Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Syyskuu 27, 2020, 23:08:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Peräremontin tekijä  (Luettu 2024 kertaa)
JouniN

Viestejä: 51


« : Kes?kuu 01, 2019, 17:05:04 »

Kuka tekee Guzzin peräremontteja?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 254


« Vastaus #1 : Kes?kuu 01, 2019, 20:10:10 »

Minkähän mallin perävaihteesta on kysymys?
Voit tuoda minulle uusine varaosineen. Tulevan talven aikana on aikaa tehdä.

Esim. California 850 - 1100 perävaihteet:
Jos hammaspyörät ovat kunnossa niin tarvitaan yksi iso kuulalaakeri, yksi neulalaakeri, kaksi huulitiivistettä, kaksi kartiorullalaakeria, kahden kokoisia shimmilevyjä ja paperitiivisteitä vähintään yksi, joskus kaksikin.
tallennettu
JouniN

Viestejä: 51


« Vastaus #2 : Kes?kuu 01, 2019, 21:58:34 »

California 3 vm 91, ei pidä ääntä, mutta mielestäni kuumenee liikaa ja työntää vähän öljyä siitä perän ja kardaanitunnelin välistä.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 254


« Vastaus #3 : Kes?kuu 01, 2019, 22:18:47 »

Harvinaisempi vuotokohta. Kuminen o-rengas on antanut periksi. Kunnostus vaatii myös muiden tiivisteiden uusimisen ja yleensä hammasvälysten säädön uudelleen uusien laakerien vaihdon yhteydessä. Kuluminen ajan kanssa vaatii säätämistä sillä paljon ajetussa laakerivälykset kasvavat ja hammaspyörien keskinäinen asento muuttuu huonoksi mikä lisää vastusta. Voi olla suht helppo asia saada perä lähes uutta vastaavaan kuntoon.

Jos pelkän vuodon haluat pois niin selviät muutamalla eurolla: uusit vain kaksi O-rengasta. Toinen on pinionlaakerien pesän ja perävaihteen valun välissä ja toinen pinionlaakerien pesän ja kardaanitunnelin välissä.

Perä irtoaa helposti: takapyörä pois ja kardaanitunnelin neljä mutteria auki ja takaiskari irti niin perä irtoaa. Samalla voi tarkistaa kardaanin kunnon, puhdistaa kardaanitunnelin ja kardaanin, voidella ja koota takaisin uusilla tiivisteillä. Joskus joutuu uusimaan uraholkin kardaanin ja pinionakselin väliltä. Ura-akseleissa ei saisi olla isoja kulumia jotka synnyttävät välystä ja siten nopeuttavat kulumista. Poiminta blogistani: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

Kardaanitunneli on samaa öljytilaa kuin perävaihteen sisäpuoli.

Nyt en ihan tarkkaan muista onko juuri California Kolmosen peruskorjattua perävaihdetta hyllyssäni. Suurella todennäköisyydellä on. Mutta en ole ihan varma. Asia selviää alkuviikosta. Olen muutenkin myymässä laajaa varaosavarastoani tarvitsijoille. Hiljoksiin tarjousten mukaan.

Perävaihteen vaihto on nopea toimenpide mutta kardaanin ja kardaanitunnelin huollon ohella kannattaa ehdottomasti purkaa ja puhdistaa takapyörän navan sysäyksenvaimennin sekä voidella sen liukulaakeri.
Tiedätkö kuinka hyvin pyöräsi perävaihteen huoltohistoriaa?



tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 10 910



« Vastaus #4 : Kes?kuu 02, 2019, 00:25:51 »

Varmaan ensimmäinen toimenpide kurkata missä kunnossa hampaat ovat. Jos kunnossa, lämpeneminen johtunee viallisesta hammaskosketuksesta. Silloin riittää säätö ja tiivisteiden vaihto. Jos hampaissa on kariesta, pitää kaikki pyörivät vaihtaa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
JouniN

Viestejä: 51


« Vastaus #5 : Kes?kuu 02, 2019, 11:42:42 »

Luulenpa että ainoa huolto on ollut öljyn vaihto, ajokilometreistä ei varmuutta. Varmaankin perusteellinen huolto olisi paikallaan.
tallennettu
egon

Viestejä: 838


« Vastaus #6 : Kes?kuu 02, 2019, 19:22:19 »

Perävaihde on helppo irrottaa ja katsoa päällisin puolin miten se jakselee.

