mennessä ajo on yhtä juhlaa. Lykka till.

rimpjar

• tuolla mennääntämä suvi
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2019, 12:56:12 ip »
Kyllä jonkin sortin Laminar-lip taitaa olla ainut konsti pienentää ajoviiman aiheuttamaa vitutusta.

motomatti

« Vastaus #3 : Heinäkuu 21, 2019, 15:12:16 ip »
Kyllä jonkin sortin Laminar-lip taitaa olla ainut konsti pienentää ajoviiman aiheuttamaa vitutusta.
Pientä parannusta oli 1100 Brevassa Laminarista.
Mahdollisimman suuri versio ja tosiaankin niin kuin tuolla edellä mainittiin että sinne alkuperäisen pleksin etupuolelle ja hieman etäämmälle. Siitä sitten kokeilemalla itselle paras lipan asento. Kaunetta se ei lisää mutta sehän onkin vain muun katsojan silmissä.

rimpjar

• tuolla mennääntämä suvi
« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2019, 15:19:02 ip »
Tuo toimii ainaskin meikäläisellä hyvin sateella vain joutuu laskemaan alas että saa visiirin kuivattua ajoviimassa.
Ja jotkut kehtas Norjassa sanoa että Guzzi on hurja ilmestys, tiedä sitten miksi.

TunturiTT

« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2019, 22:50:25 ip »
Teippiä, pahvia tai ohuempaa pleksiä ja mielikuvitusta. Niillä kokeilee eri variaatioita ja vaikutuksia. Ennen kuin siis tähommaa mitään kalliimpia komponentteja. Samalla kun teippailee pleksin reunaan spoilereita, teippaa villalangan pätkiä siihen pleksiin. Näkee ajossa, miten turbulenssit käyttäytyvät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiS

« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2019, 22:52:33 ip »
Olen sinua selvästi lyhyempi, mutta minulla oli sama ongelma Vintagen pleksin kanssa. Sitten kokeilin halkaistua muoviletkua pleksin reunaan ja löysin itselleni sopivan ratkaisun. Jätin pleksin yläosaan muutaman kymmenen senttiä ilman letkua. Viime kesän reissulla Saksan halki Alpeille alle 140 km/h tuntui ihan hyvältä, sen jälkeen alkoi kypärä tutista niin, ettei enää tuntunut mukavalta. Vastatuuli sai saman aikaan tietysti jo alhaisemmalla nopeudella.