Kirjoittaja Aihe: Akuista kysymyksiä.  (Luettu 19788 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Akuista kysymyksiä.
« Vastaus #45 : Toukokuu 12, 2019, 15:36:09 ip »
Vielä aiheesta kun Yuasan 53030;n vilahtelee teksteissä.
Oli EV:ssäni tullessa ja huoltokirjan mukaan kesti peräti 7v.
Vaihdoin samanlaisen tilalle ja parissa kaudessa oli entinen.
Normaalisti hoidettu, täynnä syksyllä ja piuhat irti, viileässä säilytys.
Keväällä täysin kaput.
Muualtakin kuullut että laatu on noissa laskenut.
Tilalla nyt Bilteman geeli 19A, aika näyttää.
Ja plussaa tosiaan lisätila kotelossa.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akuista kysymyksiä.
« Vastaus #46 : Toukokuu 12, 2019, 16:26:28 ip »
JMT litiumakun testinapin toimimattomuus on sikäli kiinnostavaa kun, se saattaa liittyä akun sisällä olevan kennojen tasauspiirin toimintaan.
Testinapilla ei sinällään tee mitään, todennäköisesti se vain mittaa akun napajännitettä. Siten sen yhteys todelliseen varaustilaan on viitteellinen.
Kuitenkin on mahdollista että, myös tasauspiiri on viallinen. Jos (ja todennäköisesti kun) kennot akun sisällä poikkeavat ominaisuuksiltaan toisistaan,
toimimaton tasauspiiri johtaa siihen että, osa kennoista jää alilataukseen ja osa latautuu liikaa.
Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyväksi, liikaa latautuminen johtaa pahimmassa tapauksessa tulipaloon.
Samoin mahdollinen viallisen tasauspiirin oikosulku.
Litiumakku kun pitää sisällään kaiken palamiseen tarvittavan, se ei tarvitse ulkoilman happea palaakseen.
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akuista kysymyksiä.
« Vastaus #47 : Toukokuu 12, 2019, 17:14:37 ip »
Turpon parin vuoden käytön jälkeen väsähtäneessä litiumakussa (merkiltään LP)
oli testinappi ja 3 lediä. Akku on muuten kierrätyksessä, mutta tasauskortti
tuli säästettyä muistoksi. Jännitetesteri on tässä ainakin samalla kortilla
tasauksen kanssa, joten on mahdollista, että jos toinen ei toimi niin ei
toimi toinenkaan.

 

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akuista kysymyksiä.
« Vastaus #48 : Toukokuu 12, 2019, 22:49:47 ip »
Olisi nimittäin tarve hankkia "kiva" akku Centauroon lähiaikoina.

Missä kohtaa kulkee se raja jossa litiumkku on parempi kuin lyijyakku?
Miksi, ylipäätään, tehdään enää "korkkiakkuja, tai muita muinaisjäännöksiä? Johtuuko se asiakkaiden vanhakantaisuudesta?

Laita Centauroon tällainen, ei ole kallis edes litiumakuksi.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-4200mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html
Nimenomaisesti tuo 2P versio.
Minulla on tuollainen muussa käytössä mutta on pitänyt kokeilla että, lähtee sillä ainakin Buell kakistelematta tulille. Ja kaikenlaista Kawaa on pitänyt herätellä
sillä talvihorroksesta.
Sillä ei ole kovaa suojakuorta joten tarvitsee ympärilleen lisää kutistesukkaa ja telttapatjaa....

Minusta litiumakku pesee lyijyakun kaikessa muussa paitsi, kunnon pakkasessa se ei toimi. Lyijyakku on myös huolettomampi huolimattoman käytön suhteen
koska sen elektrolyytti on enimmäkseen vettä. Ei voi syttyä palamaan vaikka vetykaasut palaisivatkin.
Olemme myös vanhakantaisia, minua ainakin on moitittu 1800-luvun teknologiaan juuttumisesta.
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akuista kysymyksiä.
« Vastaus #49 : Kesäkuu 30, 2019, 13:06:41 ip »
Onko akussa siis jokin sisään rakennettu indikaattori? Ajatuksena kuulostaa hyvältä.

JMT-akun kannessa on liitekuvan "testikeskus". Test-nappia painamalla pitäisi syttyä oikea määrä sinisiä ledejä. Pakkauksesta otettuna, 24% varauksessa
ollut akku sytytti kaikki kolme lediä, oli siis omasta mielestään täynnä. Sittemmin ei ole syttynyt ainuttakaan, vaikka akku on täynnä.
Se siitä hyvästä ajatuksesta.
Tämän akun sen omistaja vie takaisin kauppaan, josko saisi uuden takuuseen?

Tämä keissi on toivottavasti saatu päätökseen. Noin kuukauden miettimisen jälkeen AllRight toimitti takuuna tilalle akun missä varaustilanäyttö toimii.
Näyttö ei kerro mitään akun todellisesta varaustilasta mutta kuitenkin reagoi testinapin painallukseen.
Sohc van Helmi.