Kirjoittaja Aihe: Norgen lämmöt  (Luettu 3641 kertaa)

vete

  • Viestejä: 39
Norgen lämmöt
« : Toukokuu 03, 2019, 14:28:47 ip »
Laittelin tossa pari viikkoa sitten pyörääni öljynlämpömittarin.Anturi tuli öljypropun tilalle,näyttää paikallaan käydessä samoja lukuja kuin Guzzidiag.
Maantiellä Norge käy kyllä tosi viileenä.Öljynjäähdytin peitettynä ilmanlämpö 15C öljy alle 60C.Paras tai pahin oli eilen Tallinna-Pärnu maantiellä
ilma 6C ja vettä satoi öljy oli alle 30C.

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2019, 19:00:38 ip »
Sama ongelma Brevassa (vaikka 850 ei ole lauhdutinta) vesisade romahduttaa lämmöt.
+20 ja tasaista 120km/h niin pysyy jotakuinkin 85-90
Tässäkin vaan tieto lisää tuskaa ;D
Norge, Cali 3,

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2019, 21:42:57 ip »
Sama ongelma 1100 Brevassa itselläni. Jouduin säätämään seosta laihemmaksi että moottorin lämpötila olisi hyvä eli välillä 80 - 120 astetta. Samalla teho parani ja kulutus pieneni.

Kannattaa katsoa myös että rikastusta ei ole enää seitsemänkymmenen asteen yläpuolella.

Lauhduttimia ei ole enää moottoripyörissä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2019, 22:38:33 ip »
Guzzin koneessa on paljon pinta-alaa ja reilusti sitä öljyä kierrossa. Moottori toimii itsessään hyvänä öljynjäähdyttäjänä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2019, 23:27:39 ip »
Guzzin koneessa on paljon pinta-alaa ja reilusti sitä öljyä kierrossa. Moottori toimii itsessään hyvänä öljynjäähdyttäjänä.

Hyvässä ja pahassa.
Pitäähän Guzzin toimia Saharassakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2019, 23:39:25 ip »
Pitää ja pitää. Hyvin valittu materiaali moottorille ja reilusti ripoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2019, 11:31:15 ap »
Joo kyllähän se ilmavirta jäähdyttää,kaupunkiajossa ja paikallaan lämmöt pian nousee 80C asteen paremmalle puolelle.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Norgen lämmöt
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2019, 13:26:33 ip »
Pari vuotta sitten kävin 1400 Calin omistajien kanssa keskustelua siitä miten sen huonoa lämpösuhdetta voitaisiin parantaa. Tuloksena syntyi kaksi eri ratkaisua. Toinen ratkaisu rajoittaa jäähdytysöljyn kiertoa termostaatin tai säädettävän venttiilin avulla.
Kakkosvaihtoehto on helpompi: öljynjäähdyttimen osittainen tukkiminen ilmavirtaa vastaan. Käytin siihen lujitemuovilevyn palan, neljä nippusidettä ja Biltemasta rosterisen säädettävän ilmaventtiilin. Valvontaa varten asensin ohjaustankoon öljynlämpömittarin jäähdytysöljyn lämpötilaa seuratakseni ja, mikäli tarvitsee, lämpötilan noustessa tai laskiessa voin säätää jäähdytysilman pääsyä jäähdyttimeen.

Pyörässä on vakiona jäähdytyspuhallin jolla ei paljoa ole tehtävää. Ei ole käynnistynyt automaattisesti muulloin kuin testatessa. Jäähdyttimen edessä oleva levy ei estä ilmavirran kiertoa jäähdytinkennon läpi mikäli puhallin sattuisi käynnistymään. Puhallin käynnistyy vasta kun jäähdytysöljyn lämpötila on yli 120 astetta. Kaihdin on noin 15 mm irti kennosta ja välissä on pehmeää uretaankumista tiivistenauhaa.

Lämpimänä käyvä kone käy edullisemmin voiteluöljyn toiminnan ja keston kannalta, tehon kannalta, vähentää karstoittumista ja erityisesti kuuma kone syö vähemmän polttoainetta ja tuottaa siten vähemmän päästöjä. Myös katalysaattorit toimivat vakaammin kuumina eivätkä lambda-anturit kärsi kosteudesta eikä karstasta.

Haittoja en oikein osaa keksiä kuin sen että kaupunkiajossa tai ruuhkassa kuumana hohkaava moottori ei ole erityisen miellyttävä seuralainen.

Ideani saa kopioida vapaasti. Kontrollointia varten on öljynlämpömittari hyvä apu.

http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-jaahdyttimen.html
Linkissä näkyy vain umpinainen levy ja venttiili kiinni tai auki. Myöhemmin olen lisännyt sen yläkulmiin kaksi noin 30 mm:n reikää. Viime kesä kun oli varsin lämmin.