JMT litiumakun testinapin toimimattomuus on sikäli kiinnostavaa kun, se saattaa liittyä akun sisällä olevan kennojen tasauspiirin toimintaan.
Testinapilla ei sinällään tee mitään, todennäköisesti se vain mittaa akun napajännitettä. Siten sen yhteys todelliseen varaustilaan on viitteellinen.
Kuitenkin on mahdollista että, myös tasauspiiri on viallinen. Jos (ja todennäköisesti kun) kennot akun sisällä poikkeavat ominaisuuksiltaan toisistaan,
toimimaton tasauspiiri johtaa siihen että, osa kennoista jää alilataukseen ja osa latautuu liikaa.
Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyväksi, liikaa latautuminen johtaa pahimmassa tapauksessa tulipaloon.
Samoin mahdollinen viallisen tasauspiirin oikosulku.
Litiumakku kun pitää sisällään kaiken palamiseen tarvittavan, se ei tarvitse ulkoilman happea palaakseen.