Jos pinionipyörän laakerissa on väljyyttä, niin sen seurauksena kardaanin kytkentäholkista ja itse akselista kuluu pois spoorit ja hammaspyörät kuluvat piloille. Ne pitäisi päästää auki edes joka toinen vuosi ja voidella hyvin. Ittellä pääsi näin käymään kun kukaan ei neuvonut asiaa sillon tällöin tarkistamaan. Kilometrimäärää en muista tarkasti  mutta ehkä jotain 150 k ennenkuin tulin asiaa vilkaisseeksi. Perävaihde ei kuumentunut niin että olisin siihen kiinnittänyt huomiota eikä se myöskään ulissut, mutta kytkentäholin spooreissa oli ehkä 1,5 mm ehyttä kannasta jäljellä ja pinionipyörä oli kamalan näköinen. Remppasin perän ja se on toiminut ainakin 15 kautta ihan hyvin. Osat maksoi silloin aika tavalla, mutta tulipa tehtyä.  Kardaanin kaksoisnivelestäkin täytyy kantaa hiukan huolta. Jos takasvingin ja vaihdelaatikon välinen haitarikumi vuotaa vettä sisään, niin ristinivel on hankalassa paikassa. Jouduin vaihtamaan tukilaakerin ja ristinivelen keväällä -98 ja sen jälkeen on liottanut ne vaihteistoöljyssä keväthuollon yhteydessä ja ne on ihan tiiviit edelleen noin 270 k jälkeen. Oikea tapa on tietenkin purkaa ristinivel ja koota vaseliinin kanssa, mutta se on minulta työtä vieroksuvana henkilönä jäänyt tekemättä. 
tallennettu
GinTurismo

Viestejä: 239



« Vastaus #7 : Kes?kuu 02, 2019, 20:30:16 »

Jossain Guzziologyssä taitaa olla ohje raottaa kardaanin haitarikumia moottorin puolelta ja ujuttaa haitareihin olikohan se 30 ml vaihteistoöljyä. Onkohan tässä mitään taikaa ? Ajatus taitaa olla että öljy roiskuu siitä niveleen ja pitää sen voideltuna. Tuntuu vähän utopialta.
tallennettu

Vielä yksi GT, kiitos.
TunturiTT

Viestejä: 10 910



« Vastaus #8 : Kes?kuu 02, 2019, 22:47:39 »

Jos on normaalit suojat ristikon kupeilla, niin ei sinne öljy kyllä pääse.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Ikkala

Viestejä: 1 712


Seinäjoki


« Vastaus #9 : Kes?kuu 02, 2019, 22:50:56 »

Jossain Guzziologyssä taitaa olla ohje raottaa kardaanin haitarikumia moottorin puolelta ja ujuttaa haitareihin olikohan se 30 ml vaihteistoöljyä. Onkohan tässä mitään taikaa ? Ajatus taitaa olla että öljy roiskuu siitä niveleen ja pitää sen voideltuna. Tuntuu vähän utopialta.

Tuon kun tekee niin näkee ainakin koska haitarigummi ei ole enää ehjä ja pitää vaihtaa.... Sillä mä olen sen tipan öljyä sinne laittanut.
tallennettu

Quota 1100 ES-99, HD FLSTC -09, GL 1500 SE -97, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
kvlm

Viestejä: 345


« Vastaus #10 : Kes?kuu 02, 2019, 23:27:15 »

California 3 vm 91, ei pidä ääntä, mutta mielestäni kuumenee liikaa ja työntää vähän öljyä siitä perän ja kardaanitunnelin välistä.

..kuumeneeko niin ettei kättä kärsi? -Kannattaisi ehkä tunnustella kaverin perän lämpöä vertailuksi -pyörästä siis. Ehkä vain O-rengas remontilla selviää eikä tarvinne tehdä sitä kaikkein kalleinta korjausta turhan päitten..

