Kirjoittaja Aihe: MG 850GT:n perän kunto  (Luettu 7023 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
MG 850GT:n perän kunto
« : Heinäkuu 18, 2019, 09:17:04 ap »
Hei

Tuli irroitettua boorien vaihdon takia perä kun oli aika huonot ja varalla oli paremmat. Huomasin heti irroitettuani etta pinjonin akselissa oli "kappia" ainakin millin.
Tänään otin pyöräparin irti !  Öljyssä ei ihmeekseni ollut metallia ja perästä ei ole kuulunut tavanomaista enemmän ääntä.  Olisikohan suuresta aksiaalisesta välyksestä huolimatta pari ollut kymmeniä vuosia käytössä tällaisilla sovituksilla ? 
Olisiko kellään käyttökuntoista akselia hyllyssä ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2019, 17:14:28 ip »

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2019, 21:07:17 ip »

Juu... Dinseltä löytyy. Tulisi varmaa hyvä , mutta on kyllä hintava pyörän arvoon nähden. Olisi varalla laatikossa 8/35 pari, mutta noin 6 % harvempi. Vaikuttaisiko kulkevuuteen mitenkään... mietin ?
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2019, 22:35:48 ip »
Voip olla yksinäiset pinionit harvassa, se kun taitaa Guzzin vetopyöräparista mennä ensimmäisenä vaihtokuntoon.
Vetopyöräpari on hiottu ja sovitettu toimimaan nimensä mukaisesti parina, siksi pelkästään toisen osapuolen vaihtaminen ei ole tarkoitus eikä suositeltavaa.
Toimivaa hammaskosketusta tuskin on säädettäessä löydettävissä mutta, voihan se ajan kanssa sopeutua. Niin kuin nytkin käytössä ollut?
Minulla on yksi 7/33 välitys mistä voisin luopua. Hampaat ja poori kuin uudet. Se vain on hieman omatekoinen joten edes takavalotakuuta en sille myönnä.
Siksi hintakin on neuvoteltavissa.
Oli se aikoinaan Mandellon reissun LeMansissa kiinni kun, hain sieltä tilalle uuden vetopyöräparin.
Jos kiinnostaa, vastaa yksityisviestillä.
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2019, 12:36:53 ip »

Aloitin kasaamisen 8/35 parilla. Varsinaisia viritelmiä löytyy.  Taitaa unohdettu kuparitiiviste välistä...

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2019, 16:24:30 ip »

Ensimmäinen kokeilu....  Mitenkähän jatketaan ?
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2019, 20:32:22 ip »
Pinionia sisemmäs ja syvemmälle hampaaseen. Voi olla että eka suunta riittää?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #7 : Heinäkuu 20, 2019, 14:11:22 ip »

Sisemmälle pinjonia 0.8 mm ja tulos tälläinen ?

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2019, 14:21:36 ip »
Nuo erilaiset välitykset ovat mitoiltaan erilaiset. Siten alkuperäisillä säätölevyillä ei säätämistä kannata aloittaa. Oikea kosketuskuvio alkaa löytyä
vasta kun ollaan jo lähellä oikeita mittoja.
Valitsemasi säätämisen suunta vaikuttaa oikealta jos hammasvälys on kohdallaan? Mutta jos ollaan vielä millien päässä oikeasta säädöstä tuo kuvajainen
johtaa pahasti väärille jäljille.
Liitekuvassa alinna 7/33 pinioni, ylempänä 8/35.
Linkissä haettiin säätölevyjen paksuutta myöskin.
http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6346.msg56541;topicseen#msg56541
Sohc van Helmi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2019, 15:05:54 ip »

Laitoin perän kasaan ja tiukkuuteen ja kuvio ei paljon muuttunut. Pieni hammasklappi on havaittavissa ja mietin jos pinjonia siirrän vielä eteenpäin niin kuvio siirtyy sisäänpäin ja huononee. Vanhoissa nokan ja pohjan välys suurinpiirtein samanlainen... kohtalaisen iso .... yli millin...onkohan lian suuri ?
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #10 : Heinäkuu 20, 2019, 15:47:09 ip »

