Harvinaisempi vuotokohta. Kuminen o-rengas on antanut periksi. Kunnostus vaatii myös muiden tiivisteiden uusimisen ja yleensä hammasvälysten säädön uudelleen uusien laakerien vaihdon yhteydessä. Kuluminen ajan kanssa vaatii säätämistä sillä paljon ajetussa laakerivälykset kasvavat ja hammaspyörien keskinäinen asento muuttuu huonoksi mikä lisää vastusta. Voi olla suht helppo asia saada perä lähes uutta vastaavaan kuntoon.
Jos pelkän vuodon haluat pois niin selviät muutamalla eurolla: uusit vain kaksi O-rengasta. Toinen on pinionlaakerien pesän ja perävaihteen valun välissä ja toinen pinionlaakerien pesän ja kardaanitunnelin välissä.
Perä irtoaa helposti: takapyörä pois ja kardaanitunnelin neljä mutteria auki ja takaiskari irti niin perä irtoaa. Samalla voi tarkistaa kardaanin kunnon, puhdistaa kardaanitunnelin ja kardaanin, voidella ja koota takaisin uusilla tiivisteillä. Joskus joutuu uusimaan uraholkin kardaanin ja pinionakselin väliltä. Ura-akseleissa ei saisi olla isoja kulumia jotka synnyttävät välystä ja siten nopeuttavat kulumista. Poiminta blogistani:
http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.htmlKardaanitunneli on samaa öljytilaa kuin perävaihteen sisäpuoli.
Nyt en ihan tarkkaan muista onko juuri California Kolmosen peruskorjattua perävaihdetta hyllyssäni. Suurella todennäköisyydellä on. Mutta en ole ihan varma. Asia selviää alkuviikosta. Olen muutenkin myymässä laajaa varaosavarastoani tarvitsijoille. Hiljoksiin tarjousten mukaan.
Perävaihteen vaihto on nopea toimenpide mutta kardaanin ja kardaanitunnelin huollon ohella kannattaa ehdottomasti purkaa ja puhdistaa takapyörän navan sysäyksenvaimennin sekä voidella sen liukulaakeri.
Tiedätkö kuinka hyvin pyöräsi perävaihteen huoltohistoriaa?