-KG-
tallennettu
Jouko S
Administrator
***
Viestejä: 625



« Vastaus #11 : Kes?kuu 03, 2019, 08:02:07 »

Voiko perän huohotus mennä tukkoon ja lämmön nousu johtuisikin siitä? Mulla tuli Vintagen alkutaipaleella takuuhuollon jälkeisellä alppireissulla tuo kuumenemisongelma samalla, kun perä tiputteli vanteelle öljyä. Kun soitin Moto-Italiaan, niin neuvoivat vähentämään öljyä perästä hiukkasen. Kun avasin ensin täyttökorkkia, kuului pieni sihaus, eli aivan kuin perässä olisi ollut painetta? Kaverikin kuuli sen ja sitä ihmeteltiin. Pienen öljyproseduurin jälkeen lämpöongelma hävisi eikä ole toistunut.
Jouko
tallennettu
egon

Viestejä: 838


« Vastaus #12 : Kes?kuu 03, 2019, 08:18:25 »

Vaikea sanoa, että aiheuttaako pieni sisäpuolinen paine lisää lämpöä, mutta se on totta, että jos laatikossa on vatkattava öljymäärä isompi, niin siitä tulee enemmän lämpöä kuin pienemmästä määrästä. Ylipaine johtaa kyllä öljyvuotoon jo se on tarpeeksi korkea. Olen joskus tauolla lämmitellyt näppejä perämurikkaa vasten, mutta ei ole jäänyt mieleen, että se olisi ollut niin kuuma ettei paljasta käpälää viittis siinä lepuuttaa. Siis ainkaan niin kylmällä kelillä, että näppejä on mukava välillä lämmitellä.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 11 254


« Vastaus #13 : Kes?kuu 03, 2019, 11:42:40 »

Voiko perän huohotus mennä tukkoon ja lämmön nousu johtuisikin siitä? Mulla tuli Vintagen alkutaipaleella takuuhuollon jälkeisellä alppireissulla tuo kuumenemisongelma samalla, kun perä tiputteli vanteelle öljyä. Kun soitin Moto-Italiaan, niin neuvoivat vähentämään öljyä perästä hiukkasen. Kun avasin ensin täyttökorkkia, kuului pieni sihaus, eli aivan kuin perässä olisi ollut painetta? Kaverikin kuuli sen ja sitä ihmeteltiin. Pienen öljyproseduurin jälkeen lämpöongelma hävisi eikä ole toistunut.
Jouko

Vintagen ja muiden Californioiden, kuten moni muukin malli, käyttää huohotustilanaan kardaanitunnelia. Siksi se pitää pitää ehdottoman puhtaana ja ruosteettomana. Siellä kardaanitunnelin takapäässä pyörii pienen vetopyörän akselin etupään laakeri. Se kuluu herkästi jos on kosteutta kardaanitunnelissa. Siellä on usein myös metallipölyä sillä kardaanin takapään uraholkki sekä siihen liittyvät akselit voivat olla hyvinkin kuluneita voitelun puutteessa. Asia on erittäin helppo tarkistaa sillä se ei edellytä muuta kuin takpyörän irrotuksen, oikean puolen iskarin irrotuksen ja perävaihteen ja takahaarukan välisen pulttiliitoksen avaamisen. Kohde ei kuulu merkkihuollossa tehtävään huoltolistaukseen kuten ei myöskään takapyörän sysäyksenvaimentimen huolto. Molemmat kohteet ovat kovin laiminlyötyjä.

Jos perässä on painetta niin silloin on ainakin tiivisteet kunnossa. Myös kardaanitunnelin etupään kumipalje. Jos kumipalje pullottaa on tunnelissa painetta kuten myös perässä. Pieni paine parantaa huulitiivisteiden tiiveyttä. Niitä on perävaihteessa kaksi kappaletta.

Perän ulkolämpötila on kohdallaan jos kovan ajon jälkeen kärsii paljasta kättä siinä hetken pitää. Jos vesi kiehahtaa samassa tilanteessa on kipinkapin tehtävä remonttia. Jossain on laakereiden asento väärä tai hammaspyörät huonossa kontaktissa.

Tässä pintapuolisesti perävaihteen eräitä vaivoja: http://www.motomatti.fi/2015/01/guzzin-ison-peran-kokoonpano.html
Blogistani voi löytää lisää aiheesta hakusanoilla perävaihde ja kardaani kirjoittamalla hakukenttään.

tallennettu
Henko

Viestejä: 249


« Vastaus #14 : Kes?kuu 04, 2019, 13:07:24 »

Tulipahan itsekin tsekattua, putsattua ja rasvattua se sysäyksenvaimennin kun on takarengas menossa vaihtoon. 85tkm pyörän mittarissa ja kuivahan se oli mutta liikkui. Vähän ajan patinaa mutta kumit kunnossa ja muutenkin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!