Pekan kuvasta käy ilmi pinjonien erilaisuus. Nyt huomasin ettei mutteria pysty lukitsemaan booreihin. Mutteri menee syvemmälle ja boorit ovat jo loppuneet.
No... toivottavasti pituus ei tule ongelmaksi kardaaniakselilla.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #11 : Heinäkuu 20, 2019, 16:12:37 ip »
Kuviot ovat epämääräisiä, väriä on aivan liian paksulti. Sen mitä niistä osaan sanoa, epäilen ettei pinionin säätölevyn paksuus ei ole lähelläkään oikeaa.
Sen varmistamiseksi, tee edellä olevan linkin viestiketjussa esittämäni toimenpide.
Äläkkä mieti niitä vanhoja osia tai niiden säätöjä, ne ovat tuhoutuneet huonouttaan, huollon puutteessa tai väärästä hammaskosketuksesta johtuen.
Tee niistä joku muistomerkki.
(tai eivät ne huonoja ole olleet jos eivät ole tuollaiseen kuntoon jouduttuaan vielä ajamista haitanneet...)
Poorien pituusongelma saattaa korjautua kunhan oikea säätölevyn paksuus on löytynyt.
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #12 : Heinäkuu 20, 2019, 22:41:10 ip »
Juu, hae hiukan ohuemmalla värikerroksella lihavan banaanin kuva hampaan kylkeen  niin se on siinä. Vastoin yleistä käsitystä muistutan, että huonosti shimmatulla perälläkin ajetaan isoja määriä. Nimimerkki kokemusta on. Saattoi mennä jotain 100 k Mille GT:llä ennenkuin tajusin että jotain on pielessä. Löysän laakerin takia pinoniakseli oli hiukan kulmassa ja se söi booriholkista ja akselista spoorit melkein näkymättömiin. Matkanteko olisi siis joskus päättynyt spooriholkin siliämiseen eikä suinkaan hammaspyörien pettämiseen, vaikka pinionipyörä kamalan näköinen olikin. Väljällä pinionin laakerillakin on tuolla sinun pyörällä tultu pitkät matkat, joten on pieni ihme jos tiiviillä laakerilla ja suunnilleen hyvällä kuviolla suoritus menisi huonoksi. Harrastepyöriin tulee useimmiten vain vähän kilometrejä miedolla kuormalla, joten perä ei porsi jos se on edes suunnillen kohdilleen shimmattu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #13 : Heinäkuu 20, 2019, 22:52:43 ip »
Lainaus
Tee niistä joku muistomerkki.
(tai eivät ne huonoja ole olleet jos eivät ole tuollaiseen kuntoon jouduttuaan vielä ajamista haitanneet...)
Haluaisin tietää mitä öljyä on perässä ollut kun kun on noinkin kestänyt. Ilmeisen laatuisaa...

Monta erilaista vauriota olen perissä nähnyt mutta tässä on lyöty kyllä kaikki kulumisennätykset matkan katkeamatta.

Yleensä on pahaa pittingiä, lautaspyörän ulkokulman kulumaa, hampaan puuttumista lautaspyörästä tai yleisemmin pinion-pyörästä tai sitten vetospoorin loppuun kulumista joka on huollon puutetta jonka kömpelämpikin asentaja saa tehdyksi perustyökaluilla. Takapyörä irti, oikean puolen iskari irti ja neljä perän mutteria auki kardaanitunnelin päästä.

Samalla voi katsoa vetohammastuksen ja pinionin laakeroinnin kunnon ottamalla pinionpyörän laakeripesän irti peräkotelosta. O-renkaat tai paperitiivisteet voi joutua uusimaan. Paperitiivisteen vahvuus pitää olla sama kuin alkuperäisenkin laakeripesän ja peräkotelon välillä jos tarvitsee uusia. Kardaanitunnelin ja perän väli ei ole niin tarkka. Tiivistetyyppi muutui paperitiivisteestä O-renkaaksi joskus seitsemänkymmentäluvulla. Arvelen.

Tässä perävaihteessa lienee vielä öljypohja?
Jos on niin sen perusteellinen pesu. Pohjalla voi olla melko kovaa saostumaa. Sitten ohjeistuksen mukaiset öljyt ja lisäaine sisään kun homma on valmis.

Toivotan pitkämielisyyttä säätämiseen ja menestystä lopputuloksen suhteen. Vaikka olen koulunkäynyt asentaja niin ensimmäiseen peräremonttiini oli korkea kynnys ryhtyä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2019, 15:17:31 ip kirjoittanut motomatti »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MG 850GT:n perän kunto
« Vastaus #14 : Heinäkuu 20, 2019, 23:24:32 ip »
Haluaisin tietää mitä öljyä on perässä ollut kun kun on noinkin kestänyt. Ilmeisen laatuisaa...
Monta erilaista vauriota olen perissä nähnyt mutta tässä on lyöty kyllä kaikki kulumisennätykset matkan katkeamatta.

On tuon näköinen raskaankaluston vetopyöräpari tullut vastaan, silloin vian aiheuttajaksi osoittautui peräöljyn joukkoon
lisätty lisäaine.
Toisaalta näissä kevyissä laitteissa ei yleensä pääse syntymään niin pahoja vaurioita kuin raskaalla puolella tulee vastaan.
Sohc van Helmi.