Pari vuotta sitten kävin 1400 Calin omistajien kanssa keskustelua siitä miten sen huonoa lämpösuhdetta voitaisiin parantaa. Tuloksena syntyi kaksi eri ratkaisua. Toinen ratkaisu rajoittaa jäähdytysöljyn kiertoa termostaatin tai säädettävän venttiilin avulla.
Kakkosvaihtoehto on helpompi: öljynjäähdyttimen osittainen tukkiminen ilmavirtaa vastaan. Käytin siihen lujitemuovilevyn palan, neljä nippusidettä ja Biltemasta rosterisen säädettävän ilmaventtiilin. Valvontaa varten asensin ohjaustankoon öljynlämpömittarin jäähdytysöljyn lämpötilaa seuratakseni ja, mikäli tarvitsee, lämpötilan noustessa tai laskiessa voin säätää jäähdytysilman pääsyä jäähdyttimeen.
Pyörässä on vakiona jäähdytyspuhallin jolla ei paljoa ole tehtävää. Ei ole käynnistynyt automaattisesti muulloin kuin testatessa. Jäähdyttimen edessä oleva levy ei estä ilmavirran kiertoa jäähdytinkennon läpi mikäli puhallin sattuisi käynnistymään. Puhallin käynnistyy vasta kun jäähdytysöljyn lämpötila on yli 120 astetta. Kaihdin on noin 15 mm irti kennosta ja välissä on pehmeää uretaankumista tiivistenauhaa.
Lämpimänä käyvä kone käy edullisemmin voiteluöljyn toiminnan ja keston kannalta, tehon kannalta, vähentää karstoittumista ja erityisesti kuuma kone syö vähemmän polttoainetta ja tuottaa siten vähemmän päästöjä. Myös katalysaattorit toimivat vakaammin kuumina eivätkä lambda-anturit kärsi kosteudesta eikä karstasta.
Haittoja en oikein osaa keksiä kuin sen että kaupunkiajossa tai ruuhkassa kuumana hohkaava moottori ei ole erityisen miellyttävä seuralainen.
Ideani saa kopioida vapaasti. Kontrollointia varten on öljynlämpömittari hyvä apu.
http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-jaahdyttimen.htmlLinkissä näkyy vain umpinainen levy ja venttiili kiinni tai auki. Myöhemmin olen lisännyt sen yläkulmiin kaksi noin 30 mm:n reikää. Viime kesä kun oli varsin lämmin.